Gaten frezen in houten balken

Lid geworden
31 okt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kan iemand mij advies geven ik zou een smalle buisingang in een balk moeten frezen (in het midden) en dit over de ganse lengte van de balk. Dit om er een snoer of stalen buisje door te steken die dan een lampekap moet houden.

Lid geworden
7 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
over de hele lengte? zou ik precies ni doen?!

als je het wel doet: ligt de balk los? kan je hem goed leggen en dan gewoon vrezen met een ruimer fzo...

Lid geworden
31 okt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zal even uitleggen wat de bedoeling is. Ik zoek een oude balk die ik dan op een hoogte van 30 cm zou zagen daar moet dan in de kern door de lengte een gaatje geboord worden. Dan kan ik de balk over een statief plaatsen (een metalen ondervoetje met een staaf van een lamp waar de lampekap afgehaald is) doe ik de fitting terug over en dan de lampekap. En voila mijn 'cottage lamp" is geboren! Hout behandelen me woodlook in het wit of grijs om een mooie patine te krijgen of opschuren en bleken.

Lid geworden
19 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij doen dit met een gewoon houtboor.

Een houtboor van +30cm, verkrijgbaar id handel.

pthomass

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 dec 2007
Waarderingsscore
1
Punten
38
met een afgerichte houtworm :twisted:

Lid geworden
27 mei 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Balk in de lengte in 2 zagen, aan weerskanten een groef in frezen en dan de 2 helften terug aan elkaar lijmen?

pthomass

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 dec 2007
Waarderingsscore
1
Punten
38
30cm... hmmmm

perfect center boren zodat het gat aan beide zijden in het midden uitkomt zal niet makkelijk zijn. (recht door de as van de stam...)

Ik denk dat een kolomboormachine hierbij handig zal zijn!! Niet te vergeten dat je het hout loodrecht op de as moet afzagen, anders sta je daar met je scheve lamp

:lol:

laat zeker het eindresultaat van je lamp zien, ben wel benieuwd ernaar...

Lid geworden
19 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ga naar een plaatselijke schrijnwerker ( of technische school).

Wij doen dit op een langgatboormachine.

Er is geen enkel probleem om dit te doen hoor.

Lid geworden
2 jul 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wat je ook kan doen is met een lepel het gat uitfrezen. De lepels zijn zelf maar +- 15 cm lang, maar er bestaan verlengstukken voor zodat je al gauw moeiteloos door 50 cm hout kunt boren (ik heb dit ook gedaan bij mn dakspant. Als het nog langer moet zijn kun je misschien 2 verlengstukken op elkaar zetten, maar ik weet wel niet of dit nog goed gaat werken of er dan niet te veel "wring" op de verlengstukjes komen en ze zo kapotdraaien. Valt in elk geval eens te proberen die lepels en verlengstukjes zijn totaal de kost niet!!

Succes

Bovenaan