• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Gaten boren in bijberoep...

Lid geworden
30 nov 2008
Berichten
1.129
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik heb mijn verbouwing bijna achter de rug. Dit na ruim twee jaar. Maar ik heb dan ook heel veel zelf gedaan (Stucwerk, vloeren leggen, dak erop, etc.) of tenminste meegeholpen. Langzaam begint het einde dus in zicht te komen. Voor velen een geruststelling. Voor mij erg jammer. Ik heb gemerkt dat ik veel voldoening haal uit het werken uit mijn bouw/ werken met mijn handen (normaal ben ik "manager"). Een heel leuk klusje vond ik het boren van de gaten voor de riolering, ventilatie, spotjes en wat allemaal nog meer een opening nodig had. Ik had/heb hiervoor dan ook professioneel gerief. Twee verschillende diamantboormachine nat en droog, statief, sleuvenzaagmachine, stofzuigers. Totale waarde in de duizenden euro's. Ik kan dit natuurlijk verkopen, maar waarom zou ik dit niet in bijberoep gaan doen.



Ik weet alleen niet of er "markt"voor is in het Limburgse, regio Maaseik. Is het misschien een idee om bij iedere bouw een tarievenfoldertje achter te laten?



Graag jullie mening.
 

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Berichten
3.080
Waarderingsscore
739
Punten
113
er zijn er veel die dit doen. En in die regio heb je Kris Langers zitten... maar er is vraag naar hoor,zeker als je prijzen goed zitten en in bijberoep is alles mooi mee genomen hé ;-)
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Ik heb me ook al een soortgelijke bedenking gemaakt voor andere soorten werken (zeker als je wat materiaal bij elkaar gesprokkeld hebt), maar ik vraag me af of het de 50e keer nog zo boeiend is. Het wordt denk ik snel repetitief werk. Controleer ook zeker prijzen eens, want betonboringen... vraag me af of daar veel marge op zit (dus of het de moeite is je er voor uit de naad te gaan werken).
 

Haroddin

Lid
Lid geworden
14 mei 2012
Berichten
169
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ge zult idd niet de eerste of de laatste zijn die die gedachte krijgt, heb er zelf ook al over zitten denken (maar dan andere zaken dan gaten boren) om dezelfde redenen als jij. En dan maak ik me ook altijd de bedenking die tjay vermeld: hoe lang ga ik dit interessant vinden?



Maar zeker eens wat onderzoek doen naar interesse en mogelijke winst, kan nooit kwaad :)
 
Lid geworden
30 nov 2008
Berichten
1.129
Waarderingsscore
1
Punten
0
Tsja, hoe lang zal ik het interessant vinden.... Bij 40 uur in de week snel niet meer. Een paar uur in de week lijkt mij leuk.
 

Maartenn

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 dec 2011
Berichten
1.371
Waarderingsscore
3
Punten
38
Vergeet ook niet alle bijkomende kosten die bij een bijberoep komen kijken.

In de praktijk hou je heel wat minder geld over dan je eerst zou denken.



Zelf de boekhouding doen is toch wel een must als je niet veel zoekt bij te verdienen, maar toch wel wat wilt overhouden van de zuurverdiende centjes :)
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Informeer u wel grondig vooraleer je begint!!



Een ondernemingsnr op uw eigen naam kost misschien niet veel, maar de opbrengsten worden wel meebelast in uw hoogste schijf van de personenbelasting (dus +/- 50%).

Een vennootschapsvorm is fiscaal aantrekkelijker, maar komt met allerlei verplichtingen en dus ook kosten.

Tot een zekere omzet (dus niet winst) - ik dacht 15.000 eur/jaar - moet je geen BTW aanrekenen aan de klanten. Je kan dan uiteraard ook de BTW van aangekochte materialen (machines ed) niet terugvorderen.

Je zal ook sociale bijdragen moeten betalen aan de kas voor de zelfstandigen ongeacht of je inkomsten hebt of niet en zelfs als je eigenlijk al bijdraagt als werknemer. Meer inkomsten betekent wel nog meer bijdragen natuurlijk.



Verzekering tegen beroepsfouten (instortend huisje na een boring doorheen de dragende betonijzers bvb) ook niet vergeten.



Er zijn dus allerlei keuzes te maken en elk komt met z'n eigen addertjes onder het gras.

Dankzij onze goede vriend Di Rupo en zijn handlanger John Crombez is het eigenlijk de moeite niet meer om nog zelfstandig te worden. Je moet nog steeds zelf alle risico lopen, maar de voordelen zijn er grotendeels van onder gehaald.





Bezint eer ge begint.
 
Lid geworden
20 apr 2007
Berichten
20
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij doen regelmatig beroep op onderaannemers om gaten te boren en/of sleuven te slijpen.



Je mag me altijd jouw tarieven laten weten.
 
Lid geworden
30 nov 2008
Berichten
1.129
Waarderingsscore
1
Punten
0
Leuk, bedankt voor het aanbod. Ik ga mij oriënteren en beraden op een prijsstelling.
 

3ss

Lid geworden
8 mrt 2010
Berichten
2.723
Waarderingsscore
1
Punten
0
Zie zeker dat je alle onkosten in rekening brengt, bij het bepalen van je tarief, en niet enkel de afschrijving van de boormachine.



Ik weet niet hoe goed je daarin onderlegt bent, maar het kan misschien interessant zijn om al eens af te spreken met een boekhouder.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
Erik!;1944727 wrote:
Tsja, hoe lang zal ik het interessant vinden.... Bij 40 uur in de week snel niet meer. Een paar uur in de week lijkt mij leuk.
Leuk? Tot men u onder druk zet om tegen morgenvroeg nog 10 gaten te boren want den aannemer komt morgenvroeg de leidingen er door steken. En overmorgen vraagt een andere klant hetzelfde om dezelfde reden. En de dag daarna ...

Nee, volgens mij stelt u zich dit alles iets te idylisch voor. En dat is geen goede vertrekbasis.
 
Lid geworden
30 nov 2008
Berichten
1.129
Waarderingsscore
1
Punten
0
Heerlijk he, zo'n levenshouding. Leeft ontzettend relax.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
Dat heet realisme, moet je ook eens proberen ;)
 
Lid geworden
30 nov 2008
Berichten
1.129
Waarderingsscore
1
Punten
0
Met mijn huidige baan, vier kinderen, mega verbouwing, etc, zit dat wel snor
 

koebeest

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 aug 2009
Berichten
1.457
Waarderingsscore
66
Punten
48
Erik!;1945473 wrote:
Met mijn huidige baan, vier kinderen, mega verbouwing, etc, zit dat wel snor



Dus uw kinderen gaan twee jaar langer in het tuinhuis moeten wonen? :(
 
Lid geworden
30 nov 2008
Berichten
1.129
Waarderingsscore
1
Punten
0
Uh nee, de kinderen hebben allemaal een prachtig afgewerkte kamer...
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Kan altijd verluchtingsgaatje bijgeboord worden ;).



Ga je er nu mee doorgaan? Welke regio? Mogen we reclame gaan maken na een paar proefboringen? ;)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan