Gat in plakkerij herstellen

jan88

Nieuw Lid
Lid geworden
13 feb 2015
Waarderingsscore
0
Punten
6
HELP!

Omdat wij ons plafond gaan schilderen was ik begonnen met de aanwezige barsten uit te halen met een krabber zodat ik die daarna opnieuw kon opvullen met een filler pasta.

Echter ter hoogte van een poutrelle is een groot stuk plakkerij los gekomen. (zie foto's)

Vermoedelijk heeft de plakkerij niet goed gehecht op de poutrelle.

Kan ik dit met een wondermiddel zelf herstellen? Of kan ik best een vakman laten komen om opnieuw uit te plakken?

Alvast bedankt voor de tips

Bijlagen

• plakkerij_2.jpg
    plakkerij_2.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 4
  • plakkerij_1.jpg
    plakkerij_1.jpg
    866,5 KB · Weergaven: 4

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
678
Punten
113
Tik eens op de pleisterlaag op de poutrel maar naast het gat dat u nu al heeft.  Ik heb een groot vemoeden dat het hol zal klinken.  Er zit roest op uw poutrel.  Ik zou persoonlijk alles verwijderen die hol klinkt en terug opbouwen.  Maar er zijn hier vakmensen ivm plakwerken die het technisch beter zullen uitleggen.

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Waarderingsscore
617
Punten
113
vrees ook dat de rest niet erg vast gaat zitten en met schilderen (nat worden) verder los gaat komen.

afsteken, zuiver schuren, behandelen tegen roest, netje erover en bijplakken.

maar inderdaad er zijn er die het beter gaan kunnen uitleggen ;-)

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Waarderingsscore
658
Punten
113
Fout van de plakker. Plakwerk pakt niet op poutrel. Iedere plakker weet dat of hoort dat te weten. Hij had hier zeker een wapeningsnet moeten insteken in de dikte van de pleisterlaag. Dit kan je inroepen als een verborgen gebrek. Kijk even je waarborg na. In elk geval aan je plakker laten weten dat je hier niet mee akkoord bent. Niet wachten met dit te melden, een verborgen gebrek moet asap na ontdekking gemeld worden.

Hoe herstel je dat nu volgens de regels van de kunst? Pleister afkappen tot 15 cm naast de poutrel over de ganse lengte. Opnieuw pleisteren, maar nu met een wapeningsnet inwerken in de dikte van de pleisterlaag.
Dit wil zeggen op 2/3 van de dikte van de pleisterlaag. bvb er moet 9 mm gips op, dan doe je eerst 6 mm gips dan je gitex en dan nog 3 mm gips. Akkoord,dit is geen exacte wetenschap... in de praktijk in de bovenste helft van je pleisterlaag. Zo kan de gips zich mechanisch hechten in dat net. Wat ook kan is een dubbele wapening, telkens op 1/3 van de dikte van de pleisterlaag. Dit geeft erg goede resultaten. Betocontact op je poutrel zetten helpt ook, dan kan de gips zich hechten op die betocontact. Is ook allemaal meer werk.
Hou er wel rekening mee dat dit een zwakke plek is. De poutrel en de naastliggende beton hebben een andere uitzettingsscoëfficiënt. Scheurvorming ga je nooit 100% kunnen uitsluiten.
Er is geen wondermiddel.
Een alternatief kan zijn een dunne gyproc van 6 mm over de poutrel kleven met tec7 tot een cm of 5 voorbij je poutrel, dan betocontact op je gyproc en dan in de dikte van de pleisterlaag een wapening gitex steken tot en cm of 10 voorbij de gyproc. Dit kan enkel als je ruim voldoende dikte hebt in je huidige pleisterwerk. Een ander alternatief is om te werken met pleisterstops ter hoogte van een poutrel en een gecontroleerde zichtvoeg maken. Afkitten met een overschilderbare acrylkit. Maar daar moet je voor zijn, voor zo een zichtvoeg...

Zoals Deco goed opmerkt is je poutrel ook niet behandeld tegen roest, de pleister weet er al van. Als je dat zo terug pleistert, heb je binnen afzienbare tijd een roestbruine streep op je plafond. Dat alles weghalen, afschuren en antiroest zetten. Die rode antiroestlaag die poutrels in de productie meekrijgen is onvoldoende om over te pleisteren. Plakker had dat ook moeten weten...

Jammer, want naast zoveel prutswerk om dat allemaal te herstellen ( afkappen - ondergrond reinigen - antiroest - laten drogen - betocontact - laten drogen - pleisteren  mét wapeningsnet ) , zit je nu opnieuw met een droogtijd van je pleisterwerk voor je kan schilderen...

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan