• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Gat boren

Lid geworden
28 feb 2008
Berichten
206
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik moet een gat boren in de muur boven mijn garagepoort (± 30 cm dik) om electriciteitskabel door te steken.

De muur boven de poort is vroeger blijkbaar in een couffrage gegoten.

Nu ben ik een 10-15 cm diep met mijn betonboor en kan niet meer verder :(

Ik denk dat ik misschien op ijzer stoot die ook in de couffrage gestoken is.

Hebben jullie enig idee wat te doen om er toch door te kunnen geraken?

Lange ijzerboren heb ik niet (als die al bestaan...).

Mijn boor is 750W en vroeg mij misschien af of die eventueel te licht is (moest het dan toch geen ijzer zijn want zeker ben ik dat natuurlijk niet)?

Iemand met enige hulp of tips?
 
Lid geworden
24 mei 2011
Berichten
330
Waarderingsscore
0
Punten
0
je zit inderdaad wss op ijzer, ofwel iets hoger of lager boren, en anders idd zwaardere boormachine of meer geduld, normaal ga je er na tijdje wel door enzij de boor het begeeft :)
 
Lid geworden
9 nov 2011
Berichten
1.324
Waarderingsscore
6
Punten
0
Je werkt toch met een boorhamer en niet met een gewone klopboor?



Je zou inderdaad een beetje hoger/lager kunnen proberen en hopen dat je dan niet op ijzer stoot. Er bestaan speciale boren voor gewapend beton (bvb http://www.hellertools.com/node/133924) maar die zijn niet goedkoop.
 
Lid geworden
28 feb 2008
Berichten
206
Waarderingsscore
0
Punten
0
Euh ja... met een gewone klopboor omdat ik eerst niet echt een probleem zag.

Tot de moment...

Maar als het ijzer is zal ik zelfs met een zwaardere boormachine er niet door geraken he...

En hoger of lager ok maar dat ijzer kan overal zitten he. We spreken over 30 cm breed dus ja kan je veel tegenkomen he :(
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.858
Waarderingsscore
2.224
Punten
113
Quote:
Maar als het ijzer is zal ik zelfs met een zwaardere boormachine er niet door geraken he...



Gewoon rustig doorboren, de boor gaat ook door het ijzer heen, wel opletten dat je de boormachine goed vast houd want hij slaat een paar keer vast juist voor je er door bent.
 
Lid geworden
9 nov 2011
Berichten
1.324
Waarderingsscore
6
Punten
0
Inderdaad, uiteindelijk raak je er wel door, maar met een gewone klopboor vrees ik er toch voor. Neem een boorhamer en een boor die voor beton geschikt is.
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
2.995
Waarderingsscore
1.902
Punten
113
als je op ijzer boort, moet je dat zien op de boorkop (kleine afzetting van ijzervijlsel).

normaliter een paar cm hoger/lager (wapeningsstaven) en enkele cm links/rechts (beugels) boren kan een oplossing bieden.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.858
Waarderingsscore
2.224
Punten
113
minoeske;1987669 wrote:
als je op ijzer boort, moet je dat zien op de boorkop (kleine afzetting van ijzervijlsel).

normaliter een paar cm hoger/lager (wapeningsstaven) en enkele cm links/rechts (beugels) boren kan een oplossing bieden.



En als je pech hebt is het 4de gat pas zonder ijzer :mad:

(de eerste op kruising beugel/wapeningsstaaf, dan er boven op de beugel, dan naar links weer op de wapeningsstaaf)
 
Lid geworden
6 feb 2011
Berichten
839
Waarderingsscore
0
Punten
0
doorboren, wij hebben dit tijdens de bouw meermaals voor gehad. Gewoon wat geduld hebben en uiteindelijk geraak je er wel door. Als het natuurlijk van die goedkope brico boren zijn dan zal het moeilijker zijn en misschien heb je er dan wel een paar nodig. Wij hebben er van Hilti en geen enkel is eigenlijk stuk van het boren door het ijzer.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan