• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Gat 60x80 in betonplaat tss kelder en gelijkvloers dicht gieten?

Moori

Nieuw Lid
Lid geworden
21 dec 2020
Berichten
42
Waarderingsscore
0
Punten
6
Bij onze nieuwbouw had de architect een véél te grote koker voorzien. Nu moet er dus een gat dicht gemaakt worden van ongeveer 60cm breed op 80cm lang.

Er lopen twee poutrellen in de lengte richting naast het gat en ik zou wel met hout een bekisting kunnen maken om hier beton in te laten storten.

Maar de architect geeft nu aan dat we dit door de chapper moeten laten doen, met chappe.

Is chape echt sterk genoeg om zo'n groot gat te dichten? Hier komt achteraf de keuken op/over te staan...

Ik hoor graag jullie mening.
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Bij onze nieuwbouw had de architect een véél te grote koker voorzien. Nu moet er dus een gat dicht gemaakt worden van ongeveer 60cm breed op 80cm lang.

Er lopen twee poutrellen in de lengte richting naast het gat en ik zou wel met hout een bekisting kunnen maken om hier beton in te laten storten.

Maar de architect geeft nu aan dat we dit door de chapper moeten laten doen, met chappe.

Is chape echt sterk genoeg om zo'n groot gat te dichten? Hier komt achteraf de keuken op/over te staan...

Ik hoor graag jullie mening.
Gaat er iets van wapening erin? Ik zou voor beton gaan en wapening staven verankeren in bestaande beton.

60x80 is wel gigantisch gat, was niet voor een huislift?
 

Moori

Nieuw Lid
Lid geworden
21 dec 2020
Berichten
42
Waarderingsscore
0
Punten
6
Bij onze nieuwbouw had de architect een véél te grote koker voorzien. Nu moet er dus een gat dicht gemaakt worden van ongeveer 60cm breed op 80cm lang.

Er lopen twee poutrellen in de lengte richting naast het gat en ik zou wel met hout een bekisting kunnen maken om hier beton in te laten storten.

Maar de architect geeft nu aan dat we dit door de chapper moeten laten doen, met chappe.

Is chape echt sterk genoeg om zo'n groot gat te dichten? Hier komt achteraf de keuken op/over te staan...

Ik hoor graag jullie mening.
Gaat er iets van wapening erin? Ik zou voor beton gaan en wapening staven verankeren in bestaande beton.

60x80 is wel gigantisch gat, was niet voor een huislift?

Het zou, volgens de architect, chape worden met een wapningsnet erin.

Het totale gat was 60x120. Alle leidingen zitten echter in 40cm breedte waardoor het ongeveer 60x80cm te groot is. Ik vond het al raar toen ze pas begonnen met bouwen, maar toen werd er mij gezegd dat ze dat achteraf dicht gieten als de technieken steken.

Maar chape leek me nu ook niet de meest geschikte oplossing. Dus ik denk dat ik er toch beton gewapende beton in ga laten gieten ipv chape.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Weet dien architect wel het verschil tussen beton en chape ?
Anders moet je hem eens een pikeur in zen pollen duwen en 1 m² chape laten uitpikeren en 1 m² beton.
Oja en dan beide gewapend he.

Wedde dat zen pollekes poeze zacht zijn en dat hij nog nooit een troefel hed vastgepakt .
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Ik ga er van uit dat een architect wel het verschil kent tussen chappe en beton. Ik kan er inkomen dat hij chape voldoende sterk vind in dit geval waar die kleine oppervlakte blijkbaar niets te dragen heeft en enkel maar moet opgevuld worden.
Dat er een keuken overheen komt te staan wil niet zeggen dat die daar op steunt.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
is te hopen dat hij het verschil in druksterkte kent .
reken maar even uit wat de druksterkte is van beton en deze van chape.
Ge zou twijfelen aan zen denkend vermogen.
Om het wat gemakkelijker te maken
Beton komt op 10-200MPA
chape maximum aan 8 MPA of N/mm²
Als je weet dat mortel , gewone al aan een 45 MPA zit
denk ik dat de architect iets anders bedoelt.
-- alle dat hoop ik van harte --
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113

Het zou, volgens de architect, chape worden met een wapningsnet erin.

Het totale gat was 60x120. Alle leidingen zitten echter in 40cm breedte waardoor het ongeveer 60x80cm te groot is. Ik vond het al raar toen ze pas begonnen met bouwen, maar toen werd er mij gezegd dat ze dat achteraf dicht gieten als de technieken steken.

Maar chape leek me nu ook niet de meest geschikte oplossing. Dus ik denk dat ik er toch beton gewapende beton in ga laten gieten ipv chape.
Kan je het zelf doen? Dan zou ik voor beton gaan tot zelfde hoogte van huidige beton (met wapeningsnet en paar staven verankerd in huidige beton, chappe vind ik niet geschikt voor zo'n groot gat. Je kan dan op de beton gewoon de chappe door plaatsen zoals ernaast.

Als je bvb aan een 30 cm dikte komt (betonlaag dikte + chappe) kan ik me wel voorstellen dat hij een gewelf werking ziet tussen de stalen liggers op 60cm, maar ik vind dit nog altijd tricky.

Living on the edge liever niet als je staat af te wassen in uw keuken.
 

layho1

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 jan 2015
Berichten
537
Waarderingsscore
443
Punten
63
Howhow mortel is geen 45 mpa

Goede (wegenis) beton zal max 50-60 mpa halen.

Voor hogere druksterkte zal je naar speciale hoge sterkte beton moeten gaan
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Of nu mortel 45 Mpa is of niet,
het is hopelijk duidelijk dat de druksterkte van chape een pak minder is dan beton.
laat staan dat we spreken over de wapening.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan