dirkp wrote:
Hoe is het nu met je verbruik?
heb je de meter standen wat kunnen bijhouden?
Oei, al even vergeten up to daten. hier komt het relaas:
Zelf konden we geen verliezen vaststellen dus zeiden we tegen verhuurder dat we toch een of ander gaslek vermoedden. Hij gelooft ons niet echt maar belt toch resoluut de installateur die twee dagen later zal langskomen. Bij zijn komst hoor ik hem snel even uit (voordat de verhuurder er weer komt aangesneld :mrgreen: ) en hij zegt mij direct dat ik niet veel kan verwachten van die ketel... rendement schat hij op een 48% :evil:
Met ons drietjes duiken we de kelder in waarop de verhuurder mij nog eens wijst op de splinternieuwe installatie...waarop de installateur antwoord: jaja, vanaf de ketel is alles nieuw :wink:
Het grote probleem is de werkwijze van de ketel: je zit volgens hem al aan 100€ per jaar voor de waakvlam alleen, dan komt daar nog eens een thermosifon effect bij wat kan tellen voor minimum 150€ per jaar. Een derde verliespost is maar liefst 400€ per jaar: de ketel warmt dus continue op tot 85°C, eens dit bereikt is springt hij af maar koelt heel snel af tot 55°C waardoor hij bijna direct opnieuw terug opspringt. De oplossing hiervoor zou een timer zijn waardoor de ketel deze methode slechts een paar uren per dag doet...dit bleek uiteindelijk geen oplossing omdat je de boiler dan eerst volledig moet laten leeglopen eer de ketel opnieuw wil verwarmen :roll:
De installateur verteld mij iets later (in afwezigheid van verhuurder) dat de ketel op zijn laatste pootjes aan het lopen is en wellicht binnenkort de geest zal geven. Hij zegt hier niet veel van tegen de verhuurder omdat hij het gevoel heeft tegen een muur te praten, hij heeft immers in 2006 reeds aangeraden een nieuwe ketel te zetten.
Ik was toch niet tevreden met deze uitkomst en heb dan de verhuurder zijn vrouw en dochter ingeschakeld :twisted: Ik weet dat zij als de dood zijn voor bekend te staan als onredelijke verhuurders...Uiteraard kregen ze direct 'medelijden' en opnieuw wordt de installateur gebeld. Deze heeft nu aan hun verklaard dat de ketel inderdaad niet meer verantwoord is. Daarop vroegen de dames resoluut om een prijsofferte op te maken voor een nieuwe ketel 8)
Maar ja, dit is ongeveer een dikke week geleden nu en we hebben nog niets gehoord...ik geloof het toch pas als ik een nieuwe ketel zie werken...en liefst voor de winter :roll: