• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Gasverbruik

Lid geworden
15 mrt 2006
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nu het kouder aan het worden is, hebben we al een 2-tal weken onze vloerverwarming aanstaan in ons nieuw huisje.



Ik had graag geweten hoeveel gas jullie op dit moment (met dit weer )verbruiken? In de winter zal dat wel wat hoger liggen.



Momenteel verbruik ik ongeveer 5 m³ gas per dag.

Heb voorlopig nachtverlaging (16°C) ingesteld tussen 22u en 6u en ook nog eens verlaging (16°C) tussen 8u en 15u. Voor de rest +- 20-21°C.
 
Lid geworden
5 jan 2011
Berichten
31
Waarderingsscore
0
Punten
0
hier daalt het verbruik voorlopig nogmaals, heb meterstanden,buitentemperaturen mee opgenomen in de tabel van vorig jaar, interessant, kleine extra isolatiewerken in de veranda zorgen voor een minder verbruik in oktober van 23 %,nu nog de grote dubbelwandige lichtkoepels verbeteren met extra ruit,voorlopig blijven we dus ook de veranda ( 44m² ) op 22° verwarmen, net als rest woonruimte ( 50m² ), vorig jaar

2126 m³ gas verbruikt, kwam van +2800 m³ met oude ketel en 18° in veranda, grotere

ruimte op temperatuur koelt precies ook minder af 's nachts :D , tussen ()jes, hier was

de gemiddelde buitent° oktober wat lager dan vorig jaar, zou eigenlijk windrichting en snelheid ook moeten bekijken, veranda met plat dak tuinzijde volledig dubbel glas ligt ook zuid, nu nog een zonnig winterke met weinig vorst,groetjes,Patje
 
Lid geworden
5 jan 2011
Berichten
31
Waarderingsscore
0
Punten
0
18 of 19 of 20°, nou nou, bij onze (ook de meeste onder jullie ) ouders ten tijde van de goedkope aardolie was het overal MEER dan 21° in huis, en waarom ? omdat dit LEKKER

AANGENAAM warm was, nu kan 19 of 20° voldoen ? ik kan mezelf dat niet wijsmaken,

een dikke trui draag je niet in huis, een dekentje bijnemen in de zetel is ook al een teken dat het niet fijn warm is in huis, jaja dan verwarm ik liever minder grote ruimtes en zal de dikke trui gebruiken om op bezoek te gaan bij de 'coole' vrienden en familie die het

bij ons toch altijd lekker warm vinden, vroeger was het bij praktisch iedereen lekker (+21°) warm toch.Warme groetjes :D , Patje
 
Lid geworden
30 okt 2008
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Punten
0
dirkp wrote:
Hoe is het nu met je verbruik?

heb je de meter standen wat kunnen bijhouden?



Oei, al even vergeten up to daten. hier komt het relaas:

Zelf konden we geen verliezen vaststellen dus zeiden we tegen verhuurder dat we toch een of ander gaslek vermoedden. Hij gelooft ons niet echt maar belt toch resoluut de installateur die twee dagen later zal langskomen. Bij zijn komst hoor ik hem snel even uit (voordat de verhuurder er weer komt aangesneld :mrgreen: ) en hij zegt mij direct dat ik niet veel kan verwachten van die ketel... rendement schat hij op een 48% :evil:

Met ons drietjes duiken we de kelder in waarop de verhuurder mij nog eens wijst op de splinternieuwe installatie...waarop de installateur antwoord: jaja, vanaf de ketel is alles nieuw :wink:

Het grote probleem is de werkwijze van de ketel: je zit volgens hem al aan 100€ per jaar voor de waakvlam alleen, dan komt daar nog eens een thermosifon effect bij wat kan tellen voor minimum 150€ per jaar. Een derde verliespost is maar liefst 400€ per jaar: de ketel warmt dus continue op tot 85°C, eens dit bereikt is springt hij af maar koelt heel snel af tot 55°C waardoor hij bijna direct opnieuw terug opspringt. De oplossing hiervoor zou een timer zijn waardoor de ketel deze methode slechts een paar uren per dag doet...dit bleek uiteindelijk geen oplossing omdat je de boiler dan eerst volledig moet laten leeglopen eer de ketel opnieuw wil verwarmen :roll:



De installateur verteld mij iets later (in afwezigheid van verhuurder) dat de ketel op zijn laatste pootjes aan het lopen is en wellicht binnenkort de geest zal geven. Hij zegt hier niet veel van tegen de verhuurder omdat hij het gevoel heeft tegen een muur te praten, hij heeft immers in 2006 reeds aangeraden een nieuwe ketel te zetten.

Ik was toch niet tevreden met deze uitkomst en heb dan de verhuurder zijn vrouw en dochter ingeschakeld :twisted: Ik weet dat zij als de dood zijn voor bekend te staan als onredelijke verhuurders...Uiteraard kregen ze direct 'medelijden' en opnieuw wordt de installateur gebeld. Deze heeft nu aan hun verklaard dat de ketel inderdaad niet meer verantwoord is. Daarop vroegen de dames resoluut om een prijsofferte op te maken voor een nieuwe ketel 8)

Maar ja, dit is ongeveer een dikke week geleden nu en we hebben nog niets gehoord...ik geloof het toch pas als ik een nieuwe ketel zie werken...en liefst voor de winter :roll:
 
Lid geworden
5 jan 2011
Berichten
31
Waarderingsscore
0
Punten
0
beste, mijn vorig antwoord was bedoeld voor eerdere conversatie's,

voor jullie kan ik echter alleen maar duimen, na de vervanging van de

ketel ga je niet weten wat je overkomt, als ik zelf op zulk een vervanging zou moeten wachten zou ik toch zorgen voor wat technische hulp om de oude ketel helemaal om zeep te helpen :D , eigenaar :mrgreen: verwittigen van defect, in deze periode kan hij je toch niet zonder verwarming laten zitten, even :evil: op tanden bijten, en nadien kassa-

kassa door het minderverbruik :lol: , en een bedank-kaartje voor de

eigenaar :oops: , mvg, Patje
 

W1

Lid geworden
15 feb 2007
Berichten
886
Waarderingsscore
1
Punten
0
patjepatti

in een goed geisoleerd huis met stralingswarmte is 20° even warm en gezellig als 21 of 22° in een oud huis.

Dat is het verschil!
 
Lid geworden
5 jan 2011
Berichten
31
Waarderingsscore
0
Punten
0
Inderdaad, bij vloerverwarming/stralingswarmte klopt dat, hier had ik beter

niet veralgemeend, dus bij de convectiewarmte zoals radiatoren blijft 20°

wel fris, op vele plaatsen stookt men bij met een houtkachel, wat een temperatuurke zou het dan wel zijn, lekker warm heet dat, zelf ben ik ondertussen geboeid in een leemkachel, is ook stralingswarmte.

Op de meeste plaatsen is het op de werkvloer meer dan 20°, ik zie al die secretaressen/bedienden/managers/directeurs nog niet met een wollen

trui op hun kantoor zitten.Groetjes, Patje.
 
Lid geworden
20 aug 2007
Berichten
947
Waarderingsscore
0
Punten
0
vandaag de afrekening gekregen



we krijgen €370 terug



1778m³ verbruikt op 369 dagen

4,8m³ gemiddeld.

Wonen er nu een jaartje in

vvw/radiators en ww
 
Lid geworden
7 mei 2008
Berichten
176
Waarderingsscore
0
Punten
0
Oktober 2008 : 119m³

Oktober 2009 : 75m³ (plaatsing dakisolatie)

Oktober 2010 : 88m³

Oktober 2011 : 68m³ (nov-dec 2011 plaatsing HR+ glas ipv dubbel glas)
 
Lid geworden
28 mrt 2011
Berichten
185
Waarderingsscore
0
Punten
0
santafab wrote:
Oktober 2008 : 119m³

Oktober 2009 : 75m³ (plaatsing dakisolatie)

Oktober 2010 : 88m³

Oktober 2011 : 68m³ (nov-dec 2011 plaatsing HR+ glas ipv dubbel glas)



Wat is de K warde van die twee en wat is de kostprijs ervan ongeveer?
 

stonebiker

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 jan 2007
Berichten
2.761
Waarderingsscore
4
Punten
38
santafab wrote:
Oktober 2008 : 119m³

Oktober 2009 : 75m³ (plaatsing dakisolatie)

Oktober 2010 : 88m³

Oktober 2011 : 68m³ (nov-dec 2011 plaatsing HR+ glas ipv dubbel glas)





68m³ :

dat is dan 0.18m³ per dag gemiddeld? met 0.18m³ kun je juist een douche nemen?
 

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Berichten
4.861
Waarderingsscore
38
Punten
48
Ik zit voor oktober aan 43m2, en douche iedere dag. :)
 

stonebiker

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 jan 2007
Berichten
2.761
Waarderingsscore
4
Punten
38
paso wrote:
santafab wrote:
Oktober 2008 : 119m³

Oktober 2009 : 75m³ (plaatsing dakisolatie)

Oktober 2010 : 88m³

Oktober 2011 : 68m³ (nov-dec 2011 plaatsing HR+ glas ipv dubbel glas)

http://www.powned.tv/nieuws/tech/2011/1 ... _warm.html





ah, maar wacht ge gaat toch niet zeggen dat die cijfers alleen maar voor de maand oktober waren?

Ik dacht van oktober vorig jaar tot oktober dit jaar?

We zijn vandaag 6 november en mijn verwarming staat zelfs nog niet op!
 
Lid geworden
28 mrt 2011
Berichten
185
Waarderingsscore
0
Punten
0
stonebiker wrote:
santafab wrote:
Oktober 2008 : 119m³

Oktober 2009 : 75m³ (plaatsing dakisolatie)

Oktober 2010 : 88m³

Oktober 2011 : 68m³ (nov-dec 2011 plaatsing HR+ glas ipv dubbel glas)





68m³ :

dat is dan 0.18m³ per dag gemiddeld? met 0.18m³ kun je juist een douche nemen?





68/31= 2.19 dag.



Heb je dat ook voor de volgende maanden? Kunnen we vergelijken welke horror winter we krijgen.



http://www.eenwittekerst.nl/systems/readnews/43/
 
Lid geworden
16 nov 2009
Berichten
5.143
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ach ik heb 8m³ hout gezaagd liggen en nog eens een hoop dat ik nog moet zagen, laat de winter maar komen de voorbereidingen om het gasverbruik laag te houden zijn genomen. :lol:
 
Lid geworden
7 mei 2008
Berichten
176
Waarderingsscore
0
Punten
0
stonebiker wrote:
ah, maar wacht ge gaat toch niet zeggen dat die cijfers alleen maar voor de maand oktober waren?

Ik dacht van oktober vorig jaar tot oktober dit jaar?

We zijn vandaag 6 november en mijn verwarming staat zelfs nog niet op!



Idd dit zijn mijn cijfers van de maand oktober.

Ons huis is van 2003 (koppelwoning) en heeft niet de isolatiewaarden (ken dit niet van buiten) van tegenwoordig. Moest ik het allemaal opnieuw doen zou ik het wel anders aanpakken, maar je bent jong en ook niet op de hoogte van die dingen. Iedereen had toen ook nog geen internet wat toen ook veel moeilijker was om op te zoeken.
 
Lid geworden
7 mei 2008
Berichten
176
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hendrik S wrote:
santafab wrote:
Oktober 2008 : 119m³

Oktober 2009 : 75m³ (plaatsing dakisolatie)

Oktober 2010 : 88m³

Oktober 2011 : 68m³ (nov-dec 2011 plaatsing HR+ glas ipv dubbel glas)



Wat is de K warde van die twee en wat is de kostprijs ervan ongeveer?



Ivm de k-waarde, zou ik moeten bekijken thuis.

Kostprijs voor het vervangen van het glas komt op een 2300€ btw incl. zonder aftrek van premies.

Het was ons vooral te doen om bepaalde glaspartijen in spiegelend glas te vervangen, de rest in TopN+ 1.0, maar vooral om de comforttemperatuur nog te verbeteren. Of het veel effect zal hebben op ons gasverbruik zal de tijd uitwijzen. De ene zegt van wel, de andere zegt misschien een paar %...

Op onze veluxramen hebben we nu solarrolluiken geplaatst en ik moet zeggen, geen seconde beklaagd !
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
santafab wrote:
stonebiker wrote:
ah, maar wacht ge gaat toch niet zeggen dat die cijfers alleen maar voor de maand oktober waren?

Ik dacht van oktober vorig jaar tot oktober dit jaar?

We zijn vandaag 6 november en mijn verwarming staat zelfs nog niet op!



Idd dit zijn mijn cijfers van de maand oktober.

Ons huis is van 2003 (koppelwoning) en heeft niet de isolatiewaarden (ken dit niet van buiten) van tegenwoordig. Moest ik het allemaal opnieuw doen zou ik het wel anders aanpakken, maar je bent jong en ook niet op de hoogte van die dingen. Iedereen had toen ook nog geen internet wat toen ook veel moeilijker was om op te zoeken.



Er zitten hier wel een paar ijsberen die hun CV pas opzetten als 't onder de 19 °C komt, dus oppassen dat je geen appelen met peren vergelijkt... Er is ook een groot verschil tussen de temperatuur aan de kust en die vb in de kempen.
 
Lid geworden
7 mei 2008
Berichten
176
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beurt wrote:
Er zitten hier wel een paar ijsberen die hun CV pas opzetten als 't onder de 19 °C komt, dus oppassen dat je geen appelen met peren vergelijkt... Er is ook een groot verschil tussen de temperatuur aan de kust en die vb in de kempen.



Dat is waar. Bij ons is het overdag steeds 21°

Wij wonen aan de kust en als het waait kan het een enorm 'trekgat' (zoals ze hier zeggen) zijn, dat zal wss ook wel meespelen.

Het mag dan wel een koppelwoning zijn, de andere kant bevindt zich in een open vlakte waar het serieus kan waaien.
 

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Berichten
9.754
Waarderingsscore
8
Punten
38
Mijn verwarming heeft de eerste keer gebrand op 13/10/2011.

Tot nu toe +- 41m³ verbruikt, gemiddeld 2.24m² per dag dus aan cv (+ 0.70m³/dag aan sanitair).



Eigenlijk meer dan ik verwacht had, maar ja, moet nog deel isolatie dak plaatsen.



Zal na de winter eens kijken om conclusies te kunnen trekken.



Sven en andere LEW'ers: staat jullie verwarming al op? Enig idee hoeveel m³ verbruikt puur aan verwarming? Ik vermoed dat Sven dat héél moeilijk kan inschatten, met de zonneboiler.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan