Gasverbruik

Lid geworden
15 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nu het kouder aan het worden is, hebben we al een 2-tal weken onze vloerverwarming aanstaan in ons nieuw huisje.

Ik had graag geweten hoeveel gas jullie op dit moment (met dit weer )verbruiken? In de winter zal dat wel wat hoger liggen.

Momenteel verbruik ik ongeveer 5 m³ gas per dag.

Heb voorlopig nachtverlaging (16°C) ingesteld tussen 22u en 6u en ook nog eens verlaging (16°C) tussen 8u en 15u. Voor de rest +- 20-21°C.

FatmanBert wrote:
Pout wrote:
eum...

weet er iemand de omzetting van vloeibaar naar gasvormig van gas?

ik veronderstel dat jullie gegevens hier gasvormig zijn?

doordat ik met propaan werk en check op de tank denk ik niet echt te kunnen vergelijken.

edit: kan dat zijn dat 1 liter vloeibaar gas = 250 liter gasvormig gas?

't is gewoon delen door vier dacht ik.

Dus duizend liter propaan is 250 m3. Maar ik ben geen kenner. :oops:

Als dat zo is dan verwarm ik hier de buiten ook denk ik :/

Heb in 30 dagen 700 liter erdoor gejaagd, zijnde 175m³

oftewel 5,8m³ per dag... maar dat kost me wel 400€ voor 30 dagen...

Is wel zo dat hierin de opwarmafase (niet WAR gestuurd) van onze VVW zit en er nog geen deuren inzitten...

En dat we tevens 5 lekken hebben vastgesteld aan de aansluitingen. Afwachten voor de komende koude maanden dus...

Nog steeds minder dan 1m³/dag, inclusief sww en koken 8) 's Avonds wel 2 à 3 uurkes de inbouwcassette aan, overdag niks. En we hebben dus ne zonneboiler die ook nog een beetje helpt (alhoewel met het hedendaagse weer?).

DigitalOverdose wrote:
Nog steeds minder dan 1m³/dag, inclusief sww en koken 8) 's Avonds wel 2 à 3 uurkes de inbouwcassette aan, overdag niks. En we hebben dus ne zonneboiler die ook nog een beetje helpt (alhoewel met het hedendaagse weer?).

die inbouwcassette doe wel al meer als de helft van het werk he...

Ik zit nu aan 3m³, maar eens wij de inbouwcassette hebben staan hoop ik ook op 2m³ max terug te vallen zoniet minder. Het hele gelijkvloers zou verwarmd kunnen worden hiermee, dus is er enkel CV nodig op de badkamer.

Als ik zou openzetten (thermostaat hoger zetten) dan 50 à 60 m³ aardgas / maand voor 240m2 zonder binnendeuren, maar dat doe ik niet dus:

0 (NUL) m³ :lol:

PS. 102 m³ op de teller (waarvan 15 m³ van opstarten/testen installatie)

waarom heb je dan een verwarmingsinstallatie? :?

Wel appelen met appelen vergelijken hé. Een inbouwcassette verstookt ook hout. Weet iemand omrekening van hout naar m3 gas-equivalent?

In traditionele woningen is het bovendien enkel warm in de keuken/living en badkamer. In andere kamers vriest je poep aan de wc-bril. (niet met de bedoeling een discussie te starten of verwarming in andere kamers nodig is of niet)

Moest ik enkel de keuken en living moeten verwarmen (badkamer wordt verwarmd door verliezen ketel en boiler) dan kom ik toe met 10 theelichtjes per dag en heb ik ook nul verbruik.

bwkb wrote:
waarom heb je dan een verwarmingsinstallatie? :?

Wel appelen met appelen vergelijken hé. Een inbouwcassette verstookt ook hout. Weet iemand omrekening van hout naar m3 gas-equivalent?

In traditionele woningen is het bovendien enkel warm in de keuken/living en badkamer. In andere kamers vriest je poep aan de wc-bril. (niet met de bedoeling een discussie te starten of verwarming in andere kamers nodig is of niet)

Moest ik enkel de keuken en living moeten verwarmen (badkamer wordt verwarmd door verliezen ketel en boiler) dan kom ik toe met 10 theelichtjes per dag en heb ik ook nul verbruik.

hout kost 60€ per kuub gemiddeld zegt men. men verbruikt gemiddeld 6m³ per stookseizoen. Dus 360€

MAAR als je je hout gratis hebt, dan is het wel een andere zaak... En ik heb mijn hout gratis... :P

We vergelijken sowieso appelen met peren en konijnen... Gasverbruik is niet gelinkt aan 1 factor. Het is gelinkt aan de isolatiewaarde, in welke ruimtes je stookt, stook je de hele dag of 2 uur per dag. Dat soort zaken beïnvloeden het verbruik ook he...

Thuis is ook enkel keuken, eetkamer, living en badkamer verwarmt. De slaapkamers zijn niet verwarmd, maar mijn kont vries toch nog niet weg zulle.... Tis daar steeds 16 ° of zo... Meer als voldoende om in te slapen

Icecoldkillahh wrote:
DigitalOverdose wrote:

die inbouwcassette doe wel al meer als de helft van het werk he...

Ik zit nu aan 3m³, maar eens wij de inbouwcassette hebben staan hoop ik ook op 2m³ max terug te vallen zoniet minder. Het hele gelijkvloers zou verwarmd kunnen worden hiermee, dus is er enkel CV nodig op de badkamer.

Inderdaad, ze neemt hier zelfs de hele verwarming voor haar rekening. Vandaar da'k er hier ook bij zet da we een stoof gebruiken. Om mogelijke misverstanden te vermijden: dus ni per sé om te stoefen dat die me zo'n laag verbruik geeft (hoewel ik er wel blij om ben natuurlijk), wel om eventueel geinteresseerden te laten zien welke impact ze heeft.

Onze CV ketel wordt gewoon ni gebruikt om te verwarmen, louter voor het sww. Beneden stoofke aan en de bad- en slaapkamers moeten het maar doen met wat de balansventilatie boven nog verspreidt.

'k Heb m'n hout gelukkig ook nog gratis. Weliswaar veel 'rommelhout' zoals paletten en opkuis van een bos maar het houdt ons wel warm.

DigitalOverdose wrote:
'k Heb m'n hout gelukkig ook nog gratis. Weliswaar veel 'rommelhout' zoals paletten en opkuis van een bos maar het houdt ons wel warm.

als ge het maar weet. Die bij ons zit er ook aan te komen. half 2009 of ten laatste half 2010 zit ik ook hout te stoken... Voor niet!

FatmanBert wrote:
Pout wrote:
eum...

weet er iemand de omzetting van vloeibaar naar gasvormig van gas?

ik veronderstel dat jullie gegevens hier gasvormig zijn?

doordat ik met propaan werk en check op de tank denk ik niet echt te kunnen vergelijken.

edit: kan dat zijn dat 1 liter vloeibaar gas = 250 liter gasvormig gas?

't is gewoon delen door vier dacht ik.

Dus duizend liter propaan is 250 m3. Maar ik ben geen kenner. :oops:

Ben nooit een primus geweest in rekenen, maar nu heb ik toch mijn wenkbrouwen gefronst :

250m³ = 250.000 liter

delen door 4 zal dus een ander resultaat geven, denk ik...

als het op wiskunde aankomt, ben ik echt zo stom als het achterste van een varken hoor. Maar ik had dit gevonden na effe te googelen.

"Om liters vast te stellen moet je kubieke meter x 4 vermenigvuldigen.

Als je 1000 liter hebt moet je dit dus delen door vier om de kubieke meter te kunnen vast stellen.

In dit geval: 1000:4 = 250m3"

Maar als't verkeerd is... feel free to correct me.

1000 liter = 1m3 vloeibaarvloeibaar propaan.

Dit levert 250.000 liter = 250m3 gasdamp op.

Zo duidelijker. :lol:

bij ons is het verbruikt nu gestegen tot net geen 6m3 per dag voor 22° (wel overal) buitentemp= -1.

Kben eens benieuwd voor morgen, ze voorspellen tot -4!!!

Ik zit ook met een vraagje, wie heeft een vaillant ketel met vloerverwarming met een vrc 430 thermostaat met buitenvoeler.

Weet iemand hoe dit ding moet ingesteld worden, installateur had der niet veel pap van gegeten denk ik.

Ik zit dus met 2 kringen : radiators boven en 1 in de living en vv in de hal, keuken en living.

Vanaf volgende week heb ik hout voor mijn inbouwcasset en weet dus ook niet hoe ik dat het beste compenseer met mijn verwarming, welke instelling in de thermostaat dus.

Welke kring moet op binnencompensatie of moeten ze allebei hierop staat.

Heb 90 kuub verbruikt sinds 9 november (halve maand dus).

bwkb wrote:
bij ons is het verbruikt nu gestegen tot net geen 6m3 per dag voor 22° (wel overal) buitentemp= -1.

ken dat gevoel... we zitten ongeveer rond hetzelfde :(

Wij stoken met een Remeha Quinta 25s + boiler 150liter. Dagelijks zitten we rond de 9m³ met het huidige weer (rond vriespunt).

:?

van 8u tot 23u constant comfort temperatuur vermits we beiden thuis zijn. comfort staat op 21°C.

Elke dag een goe warm baddeke 's avonds vermits den douche nog nie af is. :wink:

kelder 100m²

bewoonbare oppervlakte 180m²

zoder 36m²

Hier zijn we nu ook vertrokken :( ... 8 m³ per dag de laatste 3 dagen.

Nog geen geïsoleerd dak, en niet geïsoleerde spouwmuren.

Bewoonbare oppervlakte 120m² + zolder. Op de slaapkamers is zelfs nog geen verwarming.

Icecoldkillahh wrote:
DigitalOverdose wrote:

als ge het maar weet. Die bij ons zit er ook aan te komen. half 2009 of ten laatste half 2010 zit ik ook hout te stoken... Voor niet!

Zuiver hout, mag ik hopen?

crepusculum wrote:
Icecoldkillahh wrote:
DigitalOverdose wrote:

Zuiver hout, mag ik hopen?

wat anders....

Mr. B wrote:
Hier zijn we nu ook vertrokken :( ... 8 m³ per dag de laatste 3 dagen.

Nog geen geïsoleerd dak, en niet geïsoleerde spouwmuren.

Bewoonbare oppervlakte 120m² + zolder. Op de slaapkamers is zelfs nog geen verwarming.

Trouwens... Met mijn huidig verbruik zit ik voorlopig nog rond het referentieverbruik op de grafiek van de Electrabel-website... Iemand enig idee op wat een "referentieverbruik" gebaseerd is, want dat lijkt me toch echt heel ruim? Mijn huis is niets geïsoleerd voorlopig behalve 1.1-glas en vloerisolatie en ik ga er voorlopig nog niet boven ('t zou natuurlijk wel eens dik kunnen tegenvallen komende winter, maar soit, we zien wel).

bwkb wrote:

Tja den onze is ook gestegen naar 5m³/dag, maar dat valt nog mee vind ik. Ge moet het niet per dag bekijken maar per jaar he, want in de zomer verbruik je maar 0.5m³ per dag of zo...

Ik heb van september tot nu 3.35m³ per dag verbruikt...

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan