Gasverbruik

Lid geworden
15 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nu het kouder aan het worden is, hebben we al een 2-tal weken onze vloerverwarming aanstaan in ons nieuw huisje.

Ik had graag geweten hoeveel gas jullie op dit moment (met dit weer )verbruiken? In de winter zal dat wel wat hoger liggen.

Momenteel verbruik ik ongeveer 5 m³ gas per dag.

Heb voorlopig nachtverlaging (16°C) ingesteld tussen 22u en 6u en ook nog eens verlaging (16°C) tussen 8u en 15u. Voor de rest +- 20-21°C.

diedjedoe;1985692 wrote:
1 jaar geleden de spouwmuren, rijwoning, laten isoleren. Winter van 2013-2014 was niet zo koud als het jaar ervoor (2012-2013), maar toch een daling van 45.5% gasverbruik.

Zo hebben we al een groot deel van onze besparing terugverdiend.

Die winter was 20% minder streng dan de winter ervoor. Dan zou jij 25.5% minder verbruik hebben dankzij je isolatie. Mooi toch. :-)

Quote:
Zo hebben we al een groot deel van onze besparing terugverdiend.

:confused: hoe kun je een besparing terugverdienen, dat lijkt mij ook wel wat namelijk :p

6800Kwh op 361 dagen voor een GB uit 1961 (EPC 321) met Junkers HR condensatieketel voor 2 personen dus heb een 420 euro moeten betalen afgelopen jaar.

onze nieuwbouw heeft K28 dus vraag me af of investeren WP, ZB etc nuttig gaat zijn aangezien de nieuwbouw pak beter geïsoleerd gaat zijn + ook VVW gaat hebben beneden.

Voor een stooktabel vul ik een gemiddeld verbruik van 1200 m3 per jaar in.

Winter 2009-2010 1331

..........2010-2011 1317

..........2011-2012 1183

..........2012-2013 1208

..........2013-2014 1287

Het valt nogal mee met de winter. (wink)

420 euro voor een huis vd jaren zestig? Niet verschieten als je in uw nieuwbouw meer verbruikt.

Wp of zb zou ik niet doen

Mindergas.nl is trouwens een leuke site/app om uw gasverbruik bij te houden

Stella52;1986072 wrote:
420 euro voor een huis vd jaren zestig? Niet verschieten als je in uw nieuwbouw meer verbruikt.

Wp of zb zou ik niet doen

Mindergas.nl is trouwens een leuke site/app om uw gasverbruik bij te houden

Heb wel nieuwe ramen 1.1 gestoken en de vloer van de zolder proberen te isoleren. Dak is gewoon met isomo 'geïsoleerd dus als er veel wind is, waait het ook op de zolder :)

Vorige 'winter' heeft de verwarming ook niet veel opgestaan natuurlijk door het zachte weer.

We zetten de chauffage ook alleen maar handmatig op als we thuis zijn, op werkdagen 's morgens al niet, 's avonds wordt deze pas rond 18u opgezet tot 21u.

Als we 's morgens beneden komen, dan is het nog altijd 18-19 graden dus heel veel moet er niet bijverwarmd worden tot 20-21 graden voor de vriendin. (ik zit dan vaak in bloot bovenlijf :) )

Als ik alleen thuis ben, dan staat ze niet op omdat ik het altijd warm heb...

Is ook gesloten bebouwing dus dat zal ook veel doen in de prijs.

Lang geleden nog iemand gereageerd, maar ik ben nieuw dus...volg al even en nuttige tips op het forum gevonden, waarvoor dank !

bungalow van 1966, gelijkvloers van 130m² verwarmd en een epc van 666

ketel de dietrich gt 1104v 27kw en junckers brander 1993 met ingebouwde boiler van 120 liter zonder tijdschakeling

Eerste jaar, van 3/9/2016 tot 3/9/2017 2011 liter stookolie verbruikt (tank gevuld)

In zomer 2017 nieuwe ramen gestoken van 1.0, spouwmuren van 6cm opgevuld met suprafil en de zoldervloer geisoleerd met 18cm rockwool.

Vandaag 28/3 heb ik 1030 liter verbruikt, ik hoop tot begin september toe te komen met 1300 liter (?)

Dat zou een besparing zijn van 35% met die extra isolatie. De kruipkelder zou nog gepurd kunnen worden maar ik vrees dat mijn chauffageleidingen mss ooit gaan doorroesten, ik ken de staat niet maar de kelder is maar 70 hoog en ik geraak niet door het keldergat (niet lenig en schrik dat ik me klem zet en ze de vloer kunnen komen openbreken)

Ik stook zuinig op 19° (vent alleen en rap warm), heb nu wel het probleem met de te grote gedimensioneerde radiatoren en isolatie de temperatuur uiteindelijk het setpunt ruim overschrijdt, keteltemperatuur ligt vast rond 75°.

Uurverbruik brander is 3 liter, met een kleinere brander zou ik kunnen zakken tot 1.9 liter, is dat rendabel...en goed voor de oude ketel? Heeft de ketel dan nog 17kw, en zou het chauffagewater dan lager zijn in temp?

Kan ik ervan uitgaan dat ik met een nieuwe condenserende gasketel met doorstromer en lage temperatuur 30% zou besparen en uitkom op een 900m³ gas?

Zou ik durven voor een warmtepomp gaan, met 9000kw verbruik?  zonnepanelen leggen...maar de terugdraaiende teller zou begrensd worden op 15 jaar...

Alleszins ben ik blij met de isolatie, ook al wordt het even te warm, het comfort is ontzettend verhoogd in mijn kot.

O ja, in de uitlaat van de ketel zit een gat voor de temperatuurmeting en co meting bij keuring, mag ik dat afplakken met alu-tape?

Ik heb een L/W warmtepomp geplaatst in een soortgelijke situatie (huis ob 1965), lage temperatuur model van 10 kW. Verbruik rond de 4500 - 5000 kWu per jaar voor enkel verwarming (warm water via zonneboiler). Ik heb de bestaande radiatoren en convectoren behouden. De sturing is nu wel anders: de thermostaat staat op een vaste constante comforttemperatuur, dag en nacht, week en weekend. 's Nachts is het dus 24 °C in de badkamer en blijft het dus 21.5 - 22 °C in de leefruimtes. Ik heb het dak wel zeer deftig kunnen isoleren, bestaande ramen behouden enkel glas vervangen door 1.1 glas. Muren nageïsoleerd en de badkamer is ook langs binnen bij-geïsoleerd.

Ik moet wel zeggen dat ik zelf heel wat voorstudie gedaan heb om zeker te zijn dat het ging lukken met een dergelijke warmtepomp: warmteverliesberekeningen en vermogenberekening van de oude radiatoren/convectoren.

Dankje ebe, dat geeft moed...maar het zijn nu 2 zachte winters geweest en nog even doordoen op mazout, heb sinds kort (pas na de koude dagen) een logger die me toont hoeveel liter per dag er wordt verbruikt op de koudste dagen.

Het huishoudelijk electrisch verbruik draait rond 1200kw/u, op het dak kan volgens de zonnekaart van Tommelein max 4900kw/u (had aan de gemeente gevraagd of ik ook op het tuinhuis zp mocht leggen,  maar mag zelfs eigenlijk nog geen tuinhuis zetten :cry: ) maar dan zou ik een mooie ceder moeten neerhalen en die bepaalt deels mee het mooie uitzicht van mijn huis. Ook is er dan geen overschot meer voor een eventuele electrische auto. Zonnedelen wordt mss een optie?

Ook is de overheid een erg onbetrouwbare partner...terugdraaiende teller-voordeel etc.

Haasten hoeft niet maar ik zou wel gebruik willen maken van de beno-pass voordelen ivm de warmtepomp

edit: warmtepomp moet wel een 'overtuiging' zijn, merk ik net  na wat ingeven bij een leveranciervergelijker en dat groen gevoel heb ik dan wel een beetje...maar aan huidige tarieven is het verschil nog groot

7500kw/u electrisch (waarvan zelf 5000 opgewekt) is bijna dubbel zo kostelijk als 10000kw aan gas + dat huishoudelijk electrisch verbruik, ook zal de installatie een veelvoud betekenen.

hmm hmm

hoi allemaal,

ook eens ons gasverbruik laten weten.

We hebben een gezin met 3 kinderen, dus 5 personen die zo goed als dagelijks allemaal douchen of in bad gaan en af en toe nog een logé (vriendinnen van de oudste zonen) ;-)

vrijstaande woning woonoppervlak :

gelijkvloer = 149,76m²

verdieping = 106,56m²

plafondhoogte = 2,6m

totaal te verwarmen = 666,432m³

overal vloerverwarming (de (grote) kinderen wonen praktisch op hun slaapkamer dus hebben het daar ook graag warm.

temperatuurregeling 21°c overdag en 18°c 's nachts

gas is voor verwarming en sanitair, niet voor koken.

gasketel:

Merk: VAILLANT
Type: EcoTEC plus VC 306
Vermogen: Verwarming: modulerend tussen 5.8 en 30.0 kW
Sanitair: Max 34,0 kW
Aard: HR-top ketel of condensatieketel

zonneboiler:

Merk: Vaillant
• Type: VIH S1 250
• Inhoud: 254 liter
• H/Ø: 1596/600mm
Volgendematerialen worden voorzien voor de aansluiting:
• 2x Zonnecollector VFK 135 VD

opbouw woning bouwjaar 2016:

E-peil zou 26 zijn, (dankzij zonnepanelen en niet meerekenen bouwknopen) K-peil, geen idee...

- staalbouw (geen berekening koudebruggen)

- sandwishpanelen 10cm dikte

- binnenschil 10cm rockwool + 12mm OSB en 12mm Gyproc

dakisolatie :

27cm XPS (drukbestendig voor dakterras)

vloerisolatie :

10cm XPS

oppervlakte ramen:

56,02m² met overal screens

ventilatie systeem D

gasverbruik: 1370m³ per jaar

0,394 m3/graaddag

gemiddeld verbruik/dag  3,75m³ 

persoonlijk vind ik dit nog een redelijk hoog verbruik, maar kan er met leven.

Vooral benieuwd wat jullie van dit verbruik vinden?

Alvast bedankt voor de reacties.

mvg,

Singer

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan