Gasverbruik en 's nachts afkoelen

Jelleuuh

Nieuw Lid
Lid geworden
11 jan 2019
Waarderingsscore
0
Punten
6
Nu het al een hele week vriestemperaturen zijn is het de ideale moment om eens te kijken hoe goed de isolatie de we de voorbije jaren allemaal hebben aangepakt zijn werk doet. Er zijn nog wel enkele punten waar we volgens mij op kunnen beteren, maar er zijn ook een paar zaken die ik zelf niet zo goed begrijp. Daarom hier even mening/advies.

Overdag zetten wij onze verwarming op 19 graden (8u tot 17u). Ik werk vaak thuis. 's Avonds brengen we hem dan naar 20 graden (17u tot 23u). 's Nachts gaat hij uit.
Ik merk vooral dat de temperatuur in huis sneller afkoelt naarmate de vriesdagen langer duren. De eerste koude dagen ging het van 20 naar 17,5, nu zitten we op 16. Is het normaal dat een woning sneller gaat afkoelen als het lang zeer koud is (omdat bvb de buitengevel langere tijd zeer koud blijft)? Of is dit puur toeval en heeft dit te maken met de wind etc...

Op zich valt ons gasverbruik goed mee. We hebben de voorbije dagen telkens maar een 9kuub/dag aan gas verbruikt. Dit voor zowel verwarming als SWW als koken. De woning is een 140m2 bewoonbare oppervlakte, HOB.

Volgens ons zitten er nog een paar verliezen op een aanbouw van het toilet, daar gaan we ook nog naar kijken. Zeker in de huidige energiesituatie.µ

Concreet: hoe zit het dus met de nachtverlaging die precies steeds lager wordt en hebben we een goed gasverbruik volgens huidige normen? (ik denk het wel).

Hou je er rekening mee dat de nachten nu kouder zijn dan aan het begin van de week? Maandagochtend gaf de thermometer in mijn auto -3°C aan toen ik op het werk aankwam, maar gisterenochtend was dat -8°C. Het is dus logisch dat je huis nu sneller afkoelt dan in het begin van de week.

neen, niet zoveel rekening mee gehouden omdat het hier de laatste nachten vrij stabiel is (volgens de app natuurlijk, geen idee van de exacte waarden). Dus dat kan het mogelijks ook wel zijn. Al was het hier vanochtend maar -1 volgens de app en gisteren was het pas rond de middag -1, en ervoor een stuk kouder. Maar ik mag misschien niet van die temperatuur uitgaan dus :)

neen, niet zoveel rekening mee gehouden omdat het hier de laatste nachten vrij stabiel is (volgens de app natuurlijk, geen idee van de exacte waarden). Dus dat kan het mogelijks ook wel zijn. Al was het hier vanochtend maar -1 volgens de app en gisteren was het pas rond de middag -1, en ervoor een stuk kouder. Maar ik mag misschien niet van die temperatuur uitgaan dus :)
Vanmorgen om 8u was het -1 maar gisterenavond om 22u was het -7,5 hier. En volgens collega's vanochtend om 4.30 was het nog -9.
Van een app kan je niet uitgaan, die info is theoretisch.

Oké! Bedankt Tomvdw :)
Dan denk ik dat het inderdaad vrij logisch is.
Dan kunnen we concluderen dat 9kuub verbruik/dag in een oude/na-geïsoleerde woning zeker niet slecht is.

Ik vraag me af hoeveel we zoiets nog naar beneden zouden krijgen door een paar kleine pijnpunten aan te pakken. We hebben enkele kleine koudebruggen in die aanbouw (inbouwspots waar niet rond geïsoleerd werd, niet door ons hoor, een situatie van een vorige bewoner), maar waar we tegen volgende winter iets aan willen doen. Natuurlijk moet je altijd de afweging maken van investering vs het er op termijn uit halen. Je kan zoiets natuurlijk nooit op voorhand inschatten als het maar om een paar kleine pijnpunten gaat. Het kan zijn dat de kost voor die investering hoger zal liggen dan de winst in gasverbruik. Dus we gaan denk ik op voorhand eens een meting doen met een warmteverliesmeter. Ik kan er 1 lenen van iemand.

100 kWh/d (9 m3) op dagen met ruwweg 18 tot 20 graaddagen komt neer op 5 kWh per graaddag.
Ik heb hier gemiddeld zo’n 10kWh/graaddag nodig, maar dan is er evenveel oppervlakte 24/24 op 21° gehouden en nog eens ruim 100m2 op 18°. Zonder SWW (0,5 tot 0,8 m3 per dag).
Een renovatie met zeer beperkte isolatie en erg slechte compactheid (volledig plat en alles plat dak).

Dus ik denk dat er nog wel wat ruimte voor verbetering moet zijn…

Oké! Bedankt Tomvdw :)
Dan denk ik dat het inderdaad vrij logisch is.
Dan kunnen we concluderen dat 9kuub verbruik/dag in een oude/na-geïsoleerde woning zeker niet slecht is.

Ik vraag me af hoeveel we zoiets nog naar beneden zouden krijgen door een paar kleine pijnpunten aan te pakken. We hebben enkele kleine koudebruggen in die aanbouw (inbouwspots waar niet rond geïsoleerd werd, niet door ons hoor, een situatie van een vorige bewoner), maar waar we tegen volgende winter iets aan willen doen. Natuurlijk moet je altijd de afweging maken van investering vs het er op termijn uit halen. Je kan zoiets natuurlijk nooit op voorhand inschatten als het maar om een paar kleine pijnpunten gaat. Het kan zijn dat de kost voor die investering hoger zal liggen dan de winst in gasverbruik. Dus we gaan denk ik op voorhand eens een meting doen met een warmteverliesmeter. Ik kan er 1 lenen van iemand.
Luchtdichting... Ik heb hier bij ons in de toiletruimte ervoor gezorgd dat de wind er niet meer doorblaast. Ons gemiddeld dagverbruik ging van 10m3 naar 6 à 7 m3 gemiddeld (niet op de afgelopen allerkoudste dagen / nachten). Om maar te zeggen... Dat heeft me wat restjes rotswol, een tube siliconen en een tube polymeerlijm gekost. In ons geval dus een gigantische ROI !

oké! ik heb ook het vermoeden dat er wind doorblaast langs 3 spotjes in de aanbouw. volgende week komt er iemand kijken of we het dak langs buiten kunnen isoleren daar. is een dak van slechts 10m2 ofzo... dus dat zal volgens mij de kost niet zijn maar mogelijks het probleem wel aanpakken. bedankt voor de tip van die luchtdichting. Ik was hier ook over aan het denken. We kiezen er ook voor om het volledige dak te doen omdat er buiten die spotjes nog 1 aangrenzende muur is die nu een koudebrug is en die we hiermee ook willen aanpakken :)

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan