Gasleiding 280 meter van meter naar huis

• Tags condensatieketel gas gasleiding kelder verwarming
  • Lieve Rav

Nieuw Lid
    Lid geworden
    7 okt 2023
    Waarderingsscore
    23
    Punten
    8
    Ik heb een gasmeter laten plaatsen aan de straatkant en moet een gasleiding (aanvoer) laten leggen tot aan de woning.
    De afstand is ong 280 meter. Fluvius heeft een druk van 100 mbar aan de meter voorzien, wij moeten in de kelder van de woning een drukregelaar laten plaatsen om de juiste druk in de woning te krijgen. We gaan in dit huis 1 of 2 condensatieketels plaatsen en waarschijnlijk ook een gasfornuis.
    Het is een heel groot huis en de gasleiding wordt met een tussenmeter ook nog doorgetrokken naar een achterliggend huis (ook heel groot).
    Ik wil de leiding in 1 stuk tot aan de eerste woning laten leggen, dus een flexibele buis van ong 300 lm kopen.

Ik krijg verschillend advies van installateurs en wil graag nog andere meningen horen.
    PE DN 50 of 63? PLT zou duurder zijn en meer drukverlies door weerstand hebben?

- welke leiding zouden jullie aanraden? Ivm prijs en ivm drukverlies
    - welke diameter

Te weinig informatie beschikbaar om dit te berekenen:
    1. Welke vermogens van ketel(s) ?
    2. Welk fornuis ?
    3. Laag- of hoog kalorisch gas aanwezig?

Te weinig informatie beschikbaar om dit te berekenen:
    1. Welke vermogens van ketel(s) ?
    2. Welk fornuis ?
    3. Laag- of hoog kalorisch
    2 ketels 34 KW en 1 AGA fornuis ong 10 KW in het eerste huis.
    In het tweede huis ketel 34 KW
    Hoog kalorisch gas.

@Qacino

Laatst bewerkt:
    Je zou eens moeten vragen aan Fluvius hoeveel drukval je mag hebben over deze leiding aangezien je 100mbar krijgt.

Stel dat je 79mbar drukval mag hebben (zodat je zelf 21mbar binnenkrijgt) voldoet Ø32
    Met een Ø32x2,3 heb je over deze afstand 39,425 mbar drukval
    Met een Ø25x2,3 heb je al direct 162,461 mbar drukval
    Met een Ø63x3,6 heb je 1,298 mbar drukval

Randparameters:
    - Berekening volgens NBN D 51-003:2010+A2:2010
    - Leidingen zijn bekeken als PE en niet als staal,
    - Bekeken zonder hoogteverschil van beginpunt tot eindpunt
    - 20 appendages maximaal (bochten, kranen etc) maximaal van teller tot binnen huis

Nu, als je dit laat uitvoeren en keuren moet uw installateur ook deze berekening maken, alsook een isometrisch schema'tje.

@Qacino
    Fluvius had gezegd dat we mochten kiezen tussen 21 of 25 mbar binnen in huis.
    Er zullen zo goed als geen appendages in de aanvoer zitten, alleen bij het binnenkomen van de woning enkele.

Super bedankt alvast!

2 ketels van 34kw. Dat lijkt me meer dan een heel groot huis....
    Of een isolatieschil die een flinke upgrade kan gebruiken ?

2 ketels van 34kw. Dat lijkt me meer dan een heel groot huis....
    Of een isolatieschil die een flinke upgrade kan gebruiken ?
    @Mario_
    Is gebouwd in 1897, een kasteel, dus onbestaande isolatieschil 😅
    We zetten 2 ketels omdat er 4 verdiepingen zijn met plafonds van meer dan 4 m hoog. Maar wordt nu prima verwarmd met gietijzeren radiatoren en een zware mazoutketel. De gasketels zijn in principe vooral bedoeld voor warm water voorlopig. 😊

Een kasteel vrouw op het forum, dat hadden we nog niet.

Als het een renovatie betreft lijkt het me wel een uitdagend project.

Een kasteel vrouw op het forum, dat hadden we nog niet.

Als het een renovatie betreft lijkt het me wel een uitdagend project.
    @BnB2
    Gelukkig geen renovatieproject! 😉 Al jaren bewoond maar we willen gas laten binnenbrengen nu het nog mag en kan. Tot nu toe verwarmen we met stookolie. ☺️

Sowieso geen PLT over zo'n lengte. PE kan perfect, PLT zou ongelooflijk veel kosten en heeft in dit geval enkel nadelen. De PE leiding mag niet tot in de woning komen, maar moet ongeveer een meter van de gevel overgaan op een ander materiaal en dan de woning binnen komen. Persoonlijk zou ik de PE leiding tegen de gevel omhoog laten komen en hier de ontspanner in een kastje plaatsen (houten kastje steigerhout / gemetselde kastje met houten deur of afdekking?). Diameter is niet te bepalen zonder berekening van drukverlies

Sowieso geen PLT over zo'n lengte. PE kan perfect, PLT zou ongelooflijk veel kosten en heeft in dit geval enkel nadelen. De PE leiding mag niet tot in de woning komen, maar moet ongeveer een meter van de gevel overgaan op een ander materiaal en dan de woning binnen komen. Persoonlijk zou ik de PE leiding tegen de gevel omhoog laten komen en hier de ontspanner in een kastje plaatsen (houten kastje steigerhout / gemetselde kastje met houten deur of afdekking?). Diameter is niet te bepalen zonder berekening van drukverlies
    @m1chaelm
    Inderdaad beter PE, dat wordt al duur genoeg. Omdat de kelder een soort ‘souterrain’ is en dus half boven de grond komt, kunnen we recht naar binnen. Misschien plaatsen we wel best een soort ‘toezichtput’ buiten daar waar de leiding overgaat in ander materiaal, voor hij binnenkomt en misschien met een extra kraan. De buitenmuren hebben een arduinen boordsteen van ongeveer 1,20 meter hoog, een kastje daartegen zou niet mooi zijn. Maar ik begrijp wat u bedoelt.
    Ivm drukverlies hebben we 100 mbar aan de meter en we willen 25 mbar binnenbrengen in de woning. Aanvoerleiding zal 280 à 300 lm lang moeten zijn. We gaan ook een extra aftakking maken in de kelder richting een tweede huis.
    Eerste huis ong 80 kw (2 gasketels van 34 en 1 fornuis van 10 kw), tweede huis in principe alleen een ketel van ong 34 kw.

Heb je vooraf de optie propaan niet overwogen ?

Heb je vooraf de optie propaan niet overwogen ?
    @knessel
    Ja, dat hebben we gedaan. Maar omdat we verwachten dat een nieuwe gasaansluiting op een bepaald moment niet meer zal mogen, hebben we die meter toch laten plaatsen. We hebben daar 3 grote woningen en dan zouden we bij elke woning zo’n tank moeten laten plaatsen of eventueel 2 woningen op 1 grote tank. In principe hang je dan ook wat meer vast aan een leverancier omdat die de tank komen plaatsen aan gereduceerde tarieven. Fornuizen in 2 woningen staan wel al jaren op propaan aangesloten.

Bekijk ook eens een gasabsorptiewarmtepomp i.p.v. een condensatieketel= -40% op energiefactuur. Meerprijs is op +- 5 jaar terugverdiend. Deze kunnen een veel hogere aanvoertemperatuur aan met kleine verliezen aan COP/GUE tegenover een gewone warmtepomp waardoor er bij radiatoren, vloerverwarming en isolatie niets moet aangepast worden.

Bekijk ook eens een gasabsorptiewarmtepomp i.p.v. een condensatieketel= -40% op energiefactuur. Meerprijs is op +- 5 jaar terugverdiend. Deze kunnen een veel hogere aanvoertemperatuur aan met kleine verliezen aan COP/GUE tegenover een gewone warmtepomp waardoor er bij radiatoren, vloerverwarming en isolatie niets moet aangepast worden.
    @merckx.h
    Ok, daar heb ik nog nooit van gehoord. In een gewone warmtepomp geloof ik nog niet echt: duur in aankoop en duur in verbruik. In een nieuwbouwwoning neem ik wel aan dat dat rendeert omdat die zo goed als luchtdicht zijn én top geïsoleerd. In een bestaande woning wordt dat een dure zaak, zelfs met zonnepanelen. En onze woningen zijn 130 jaar oud, dus zéker niet luchtdicht (wat ik ook helemaal niet erg vind).
    Zo’n gasabsorbtiewarmtepomp ga ik even opzoeken. 👍🏻

Had ik al een biomassa systeem aangeraden? Ik zou met 1 centrale ketel ruimte alle woningen verwarmen. Je kunt hakselhout in bulk aankopen, er zitten overal bosbouwers die dat verkopen.

Kijk is op eta.co.at maar afhankelijk van het benodigde vermogen kunnen er ook andere aanbieders zijn.

Had ik al een biomassa systeem aangeraden? Ik zou met 1 centrale ketel ruimte alle woningen verwarmen. Je kunt hakselhout in bulk aankopen, er zitten overal bosbouwers die dat verkopen.

Kijk is op eta.co.at maar afhankelijk van het benodigde vermogen kunnen er ook andere aanbieders zijn.
    @BnB2
    Ok, dat ga ik ook bekijken.
    Hout is geen probleem, we hebben dikwijls omgevallen of dode bomen.

@BnB2
    Ok, dat ga ik ook bekijken.
    Hout is geen probleem, we hebben dikwijls omgevallen of dode bomen.
    Ik heb zelf een houtvergasser maar dat is wel werk. Je moet de ketel immers vullen. Bij ren hakselhout ketel gebeurt dit automatisch.

Je zou eens moeten vragen aan Fluvius hoeveel drukval je mag hebben over deze leiding aangezien je 100mbar krijgt.

Stel dat je 79mbar drukval mag hebben (zodat je zelf 21mbar binnenkrijgt) voldoet Ø32
    Met een Ø32x2,3 heb je over deze afstand 39,425 mbar drukval
    Met een Ø25x2,3 heb je al direct 162,461 mbar drukval
    Met een Ø63x3,6 heb je 1,298 mbar drukval

Randparameters:
    - Berekening volgens NBN D 51-003:2010+A2:2010
    - Leidingen zijn bekeken als PE en niet als staal,
    - Bekeken zonder hoogteverschil van beginpunt tot eindpunt
    - 20 appendages maximaal (bochten, kranen etc) maximaal van teller tot binnen huis

Nu, als je dit laat uitvoeren en keuren moet uw installateur ook deze berekening maken, alsook een isometrisch schema'tje.
    21 mBar bij vollast zou ik doen
    En leiding buiten in HDPE
    Chauffagist kan diameter perfect uitrekenen

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan