• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

gasketel keuring & voorschriften rookgasafvoer

Lid geworden
21 nov 2018
Waarderingsscore
1
Punten
0
Hallo allemaal,

Ik heb recent een condensatieketel laten plaatsen, nadat mijn vorige installatie de geest had gegeven. Keuring is blijkbaar verplicht dan voor de nieuwe installatie (is dat zo?). Bij de keuring blijkt dat mijn rookgasafvoer, die er al staat sinds we het huis hebben aangekocht, niet conform is en dat deze aangepast moet worden. De rookgasafvoer blijkt dus al 12 jaar niet conform (nooit opmerking over gekregen bij geen enkele jaarlijkse controle...) De aanpassing blijkt niet zo eenvoudig. Er zijn 2 problemen:

1. het eindstuk is op een plat dak, minder dan 1m van de perceelgrens

2. het eindstuk is op minder dan 2.5m van openingen in de muur (i.e. een raam).

Het 2e kan ik oplossen door de ramen te vergrendelen; het 1e is iets moeilijker. Ik dacht initieel de schouw te verlengen zodat het eindstuk boven de start van het zadeldak uitkomt, dan zou die voorwaarde van 1m perceelgrens vervallen, maar dat blijkt niet te mogen van de keurder. Ik begrijp niet waarom want volgens de eigen richtlijnen van Vincotte lijkt me dit geen probleem? (zie p67 van https://veiligwonen.vincotte.be/nl/publicaties/download/algemene-regels-voor-gasinstallaties). De keurder is echter onverbiddelijk en geeft ook niet meer uitleg :)

De installateur zei ook dat dat niet zo eenvoudig realiseerbaar is (de schouw zou zo ongeveer 2.5m hoog worden)

Maar, interessanter, als ik de voorschriften lees, dan is die verlenging zelfs niet nodig:

"
Het eindstuk bevindt zich op een horizontale afstand van minstens 1 m ten opzichte van de perceelgrens.
Enkel de verticale muren en het dak dat lager gelegen is dan het dak van de buren is gearceerd en dus verboden zone voor een uitmonding.
Voor een eindstuk op een zadeldak of plat dak op dezelfde hoogte of hoger dan de buren is de afstand van 1 meter niet van toepassing

"

Dat is bij mij dus het geval; het plat dak ligt hoger dan dat van de buren. Ik begrijp dus niet waarom de keurder volhoudt dat dit niet mag. Ik heb de keurder al gewezen op deze bepaling en daarmee blijkbaar op z'n tenen getrapt vrees ik...:)

Zijn reactie:

"

Deze regel is echter niet van toepassing indien het DAK VAN DE BUREN EN HET DAK WAAR DE AFVOERKANAAL GEPLAATST IS 1 GEHEEL VORMT 

"

...maar ik vind die bepaling dus nergens terug.

Mijn vraag:

1. Moet het eindstuk inderdaad op minstens 1m van perceelsgrens liggen, hoewel het dak mijn inziens toch aan de voorwaarden voldoet om die regel te laten vervallen?

2. Indien niet (en ik dus gelijk heb), dan neem ik best een andere keurder, want den deze gaat mij niet meer helpen na mijn "geambeteer" :) Waar kan ik er eentje vinden? (niet van Vincotte dan?)

Alle andere tips hoe we best omgaan met dit probleem steeds welkom! Ik vind het behoorlijk belachelijk dat ik nu mijn rookgasafvoer ga moeten verplaatsen (met behoorlijk wat kosten), omdat ik een nieuwe ketel heb...

bedankt!

Kris

Lid geworden
20 mrt 2010
Waarderingsscore
7
Punten
0
Effe googlen op verdunningsfactor ...

Lid geworden
21 nov 2018
Waarderingsscore
1
Punten
0
Bedankt voor je reactie, maar voor zover ik begrijp gaat dat over voorschriften voor afstand tussen inlaat en afvoer van een gasketel. Het probleem wat ik heb is dat de rookgasafvoer voldoende ver verwijderd moet zijn van ramen en van de scheidingslijn met de buren. Daar heb ik nu een discussie over met de keurder.

In bijlage een foto van de situatie. (de zwarte schouw is de afvoer). Ik ben samen met mijn installateur en de keurder op zoek naar een situatie waarbij de afvoer reglementair is. Nu is dat niet het geval (te kort bij de muur met ramen).

de discussie gaat vooral over het feit of de uitlaat op meer dan 1m van de scheidingslijn moet zijn. volgens mij moet dat niet (ik heb de voorschriften nagelezen), maar de keurder zegt van wel, maar geeft niet veel uitleg...

de ramen in de muur (en de dakkoepel) zou ik vergrendelen, dan is dat probleem opgelost.

Any suggestions appreciated :)

Bijlagen

• situatie_met_maten.jpg
    situatie_met_maten.jpg
    89,8 KB · Weergaven: 20

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.188
Punten
113
Een raam of deur is een inlaat... en op platte daken zijn de minimumafstanden nu eenmaal enorm groot, vooral als de uitlaat lager komt dan de inlaat (dichtste punt van raam of deur).

De situatie die jij hebt is perfect terug te vinden in de schetsen voor verdunningsfactor. (situatie 2 lijkt me dat: afvoer in dak en toevoer in nabije gevel)

Ik ga er van uit dat de koepels niet open kunnen en dus geen toevoer zijn (anders is dat situatie 11)

Meest nabije raam is dan 1,75 m en het hoogteverschil is 0m.
Dan mag jouw ketel maximaal 1 kW vermogen hebben. Dat bestaat gewoon niet.

Als je dat raam dichtmaakt, dan is het raam van de buur op 2m50 het meest nabije, met een hoogteverschil van 0,5m (als het hoogteverschil minder is dan moet ketel lichter). Voor deze situatie kan een ketel van max 3kW. Dat bestaat ook niet.

Passen we de situatie aan, met een veel hogere schoorsteenpijp  (tot net boven de goot, zoals die pijp van de buren er vlak naast, maar dan zullen er vreemde constructies om die te stutten bij moeten komen) dan komen we in situatie 9 (lange pijp nabij gevel of dak, afvoer hoger dan aanvoer).
Voor jouw eigen raam (het bovenste) geldt dan afstand 1m75 en hoogteverschil 0,50m: dan mogen we naar een ketel van 20kW.
Richting het raam in de gevel van jouw buur mag de ketel dan nog wat zwaarder zijn, maar...
nu zit lager tov de dakramen en dan kom je in een andere situatie terecht, nl: situatie 10, met 3,5m afstand en 0,5m hoogteverschil mag de ketel dan maar 10kW zijn.
Dus moet er nóg een meter of 2 hoger gewerkt worden. Geen idee of dat kan en hoe dat dan allemaal windbestendig vastgemaakt moet worden.

Dus kort geschetst: je maakt eigenlijk geen kans... behalve de pijp ofwel heel erg hoog maken (tot de nok van het dak-maar hoe krijg je dat stabiel) ofwel horizontaal een heel stuk verder weg brengen van de gevel, dus over het plat dak weg van het huis. Wel opletten: hoe dichter je bij de achtergevel komt van wat er onder dat plat dak zit, hoe dichter je bij een andere situatie komt. Maar die vallen nogal mee qua nodige afstanden. De vraag is in welke mate zo'n horizontale verlegging ondersteund wordt door de fabrikant van de ketel en de maximale lengte die daarbij toegelaten is.

Lid geworden
21 nov 2018
Waarderingsscore
1
Punten
0
Bedankt voor het uitvoerige antwoord.

Als ik het zo lees is het dus nog veel erger dan wat de keurder zegt? Die maakt enkel een probleem van de 1m-perceelgrens en zegt dat een afstand van 2.5m van de gevel met ramen volstaat, ofwel de ramen vergrendelen. Zie ook https://veiligwonen.vincotte.be/nl/publicaties/gasinstallaties p63...

Installateur heeft al alten weten dat verlengen van de schouw technisch niet kan (geen verlengstukken, niet stabiel te krijgen).

Ik kan dus blijkbaar onmogelijk tot een reglementaire afvoer van rookgas komen? Dit is toch waanzin? De afvoer staat daar als sinds we het huis hebben gekocht +/-12j geleden. Het is pas nu we een nieuwe gasketel laten zetten dat dit een probleem wordt.

Wat moet ik nu doen dan? Ik begrijp het niet...

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.538
Punten
113
je gasafvoer was OK voor oude ketel

NIET voor de nieuwe, omdat in 12 jaar tijd andere regels gekomen zijn, ketel ook anders werkt ...

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.188
Punten
113
P66 punt 12 stelt duidelijk dat dit bij jou niet van toepassing is...

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.538
Punten
113
een goede installateur had je een offerte gemaakt incl. keuring en rookgasafvoer die OK was ;-)

tenzij je een duurdere offerte gekregen had van een andere installateur? maar bewust koos voor de goedkoopste, zonder verder vragen te stellen bij inhoud, verschil tussen verschillende offertes?

Lid geworden
21 nov 2018
Waarderingsscore
1
Punten
0
Dag Stefan,

De keurder vertelde me dat mijn oude installatie ook niet conform was; ik deed wel jaarlijks een controle, zoals moet, en toen is daar nooit probleem over gemaakt. Die keurder die jaarlijks langskomt had -in principe- dus mijn installatie elke keer moeten afkeuring (volgens de keurder die nu de nieuwe installatiet keurt dus...)

Installateur heeft bij offerte bekeken of hij de huidige afvoer kon hergebruiken; volgens hem wel. Het is pas na de keruing dat het probleem naar boven is gekomen.

Wat ik vooral wil weten is op welke technisch realiseerbare manier ik tot een reglementaire situatie kan komen. nogmaals de situatie in bijlage. als we die verdunningsregels moeten volgen (wat nog iets anders is dan de keruder zegt?) dan gáát het gewoon niet? Dat klopt toch niet? Het kan toch niet dat ik het enige huis ben met dat probleem :)

Hoe doen andere dat dan?...

Bijlagen

• situatie_met_maten.jpg
    situatie_met_maten.jpg
    89,8 KB · Weergaven: 5
Lid geworden
21 nov 2018
Waarderingsscore
1
Punten
0
D I Y zei:
P66 punt 12 stelt duidelijk dat dit bij jou niet van toepassing is...

Je bedoelt dat 1m perceelsgrens? Dat die dus niet geldt voor mijn situatie?

Dat denk ik dus ook. De keurder zegt van niet. 

waar kan ik een andere keurder vinden? :)

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.538
Punten
113
Kris Vanherle zei:
Dag Stefan,

De keurder vertelde me dat mijn oude installatie ook niet conform was; ik deed wel jaarlijks een controle, zoals moet, en toen is daar nooit probleem over gemaakt. Die keurder die jaarlijks langskomt had -in principe- dus mijn installatie elke keer moeten afkeuring (volgens de keurder die nu de nieuwe installatiet keurt dus...)

Installateur heeft bij offerte bekeken of hij de huidige afvoer kon hergebruiken; volgens hem wel. Het is pas na de keruing dat het probleem naar boven is gekomen.

Wat ik vooral wil weten is op welke technisch realiseerbare manier ik tot een reglementaire situatie kan komen. nogmaals de situatie in bijlage. als we die verdunningsregels moeten volgen (wat nog iets anders is dan de keruder zegt?) dan gáát het gewoon niet? Dat klopt toch niet? Het kan toch niet dat ik het enige huis ben met dat probleem :)

had je installateur op voorhand moeten bekijken en melden.

op die foto zie ik niet direct een werkbare, betaalbare oplossing.

Lid geworden
21 nov 2018
Waarderingsscore
1
Punten
0
stefan zei:
Kris Vanherle zei:
Dag Stefan,

had je installateur op voorhand moeten bekijken en melden.

op die foto zie ik niet direct een werkbare, betaalbare oplossing.

Ja, maar wat kan de installateur dan doen? Wat kan eender welke installateur doen?...

Er is geen werkbare oplossing zeg je. Moet ik mijn gasketel dan afzetten? of een bijbouw zetten waar mijn gasboiler kan staan? :)

Dit probleem moet toch heel vaak voorvallen

Lid geworden
20 mrt 2010
Waarderingsscore
7
Punten
0
Levensduur rookgasafvoer is levensduur ketel ...

Lid geworden
21 nov 2018
Waarderingsscore
1
Punten
0
Hmm, ik ga mijn vraag wat moeten herformuleren denk ik... :)

Welke aanpassingen kunnen jullie aanbevelen om mijn rookgasafvoer reglementair te maken? Situatie-schets in bijlage. Het plan wat nu op tafel ligt, is ramen vergrendelen...

Alvast bedankt voor de hulp die ik al heb gekregen! Ik had nooit durven hopen dat ik al zoveel reacties zou krijgen. Goed forum!

Bijlagen

• situatie_met_maten.jpg
    situatie_met_maten.jpg
    89,8 KB · Weergaven: 7

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
518
Punten
113
We hebben momenteel alleen een zicht op het rookgaskanaal buiten,   waar staat de ketel binnen momenteel ?  en hoever staat de ketel verwijderd van waar het rookgaskanaal nu uitmondt.  Hoeveel lopende meter buis en hoeveel bochten ?

Op het eerste zicht zou ik ook bij de reeds voorgestelde oplossing van DIY uitkomen, dus naar achter toe, verder weg van raamopeningen.   Maar je dient inderdaad rekening te houden met maximale afstanden.

Lid geworden
21 nov 2018
Waarderingsscore
1
Punten
0
koen24 zei:
We hebben momenteel alleen een zicht op het rookgaskanaal buiten,   waar staat de ketel binnen momenteel ?  en hoever staat de ketel verwijderd van waar het rookgaskanaal nu uitmondt.  Hoeveel lopende meter buis en hoeveel bochten ?

Op het eerste zicht zou ik ook bij de reeds voorgestelde oplossing van DIY uitkomen, dus naar achter toe, verder weg van raamopeningen.   Maar je dient inderdaad rekening te houden met maximale afstanden.

De ketel staat recht onder waar de afvoer nu staat. Totalelengte van uitgang ketel tot eindstuk zal nu 1,5m zijn schat ik zo?

dus jij stelt voor om op het dak (moet buiten, binnen geenplaats meer), de afvoer een beetje naar achter te schuiven. Dus met een 90gr bocht onmiddellijk na de doorstrek door het dak, een verlenging weg van de gevel, daar opniuew bocht 90gr naar boven en dan eindstuk. Dat moet dan verankerd in het dak.

hmmm... 

Vergrendelen van de ramen (en uitlaar gewoon laten staan) heeft dan toch mijn voorkeur...

er zal wsk niks anders opzitten zeker?

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
518
Punten
113
Kris Vanherle zei:
koen24 zei:

De ketel staat recht onder waar de afvoer nu staat. Totalelengte van uitgang ketel tot eindstuk zal nu 1,5m zijn schat ik zo?

OK,   een verlenging van het rookgaskanaal zal mogelijk zijn.

dus jij stelt voor om op het dak (moet buiten, binnen geenplaats meer), de afvoer een beetje naar achter te schuiven. Dus met een 90gr bocht onmiddellijk na de doorstrek door het dak, een verlenging weg van de gevel, daar opniuew bocht 90gr naar boven en dan eindstuk. Dat moet dan verankerd in het dak.

Ik stel dat inderdaad voor,  maar dan binnen.   Waarom binnen geen plaats ?   Kan er geen plaats gemaakt worden ?   Bocht 90° op ketel en dan richting achterkant,  we spreken hier vermoed ik dan over een kanaal van 2m binnen.

Alvorens te laten uitvoeren stel je dit ook voor aan uw keurder...

Buiten zou ik dat sowieso niet doen,  welk materiaal ga je daarvoor gebruiken en wat voor een constructie op uw dak gaat dat worden ?

hmmm... 

Vergrendelen van de ramen (en uitlaar gewoon laten staan) heeft dan toch mijn voorkeur...

er zal wsk niks anders opzitten zeker?

Ben je zeker dat de keurder van Vinçotte daarmee akkoord gaat gaan ?

Ik er van andere organismes die "het raam kan niet meer open, het is en blijft nu op slot" niet aanvaarden.  Vervangen  door een vast raam wordt wel aanvaard.

Lid geworden
21 nov 2018
Waarderingsscore
1
Punten
0
Binnen lukt niet, want de ketel is geinstalleerd in het waskot, een kleine ruimte. Ik kan nergens door een binnenmuur steken (badkamer ernaast en daar is geen plaats aan plafond). Als er iets moet gebeuren, zal het buiten zijn.

Ma bon, keurder gaat nu akkoord met (permanent) vergrendelen van de ramen. Stevig vergrendelen, zodat het nooit meer open kan dus. 

Ik denk dat ik dat dan maar zal laten doen...

Lid geworden
21 nov 2018
Waarderingsscore
1
Punten
0
Nieuwe info; de buurman wil zijn schouw vervangen (je kan die net zien, helemaal links op foto in bijlage). Die schouw staat volgens mijn net op de scheidingslijn, of er net tegen (van zijn kant). de schouw is vanonder een klein stuk gemetseld en daarop staat een lange ronde asbest (denk ik?) buis. Hij heeft schrik dat die ne keer gaat omvallen...

Ik kom goed overeen met mijn buur, dus heb probleem van mijn rookgasafvoer uitgelegd en heb voorgesteld eventueel samen een nieuwe gemeenschappelijke schouw te maken, op de plaats waar zijn oude schouw nu staat. Dan zou ik dus met een koppeling vanaf de huidige plek van doorsteek door het plat dak, aansluiten aan die nieuwe gemeenschappelijke schouw. Buurman doet hetzelfde van zijn kant. Resultaat één shouw, op de scheidingslijn, met rookgasafvoer van mijn gasketel en die van de buurman.

Ik heb al wat zitten zoeken of zoiets wettelijk mag; ik vind alleen iets over gedeelde schouwen op een zadeldak,  maar ik vind niets over een gedeelde rookgasafvoer op een plat dak.

Weet iemand of dit zou mogen? Ik heb ook al voorgelegd aan onze keurder, nog geen reactie.

Bedankt!

Bijlagen

• situatie_met_maten.jpg
    situatie_met_maten.jpg
    89,8 KB · Weergaven: 8
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan