Gashaard op flesgas (propaan/buthaan)

Lid geworden
22 okt 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Allen,

Wij overwegen om een gashaard te installeren in onze lage energie woning.

niet omdat het echt nodig is, onze warmtepomp/vloerverw. krijgt het overal

gemakkelijk warm, maar gewoon voor de gezelligheid (voor de tussenseizoenen

is het mss ook wel interessant hoewel het niet echt nodig is)

mijn bedenkingen waren de volgende:

-Wordt het niet te warm als we een gashaard aansteken? we hebben al eens rond

gekeken en gemerkt dat die dingen al gauw 7kW produceren, das meer als onze

warmtepomp voor heel het huis! (5.9kW)

-We hebben geen gasaansluiting momenteel, (WP met VVW en inductie-kookplaat), is het dan niet te duur/stom voor enkel en alleen wat gezellige vlammetjes een 40tal keren per jaar. (wat is de jaarkost van een gasaansluiting eigenlijk, heb geen idee...)

Dus vandaar de hoofdvraag:

Is het beter van flessengas te gebruiken i.p.v. een (relatief dure?) aansluiting te nemen.

Is elke gashaard aansluitbaar op flessen?

Ik heb ook geen idee van verbruik, zal bij ons wel meevallen gezien weinig warmtverliezen

( K30 - blowerdoortest 0.6-0.88 ) want ik wil niet elke 14dagen een nieuwe fles aansluiten/bestellen.

-Heb al gehoord van bio-ethanol,... en dergelijke, maar daar ben ik zo precies niet voor.

hoeveel keuze uit modellen, geur,...?

Hebben jullie bedenkingen?

Alvast bedankt.

Aquaman

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
47
Punten
48
Wij hebben hier een gaskachel die we eventjes op een gasfles hadden aangesloten (gasleiding was nog niet in huis) maar daarvoor moesten de sproeiers aangepast zijn.

Het is noodzakelijk dat de juiste sproeiers gebruikt worden want anders werkt de gaskachel niet.

Voor een beperkt gebruik zou je misschien kunnen opteren voor een petroleumkachel ipv een gaskachel. Dat is minder omslachtig en gemakkelijker verplaatsbaar.

mvg

Aquaman

Lid geworden
16 nov 2009
Waarderingsscore
1
Punten
0
Voor de gezelligheid? een Houtstoof.

Lid geworden
29 dec 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
paso;1773332 wrote:
Voor de gezelligheid? een Houtstoof.

Heb je die ook in lage vermogens? Ik vind er enkel van minimum 8kW wat uiteraard veel te veel is.

Lid geworden
22 okt 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
We hadden wel iets in gedachte zoals op bijgevoegde schets, strak/modern ingebouwd dus.

Of soortgelijke modellen verkrijgbaar zijn weet ik zelfs niet.

Houtkachel is eigenlijk geen optie (volgens architect) vermits de schouw op de lage achterbouw komt

en zo niet genoeg 'trek' gegenereerd wordt.

De schouw verlengen om bovenuit het dak van het verdiep uit te komen is visueel geen optie voor ons.

Ook de rook vlakbij de slaapkamerramen indien we ze niet verlengen -->vuil/geur...

p.s. De doorvoer doorheen het dak is reeds voorzien, (ingewerkte plakplaat e.d.)

dus die positie ligt vast.

Alvast bedankt om mee te denken...

Grtz.

Lid geworden
7 okt 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Je hebt ook gaskachels waarvan je het vermogen kan regelen (vlammetjes worden dan kleiner) via de afstandsbediening. Bv. M-design maar ook nog andere bekende merken hebben zulke modellen.

Onze gasaansluiting kost +- 1700€ ... toch wel aanzienlijk dus.

Geen idee of je zo een haard op een gasfles kan aansluiten...

Van bio-ethanol haarden heb ik al vaak gelezen dat het niet echt gezond is om dat in je huis te plaatsen.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Bovenaan