• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Gashaard ervaring

wowla

Nieuw Lid
Lid geworden
27 mei 2011
Berichten
48
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hallo

We gaan een aanbouw plaatsen van 22m2. Dit wordt een open verbinding met de bestaande leefruimte. We overwegen om deze aanbouw te verwarmen met een gashaard i.p.v. een radiator. De bestaande ruimte is voorzien van radiatoren, de gashaard zou dus de verwarming zijn in de nieuwe ruimte als de CV gebruikt wordt.
Op dit moment hebben we een houthaard (inbouwcassette Flam) van 10kw in de bestaande leefruimte. Dit is voldoende om alles op te warmen (ongeveer 55m2), de ventilatoren zetten we na enige tijd uit. Nu wordt de totale oppervlakte dus 77m2, maar kan de haard gebruikt worden in combinatie met de CV in de bestaande ruimte.

Ik ben me gaan informeren naar een gashaard, maar deze zijn meestal maar rond de 8kw. Aangezien hij gebruikt zal worden in combinatie met de CV zal dit wel voldoende zijn. Maar hoe zit het met de warmteafgifte? Ik twijfel tussen een vrijstaande of een ingebouwde haard, we willen geen ventilatoren meer! Geeft een ingebouwde gashaard van 8kw minder warmte als een vrijstaand model of is dit gelijk? Ik heb in de showroom enkele haarden "gevoeld", maar hoor toch graag ervaring van gebruikers.

Op dit moment heb ik de Bellfire Topsham Large (venstermaat ong. 60x60cm) op het oog, deze zou ingebouwd worden.

Iemand met advies of ervaring?

Bedankt!
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Een haard van 8kW zal altijd 8kW afgeven of hij nu is ingebouwd of niet, anders is het geen 8kW haard.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Je uitbreiding zal moeten voldoen aan de huidige EPB normen, wat je warmteverlies normaal ten goede komt.
Een externe warmtebron en radiatoren gaan meestal niet goed samen. Als thermostaat in de ruimte staat, gaat die de cv uitschakelen door warmte, dus geen opwarming in andere ruimtes.
Gaat die elders staan, kan je andere ruimtes verwarmen, maar gaat de leefruimte snel te warm zijn .

Zorg met de werken ook dat de rest van je isolatieschil verbeterd wordt, luchtdichting bv.
Een extra radiator in die extra ruimte, als het al nodig is, moet toch kunnengerealiseerd worden, niet ?
Daarna je woning op temp houden en je gaat steeds een aangename temp hebben via je cv
 

wowla

Nieuw Lid
Lid geworden
27 mei 2011
Berichten
48
Waarderingsscore
0
Punten
6
Bedankt alvast voor de reacties. We kunnen inderdaad een radiator bijhangen, maar we gebruiken de houthaard normaal bijna dagelijks van najaar tot voorjaar. Aangezien in de aanbouw onze tv-hoek komt, gaan we deze houthaard missen en overwegen we een gashaard. Pelletkachel en houthaard zijn niet mogelijk door de afvoer.

We kunnen de gashaard koppelen op de bestaande thermostaat OF de ingebouwde thermostaat van de haard gebruiken. Dan hebben we een thermostaat in de aanbouw en een thermostaat in de huidige leefruimte. We hebben een KNX-installatie die gebruikt kan worden indien nodig.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Een haard van 8kW zal altijd 8kW afgeven of hij nu is ingebouwd of niet, anders is het geen 8kW haard.
Voor een elektrische verwarming is dat zo, maar of je dat in dit geval ook zo kunt stellen, daarvan ben ik niet zo zeker.
Je bent hier afhankelijk van hoeveel warmte er via de schouw zal verdwijnen.
Bij een losstaand toestel is dat enkel de warmte in de rookgassen, en die kan al verschillend zijn tussen merken en types van gaskachels, bij een ingebouwd toestel kan daar nog bovenop komen de warmte die het toestel aan zijn omkasting afgeeft. En die omkasting (de schouwmantel) kan dan die warmte weer via het schouwkanaal naar buiten toe verliezen.
Ik denk dus dat louter naar energie-efficiënte een losstaande kachel beter is.
 

wowla

Nieuw Lid
Lid geworden
27 mei 2011
Berichten
48
Waarderingsscore
0
Punten
6
Dat is inderdaad waar ik ook over twijfel. Op dit moment heb ik een ingebouwde houthaard van 10kw met ventilatoren. Mijn broer heeft een vrijstaande houtkachel van 8kw, een stralingskachel. Zijn kachel geeft meer warmte af met minder houtverbruik.
Vrijstaande gaskachels van minimum 8kw vind ik niet zoveel. Iemand voorstellen?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Als je de thermostaat in de gashaard gebruikt,....deze staat toch in dezelfde leefruimte waar je thermostaat van de cv hangt... , niet ?
Hang een Q-led dan heb je een prachtige open haard, amper vervuiling en je kan er zo een aquarium van maken.
Waarom eigenlijk een andere haard als er reeds 1 is ?
 

wowla

Nieuw Lid
Lid geworden
27 mei 2011
Berichten
48
Waarderingsscore
0
Punten
6
Omdat de huidige haard niet meer in de zitruimte zal staan na de verbouwing.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan