gashaard - afvoer door plafond

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste allemaal,

wij denken er aan om een gashaard te plaatsen,

de M-desgin Luna gold 1300H

deze komt in de living,

de afvoer gaat eerst omhoog (2.65 meter plafondhoogte)

dan een bocht van 90° en dan 4 meter naar de buitenmuur, het wordt dus een muurdoorvoer.

wat ik mij afvraag:

de handelaar zou bellen met de fabrikant ivm de buizenmaat, aangezien wij liefst zo klein mogelijke doorsnee willen ivm plafond. Ze mailen me dat de fabrikant zegt dat er buizen van 200 moeten voorzien worden.

in de handleiding van de haard staat echter dat ik van 200 buis mag vertrekken horizontaal en vanaf de bocht van 90° over mag gaan naar 150.

zie: http://www.m-design.be/userfiles/files/Handleiding-Manuel%20Luna%20GAS%201000-1150-1300-1600H.pdf pagina 10!

ik reken even: 1300 H -> A wordt dus +/- 2 meter

dan de bocht van 90°,

en dan mag ik nog toevoegen: A (2 meter) + 3.5 meter = 5.5 meter

de living is maar 4 meter

zou ik het riskeren om te vertrekken van 200 buis en na de bocht overgaan op 150 buis? Als het in de handleiding staat, zal het toch wel kloppen?

2de punt dan,

de plafond in de living zal worden afgewerkt met gyproc,

dus: 150 buis, profielen +/- 3 cm erover en dan nog een gyproc plaat van +/- 2 cm -> dan komen we op 20 cm

of dien ik nog isolatie te voorzien tussen die buis en de gyproc?

is zo'n afvoerbuis eigenlijk heet?? als deze buis niet te heet wordt, dan kan ik de warmte beter tussen de dals en het gyprocplafond laten vloeien, zit toch binnen de isolatieschil

Wie heeft hier ervaring mee?

alvast bedankt!

Lid geworden
18 apr 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zoals het bij M-design voorgeschreven is, is het met de buizen van Metalotherm getest. Dwz dat indien uw installateur een ander merk gebruikt de werking door hen niet kan gegarandeerd worden. U bent dan beter een zo groot mogelijke diameter aan te houden zover u kan.

Deze buizen worden weldegelijk heel warm!! Dus zeker goed isoleren. Uw vals plafond gaat opwarmen wat kan resulteren in barsten later.

Duidelijk bespreken met de installateur!

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan