• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Gascondensatieketel Viesmann Vitodens 222-W en Weishaupt WTC GB-25 doorstromer of boiler

Reaction score
3
We hebben momenteel een oude CV installatie uit 1999 op stookolie die we wensen te moderniseren.
  • Elco-Klockner Unon 2-25 22-34 KWH, met Elcko-Klockner wandboiler van 150 l
  • we hebben 2 CV circuits, boven en beneden
  • CV installatie + boiler staat in geïsoleerde garage, aan het huis, niet verwarmd maar nooit kouder dan 14° ook niet in de winter
We zouden deze willen vervangen door een gascondensatieketel, 2 opties liggen op tafel (warmtepomp werd na een lange strijd opgegeven, wegens bestaand huis waarin diepgaande renovatie geen optie is, weliswaar goed geisoleerd, maar werken met WP op bestaande radiatoren aan 55° gaf te lage COP van 2.9 om financieel verantwoordbaar en rendabel te zijn, ik wil de details wel nog eens geven moest dat iets ter zake doen :) ,
  • Viesmann Vitodens-222 W
  • Weishaupt WTC-GW 25
Beide ketels lijken me gelijkwaardig, maar graag had ik de volgende raad gehad: ik zou graag indien het echt niet nodig meer is, afstappen van een boiler en voor een doorstromer kiezen. Is dit een goede/slechte keuze ? Kunnen beide modellen uberhaupt via het doorstromersprincipe werken ? Reden is oa dat ik dan in de nis waar nu de boiler hangt, een broodnodige waterontharder kan plaatsen want we zitten met zeer hard water 45 franse graad.
Ons verbruikersprofiel is het volgende:
  • 1 bad Riho Bilbao 170*80 cm
  • 1 douche: wel grote regendouche Hansgroher Rainmaker Select 580, "helaas" niet de Eco-versie van 9 l/minuut maar de gewone, hoogste straal verbruikt 16 liter/minuut
  • klein gezin 3 personen, dat bijna uitsluitend s'morgens douched, niet onmiddellijk na mekaar maar toch op vrij korte tijd, binnen tijdspanne van 1u, zelden avonddouches, af en toe eens een bad s'avonds of een extra occasionele douche in de zomer, gespreid.
Zijn er bijzondere pro/contra's om wel/niet een doorstromer te kiezen, gelet op de grote regendouche van 16 liter ? Kunnen beide ketels dat aan ?
Mezelf lijkt het continu 24h/365 d warm houden van 150l SWW in ons geval een duurder verbruik dan een doorstromer die slechts een goed uurtje per dag moet pieken, of ben ik daar mis in ?

De nadelen van een doorstromer die ik zelf kan verzinnen:
  • je hebt niet onmiddellijk warm water, ca 1 minuut wachten (15 liter verspilling per beurt) ?
  • als men beneden in de keuken warm water aftapt, wordt het koud onder de douche ?
  • als men in dezelfde badkamer aan de 2 lavabo's koud water aftapt, wordt het warme water onder de douche dan wel/ niet eveneens onderbroken ?

De Vitodens 222-W (die ik overigens heb staan) heeft een interne laadboiler van 46liter en combineert daarmee min of meer de voordelen van het principe van een boiler (altijd warm water dat klaarstaat en geen pendelgedrag bij laag debiet) en van een doorstromer (compact en lager energieverlies).

Bekijk ook maar eens de Buderus GB192i-24T50 … mag ook in dit rijtje staan

Met heel veel kalk in het water zou ik niet kiezen voor een doorstromer. Onze loodgieter wou dat zelfs niet plaatsen omdat hij (viessmann installateur) dan te dikwijls interventies moest doen.

Een boilervat kan je ook op tijd instellen, bv enkel warm water tussen 6h en 9h. Dan zijn de verliezen iets kleiner.

Als de afstand naar de keuken groot is, en zeker met een vaatwasser zou ik kiezen voor een kleine 10l boiler of een quooker.

Dank je wel voor de reacties, dat van de waterontharding voor doorstromer is net een bijkomende reden waarom we zeker een waterontharder zulle plaatsen. Maar ik hoor eigenlijk geen technische beperkingen dat de courante doorstromers of ketels met interne laadboiler van 46L zoals de Viesmann Vitodens 22W geen regendouche van 16liter aankunnen ?

Je kan dat perfect zelf berekenen of via een online calculator.

Welk vermogen van SWW bereiding hebben die ketels?

De 222W bestaat nog in verschilllende vermogenvarianten.

Ik heb de 35kW die een vermogen SWW heeft van 32 of 33kW (weet niet meer exact uit mijn hoofd)

Voor 16l/min op te warmen van 10° naar 40° heb je een vermogen nodig van 33.5kW.

Levert de ketel wat minder vermogen, dan helpt de buffer in de boiler tot op het punt dat deze leeg is.

Is het vermogen van de ketel goed voor "maar" 12l/min aan warm water aan te maken, dan zal er voor 4l/min aan warmte uit de boiler verdwijnen. De boiler geraakt dan uitgeput na 46l / 4l/min = 11.5min
Als je dus van een volledig opgewarmde boiler op 40° vertrekt en 11.5min volle bak aan 16l/min doucht...

Ketels krijgen trouwens ook een scorelabel voor de mate van SWW comfort die ze leveren. Daar kan je ook al naar kijken om het e.e.a. te vergelijken.

Ok ik volg, maar dat hangt toch af van hoe hoog de vertrektemp in de laadboiler is ? Als je laadboiler tot 60° opgewarmd is, dan heb je voor een douche van pakweg 40° tmet die regendouche van 16 liter/minuut toch geen 16 l warm water uit de boiler nodig aangezien dat met koud water gemengd wordt tot 40°. Gaat dat dan niet eerder een verbruik van 8 liter warm water uit de boiler zijn ? (8 liter aan 60° en 8liter aan 20° geeft 16 liter aan 40°) ?

Klopt. Zo kan je het inderdaad berekenen.
20° voor koud water lijkt me wel redelijk hoog.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief