• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Gascondensatieketel met al dan niet ingebouwde (zone)boiler

Jan004

Nieuw Lid
Lid geworden
2 okt 2012
Waarderingsscore
3
Punten
8
Voor ons nieuwbouwproject zijn we op zoek naar de gepaste ketel voor verwarming en sanitair warm water. We kiezen ervoor om niet met een warmtepomp te werken, maar wel met een condensatieketel op gas. De vraag naar warmte is eerder laag (E-peil van 18, woning van 200 vierkante meter bewoonbare oppervlakte). Momenteel zijn we slechts met twee, maar in de toekomst zullen dit 4  personen worden. Daarom hebben we twee badkamers (met elk een douche) voorzien. We wensen in de toekomst niet in te boeten in sanitair comfort. Gezien de grote vraag naar sanitair warm water denk ik (rekening houden met alles wat ik op het forum al heb gelezen) een boiler een must is. We willen namelijk geen verlies van debiet als beide douches (+ eventueel een lavabo) in werking zijn.  Nu vraag ik me af waarvoor ik best kies:

1. Een gascondenatieketel met een afzonderlijke boiler

2. Een gascondensatieketel met ingebouwde boiler

3. Een gascondensatiektel met ingebouwde spiraalboiler met mogelijkheid om één of meerdere zonnecollectoren op aan te sluiten

4. Een gascondensatieketel met een afzonderlijke zonneboiler

Ik heb het forum al grondig doorzocht, maar veel info is ondertussen al verouderd. Daarmee nog eens deze vraag, enkel en alleen over de combinatie gascondensatieketel en (zonne)boiler. Zelf heb ik enkele bedenkingen bij de verschillende opties:

1. Kan dit geregeld worden dat de afzonderlijke boiler pas aanslaat rond een bepaald tijdstip? Kwestie van het verbruik onder controle te houden. 

2. Ik heb me laten wijsmaken dat bij deze optie de boiler steeds op temperatuur wordt gebouden. Blijkbaar zou dit niet kunnen worden ingesteld dat het ingebouwd vat enkel opwarmt rond bijvoorbeeld het uur wanneer wij meestal douchen. Dit zorgt dan terug voor een hoger verbruik. Iemand een idee om hoeveel dit dan zou gaan?

3. Genre Viessman Vitodens 242 of Vaillant Aurocompact. Beiden hebben een spiraalboiler van ongeveer 190 liter. Wanneer kiest dit systeem om te werken met de zonnecollectoren en wanneer met de gascondensatieketel om het vat op te warmen? Wat als het vat wordt opgewarmd met de zonnecollectoren en bijvoorbeeld slechts 30 graden haalt omwille van een bewolkte dag? Dan is het vat al warmer, maar nog niet op temperatuur. Hoe weet de ketel wanneer hij moet overschakelen op gas? Of zie ik iets over het hoofd?  Met een vat van 190 liter op 30 graden heb ik nog steeds een probleem om twee douches tegelijk te voorzien van sanitair warm water. Het gasverbruik zal minder zijn, maar het probleem met het debiet is hierbij in mijn ogen niet opgelost. 

4. Zelfde probleem als hiervoor. De zonneboiler warmt op. Soms voldoende om het vat volledig op temperatuur te krijgen, soms niet genoeg en zal bijverwarmen op gas nodig zijn. Als er moet worden bijverwarmd, heb ik dan voorraad genoeg om twee douches (en eventueel een wastafel) van sanitair warm water te voorzien? Of moet ik toch nog een (ingebouwde) boiler voorzien die continu op temperatuur staat? 

Mocht ik slechts één badkamer hebben, dan was de keuze snel gemaakt (doorstromer zonder boiler). Het is eerder een 'comfortprobleem' waarbij we geen verminderd debiet wensen als twee douches tegelijk moeten worden voorzien van sanitair warm water. We willen dit 'probleem' graag op de meest ecologische en economische manier oplossen. 

Wie van jullie kan mij verder helpen in mijn zoektocht en/of zijn ervaringen delen met hun opstelling? Kwestie van mezelf al wat voor te bereiden voor ik enkele aannemers op de streek contacteer. Mocht er nog bijkomende info nodig zijn, shoot! 

Alvast bedankt! 

Ik heb het forum al grondig doorzocht, maar veel info is ondertussen al verouderd.

Zoveel veroudert er niet aan cv installaties met boilers, die werken al jaren op dezelfde manier.

1) Ja

2) ingeboude boilers zijn meestal te klein vor het gene jij wilt,  dan kun je ook voor een doorstromer kiezen.

3) Als het water maar 30º is dan is je ketel allang bezig om het water op te warmen, die slaat gewoon aan als het water onder een bepaalde temperatuur komt b.v. <40º

4) zie 3

Tower-versie van de Buderus GB192i of Bosch GC7000i reeks ...

Ingebouwde boiler is idd meestal te klein om echt sanitair comfort te bieden (als jij, je vrouw en je 3 dochters achter elkaar willen douchen, ...).
Ik zou ook kiezen voor een aparte boiler omwille van latere vervangingen. Dan kan je ketel of boiler apart vervangen. Een zonneboiler zou ik zeker apart nemen. 

Op bepaalde uren uitschalen geeft geen energiebesparing. Je boiler koelt simpelweg niet genoeg af. (als je een goede hebt tenmiste). Daardoor gaan de totale verliezen overdag ook niet minderen omdat deze rechtstreeks afhankelijk zijn van de gemiddelde temperatuur van de boiler.

@Bert2 ... met de Buderus GB292i-T40 heb je nochtans voldoende warm water om achter elkaar te gaan douchen hoor , met elke doorstromer trouwens ( aan het correcte debiet ) , dat is trouwens het voordeel van een doorstromer ... onbeperkt sanitair warm water .

Wanneer boiler op is moet je wachten 

@Lammy,

inderdaad, die Buderus heeft een doorstromer van 30kW, gecombineerd met een boiler.
Ook een goede oplossing. Mooi toestel ook trouwens :)

TS wil tegelijk douchen, als dat 2 regendouches zijn dan heb je wel een flinke doorstromer nodig.

Wij hebben voor deze situatie de remeha calenta ace 40KW gekozen. Onze chauffagist zei dat dit voldoende is om met 2 tegelijk te douchen. Een boiler toevoegen aan dit systeem kan achteraf vrij eenvoudig volgens hem. 

Kost een boiler niet 1 punt in je epb verslag? Dan kan je die beter achteraf plaatsen 
dash1.gif

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan