Gas, mazout of oude installatie behouden

Hugootje

Nieuw Lid
Lid geworden
13 feb 2013
Waarderingsscore
0
Punten
6
Beste klussers,

Wij starten binnenkort met een renovatieproject. Bij het afhalen van het behangpapier hebben wij opgemerkt dat aan de muren waarlangs de afvoer van onze mazoutketel langsloopt, er wat schimmel/vochtplekken in het pleisterwerk zijn. Dit komt waarschijnlijk omdat er in deze schoorsteen geen metalenpijp/inoxpijp zit. Wij vermoeden ook dat er op het einde van de schoorsteen het ook niet 100%is toegemaakt. De muur lijkt nu wel droog, maar wij gaan deze nu opnieuw laten bezetten, en willen zeker niet het risico lopen op nieuwe vocht/schimmelplekken

Onze mazoutketel is van begin jaren 90 (Buderus) en heeft nog een rendement van 91%. De brander is nagenoeg versleten (nieuwprijs ongeveer 900 euro).

Nu heb ik al een offerte laten opmaken en vroeg ik mij af wat ik als beste kon doen:

- Mijn oude mazoutketel houden en preventief al een inox pijp laten steken, zodat ik van het vochtprobleem verlost ben (kostprijs ongeveer 1.200 euro inclusief plaatsing). Wat als de brander stukgaat? Deze nog vervangen of één van onderste twee opties kiezen?

- Een nieuwe condensatie-gasketel zetten (Buderus 5.300 euro all inn)

- Een nieuwe condensatie mazoutketel zetten (Buderus 7.100 euro all inn).

Ter info, boiler zit er niet bij (woater wordt verwarmd via zonnepanelen).

Mijn inziens zou ik nu al inoxpijp steken en oude ketel nog gebruiken tot brander stuk is (heb ook nog 3.500 liter stookolie op voorraad. Daarna een gasketel zetten.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.785
Punten
113
Hoeveel warmteverlies ga je hebben na renovatie ? 

VVW ? 

Installatie moet je aanpassen aanje behoefte, Jou oude Mazeoutketel zal wss veel te zwaar zijn na renovatie.

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Waarderingsscore
9
Punten
38
stook eerst je mazout allemaal op (nog geen inox schouw plaatsen)

dan overschakelen op condensatie gasketel met aangepaste schouw (dubbel systeem, zower rookgas afvoer als aanzuig verse lucht)

Hugootje

Nieuw Lid
Lid geworden
13 feb 2013
Waarderingsscore
0
Punten
6
De renovatie zal weinig verschil maken met inzake isolatie (heb al dakisoltie, HR-glas,...), de renovatie is draait om nieuwe keuken, en draagmuren slopen en opnieuw bepleisteren.

Is het een idee om nu al de aangepaste schouw (dubbel systeem, zower rookgas afvoer als aanzuig verse lucht) te plaatsen? of werkt dit niet op een standaard stookketel? 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
1.517
Punten
113
De condens/schimmel is waarschijnlijk eerder roet-doorslag als er geen tubering gebeurd is. roet is water-oplosbaar. De bepleistering afkappen en opnieuw plaatsen is geen oplossing, want het roet zal gewoon weer opnieuw oplossen in het gips-vocht en terug aan de oppervlakte komen. Er moet dus eerst gezorgd worden dat het roet niet meer in het gips kan trekken. De stukadoor zal normaal wel weten wat hij daartegen moet doen.

Als je overschakelt op gas: zeker tuberen, want gas bevat zeer veel vocht in de rookgassen (waterdamp) en deze zal in de stenen van de schoorsteen trekken, het roet mee oplossen en... je begrijpt wel waar het naartoe gaat.

Als je een stookolie installatie hebt, dat is nog altijd een redelijk goedkope verwarming naar gebruik toe. Als je ze moet vervangen (lichtere ketel na isolatiewerken bij renovatie) dan kan het wel weer wat duurder worden, want mazoutketels zijn niet goedkoop. Nu ja, een goede gasketel (die laag kan moduleren) is ook niet goedkoop. Vooral als je voor het sanitair warm water voor een doorstromer gaat is een diepe modulatie wel van belang: deze toestellen hebben vaak een veel groter vermogen dan nodig om je huis te verwarmen. Dan wil je wel dat deze laag genoeg kan moduleren. Langs de andere kant kan je kiezen voor een model met boiler en veel lager vermogen. De ketel is goedkoper (lichter, minder diep modulerend), maar de boiler kost een stevige duit. Bovendien geeft een boiler standverliezen (permanent) en dat loopt al snel op tot 350kWh per jaar (met gas is dat weliswaar maar 20 tot 25€ waard, maar goed, het is verlies).
Nu ja, in een renovatie blijven de warmteverliezen vaak vrij hoog omwille van de economische realiteit van hoge kost en lage return dus dat erg diep moeten moduleren kan nog meevallen.

Maar de vraag is al gesteld: eerst kijken naar de warmteverliezen na de renovatie, dan beslissen wat je gaat plaatsen. Zelfs al verandert er niets aan de isolatie, de oude ketel was wellicht toch al onaangepast.
En het is ook al gezegd: met vloerverwarming (nooit mengen met radiatoren) wordt het ook weer een heel ander verhaal.

Hugootje

Nieuw Lid
Lid geworden
13 feb 2013
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik kan dus best nog eerst al mijn stookolie nog opgebruiken. Daarna kan ik dan nog zien of ik overschakel of gas, of de oude ketel nog blijf gebruiken. Zolang de brander het nog trekt, blijf ik mijn inziens deze beter nog gebruiken gezien de hoge kosten van een nieuwe gasketel.

Dan rest er wel nog het vochtprobleem dat zich heeft voorgedaan in mijn schouw. Zou het plaatsen van inox buis (als voorbereiding van de condesatie gasketel) geen goed idee zijn? De buis moet er toch ooit komen, en dan ben ik mogelijks nu al van dat probleem af. 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
1.517
Punten
113
kans is groot dat het niet zelfde formaat buis zal zijn voor mazout en voor gas...

en gas gaat normaal ook lucht trekken van buitenaf, daarvoor wordt dan een dubbelwandige buis gestoken waarbij binnenste buis de rookgassen afvoert en buitenste buis de lucht aanvoert. Dat heeft dan op het dak ook de juiste afdekkap nodig.

Bovenaan