Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Garbage disposal unit: amerikaanse opulentie, nuttig of verboden?

• Tags riolering toilet
  • lstmns48

Nieuw Lid
    Lid geworden
    25 dec 2023
    Waarderingsscore
    7
    Punten
    8
    Beste forumleden,

Voedselrestenvermaler - Wikipedia https://share.google/qSOVvPuC6Tmgu6LmP

Nadat ik dit zowel op een beurs als op belgische en nederlandse webshops te koop heb zien staan bedacht ik mij of dit unerhaupt toegestaan was in vlaanderen?

Volgens de beknopte info die ik hierover terugvond is het hebben van dergelijk toestel niet verboden maar het lozen van mechanisch gemixt (groen en keuken)afval in de openbare riolering is dat wel.

Op welke wijze kan dit wel legaal aangesloten worden op de riolering?
    Het gebruik in de praktijk heeft welke nadelen of risico's?
    Welke instanties controleren het gebruik hiervan bij particulieren?

Met het grote aandeel groenafval op de diftar aanrekening en de ecoplastieke zakjes die verboden gaan worden zoek ik een betere oplossing. Mogelijke kanshebbers: kippen houden of zo een waste disposer. Graag feedback.

Heb je een link naar dat nakend verbod? Nog niks over zien passeren.

Bepaalde intercommunales lijken zo'n zakjes inderdaad niet te aanvaarden, maar die bieden vaak wel papieren vervangers om in je (kleine) GFT-bak te steken bv. En tot nader order mogen die officiële groene die je in de supermarkt koopt er ook nog gewoon in?

Als je een tuin hebt: compostvat + kippen.

Heb je een link naar dat nakend verbod? Nog niks over zien passeren.
    Neen, geen info over een nakend verbod, toch niet over nieuwe wet of regelgeving. Het is ongebruikelijk en ongekend bij ons, zeker voor particulieren, dus geen specifieke regels hierover gevonden.

Maar het zou, en daarom vraag ik het hier , niet toegelaten zijn om het afval dat mechanisch verkleind werd te lozen in de riolering. Voor bedrijfswater vond ik regels terug maar niet voor particulieren. Het zou mogelijk staan in communale of regionale rioleringsverorderingen maar dit vind ik dus niet direct terug.

Ik denk dat de vraag over het nakend verbod over de composteerbare plasticzakjes ging.
    De vermalers zijn bij mijn weten al altijd verboden geweest (of toch het lozen van dat afval).
    Niemand zal dat bij jou komen controleren, maar je kan serieuze problemen met jouw eigen riolering krijgen omdat onze grijswaterafvoer daar niet op gebouwd is.

Beste forumleden,

Voedselrestenvermaler - Wikipedia https://share.google/qSOVvPuC6Tmgu6LmP

Nadat ik dit zowel op een beurs als op belgische en nederlandse webshops te koop heb zien staan bedacht ik mij of dit unerhaupt toegestaan was in vlaanderen?

Volgens de beknopte info die ik hierover terugvond is het hebben van dergelijk toestel niet verboden maar het lozen van mechanisch gemixt (groen en keuken)afval in de openbare riolering is dat wel.

Op welke wijze kan dit wel legaal aangesloten worden op de riolering?
    Het gebruik in de praktijk heeft welke nadelen of risico's?
    Welke instanties controleren het gebruik hiervan bij particulieren?

Met het grote aandeel groenafval op de diftar aanrekening en de ecoplastieke zakjes die verboden gaan worden zoek ik een betere oplossing. Mogelijke kanshebbers: kippen houden of zo een waste disposer. Graag feedback.
    Afval lozen in riolering is gewoon NOT DONE

Ik denk dat de vraag over het nakend verbod over de composteerbare plasticzakjes ging.
    De vermalers zijn bij mijn weten al altijd verboden geweest (of toch het lozen van dat afval).
    Niemand zal dat bij jou komen controleren, maar je kan serieuze problemen met jouw eigen riolering krijgen omdat onze grijswaterafvoer daar niet op gebouwd is.
    Ook in de VS zijn woningen en het openbaar rioleringsnet daar niet echt op voorzien. Daarom waren garbage disposal units daar aanvankelijk ook in quasi alle gemeenten verboden. Dat is beginnen veranderen toen GE een licentie op de uitvinding nam en zeer, zeer intens is gaan lobbyen. Toch heeft het bijvoorbeeld in New York nog tot eind jaren '90 geduurd voor ze - schoorvoetend - werden toegestaan. Af en toe geven die dingen ook daar verstoppingen, zelfs in nieuwbouwwoningen. Dan wordt naar ontstopper gegrepen.

Een belangrijk argument waarom garbage disposal units in de VS geleidelijk aan werden toegelaten was... het milieu. In de VS is er geen gescheiden GFT-ophaling, en huisvuil komt overwegend op stortplaatsen. Daar komen de voedselresten in een anaerobe omgeving terecht, met enorme productie van methaan en zwavelhoudende gassen tot gevolg. De gevolgen zijn voorspelbaar: geurhinder, hoge uitstoot van broeikasgassen en in extreme gevallen zelfs gevaarlijke situaties voor werknemers.

Met een garbage disposal verschuif je het probleem: de organische fractie en bijhorende zuurstofvraag komen nu terecht in de waterzuiveringsinstallatie, en indirect dus in het oppervlaktewater. Daar zijn de effecten ook niet fraai (aanzienlijke eutrofiëring), maar netto zou het een iets minder slechte optie zijn dan de vuilnisbelt.

We zijn hier (gelukkig?) niet in de VS, maar in België. Ons GFT-afval wordt gecomposteerd en nuttig hergebruikt, dus die garbage disposal-toestanden zijn hier echt op alle fronten een achteruitgang.

Ik heb ooit gelezen dat je in de keukenafvoer geen vaste delen mag weg spoelen. Een bord waarop puree zat af spoelen in de gootsteen is in principe al niet meer OK.
    Ik weet niet goed wat je verwacht, maar normaal zijn die dingen niet toegelaten.
    Ik weet ook als je daar bv de overschotten van het groenten kuisen (denk aan groene preibladeren, aardappelschillen, wortelloof, maar ook schillen van appelsien) gaat door duwen je heel snel met verstoppingen gaat zitten tenzij je daar weer heel grote volumes water voor gaat gebruiken om het weg te spoelen...

Heb je ook niet van die toestellen die vaste en vloeibare fractie scheiden? Dan komt de "pulp" in een GFT bakske terecht en het "sap" naar het riool.
    Begint al grijze zone te worden wat betreft afval afvoer en afhankelijk van hoe goed die scheiding werkt.

Het is toch immers ook niet zo dat je enkel puur water door de afvoer mag kappen, dat gaat beetje in tegen concept afwasbak.

edit: gevonden

Laatst bewerkt:
    Heb je ook niet van die toestellen die vaste en vloeibare fractie scheiden? Dan komt de "pulp" in een GFT bakske terecht en het "sap" naar het riool.
    Begint al grijze zone te worden wat betreft afval afvoer en afhankelijk van hoe goed die scheiding werkt.

Het is toch immers ook niet zo dat je enkel puur water door de afvoer mag kappen, dat gaat beetje in tegen concept afwasbak.

edit: gevonden
    Er zijn veel van dat soort systemen, maar dat is imo van en voor hetzelde soort publiek dat ook bv. een cloud-verbonden matras koopt.

Je koopt een relatief duur toestel dat moet gekuist en onderhouden worden. En wat doet het? Eigenlijk niet meer dan je GFT-afval fijnhakken voordat je het alsnog op de composthoop gooit. Het zal dan wat sneller composteren, maar dat is ook alles.

Wij hebben gewoon een mooi plastieken vuilbakje staan op het aanrecht waar alle GFT ingaat. Wanneer dat vol is, kap ik het leeg in de compostbakken. We gebruiken geen (al dan niet afbreekbare) zakjes. Mooi is dat bakje niet vanbinnen. Maar het stinkt niet, en vliegen komen er ook niet uit. Ons GFT composteert ook vlot, ook al is de 'groen-bruin' verhouding in theorie niet goed.

Wij hebben gewoon een mooi plastieken vuilbakje staan op het aanrecht waar alle GFT ingaat.
    idem, bij ons haalt de schoonmoeder dat op voor haar kiekens. Ofja, bij ons is dat zelfs geen schoon bakje, af en toe een 2.5L lege ijsdoos; deksel wél aangeraden, anders hebben wij er fruitvliegjes op. Sommige zaken gaan nog rechtstreeks op de mesthoop als de kippen het niet lusten.

Ik kan geloven dat ons riolerings en waterzuiverinssysteem niet op een extra belasting voorzien is als dit door velen gebruikt zou worden maar anderzijds zijn bij oudere huizen hier in de gemeente en straat de toiletten rechtstreeks aangeloten aan de riolering, vaak zonder beerput.
    Dit lijkt een veel grotere organische en vaste vervuiling te geven.
    Het is ook niet de bedoeling groenafval hierdoor te jagen, alleen gekookte etensresten, die het meeste last geven in gft bakken....

Met wereldwijd >250 miljoen toestellen in gebruik, vooral in vs, lijkt men het gebruik toch te bestuderen en of heroverwegen?
    Voor wat het waard is want vanop wiki:

"Een onderzoek van dr. ir. J. de Koning van de TU Delft wijst uit dat het drinkwaterverbruik met slechts 3,6% toeneemt, er geen toename van afzetting of aantasting in riolen zal zijn en de zuiveringsinstallaties het afvalwater goed kunnen verwerken. Het enige probleem is de toename van de hoeveelheid zuiveringsslib."

"In het algemeen is het vermalen van organisch afval en afvoer via het riool een efficiënte en ecologische methode van afvalverwerking. De EU stelt in het project "STAD 21" een ecologische en duurzame stad voor, waarin een huishoudelijke afvalvermaler een bijdrage levert aan reductie van transport van afval over de weg en daarmee reductie van de CO2"

Ik wacht af en volg de interessante reacties in dit topic.
    Die tussenoplossing waarbij de harde en droge fractie gescheiden wordt lijkt me mogelijk interessant.

Aantal eenheden in gebruik zegt op zich weinig over de wenselijkheid van een technologie. Steenkoolcentrales staan ook nog overal.

Het rapportje waarvan sprake op Wikipedia is interessant, maar ondertussen meer dan 20 jaar oud en erg oppervlakkig.

Er is in Nederland later een uitgebreide levenscyclusanalyse gebeurd. Als je wat interesse hebt in het onderwerp heel leesbaar en interessant. Wat daar uitkomt is dat de milieu-impact van GFT-verwerking via de riolering bijzonder negatief uitvalt vergeleken met de alternatieven (GFT-ophaling en zelfs gewoon verbranding met het huisvuil). En dan neemt men voor GFT nog een absoluut worst-case scenario.

Los daarvan is deze discussie louter academisch, de toestellen zijn gelukkig nog altijd verboden in België.

Ik was ooit in de VS en zag zo een vermaler in actie, daar gingen zelfs kippenkarkassen door.
    Het was niets voor mij, het ging in tegen "mijn opvoeding".

Bij mij gaat alles naar de kippen en wat die niet lusten bv. aardappelschillen gaat allemaal op de compost, de compost gaat naar de moestuin, en zo is de cirkel rond. Ik zet maar 2x per jaar gft aan de deur: 1 x een container vol notenschelpen en 1 x met doornig snoeiafval.

de toestellen zijn gelukkig nog altijd verboden in België.
    als ze lozen via systemen voor de afvoer van afvalwater. Aldus Filip I.

Of lees ik dat KB nu zó verkeerd? Het toestel dat ik linkte, mag gewoon wél. Met als voordeel dat je geen bakje op of onder het aanrecht moet zetten, maar alles in de gootsteen kan kieperen die het afval dan wel zelf sorteert. Tenzij ze een kans op contaminatie/verkeerde afvoer ook al verbieden bij defect (wat ik wel kan begrijpen).

Blijft zoals je eerder zei, een luxe probleem. Maar zoals ik TS zijn openingspost herlees, biedt zo'n ding niet echt een oplossing voor zijn probleem; dat afval verdwijnt enkel magischerwijs als je het aan de kippen voedert of op de composthoop kapt.

Het is nu duidelijk dat het gebruik niet toegestaan is en buiten wettelijke en ecologische zijn er vele andere nog niet vernoemde redenen waarom zo een toestel niet wenselijk is. (Geluid, onderhoud, proper houden, aanpassen of vervangen spoelbak en afvoer, vermijden dat gezinsleden of kindrten gemakkelijkshalve of per ongeluk er niet geschikte zaken in kappen, etc)

Alleen in de zomermaanden met 4-5 weken tussen gft ophalingen kan de groene bak door voedselresten echt wel stinken en vliegen aantrekken. Hiervoor overweeg ik toch kippen en compost, maar wegens gebrek aan groene vingers moet ik mij er wat in verdiepen. Een machine kopen die alles oplost leek, zoals vaak, te goed om waar te zijn... ;-)

Bedankt voor de reacties die duidelijkheid brachten. Het was slechts een overweging, waarschijnlijk vooral gevoed door culturele invloeden van amerikaanse tv en film.

de toestellen zijn gelukkig nog altijd verboden in België.
    als ze lozen via systemen voor de afvoer van afvalwater. Aldus Filip I.

Of lees ik dat KB nu zó verkeerd? Het toestel dat ik linkte, mag gewoon wél. Met als voordeel dat je geen bakje op of onder het aanrecht moet zetten, maar alles in de gootsteen kan kieperen die het afval dan wel zelf sorteert. Tenzij ze een kans op contaminatie/verkeerde afvoer ook al verbieden bij defect (wat ik wel kan begrijpen).

Blijft zoals je eerder zei, een luxe probleem. Maar zoals ik TS zijn openingspost herlees, biedt zo'n ding niet echt een oplossing voor zijn probleem; dat afval verdwijnt enkel magischerwijs als je het aan de kippen voedert of op de composthoop kapt.
    Voor zover ik het Amerikaans speelgoede dat gelinkt werd begrijp, gaat het grove partikels (groter dan een rijstkorrel, schijnbaar) afvoeren naar de maaleenheid en opvangen in het bakje. Alles fijner dan dat wordt nog steeds richting riolering gestuurd.

Zo'n systeem gaat m.i. zeker in tegen de letter van het KB, maar minder tegen de geest ervan. Neem even volgende situatie: je hebt een restje vol-au-vent dat je absoluut niet wenst op te eten om een of andere gekke reden.
    1. Zonder het systeem schraap je de vol-au-vent in zijn geheel van je bord rechtstreeks bij het restafval.
    2. Met een klassieke vermaaleenheid zou je de vol-au-vent in zijn geheel richting riool sturen.
    3. Met het systeem dat jij toont, zou de saus rechtstreeks richting riolering gaan terwijl de stukjes vlees en groente naar het bakje gaan.
    'Jouw' systeem zorgt dus nog steeds voor een beperkte extra voedselbelasting van het rioleringswater, wat het KB probeert te vermijden.

Terug
Bovenaan