Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

garage vernieuwen

• Tags beton bouwvergunning fundering grondwerken ruwbouw
  • Lid geworden
    8 dec 2016
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Ik heb een vraag over het vernieuwen van een garage die volgens de huidige regels niet meer gebouwd zou mogen worden. De garage staat vlak langs de perceelgrens van mijn buren, maar het is niet mogelijk om deze 1 meter verder te plaatsen. Aan de andere kant van de garage loopt een beekje dat is dichtgelegd.

Mijn plan is om de garage te vernieuwen door een betonplaat te gieten en vervolgens een nieuwe garage te bouwen met bakstenen. De garage staat los van mijn woning. Ik heb al contact opgenomen met de gemeente, maar de communicatie verloopt traag. Daarom stel ik mijn vraag hier: hoe worden dergelijke situaties meestal behandeld?

. Ik heb enkele foto’s toegevoegd om de situatie te verduidelijken. het huis waar het blauwe stipje aan staat is mijn huis

Bijlagen

• garage achterkant .jpg
      garage achterkant .jpg
      186,1 KB · Weergaven: 63
    • garage voorkant .jpg
      garage voorkant .jpg
      165,1 KB · Weergaven: 56
    • garage zijkant .jpg
      garage zijkant .jpg
      184,6 KB · Weergaven: 61
    • garage plate grond.png
      garage plate grond.png
      401,4 KB · Weergaven: 59
    • foto hoe beek loopt.jpg
      foto hoe beek loopt.jpg
      173,4 KB · Weergaven: 62
    Waarom zou het niet mogelijk zijn om die te verplaatsen?
    Als ze niet mag gebouwd worden volgens de huidige voorschriften zal je een uitzondering moeten aanvragen.

beste bedankt voor het antwoorden . omdat het stuk langs de garage niet van mij is . enkel de grond waar de garage opstaat is van mij . langs de garage loopt een beek die overdekt is .

Ik kan enkel voor mijn situatie spreken: bestaande garage vlak naast de perceelgrens geplaatst en vergund (gebouwd in 1968). Afbraak en heropbouw op exact dezelfde plaats met dezelfde afmetingen wordt niet toegestaan door de gemeente. Renovatie mag wel. Tenzij jouw gemeente andere regels hanteert, hetgeen ik betwijfel, zal afbraak en heropbouw niet toegestaan worden vrees ik, net zoals @Mario_ al aanhaalde.
    Enkel dienst ruimtelijke ordening van je gemeente kan daar uitsluitsel over geven.

je had beter niets aan de gemeente gezegd 😇

Is dit geen bergruimte ipv een garage? Er zit geen poort in? Soms is de gemeente dan al een beetje redelijker om mee te praten.

het is inderdaad een bergruimte . maar op mijn kadaster word het als een garage beschouwd

Bedankt voor de antwoorden.
    Voor de zekerheid heb ik een afspraak met de gemeente gemaakt, maar ik moet hier helaas tot 11 februari op wachten
    :confused:

Het is me niet duidelijk
    Je staat voor die berging met je rug naar de rijweg
    Dan heb je links je buur zijn poort en de perceelgrens waar de berging tegen staat ( en waar die 1 meter af moet staan volgens de regels )
    Recht heb je dals liggen en daaronder zit die overdekte gracht .

Waarom zou je die berging niet kunnen verplaatsen zo dat die op die gracht staat ?
    Die overwelving -- als die zijn uitgevoerd volgens de regels -- kun je gerust met een auto , zelfs zware camions over.
    En je zegt het zelf , het is geen garage, dus geen auto maar een berging .

Het is me niet duidelijk
    Je staat voor die berging met je rug naar de rijweg
    Dan heb je links je buur zijn poort en de perceelgrens waar de berging tegen staat ( en waar die 1 meter af moet staan volgens de regels )
    Recht heb je dals liggen en daaronder zit die overdekte gracht .

Waarom zou je die berging niet kunnen verplaatsen zo dat die op die gracht staat ?
    Die overwelving -- als die zijn uitgevoerd volgens de regels -- kun je gerust met een auto , zelfs zware camions over.
    En je zegt het zelf , het is geen garage, dus geen auto maar een berging .
    Ik ga navragen of dit is toegestaan. Ik ging ervan uit dat dit niet was toegelaten, het mij onduidelijk is van wie het stuk grond langs de garage is.
    In mijn akte staat het volgende vermeld: eerst wordt een oppervlakte van 20 ca genoemd, maar verderop staat 35 ca. Dit begrijp ik niet helemaal. Ik hoop dat ze me op de gemeente dit 11 februari kunnen verduidelijken

1737804753275.png

Terug
Bovenaan