• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Garage te klein?

Lid geworden
9 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo

Volgens verkavelingsvoorschriften kan ik een apart staande garage of carport bouwen die niet groter dan 6,5 x 3,3 meter buitenafmeting is.

Nu twijfel ik of dit wel groot genoeg is voor een middelgrote wagen. Heeft iemand ervaring met zo'n afmetingen? Ik heb alles al uitgepast en uitgetekend op schaal en het lijkt me nipt, zeker als je er de nodige cm's aftrekt van de muren :(

Belangrijk: ik wil achteraan nog wat ruimte overhouden voor wat gereedschap edm.

Ik overweeg 2 opties:

- garage zoals reeds vermeld, 1 ruimte

- carport waarbij 2 muren worden GEMETST, voorkant en 1 zijkant blijft open. achteraan mets ik ook nog een hokje dat afsluitbaar is. Dan hou ik wel maar ca. 5 meter overdekking over voor de lengte van de wagen... Ik post deze avond nog wel een schetsje hiervan..

Als iemand ervaring heeft met dergelijke afmetingen, please let me know! Plateau wordt zaterdag gegoten, dus groter is geen optie (en mag ook niet).

Thanks!

Een parkeerplaats tussen lijntjes op een parking is ongeveer 2m50 op 5meter. En daar past je auto normaal gezien ook in.

De maten die jij opgeeft zijn zeker genoeg als autostaanplaats. Als je je garage ook als berging wilt gebruiken kan het nipter worden.

Tussen lijntjes, dan heb je geen problemen om deuren open te krijgen en in en uit te stappen. Je gaat met de deur over het lijntje en pikt een stuk van de buurman zijn plaats op dat moment. Tussen muren is dat toch een ander verhaal.

2m50 tussen muren is best krap. Instappen langs 1 kant zal nog net lukken als je deftig kan parkeren. Maar als je dan eens een iets grotere mand of iets in de auto wil zetten, dan vrees ik dat dit niet zal gaan.

Handig is 2m50 dus toch niet.

die 2m50 is niet tussen muren eh, das op een parkeerplaats waar je idd nog net een beetje meer hebt tot de volgende auto.

Ik gaf het enkel als vergelijking.

TS zal hier ook maar 2m70 hebben binnenmaat

Net breed genoeg voor een auto en om links uit te stappen.

beste is eens aftekenen buiten op de oprit ofzo en proberen met de auto wat dat geeft

Zoek eens (google ? ) naar afmetingen van prefab garages.

Ik geloof dat die 6x3m zijn. Nipt maar het lukt.

Dat van die parkeerplaats klopt, toch al een goede referentie trouwens.

Zet je een carport dan kan je ter hoogte van de bestuurdersdeur gewoon een paneel weg laten en heb je plaats zat om je deur te openen.

Wel jammer, je kan dus nooit een rolstoelaangepaste garage hebben: die is 4,5 meter breed binnenmaat.

Tot grote spijt Pigjes, er wordt véél te weinig rekening gehouden met rolstoelgebruikers.

Nu, dat zal men jou niet meer moeten vertellen.

Je kan ook een volledig gesloten constructie maken in hout... Dat kan dan met veel minder verlies gebouwd worden. Zo hou je makkelijk 3 m binnenruimte...

Als je op deze site gaat kijken bij "enkele garage" dan zie je dat ze daar bv een buitenafmeting van 285x600cm opgeven.

Binnenmaat is dan 269cm en ik denk niet dat de eigenaars telkens hun wagen en en uit de garage moeten duwen omdat ze hun deur niet open krijgen :wink: .

Ter voorbeeld: een VW Passat is 182cm breed incl buitenspiegels (175cm zonder) en da's al geen kleine wagen meer.

Carport met 2 gemetste kanten (achterkant en zijkant) is wel een goede oplossing denk ik. Als de gemetste zijkant dan ook nog eens langs de bijrijderskant is (kort tegen te parkeren) én als de regen dan ook nog eens langs die kant komt is het helemaal top. De auto staat dan droog en kan toch nog goed verlucht worden (wat in een garage het geval niet is).

De slechtste situatie is dat de muur aan de bestuurderzijde komt én dat de regen langs de andere kant komt. Je zou kan zoveel mogelijk naar de regenkant moeten parkeren om lekker te kunnen uitstappen. Andere oplossing is uiteraard achteruit parkeren. ;)

Voor de auto is een carport naart schijnt beter (verluchting), maar hij staat natuurlijk niet achter slot en grendel.

Maar met de maximum afmeting zou je toch moeten komen, die afmetingen zullen niet zomaar uit de lucht gegrepen zijn. ;)

Bakske wrote:
Carport met 2 gemetste kanten (achterkant en zijkant) is wel een goede oplossing denk ik. Als de gemetste zijkant dan ook nog eens langs de bijrijderskant is (kort tegen te parkeren) én als de regen dan ook nog eens langs die kant komt is het helemaal top. De auto staat dan droog en kan toch nog goed verlucht worden (wat in een garage het geval niet is).

Dit zou dus wel degelijk het geval zijn, vandaar dat ik nog een carport overweeg. Ik ben nogal autofreak, dus wil zeker mijn auto droog en veilig kunnen stallen, maar garage/carport ligt achteraan het huis en er komt wel een stevig hek. Ik ben ook wel overtuigd van het nut van een carport, maar je kan er niets in kwijt of het ligt in het zicht he...

Bedankt voor de tip van de parkeerplaatsen, da's ook een goeie referentie! Vanavond eens uitproberen :)

Prefab-garages had ik ook al gezien, maar degene die ik vond zijn smaller (heeft te maken met max. breedte tijdens transport??).

Met de afmetingen die ik ter beschikking heb, moet het zeker lukken hoor, maar ik vrees gewoon te weinig bergruimte en ruimte om de auto te laden/lossen als het regent ofzo.

Ons garage meet 6,5m op 3,5m en onze volkswagen passat(niet echt kleine wagen) staat er netjes in geparkeerd. Voor de wagen hebben we nog plaats om ons wasmachine en droogautomaat te plaatsen maar daar houdt het dan ook echt op. Nog net genoeg plaats om tussen wagen en machines te passeren.

De wagen staat geparkeerd dicht tegen de rechter muur,en er is ruim voldoende plaats voor de bestuurder om uit te stappen. Wij hebben er zelfs nog een wandrek geplaatst.

seetjetoebak, zijn dit binnen - of buitenafmetingen?

Bedankt!

Onze garage thuis is 7x3m, dat is echt wel ruim genoeg voor een wagen, 3 fietsen, tafel, schappen langs de muren,vergiet,....

Wij hebben een prefabgarage van Betonal, buitenafmeting 3 x 5.5 m. (muren zijn slechts 8 cm dik).

Voor een wagen met een normale breedte (tussen 1.7 m en 1.8m) is dit geen enkel probleem. Plaats genoeg om de linkerdeur open te doen.

Een middelgrote wagen past zonder enig probleem in 6.5 x 3.3 buitenafmeting.

standaardafmetingen van een garage volgens de normen is 2,75 m op 5,5 m binnenafmetingen.

Je kan er dan nog een fiets naast zetten, maar 't wordt dan krap om het portier volledig te openen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan