• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Garage ruwbouw: schimmel binnen

gibouwer

Nieuw Lid
Lid geworden
27 sep 2014
Berichten
38
Waarderingsscore
0
Punten
6
Beste,

In bijlage een foto van onze garagemuur (nieuwbouw). Deze muur wordt niet beplijsterd en bevindt zich in onze woning.

De muur lijkt aangetast door vocht. Dit heeft zich ontwikkeld gedurende de weken dat het dak niet op het huis stond. Ik denk dat dit schimmel is, maar ik weet het niet zeker.

Kan ik daar iets aan doen zelf? Ik wil inschatten of ik dit alles zelf kan verwijderen of moet gaan klagen bij de sleutel op de deur firma.

Voor mij is dit een belangrijk punt, ik wil mijn garage niet schilderen, de stopcontacten komen in opbouw.

Vriendelijke groeten

dsc03696.jpg
 

Bijlagen

  • DSC03696.JPG
    DSC03696.JPG
    596,2 KB · Weergaven: 8

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.140
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
het gebouw is geeneens dicht , geen ramen en deuren erin. Natuurlijk trekt er vocht in de muren, dat zit in de mortel waar de muur met gezet is en in de lucht .

Waarover zou je klagen ?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Bijna zeker dat dit salpeterzout is en geen schimmel

 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Oorspronkelijk bericht geplaatst door lukanar

Bijna zeker dat dit salpeterzout is en geen schimmel

 

Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid.
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
De ventilatie is daar zo goed dat ik me geen schimmel kan voorstellen. 
 

Maaike Maai

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 mei 2013
Berichten
1.460
Waarderingsscore
8
Punten
38
Is je garage deel van het luchtdichte volume? Want volgens mij is die muur nooit luchtdicht als je ze open laat.
Het zal inderdaad geen schimmel zijn, daarvoor moet je je geen zorgen maken.
 

Wikiwi

Lid
Lid geworden
9 aug 2011
Berichten
143
Waarderingsscore
1
Punten
18
Met een limiet gaande naar oneindig grenzend aan zekerheid, zijn dit sulfaatzouten, en geen salpeterzouten. *wink*
Wees blij dat die blokken gelijmd zijn en niet klassiek gemetst, of er lag misschien een dikke laag wit over heel de muur (been there, done that).

Wachten tot de muren kurkdroog zijn, het weer ook goed droog is, en dan stevig afborstelen. Het zal nooit helemaal verdwijnen aangezien het zout in de poriën van de steen zit. De stenen zelf zijn ook niet bepaald mooi, dus ik zou gewoon schilderen (eerst fixeren, dan primer en verf).

O ja, natrium- en kaliumsulfaat zijn wateroplosbaar, maar als je met water op die stenen gaat zitten loop je enkel risico dat het verslechtert. De steen zuigt water op als een spons, dit verdampt na een tijd en dieper zittende zouten komen mee naar het oppervlak waar ze zich afzetten.

Edit: ik bedacht me net dat die donkere vlekken mogelijk gewoon natte plekken zijn waar nog water in de holtes van de steen staat. Daar kan ook nog zoutafzetting ontstaan.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Metsers en andere stenenleggers spreken van oudsher over salpeter in de steen.  Een algemeen gekend begrip, maar inderdaad er zijn uitbloeiingen gekend van Salpeter ( nitraten ), sulfaten ( zwavelzuur) en chloriden ( zoutzuur) . Elk met zijn eigen oorsprong .

 
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Die hoek rechts staat precies veel natter dan de rest... is dat normaal of te verwachten? Indien niet, toch even snel bezien of dakbedekking daar ok ligt... 
 

gibouwer

Nieuw Lid
Lid geworden
27 sep 2014
Berichten
38
Waarderingsscore
0
Punten
6
Bedankt voor de reacties.

De vraag blijft natuurlijk wat ik er aan zal kunnen doen. Ik wil mijn garage niet schilderen.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.140
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
dan zal je met de vlekken moeten leren leven.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Laten drogen en dan afborstelen en dan nog eens.

Of heb je de reactie van wikiwi niet gelezen?
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Waarom laat je het niet bepleisteren? Was voor mij de meerprijs van enkele 100€ wel waard.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Site van orbichemicals / Cosmar eens bezoeken. Die hebben daar producten voor, zowel in voorbehandeling op plakwerken (voor binnenmetselwerk) als voor estetische doeleinden (eerder voor gevelmetselwerk, maar in dees geval dus voor uw binnenmetselwerk)

@TS:

Heb je daar een plat dak boven uw garage? Zorg je ervoor dat uw regenwater van dat dak af geraakt in de ruwbouwfase? Anders gaat dat zijn weg zoeken naar beneden via uw muren en dan gaat het alleen maar erger worden.

Op laagste punt welfsel en druklaag doorboren (langs onder boren!!) en daar een dun darmpje (genre aquariumpompdarmpje) insteken langs de onderzijde dat je dan naar buiten voert via uw raam of garagepoort.
 
 
Lid geworden
29 aug 2014
Berichten
42
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hadden dit ook in onze garage en gezien er maar zout bleef afvallen hebben we de mure behandeld met water en veel azijn. De meeste plekken zijn hiermee weggegaan, enkel de plaats waar dit het ergst was is niet helemaal verdwenen. 
 

gibouwer

Nieuw Lid
Lid geworden
27 sep 2014
Berichten
38
Waarderingsscore
0
Punten
6
Bedankt voor de tips.

Het dak staat op de garage sinds 3 weken. Het is een normaal dak, geen plat.

Ik vraag me eigenlijk af of het niet de verantwoordelijkheid is van de bouwfirma om dat "zuur" weg te krijgen? Het is tenslotte sleutel op de deur en de garage is inpandig.

Als ik het goed begrijp dan ging het volstaan om de garage af te dekken met plastiek om al die plekken te vermijden.

Vriendelijke groeten
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Je kan SOD 's veel verwijten, maar dit is er volgens mij wel iets over. De gebruikte steen is normaal niet bedoeld om onbepleisterd of ongeschilderd te laten. Het is uw keuze om dit in de ruwbouwtoestand te laten. Soms kan dat meevallen, soms kan dat tegenvallen.

Het lijkt mij trouwens onmogelijk om tijdens het opbouwen van de ruwbouw altijd en overal te verhinderen dat die ruwbouwmaterialen eens nat zouden worden. Dan zou je eerst een reuzegrote voorlopige loods moeten bouwen waarin je de woning vervolgens zonder enige weersinvloed kunt optrekken.
 

fiekesof

Lid
Lid geworden
14 jul 2007
Berichten
256
Waarderingsscore
1
Punten
16
Wijzelf hebben het ook in onze nieuwbouwwoning.

Ook wij gaan de garage zo laten en daar is de uitbloeiïng het ergste.

Goed afborstelen,product erover en normaal is dat voldoende.

Je kan de SOD nooit verantwoordelijk hiervoor stellen.Het is ook geen fout hé.

Iedere dergelijke baksteen die nat is geweest kan die uitbloeiïng krijgen.Heeft niets te maken met fouten,maar met pech.

Ze zouden nogal lachen denk ik :)   Die aanslag bestaat al zolang er metsers bestaan ;)
 

b2

Lid geworden
23 nov 2012
Berichten
584
Waarderingsscore
0
Punten
0
Oorspronkelijk bericht geplaatst door fiekesof

Heel goed uitgelegd door Roger
smile.gif


https://www.youtube.com/watch?v=UkcXBPVzyJ0

Idd, haal u ergens een goedkope pot verf (DHZ huismerk of zelfs aldi of lidl), dat geeft u dadelijk een mooi propere garage en uw probleem is opgelost...

Maar hou er inderdaad rekening mee dat als uw garage binnen de geisoleerde ruimte is, een niet gepleisterde muur uw blowerdoor test sterk kan beinvloeden. Dus pleisteren is soms nodig. Ik dacht op mijn zolder ook te kunnen besparen hierop maar ik heb de hele muur moeten behandelen om hem luchtdicht te maken :-s
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan