• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

funderingen opbouw

Lid geworden
23 apr 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
goeiedag,

voor de nieuwe te plaatsen stalen liggers ( die berekend zijn door stabiliteitsingenieur ) dient er een HEB220 geplaatst te worden met kokers 150x150x8 die af gesteund worden op de funderingen van het huis/kelder
hiervoor dienen er plaatselijke betonsloffen gegoten te worden voor deze ondersteuning. maar er komt momenteel geen respons meer vanuit de firma die dit berekend heeft. dus stel ik de vraag hier even.

afsteuning 1 : op funderingen van keldermuur. dit is een dubbel gemetste roodstenen muur. met een betonstenen gewelf.
1) kunnen we een plaatselijke onderbreking maken in het gewelf om de voet af te steunen ?
2) de te storten voet met wapening, welke afmetingen zouden we hiervoor nemen ? deze zal ook in de nieuw te plaatsen vloerplaat verankerd worden.
3) de opening in de kelder zal later dienen terug verdicht te worden.

afsteuning 2 : op de funderingen van de binnenmuur.
1 ) dit zal ook met een extra voet dienen versterkt te worden. welke afmetingen zouden we hiervoor aanhouden ?

Bijlagen

• detail.pdf
    117,3 KB · Weergaven: 13
  • open vloer met aanduiding.jpg
    open vloer met aanduiding.jpg
    213,7 KB · Weergaven: 21

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
3.233
Punten
113
De ingenieur kan die beton afmetingen, wapening en betonsoort toch ook berekenen?

BnB2

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2023
Waarderingsscore
669
Punten
113
Je vraagt een antwoord voor een stabiliteitsprobleem aan mensen die de situatie niet in het echt hebben gezien.

Wat als je straks een antwoord krijgt, het zo uitvoert en het zaakje komt naar beneden?

Begrijp me niet verkeerd. Ik zie je behoefte maar het lijkt me in deze voor jou zelf niet verstandig om een forum te gebruiken voor de stabiliteit van jou woning.

Amigo_T

Actief Lid
Lid geworden
30 nov 2020
Waarderingsscore
25
Punten
28
Inderdaad afmetingen en eventuele wapening te berekenen door uw stabiliteitsingenieur. Wij kennen immers de lasten niet. Ik vind het ook vreemd dat de slof/zool uit de muur steekt of is dit gedeeltelijk op volle grond dan? Wat betreft de opening in het gewelf denk ik dat je het gewelf best tijdelijk schoort, de zool/slof giet; hierop een Lijzer chemisch verankerd zodat je een ondersteuning hebt voor je ingekorte gewelf; en uiteindelijk schoor weghalen.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan