• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Fundering tuinhuis

Kevin92

Lid
Joined
31 Jul 2020
Messages
63
Reaction score
25
Points
18
Ik heb wat vragen omtrent de funderings'plaat' voor mijn tuinhuis die ik zal zetten.
Aangezien ik allemaal verschillende methodes en werkwijzen te horen krijg zie ik door de bomen het bos niet meer.
Het gaat hier om een Anthonia blokhut van Biancasa, een tuinhuis met een overdekt loungegedeelte, maar ik wil hier keramische tegels in leggen over de gehele plaat.

Het grootste probleem is namelijk, tegels kan je niet op beton leggen, dus zal ik met gestabiliseerd zand moeten werken. Maar gestabiliseerd zand zal (volgens mij) niet 'sterk' genoeg zijn om het tuinhuis te dragen (pakket weegt 1.700kg)

Ook zit ik eigenlijk met een ietwat twijfelachtige ondergrond, het tuinhuisgedeelte komt te staan waar het vroegere tuinhuis stond & waar nu tegels liggen en een deel uitsteekt op mijn klinkerpad.
Het loungegedeelte komt op mijn gras te staan (die ik uitgraaf) waar kleigrond ligt. Deze is wel verschillend in hoogte en daarom had ik graag mijn tuinhuis 'verhoogd' zodanig dat ik niet mijn oude vloer moet uitschieten + dieper moet graven in de klei voor een betonplaat, (wat eigenlijk al niet kan voor mijn tegels) maar ophogen met stabilisé kan ook niet.
Nu is mijn vraag, kan ik gewoon de wanden laten dragen op een betonnen omkadering? 'Op' mijn klinkers & tegels en met stabilisé ertussen werken?
Zoja, hoe breed die omkadering? 
Of dan toch het 'tuinhuis' op een volledige betonplaat & dan het loungegedeelte op stabilisé en met boordstenen?
Of steek ik gewoon een volledig kader in boordstenen en laat ik de wanden daarop steunen?
Na gebeld te hebben zeggen ze dat een omkadering van 20cm breed genoeg is en de paal die in het loungegedeelte staat ook op beton. Wat mij onnozel lijkt aangezien dat steunpunt dan eigenlijk 'vrij' staat van de rest.
Ik ben een echte leek als het gaat om funderingen en hoe meer ik opzoek, hoe minder ik weet wat te doen.

Tl;dr: blokhut zetten op opgehoogde plaat, tuinhuis zegt beton, tegels zeggen stabilisé.
 
Je kan tegels wel op beton leggen, als jevhet goed doet

Luk heeft dat al dikwijls uitgelegd
 
Misschien ook eens horen bij je leverancier van het tuinhuis?

Mogelijks kan je wel met sleuffundering ipv volledige plaat werken.
 
Een tuinhuis op goed geplaatste stabilisé geeft geen te grote belasting. een persoon die erop stapt zal een grotere kracht uitoefenen dan dat tuinhuis.
 
Caroto said:
Een tuinhuis op goed geplaatste stabilisé geeft geen te grote belasting. een persoon die erop stapt zal een grotere kracht uitoefenen dan dat tuinhuis.

Probleem is dat ik met zo'n 10 tot 20cm omhoog kom, dus zou ik met boordstenen moeten werken veronderstel ik dan want stabilisé zal gewoon afbrokkelen
 
semo said:
Misschien ook eens horen bij je leverancier van het tuinhuis?

Mogelijks kan je wel met sleuffundering ipv volledige plaat werken.

Dat is wat men zei, rondomrond onder de wanden beton gieten van 20cm breed

Ik vraag me dan af of dit wel kan op de vroegere tegels & klinkers, maar ik veronderstel van wel?

Net erin lijkt me nutteloos voor een sleufke van 20cm
 
Een fundering  of die nu in  beton of in stabilisé wordt uitgevoerd, plaats je nooit op een klinker. 

Op zich kan een stabilisé wel het gewicht van 1700 kg dragen. Je moet dit gewicht gaan verdelen over de palen, wanden  die je tuinhuis/overdektterras heeft. Stel dat je overdekt terras rust met 6 palen dan krijg je dus 1700kg/6 = 283 kg per paal . Je auto van 2 ton rijdt op 4 wielen dan krijg je 500 kg per wiel . Reken dan nog even de oppervlakte per paal uit en dan heb je de belasting per vierkante centimeter. 

Maar je laat die klinkers zitten en dat is niet goed. klinkers zuigen water op en kunnen cappilair water opzuigen uit de ondergrond. Met een betonbalk rondom te gieten ga je een starre beton aanbrengen op een flexibele klinkerfundering. Maw als die klinker wat zakt of wat zwelt met het opgezogen water of stoemmesweg je boel is te zwaar dan ga je beton breken.

En je wil dan nog eens een 20 cm hoger komen? Waarom ? Zit je in een wadi of natte grond?

Je wil dan nog eens dat nieuwe tuinhuis zetten op een klinkerfundering waarvan je geen enkele info over hebt van hoe dik de stabilisé is, of er gewerkt is met een onderlaag in gebroken beton , een vleilaag steekt en welke sectie en hoogte die klinkers hebben. En dan nog een deel op een kleigrond  ??? Je gokt dus dat de zetting van die plaat enerzijds op klinkers anderzijds op gras kleigrond niet ga bewegen? 

De correcte werkwijze : 

Je breekt die klinkers uit .Je verwijdert eventueel de vleilaag, je maakt een gat in je stabilisé en je meet hoe dik die is . Minder dan 10 -15 cm ? Volledig eruit. Je kunt er zo door zonder veel moeite? Eruit. Je hebt veel werk om dat gat van 30x30 te maken en je stabilisé is meer dan 15 cm dik en dan als extra bonus er zit betonpuin onder ???? JAA , alles laten zitten. 

Je graaft de gazon weg, de kleilaag weg tot je een diepte hebt die even diep is als de onderkant van de stabilise . Daar breng je stabilisé aan, afdrillen en gelijk trekken op de zelfde hoogte als je bestaande stabilisé. De plaatsen waar wanden komen ga je betongieten met wapening en bekisting. Daar waar palen komen zal e een betonpoer moeten steken. Je betonplaat of ringfundering komt enekel centimeter hoger dan afgewerkte pas van het maaivel . Je plaatst onder de betonplaat/ ringfundering/ een bouwplastiek die je aan de buiten en binnenkant omhoog laat komen. 

Tussen ringfundering in beton en het tuinhuis wordt een waterkering geplaatst. 

Op de betonplaat of op de oude stabilisé breng je chape op aan. Op de betonplaat is er geen wapening nodig want je plaat is gewapend. Op de stabilisé ( denk aan die oude en de verse MOET je de overgan zeker bewapenen met chapenetten anders heb je kans op breuk door afscheuring.

De verdere opbouw voor keramische tegels te leggen: zie talloze topics hierover.

Ff er door worstelen.

 

 
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Top