Fundering tuinhuis

Lid geworden
6 jan 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

Het tuinhuis dat we achteraan onze tuin willen zetten, is ver verwijdert van de straatkant (56m).
Beton tot daar krijgen is dus een (kostelijke) pomp affaire, zeker in deze tijden waar een hoop volk optrommelen niet aan de orde is.
Nu was ik dus alternatieven aan het kijken.
Maar ikzelf en niemand uit mijn omgeving heeft ervaring met alternatieven en ik vond niet direct iets via de zoekfunctie. Niet naar draagkracht of opbouw, daar heb ik al veel nuttige dingen overgelezen.
Maar qua voor en/of nadelen in gebruik. Tuinhuis wordt namelijk een houten tuinhuis, 4 x 4m. Het zal gebruikt worden om het werkmateriaal te stockeren, maar ook voor mijn fietsen en als fietssleutel plaats gebruikt worden. 
Waaraan kan ik mij verwachten als ik het tuinhuis op een houten roostering van de grond zet?
Meer vocht, grotere kans op vorst binnen, kortere levensduur...?
Of maak ik mij zorgen om niets en is dit gewoon een andere manier van fundering voorzien?
Alvast bedankt voor alle info!

Lid geworden
8 mrt 2017
Waarderingsscore
1
Punten
0
4 op 4m, dan zou ik een mixer laten komen en met kruiwagens beton vervoeren tot op de plaats.
Lijkt voor velen een dom werk, maar voor een zelfbouwer is dit een leuke job en schrikt hier niet van.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.419
Punten
113
4x4 = 16m²  maal 10-15 cm dik = 1.6m³ tot 2.5 m³ 

als je daar een mixer voor laat komen is die beton reteduur. Je betaalt de 'niet geleverde ' beton van de mixer ( = meerprijs voor lege mixer) 

Best de bestandelen los laten leveren : 1 m³ rijnzand, 600 liter grind, 300 kg cement en zelf mixen in betonmolen.

Maar je kan een simpel tuinhuis ook perfect plaatsen op een aangedrilde stabilisé van 150 kg cement op 1m³ rijnzand.

Sowieso een waterkering voorzien ONDER de fundering en BOVEN de fundering waar de muren komen.

56 meter achterin ??? Is normaal met vergunning want buiten de vrije zone van 30 meter achter de achterste bouwlijn.

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
659
Punten
113
Fabrikarel zei:
Waaraan kan ik mij verwachten als ik het tuinhuis op een houten roostering van de grond zet? Meer vocht, grotere kans op vorst binnen, kortere levensduur...?

Tussen de betonblokken en uw hout wat DPC, EPDM,... steken.

Ander alternatief zijn schroefankers (bijv. Spirafix) of paalhouders.

Lid geworden
6 jan 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
lukanar zei:
4x4 = 16m²  maal 10-15 cm dik = 1.6m³ tot 2.5 m³ 

als je daar een mixer voor laat komen is die beton reteduur. Je betaalt de 'niet geleverde ' beton van de mixer ( = meerprijs voor lege mixer) 

Vandaar aan het rondkijken wat de alternatieven/mogelijkheden zijn. 
lukanar zei:
Best de bestandelen los laten leveren : 1 m³ rijnzand, 600 liter grind, 300 kg cement en zelf mixen in betonmolen.

Kan dit geen kwaad dat de eerste molen er al even ligt voor de laatste erop gestort wordt? 
lukanar zei:
Sowieso een waterkering voorzien ONDER de fundering en BOVEN de fundering waar de muren komen.

Dat is inderdaad het plan
lukanar zei:
56 meter achterin ??? Is normaal met vergunning want buiten de vrije zone van 30 meter achter de achterste bouwlijn.

Klopt, maar reeds een gunstig pre-advies (daar de tuinhuizen van de buren ook allemaal achterin de tuin staan). Ik moet nu de definitieve opbouw hebben voor ik de bouwvergunnging effectief aanvraag. 

Tommie1

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
87
Punten
48
Koop een tuinhuis met vloer, en zet het gewoon op betonblokken. 

20 betonblokken, en je kan de vloer een paar cm boven de grond steken. 

Hier staat ons tuinhuis ook zo. 

Ik heb met boordplaten een vierkant gemaakt iets groter dan het tuinhuis, dat 10cm uit gegraven. 

Daarin dan de betonblokken mooi pas gelegd op de plaatsen waar nodig, en er tussenin opgevuld met grove dolomiet. 

Staat al 10 jaar, en geen beton nodig. 

Groot voordeel is dat als dat tuinhuis ooit weg moet, dat er dan geen pikeur aan te pas komt. Alles kan weg met schup en kruiwagen. 

4m3 beton is niet veel.... tot iemand zegt dat je het mag opbreken met de hand. 

Bovenaan