• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Fundering tuinhuis 6m²

Lid geworden
28 mei 2019
Berichten
26
Waarderingsscore
0
Punten
1
We hebben een nieuw houten tuinhuisje besteld van ca 6m². Nu zijn we dus alvast begonnen aan het afgraven van de ondergrond maar twijfelen enorm over welk soort fundering nu best en/of voldoende is. We hebben niet erg veel extra budget, dus doen we liefst zoveel mogelijk zelf. Ook las ik hier vaak dat beton geen eerste optie is. Nu hadden wij in eerste instantie gedacht om een kader te maken, daar stabilisé in te doen en daarop dan te tegelen. Nu blijkt echter dat we hiervoor te weinig tegels hebben (welke we ergens gratis opdeden). En dus kwamen volgende bedenkingen:

kan een tuinhuisje gewoon op boordsteen?
is stabilisé albinnen voldoende als vloer?
is het een betere optie om gewone betonblokken als rand te gebruiken, welke dan breder zijn?
kunnen boordstenen platgelegd worden en dienen als vloer bovenop wat stabilisé?

Het tuinhuis zal aan twee kanten in een hoek geschoven worden. De tegels zouden we dan uiteindelijk gebruiken als een rand rondom het tuinhuis. Hoeveel plaats laat je best? Ik weet dat zo'n houten tuinhuis om de zoveel tijd een onderhoudje nodig heeft met beits of verf, dan moeten we er langs achter dus ook wel aankunnen.

Het tuinhuisje zal dienen zoals meeste tuinhuisjes als stockage voor buitenmateriaal: bbq, kolen, hout voor vuurschaal, gereeedschappen, grasmachine ea.
 

BDWM

Actief Lid
Lid geworden
14 aug 2020
Berichten
273
Waarderingsscore
63
Punten
28
Beste lijkt me toch gewoon betonplaat je.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Beste lijkt me toch gewoon betonplaat je.
Niet akkoord!
Ga opzoek naar 6m2 klinkers, op Facebook vindt je vast iets in de buurt wat gratis weg moet.
Boordstenen vastzetten met stabilisé en klinkers in de split. Komt niet los en kan je binnen 10j makkelijk uitbreken of uitbreiden.
 
Lid geworden
28 mei 2019
Berichten
26
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste lijkt me toch gewoon betonplaat je.
Niet akkoord!
Ga opzoek naar 6m2 klinkers, op Facebook vindt je vast iets in de buurt wat gratis weg moet.
Boordstenen vastzetten met stabilisé en klinkers in de split. Komt niet los en kan je binnen 10j makkelijk uitbreken of uitbreiden.
Wat bedoel je met 'in de split'? enkel de rand of volledig beklinkeren?
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.563
Waarderingsscore
1.051
Punten
113
Beste lijkt me toch gewoon betonplaat je.
Niet akkoord!
Ga opzoek naar 6m2 klinkers, op Facebook vindt je vast iets in de buurt wat gratis weg moet.
Boordstenen vastzetten met stabilisé en klinkers in de split. Komt niet los en kan je binnen 10j makkelijk uitbreken of uitbreiden.
Wat bedoel je met 'in de split'? enkel de rand of volledig beklinkeren?
Als je tuinhuis 6m2 is en tom zegt om 6 m2 klinkers te leggen .....

Een vloer van stabilise blijft korrelen en trekt op niet veel

In de split is bedoeld als vleilaag tussen stabilise en klinkers
Hier wordt dat pouche genoemd
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Op 15cm split blijft je klinker perfect liggen!
 
Lid geworden
28 mei 2019
Berichten
26
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste lijkt me toch gewoon betonplaat je.
Niet akkoord!
Ga opzoek naar 6m2 klinkers, op Facebook vindt je vast iets in de buurt wat gratis weg moet.
Boordstenen vastzetten met stabilisé en klinkers in de split. Komt niet los en kan je binnen 10j makkelijk uitbreken of uitbreiden.
Wat bedoel je met 'in de split'? enkel de rand of volledig beklinkeren?
Als je tuinhuis 6m2 is en tom zegt om 6 m2 klinkers te leggen .....

Een vloer van stabilise blijft korrelen en trekt op niet veel

In de split is bedoeld als vleilaag tussen stabilise en klinkers
Hier wordt dat pouche genoemd
Je bedoeld grind? Is dat een betere ondergrond dan stabilisé dan?
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Split is een fijne granulaat afkomstig van het breken van de natuursteen als ik het goed heb.
Dat is beter dan stabilisé omdat je geen tijdsdruk hebt tijdens plaatsing, en het is geen samengesteld materiaal waardoor je het later kan hergebruiken als je iets wil wijzigen.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
We hebben een nieuw houten tuinhuisje besteld van ca 6m². Nu zijn we dus alvast begonnen aan het afgraven van de ondergrond maar twijfelen enorm over welk soort fundering nu best en/of voldoende is. We hebben niet erg veel extra budget, dus doen we liefst zoveel mogelijk zelf. Ook las ik hier vaak dat beton geen eerste optie is. Nu hadden wij in eerste instantie gedacht om een kader te maken, daar stabilisé in te doen en daarop dan te tegelen. Nu blijkt echter dat we hiervoor te weinig tegels hebben (welke we ergens gratis opdeden). En dus kwamen volgende bedenkingen:
Dat tuinhuis is met of zonder vloer ?
Met vloer kan je werken op een stabilisé, zonder vloer moet je gaan uitkijken of je een houten- natuursteen, betontegels of eender wat legt. Onlangs kunstgras tegengekomen in een tuinhuis! Moet zeggen, had geen geschiktere plaats voor kunnen kiezen.
Meeste houten tuinhuizen staan op een ringbalk . Anders gezegd een balk die op de omtrek gelegd wordt van het tuinhuis. Deze houten balk moet stevig en goed ondersteund liggen.
IBij de meeste komt dan een laagje beton op maar laat dit nu net voor dat kaderment niet voldoende zijn.

Je kan volgende oplossingen uitwerken:
- plaatsen op een betonnen opsluitband van 6x100x20 ( probleem is de ringbalk daar in vast zetten)
- metsen van een fundering in betonblokken van 39x19x19 en daar kan je de ringbalken wel in vijzen
- gieten van een ringbalk in beton en dan kan je daar verder op metsen.

Eender hoe: tussen het tuinhuis en de fundering voorzie je best een waterkering om optrekkend vocht uit te sluiten

kan een tuinhuisje gewoon op boordsteen?
is stabilisé albinnen voldoende als vloer?
is het een betere optie om gewone betonblokken als rand te gebruiken, welke dan breder zijn?
kunnen boordstenen platgelegd worden en dienen als vloer bovenop wat stabilisé?
Al gezegd je kan voorlopig tussen je funderingsmuren een laag stabilisé aanbrengen MAAR legt de afgewerkte hoogte dan zeker op de diepte dat je er nog met alles weg geraakt. Wil je daarna tegelen dan zit met : tegel 2cm + mortelbed 1cm + 5cm chape = cc8 cm.
Wil je klinkerern op die stabilisé , kan dus perfect; vleilaag op de stabilise van cc 4 cm dik( vleilaag zand of breekzand of ... maar zonder cement ) en dan je klinkerdikte . Opletten er zijn klinkers van 4 dik 6 en 8 en dik.
Boordstenen plat leggen kan, maar ze gaan gegarandeerd breken. In boordstenen zitten geen wapeningsijzers en kunnen bij plat gebruik de spanningen niet aan; Dit kan wel met betonplaten van 40x200 x4 , hier zitten ijzers in.

Het tuinhuis zal aan twee kanten in een hoek geschoven worden. De tegels zouden we dan uiteindelijk gebruiken als een rand rondom het tuinhuis. Hoeveel plaats laat je best? Ik weet dat zo'n houten tuinhuis om de zoveel tijd een onderhoudje nodig heeft met beits of verf, dan moeten we er langs achter dus ook wel aankunnen.
Opgelet je moet volgens de algemene regels 1 meter van achtergrens en zijgrenzen van het perceel vrij houden !!!
Enkel bij plaatsing op de grens kan er afgeweken worden van deze regel, maar dat staat in jullie vergunning.
Het tuinhuisje zal dienen zoals meeste tuinhuisjes als stockage voor buitenmateriaal: bbq, kolen, hout voor vuurschaal, gereeedschappen, grasmachine ea.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Ons tuinhuis 3x4m met houten vloer staat gewoon op cementblokken.
Ik heb de oppervlakte vrij vlak uitgegraven, daar een worteldoek op gelegd, dan de blokken op de juiste plaats (ook in het midden, en mooi waterpas). Rond dat oppervlag ca 30cm groter dan het tuinhuis heb ik dan boordplaten gezet.
Daarna hebben we er grove dolomiet onder en rond gedaan.
Staat al 10 jaar, maar kan je uiteraard enkel doen als de grond wat vast is.

Heb je een tuinhuis zonder vloer, dan zou ik inderdaad klinkers leggen op stabilise.
 

AlfredJ

Lid
Lid geworden
21 dec 2013
Berichten
130
Waarderingsscore
19
Punten
18
Ik heb een soortgelijke vraag, dus ga even hier op inpikken... :ninja:

Hier komt binnenkort een tuinhuis uit PVC en met bijhorende vloer, ook circa 2 meter op 3 meter. De ondergrond is een kleigrond. Eerste idee was borduurtjes plaatsen en hier ongeveer 15 cm stabilisé in te leggen, maar is stabilisé wel geschikt om ook in te verankeren? Heeft het veel zin om 'zwaardere' stabilisé te nemen, 250-350 kg/m³ ipv 150 kg/m³? Dit tuinhuis moet met 8 schroeven (4 langs elkaar, voorzijde en achterzijde) vast gezet worden. Volgende idee was dan om aan de voorzijde en achterzijde een balkje te gieten met beton van 30 cm breed zodat de schroeven hier in zouden uitkomen en de rest op te vullen met stabilisé...

Wie brengt licht hoe dit best aan te pakken? ?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan