• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Fundering sauna

Panda007

Nieuw Lid
Lid geworden
10 jan 2012
Berichten
92
Waarderingsscore
2
Punten
8
Hallo,

Ik zou graag wat advies krijgen over de mogelijkheden om een sauna te funderen.

De afmetingen zijn 2.9 x 2,2 m en de wanden bestaan uit 4 cm dikke houten balken. De onderste balken zijn bevestigd op aluminium profielen, ik vermoed om te voorkomen dat er vocht in het hout kan trekken.

In de sauna zou ik graag tegels leggen.

De sauna zou aansluiten aan een terras uit oude kleiklinkers (moet nog gelegd worden) en rond de sauna zouden we hier ook een strook van willen leggen.

Ik ben zelf over de volgende mogelijkheden aan het denken:

1) Betonplaat. Ik heb me laten vertellen en gelezen dat dit eigenlijk niet voldoende is en kan scheefzakken. Om dit te voorkomen zou er een vorstrand moeten gegoten worden. Wat ik hier een nadeel aan vind: als we de sauna ooit willen wegdoen, zitten we met een serieuze massa beton om uit te breken.

2) Fundering metsen met betonblokken. Ik heb hiervoor nog voldoende betonblokken staan. Dan heb ik nog wel geen vloer. Kan ik op volle grond, binnen de gemetste funderingen, een geïsoleerde vloer aanbrengen om op te tegelen? Bv. isolatieplaten met daarop een chape?

3) Schroefpalen.Dit ben ik online tegen gekomen. Als dit een goede methode is, is dit natuurlijk wel heel handig. Schroefpalen aanbrengen, balken er in en klaar. Ook heel gemakkelijk te verwijderen als de sauna ooit terug weggaat (of verplaatst wordt). Het wordt wel moeilijk om hierbinnen een vloer aan te brengen, maar dan kan ik misschien een houten vloer overwegen...

4) Het kleinklinkerterras gewoon doorleggen en de sauna hier bovenop plaatsen. Dit zal het minste werk zijn en als we de sauna ooit willen wegdoen/verplaatsen, is ons terras gewoon wat groter. Maar ik heb geen idee of dit draagkrachtig genoeg is.

Alvast bedankt voor de eventuele reacties.

 
 

RenoW

Actief Lid
Lid geworden
20 jan 2021
Berichten
160
Waarderingsscore
51
Punten
28
uiteindelijk een oplossing gevonden? :)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan