• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

fundering met grasdallen voor metalen tuinhuis

Lid geworden
28 mei 2019
Waarderingsscore
0
Punten
1
Mijn vader is op het idee gekomen dat we in plaats van stabilise of gegoten beton, gewoon gradallen kunnen leggen en die op vullen met beton voor de fundering van ons tuinhuis. De oppervlakte zal ongeveer 10m2 zijn. Stabil of gegoten beton zijn namelijk geen optie wegens geen directe weg naar de tuin, en in kleine zakken nogal kostelijk.

Maar als we die grasdallen opvullen met beton moet daar dan nog een specifieke ondergrond voor zijn? We bedachten wel van een anti-worteldoek te leggen. Maar er is discussie of er dan eventueel nog extra laag (fijn) grind nodig is. Uiteindelijk gaat gegoten beton toch ook puur op grond, mits een folie ertussen. Kan dit voor dit idee dan ook zo?

Lid geworden
28 mei 2019
Waarderingsscore
0
Punten
1
Zou toch nog graag een antwoord willen op mijn vorige vraag: of er nu nog grind nodig is onder grasdallen als ze worden opgevuld met beton? Om de discussie hier ten einde te maken ;-)
Om de discussie ten einde te brengen:
In feite is dit een overbodige vraag vermits het hele idee van met beton gevulde grasdallen een slecht idee is, of je er nu grind, of zand of wat dan ook onder aanbrengt.
Ik vermoed dat je een hoop grasdallen te veel hebt en die dan maar in de grond wilt wegsteken.
helaas, niet dus. Zoals ik al zei, dit was men vaders idee, die zou dat al eens gedaan hebben en dat zou werken. Verschil is misschien wel dat hij een ervaren klusser is en wij dus niet ? . Vandaar dat ik het ook hier even wilde aftoetsen ;)

V

Verwijderd lid 178789

Guest
mijn excuses, welke perspectieven?
Ligt dat dan niet voor de hand dat er meer ruimte rondom nodig is voor de plaatsing? Ik lees ook maar... bij de bouwinstructies zagen we dat er rondomrond 10cm extra nodig is.
Neen, dat ligt niet voor de hand.! Dat zijn instructies waarbij niet is gedacht aan het regenwater dat van de wanden afstroomt en via die tot buiten uitstekende bevloering onder de wanden door naar binnen loopt.

Het is veel beter dat het aflopende water aan de buitenkant van de vloerplaat terechtkomt. In feite zou de vloerplaat dus kleiner moeten zijn dan de buitenafwerking van dat tuinhuisje. Ofwel, zoals @lukanar voorstelt, de bevloering achteraf binnen de wanden uitvoeren.

Wellicht zijn het instructies in functie van plaatsing door de verkopende firma die het veel gemakkelijker vindt om op een te grote en reeds afgewerkte vloerplaat te werken. Problemen met inlopend vocht en te snel roesten of rotten van de onderkant der wanden moet de klant dan later maar oplossen.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.987
Punten
113
weinig aan toe te voegen.

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Waarderingsscore
439
Punten
83
Ik ben nog niet mee, ge zegt dat ge stabilise of beton geen optie zijn omdat ge niet achter kunt geraken?Ma ge wilt wel ettelijke kuub zand met ne kruiwagen naar achter rijden?

Stel: pak uwe telefoon en bel naar een of meerdere lokale betoncentrales of ze eens willen komen kijken of het mogelijk is beton te leveren op de plaats die gij wilt. Er zijn dan 2 mogelijkheden:
1. ze zeggen "sorry, gaat nie ge zult kruiwagens moeten gebruiken"
2. ze zeggen "ma madammeke, das geen probleem, met pomp # krijgen we dat daar gemakkelijk.

In geval van punt 1 zijt ge gesjareld en gaat ge veeeeeel kruiwagens nodig hebben, of het nu voor beton, stablilise of zand is, das evenveel "kruiwagenen". En ge klooit wat aan. Als de leverancier/fabrikant een betonnenfundering voorschrijft, en gij wilt dat op just wat zand neerpoten gaat ge daar over een paar jaar nie hoeven af te komen als t scheef staat of water binnenlaat of de deur wil nie meer open of....

In geval van punt 2 pakt ge uw schup en uwe kruiwagen en begint ge te graven tot ge "op de vaste" zit, ge ligt e velleke bouwfolie maakt eventueel e bekistingske als ge wat ruim uitgegraven hebt, ge legt e betonnetteke van 6 of 8 en laat die betonpomp en mixer komen en stort u een mooi betonnen dekske, eventueel nog (laten) polieren en ge hebt een stevige fundering voor uw tuinhuis
Nee, ik zei dat ze er niet geraken met vrachtvervoer (lees verder), met een auto en/of aanhangwagen geraken we er nu wel.
Ik heb een paar weken geleden betonprijzen wat gecheckt en dat kwam ons best duur uit. Daarbij las ik hier dan in veel topics dat beton in de tuin net geen goede optie is.

Het idee van @lukanar spreek me daarom wel aan, ook omdat we van de betonnen dallen gratis opt oog hebben via iemand.

Beton is idd in veel gevallen geen goed idee, maar voor een fundering nog altijd het eenvoudigst.

En hoe dikwijls gaat ge met uw remorkske op en neer rijden voor 2-3m³ zand te halen? Met een simpel ongeremde aanhanger krijgt ge 0.25m³ geladen. Da's dan 8 tot 12x over en weer naar de bouwhandel, da kost u ook een smak geld hoor.

Mijn "metalen tuinhuis" (wat nu onder lichte dwang van de tuinarchitect opgeruimd is) waren 8 houten palen in de grond geklopt, platen ertegen geschroefd en betondallen gewoon los op de aarde gelegd. Die zijn nie gaan schuiven in al die jaren dat het er stond. Geen extra zand ingereden niks, gewoon t bovenste laagske gras/onkruid afgestoken en tegels neergelegd met af en toe een tikje van den hamer.

T is maar waar de vraag hoe goed alles afgewerkt moet zijn. Hier zijn nu al tig oplossingen voorgesteld, ge gaat toch zelf moeten beslissen hoor.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan