Fundering - grondwater

• Tags fundering grondwerken kelder vocht vochtprobleem
  • Lid geworden
    29 mrt 2007
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    0
    Onze grond heeft een hoge grondwaterstand. Grondwater zit echt ter hoogte van het maaiveld nu, maar wordt nog wat verhoogd tov het straatniveau, iets van 40-50 cm.

Heeft iemand van de bouwers reeds een (kruip)-kelder gemetst en toch waterdicht gekregen in zulks geval ? Dus geen gegoten geval, maar iets anders ?

Wij voorzien nu een kruipkelder en metser raadde me aan om de fundering volledig in te pakken met roofing. Andere mogelijkheid volgens kennis is te metsen in twee rijen en tussenin (5cm ?) vol te storten met beton en waterdichtingsmiddel. Buitenkanten dan dik te cementeren.

Weet het dus niet :?

Wij staan voor hetzelfde probleem. Bij ons is de kelder er onverwachts bijgekomen omdat ik 1,5m teelaarde moet weggraven en aanvankelijk deze put zou ophogen met kleikorrels (vanwege geringe gewicht). Toen ik echter de prijs van die korrels zag vond ik dit een enorm dure oplossing voor iets waar je achteraf niets meer aan hebt. Ik zou dus ook een kelder willen metselen, wat in ons geval zo'n 10000€ goedkoper is dan een kelder te laten gieten. De materialen voor een gemetste kelder kosten me eigenlijk evenveel als die kleikorrels. In een andere thread kreeg ik de raad om de kelder waterdicht te maken met EPDM. Ik heb dit met mijn architect al besproken en hij vindt het geen slecht idee, al waarschuwt hij me wel dat EPDM correct aangebracht moet worden om waterdichtheid te verzekeren. Maar ik denk dat ik het erop waag. EPDM is ook niet echt goedkoop maar het voordeel is dat je in één stuk kan werken. Je hebt verschillende breedtes beschikbaar (1,4m, 2m, ...) en je laat de gewenste lengte afsnijden (zit op rollen van 100m). De EPDM leg je dan onder je vloerplaat en zo werk je naar boven. Zo kan je het aantal naden beperken. Ik heb meer vertrouwen in deze methode dan in roofing branden. Je kan ook een volledige kuip in EPDM op maat laten maken maar de handelaar die ik erover sprak zei me dat dit enorm duur is en dat hij dit nog maar één keer had laten doen, namelijk voor een opslagtank van brandstoffen, waar enorm hoge eisen gesteld werden. Dat is dus blijkbaar iets wat niet echt courant gebeurt voor woningbouw.

Wat betreft de stand van je grondwater. Ben je zeker dat je grondwater zo hoog zit? Is het geen oppervlakte water waar je in staat te trappelen? Ik dacht eerst ook dat mijn grondwater op 50cm zat, toen ik een put maakte. Echter, ik schepte de put leeg en hij bleef leeg. Toen ik weer wat dieper stak, kwam er weer wat water. Het was dus gewoon wat oppervlaktewater dat in mijn put liep naarmate ik dieper stak. Heb je een grondsondering laten doen? In dat verslag staat vermeld hoe diep je grondwater zit (op dat moment weliswaar).

Enkel rij betonblokken, voegen vol te metsen.

Achteraf in 2 lagen cementeren en daar noppenfolie op aanbrengen.

Onderaan de fundering een drainage aanbrengen in een grindbed en afvoeren naar riolering.

Geert

GeertDW wrote:
    Achteraf in 2 lagen cementeren en daar noppenfolie op aanbrengen.

Onderaan de fundering een drainage aanbrengen in een grindbed en afvoeren naar riolering.

Geert

Is dit niet eerder een bescherming tegen sijpelwater en de ophoping ervan?

Als je de grond in moet en er is teveel grondwater, moet je via pompen de grondwaterspiegel verlagen. Dit gebeurt altijd bij grote werven.

m pieter wrote:
    Als je de grond in moet en er is teveel grondwater, moet je via pompen de grondwaterspiegel verlagen. Dit gebeurt altijd bij grote werven.

Ja, maar dat is enkel voor de duur van de werken. Achteraf stijgt dat grondwater weer en staat je kelder in het water. Voor de rest van je leven kan je geen grondwater wegpompen. Te lang blijven pompen is bovendien gevaarlijk ivm verzakkingen.

Boniface wrote:
    m pieter wrote:

Ja, maar dat is enkel voor de duur van de werken. Achteraf stijgt dat grondwater weer en staat je kelder in het water. Voor de rest van je leven kan je geen grondwater wegpompen. Te lang blijven pompen is bovendien gevaarlijk ivm verzakkingen.

Een kelder is in principe waterdicht, dus dit is geen probleem.

Te lang pompen: hangt af van de bebouwing errond, soort grond, diepte, enz ... Daar kun je op een forum niet over oordelen, een expert moet dit doen.

Een kelder is in principe waterdicht? Hij heeft het over een gemetste kelder in een hoge grondwaterstand. Zo evident is dat niet om die waterdicht te krijgen. Ik denk dat daar juist wel het probleem zit. En eenmaal de kelder echt dicht is, kan het volgens mij geen kwaad dat hij in het water staat of dat er water langs de wanden sijpelt. Ik zou dan niet meer draineren met een pomp. Dan blijf je de rest van je leven grondwater wegpompen, en trek je de ganse straat leeg. Daar zie ik het nut niet van in. Wat wel handig kan zijn is een drainage om sijpelwater op te vangen aan de bodemplaat, ALS deze niet reeds in het grondwater zit, dan blijf je weer pompen. En dan nog zou ik het enkel doen als het kan zonder pomp.

Je kan werken met drainage. Of met een speciale bekleding aan de buitenzijde. Als ik mij niet vergis bestaat er een kunststof die je er op kan spuiten (langs buiten). In gespoten vorm is het vloeibaar, maar als het uithardt wordt het een soort v 1 rubberenachtig geheel. Zo waterdicht dat er regenwaterputten kunnen v maken, die BOVEN een ondergrondse parking liggen.

Of met soort v roofing gaat dit ook.

Kortom: er zijn zoveeeeeeeeeeeeeeeeel kelders van (grote) gebouwen die onder het grondwaterpeil zitten.

Dat klopt, maar van grote gebouwen zijn de kelders meestal gegoten in waterdicht beton. En de meeste architecten zullen tegenwoordig een gegoten kelder voor een woning aanraden indien de kelder in grondwater komt te zitten. Maar er zijn inderdaad meerdere systemen op de markt om een kelder te dichten. De ene zal product A kiezen, de andere zweert bij product B. Ik kom regelmatig op (grote) werven ivm mijn werk en ik sprak onlangs met een werfleider over dit probleem. Hij garandeerde me dat hij een gemetste kelder waterdicht krijgt in grond met een hoge grondwaterstand. De dichtingslaag onder de eerste rij betonblokken is enorm belangrijk. Dit is namelijk de plaats waar het grondwater het eerst je muur raakt als het vanonder je grondplaat gestuwd wordt. Voor de rest zou hij de kelder cementeren, en nadien goed teren.

bedankt voor de antwoorden. Het is zo dat een gegoten kelder natuurlijk (allé denk ik toch) beter is, zeker naar waterdichtheid. Probleem is dat dat een pak geld kost. Wij voorzien een kruipkelder en de metsers die ik gesproken hebben zeggen dat dat gaat stinken. Het stilstaand water bedoel ik dan dat constant in de kruipkelder gaat staan. Ok, ge verlucht wel, maar ook daar zal het stinken. :roll:

En een gegoten kruipkelder kost dan weer in verhouding meer dan een volwaardig gegoten kelder. Bijgevolg zou ik dus graag mijne kruipkelder droog maken. m Pieter, dat gespoten product is dan te vergelijken meet roofing ? Alleen misschien beter zonder naden ? Ken je de naam van het product, prijs ?

Nog andere methodes ?

justus01,

Ongeacht het product dat je gebruikt om te dichten, zou ik toch overwegen om een volwaardige kelder te maken. Daar heb je tenminste nog wat aan.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan