• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Fundering gemetseld tuinhuis op zandgrond

Lid geworden
13 nov 2018
Waarderingsscore
12
Punten
18
Hallo,

Ik heb ondertussen alle topics hier nagelezen over funderingen en ook online heel wat ingelezen ... maar ik ben er nog niet uit wat er nu precies nodig is.
Na overleg met de vriendin zijn we eruit wat we willen (niet wat ik initieel plande).
Het wordt een tuinhuis van 11 x 3,6m, gevelsteen-isolatie 6cm, snelbouw 14cm. Dikte dus rond de 30cm.
Metalen platen vind ze niet mooi, alles moet dus 'traditioneel'. Een mini huis eigenlijk ... inclusief ramen met dubbel glas, schuifraam, etc.
Hierop een pannendak, 'roben bergamo', die op een hellingshoek van 30° kan liggen, dit op een houten spantendak met douglas spanten.
Rond het gebouw komt nog een 'pad' van 40cm breed, zodat er geen aarde opspat tegen mijn gevel.
Er zal dus wel wat gewicht op de plaat komen, ik zou dus gaan voor een sleuvenfundering, zelfbouw dus overdimensioneren.
Ik heb een 'testput' gegraven, de 'vaste' (geel oranje keihard zand) zit op minder dan 60cm. Ik zit met een zand/leem grond (Antwerpen). Zie foto in bijlage.

Volgens de vele topics hierover denk ik dat ik:
- Een sleuvenfundering moet maken tot op de vaste, 60cm diep. Breedte van 40cm (of breder?). Dit zou dan ook dienen als vorstrand.
- Wapening onderaan in de sleuven, 150/150/8 
- Vloerplaat van 12 - 15cm met 1 wapeningsnet in van 150x150x8mm onderaan zou voldoende moeten zijn.

Maar ik heb nog enkele vragen:
- Moet ik aan de buitenkant van de fundering iets van sealer smeren, zoals ze doen bij gemetselde funderingen?
- Is 40cm breed voldoende? De buitenmuur staat er wel op, maar heeft maar een 5cm 'speling'.
- Is het ook een optie om met volle betonblokken te metselen? Komt iets goedkoper uit dan laten storten en dan heb ik ook mijn bekisting direct, maar moet wel gecementeerd en geseald worden en is meer werk en uren. Ik zou er dan een fundering onder gieten van 20cm hoog, met dezelfde wapening en ook 40cm breed.
- Zou het mogelijk zijn om de betonplaat 10cm lager te zetten zodat de vloer (8cm chape en 2cm tegel) gelijk komt met de buitenvloer? Dan moet ik wel onder mijn gevelsteen opmetselen met betonblokken tot het maaiveld. 

In bijlage een tekening van:
- Optie 1: betonplaat gelijk met maaiveld, gegoten fundering, vloerpas dus 10cm boven maaiveld.
- Optie 2: betonplaat 10cm onder maaiveld (de fundering zou ook op 60cm onder maaiveld komen, maar dus maar 50cm hoog zijn aangezien hij dieper ligt).
Ik zit een beetje 'gekneld' met mijn waterkering,

Lid geworden
13 nov 2018
Waarderingsscore
12
Punten
18
Haha, het sleuren met die betonstenen is al fitness op zich, moest het niet vol zitten met wortels van die sparren en magnolia en berk zou ik het met de hand doen, maar daar pas ik toch voor. Ooit zo stom geweest om de oprit om te spitten, dagen werk gehad voor een paar 100 euro...ik ben slimmer geworden???

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan