• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Fundering Eiken palen bijgebouw (houtopslag)

Lid geworden
26 aug 2009
Berichten
231
Waarderingsscore
0
Punten
16
Beste allen,

Situatieschets

Ik heb een vraag ivm de plaatsing van een kot voor houtopslag.
Ik zou dit graag uitvoeren volgens volgend ontwerp

Houthut - Skelet.jpg
Ik heb echter wat problemen met de fixatie van de palen (fundering / arduinen sokkel / eiken paal)

Mijn oorspronkelijk plan :
1 - Gat van 30x60 en bekisting van 25x25 maken
2 - Folie en bekisting plaatsen
3 - Draadstang fixeren in stortgat
4 - Volstorten met beton
5 - Arduinen Sokkel plaatsen en vastzetten met cement / betonmortel
6- Eiken paal bovenop sokkel zetten mbv boorgat 5-10 cm

Probleem

Na stap 2 wilde ik echter de draadstang zetten en ik kon deze gewoon met de hand 1m de grond induwen.Ik zit dus duidelijk nog niet op de harde.
Dus ik vraag me dus serieus af of het wel verstandig is nu al beton te storten met risico op verzakking (ondertussen reeds verder uitgegraven tot schets hieronder - omgekeerde pyramide)

Oplossing Opties

Nu vroeg ik me af wat jullie zouden aanraden mbt mogelijke verzakking:

1) Hele put verder uitgraven tot +/- 1m10 (waar de draadstang niet verder met de hand kan ingeduwd worden al kan ik met een zware hamer die nog steeds +/- 5cm dieper kloppen) en stappen verder volgen

2) Volgens onderstaande schets (voorstel bouwmarkt - door onderaan smaller te maken kan de beton niet verder wegzakken)

fundering palen.jpg
3) Iets anders (vorm fundering : pyramide of omgekeerde pyramide, balk, niet beton gebruiken, .... ?)



Opmerkingen

Fundering lijkt me wel op die manier heel zwaar te worden voor op zich niet een al te grote constructie (2m x 1,5m x 0,7m - wel met 15x15 eiken balken skelet en pannendak van oude boomse)

Met volgende aanvullende vraagjes:

1) moet ik idd best folie plaatsen in dat putgat (want niet z simpel in een diep nauw gat)
2) Voor zo'n fundering best oppervlak vergroten of beter dieper gaan (of beiden)

Alvast heel erg bedankt om mee te willen denken

Grts
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.144
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
Ben je het niet allemaal wat ver en duur aan het zoeken voor een houtopslagplaats ?
Sokkeltje moet geen gebouw rechthouden he....
En een geïmpregneerde douglas gaat even goed zijn.
 
Lid geworden
26 aug 2009
Berichten
231
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hmja ik snap je reactie maar de opslag zit tegen het huis vast en ik persoonlijk vind het esthetisch erg belangrijk (en er zijn al eiken / arduinen elementen aan het huis) naast dat ik het ook gewoon een leuk projectje vind om eerlijk te zijn. Maar goed zal idd wat duurder zijn ik heb ongeveer rond de 500 EUR gebudgeteerd maar dat is me dit wel waard om eerlijk te zijn.

Nu goed ik vind zelf zo'n diepê betonfundering ook wat overdreven voor dit kleine gebouw. maar de grond eronder zit zoals gezegd echt wel erg los. Ik was ook nog eens aan het denken aan een alternatief. Zou ik eventueel ook gewoon puin of grind kunnen storten in de diepe koker (eerste 60cm) en aandrukken / trillen en enkel de laatste 60 cm betonneren. Of is dat geen goed idee ?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.144
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
Je moet 2 palen ondersteunen met een minidakje op dat ook langs 1 zijde aan een muur vast hangt.
Als je een betontegel.van 30x30 neemt en je gaat daar op staan, zak je dan weg in de grond ?
Ik zou zo een tegel iets onder de grond steken met een klein sokkeltje op om zo de eiken paal te vrijwaren van grondcontact. In dat sokkeltje idd een draadstang die mee de paal op zijn plaats houdt.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ik heb mijn houtkot op 6 betontegels op de aarde gezet. Mijn kot heeft ook nog eens bodem (allé ja, latten die een grille vormen) die 20cm van de grond ligt, dus ook het gewicht van al het hout (6 stère ofte 4 kuub eik-beuk-es gestapeld) steunt op die paar tegels.
Het staat gewoon tegen het huis, zonder ergens vastgemaakt te zijn (opzettelijk, je weet nooit dat iets verzakt en het gewicht van het hout de gevelsteen kapot trekt). Het gewicht van het hout maakt dat het niet gaat vliegen.
Op jouw tekening zie ik geen bodem. Ga je het hout gewoon op de vochtige ondergrond leggen?

Ik heb zo een bruin vermoeden dat je het te ver zoekt.
In het slechtste geval kan je misschien een kleine betonpoer (piramide) onder elke poot gieten om wat breder steunvlak te hebben.
Maar meer moet dat wellicht niet zijn.
 
Laatst bewerkt:

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Je moet niet dieper gaan uitgraven en al zeker niet onderaan naar een punt toe !!
Die vanbouwmarkt kent dus duidelijk geen kloten van ' verdeling van krachten over zo'n breed mogelijk oppervlak'
Kies in t vervolg nen andere winkel.

Je moet juist de PUNTBELASTING van je paal op een zo'n BREED mogelijke PLAATbelasting overbrengen bij geroerde of labiele bodem !!!

Waarom rijden er rupskranen wel door een slijkpattatenveld en blijft een bandenkraan steken?
Waarom moet je in drijfzand gaan liggen en niet blijven rechtstaan ?
Waarom moet j op zwak ijs gaan liggen?
 
Lid geworden
26 aug 2009
Berichten
231
Waarderingsscore
0
Punten
16
Op jouw tekening zie ik geen bodem. Ga je het hout gewoon op de vochtige ondergrond leggen?

Welk ik dacht eigenlijk dan grind(matten) te leggen onder het afdak en daarop de houtblokken te stapelen

Als je een betontegel.van 30x30 neemt en je gaat daar op staan, zak je dan weg in de grond ?

Nee maar als ik er op sta zak ik idd weg op een tegel valt het wel mee

Je moet niet dieper gaan uitgraven en al zeker niet onderaan naar een punt toe !!
Die vanbouwmarkt kent dus duidelijk geen kloten van ' verdeling van krachten over zo'n breed mogelijk oppervlak'
Kies in t vervolg nen andere winkel.

Je moet juist de PUNTBELASTING van je paal op een zo'n BREED mogelijke PLAATbelasting overbrengen bij geroerde of labiele bodem !!!

Ge hebt volledig gelijk hoor .... Lijkt me idd wel logisch inderdaad last verspreiden over groter oppervlak. Nu goed die put heb ik intussen reeds gemaakt. Zou ik dat dan volstorten met grind of beton/steenpuin ?

Als ik volgende zou doen lijkt dat jullie dan een goede oplossing ?

voorstel 1e gat.jpgvoorstel 2e gat.jpg

En dan vloer met grindmatten 10cm
 
Lid geworden
13 nov 2018
Berichten
290
Waarderingsscore
12
Punten
18
eerste tekening lijkt op een bom uit de 2de wereldoorlog of een gigantische omgekeerde vuurpijl op een stokske :)

2de lijkt mij ok, alleen die draadstang volledig in beton steken zodat hij niet begint te roesten. Kversta ook niet waarom je een betontegel op je fundering legt, gewoon put graven, beton in, draadstang erin duwen en klaar?
 
Lid geworden
26 aug 2009
Berichten
231
Waarderingsscore
0
Punten
16
2de lijkt mij ok, alleen die draadstang volledig in beton steken zodat hij niet begint te roesten. Kversta ook niet waarom je een betontegel op je fundering legt, gewoon put graven, beton in, draadstang erin duwen en klaar?

Draadstang is van rvs dus dat is al geen probleem. Gewoon out graven was de bedoeling tot ik zag dat de grond eronder gewoon volledig los was.

nu goed ik ga dat gat opvullen en aantrillen en dan bovenop een betonplaat gieten 40x40 en 20cm diep. Daarop zet ik dan de sokkel.

voor het opvullen zou dat manueel kunnen of moet ik best een tril stamper huren en best betonpuin of breekzand ?
 
Lid geworden
26 aug 2009
Berichten
231
Waarderingsscore
0
Punten
16
Vandaag beton gegoten (rond 16u was toen 14 graden). Volgens leverancier geen probleem met de huidige temperaturen.Vannacht is idd ok met minima rond 6 graden maar morgennacht wordt het toch tot 1 graad.
Best isolatie over leggen ? Of kan dat toch niet zo'n kwaad ?
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan