• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Foutieve laser waterpas?

KGT

Nieuw Lid
Lid geworden
17 aug 2010
Berichten
70
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik heb vandaag geprobeerd de meterpas door te trekken vanaf het punt dat de aannemer had aangegeven aan de muur naast onze trap.

Aangezien ik een laserwaterpas heb, leek het me zinvol de meterpas hiermee door te trekken. Nu weet ik niet of ik iets verkeerd doe maar ik heb de laserwaterpas op 1,5 meter van het referentiepunt geplaatst en dan de kop een 120 graden gedraaid, gericht naar een andere muur. Daar heb ik dan de pas terug afgetekend.





Maar nu komt het, als ik de laserwaterpas verder plaats, dan verschuift het punt naar de tweede muur ondanks het referentiepunt gelijk blijft??

Dat lijkt me toch heel vreemd, zeker omdat ik het statief in beide gevallen waterpas gezet heb en de waterpas unlocked is...





Jullie gaan nu waarschijnlijk zeggen dat ik een pasdarm moet gebruiken, wat ik ook ga doen (als ik nog een helper heb en een darm die lang genoeg is) :)

Maar heeft iemand een verklaring voor dit "fenomeen"?
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Dus als ge uw waterpas verplaatst loopt uw streep nog altijd door de referentie van de aannemer maar 't streepje dat jij hebt gezet is niet meer juist? Hoeveel verschilt dat? Wat is de tolerantie van uwe laser? Als je 120° draait, pivoteer je dan werkelijk of draai je soms per ongeluk je waterpas losser op je statief (schroefdraad)?
 

KGT

Nieuw Lid
Lid geworden
17 aug 2010
Berichten
70
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik pivoteer niet via de schroefdraad nee, ik moet hem wel wat bijstellen in de hoogte omdat de betonnen dekvloer niet overal even hoog is gegoten. Ook op de tweede plek stel ik hem waterpas af. De tolerantie ken ik niet van buiten, maar het scheel toch 50mm in dit geval...

Misschien laat ik het best over aan de chapper :)
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
KGT;1861595 wrote:
Ik pivoteer niet via de schroefdraad nee, ik moet hem wel wat bijstellen in de hoogte omdat de betonnen dekvloer niet overal even hoog is gegoten. Ook op de tweede plek stel ik hem waterpas af. De tolerantie ken ik niet van buiten, maar het scheel toch 50mm in dit geval...

Misschien laat ik het best over aan de chapper :)

50mm?? ja dat is al niet niks.



Stelt uwe laser zichzelf niet waterpas dan (binnen een marge)?
 

KGT

Nieuw Lid
Lid geworden
17 aug 2010
Berichten
70
Waarderingsscore
0
Punten
6
Enk;1861598 wrote:
50mm?? ja dat is al niet niks.



Stelt uwe laser zichzelf niet waterpas dan (binnen een marge)?



Jawel, maar de zitten aparte stelschroefjes op het statief met waterpassen om hem recht te kunnen zetten. Misschien is hij gewoon defect?
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
KGT;1861601 wrote:
Misschien is hij gewoon defect?

Dat kan zeker. Is hij gevallen? anders laten nakijken opnieuw ijken.
 

KGT

Nieuw Lid
Lid geworden
17 aug 2010
Berichten
70
Waarderingsscore
0
Punten
6
Enk;1861603 wrote:
Dat kan zeker. Is hij gevallen? anders laten nakijken opnieuw ijken.



Tja het is een occasie via kapaza gekocht, veel heb ik er niet voor betaald. Dat is misschien ook al een indicatie?

Enig idee wie zoiets kan ijken en wat dat kost?
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
KGT;1861604 wrote:
Enk;1861603 wrote:
Dat kan zeker. Is hij gevallen? anders laten nakijken opnieuw ijken.



Tja het is een occasie via kapaza gekocht, veel heb ik er niet voor betaald. Dat is misschien ook al een indicatie?

Enig idee wie zoiets kan ijken en wat dat kost?

Nope, ik heb er zelf ene van Hilti, ik stap daarmee het hilticenter binnen en daar is een testpunt gratis te gebruiken. Als hem buiten de tolerantie zit handelen zij dat verder af, maar ik heb dat nog nooit moeten doen.
 

Makita

Lid
Lid geworden
12 apr 2011
Berichten
476
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ik heb eentje van den Aldi voor 30 euro en die werkt prima. Nauturlijk geen Hilti maar zeker waterpas. Anders daar eens kijken..
 

3ss

Lid geworden
8 mrt 2010
Berichten
2.723
Waarderingsscore
1
Punten
0
KGT;1861595 wrote:
ik moet hem wel wat bijstellen in de hoogte omdat de betonnen dekvloer niet overal even hoog is gegoten. Ook op de tweede plek stel ik hem waterpas af.

Dus je zet die waterpas, draait die rond en zet dan opnieuw waterpas?

Dat klopt niet, eh.



Normaal zetten die zichzelf waterpas, binnen een bepaalde marge. Het is dus niet erg als dat waterpasje dat erop staat niet perfect gecentreerd is!



En 50mm als in 5cm is echt wel heel veel!
 

KGT

Nieuw Lid
Lid geworden
17 aug 2010
Berichten
70
Waarderingsscore
0
Punten
6
@makita: den deze is ook een Topcraft, maar ik wilde dat niet vermelden omdat er dan al snel gezegd wordt dat dat de oorzaak zou zijn :)



@3ss: 50mm is misschien wat overdreven, het zal eerder 5 mm zijn, sorry. Maar als ik je goed begrijp zou ik het statief niet mogen bijstellen? Wat doe je dan als de ondergrond ongelijk is? Zo is het betonnen dek niet overal even hoog. Daar moet je toch een aanpassing voor doen?

Als ik hem verplaatst heb, dan staat de lijn ook niet meer op hetzelfde niveau als het eerste "ijkpunt".
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Je moet de bel van de waterpas laten inspelen.

Plaats je statief, zorg ervoor dat de bovenkant op het zicht waterpas staat.

zet je waterpas vast.



Met de drie stelschroeven laat je de bel inspelen. (luchtbel mooi binnen de dubbele strepen.)

Roteer de waterpas nu 180°. Je zult merken dat je via de 3 stelschroeven een correctie moet doen op de bel. Doe dit.

Roteer opnieuw 180° en herhaal het laten inspelen van de bel. Je zult merken dat de fout kleiner wordt.

Hoe kleiner de fout bij het inspelen van de bel, hoe nauwkeuriger de aflezing.



Pas na deze 'inspelen van de bel' kan je je metingen uitvoeren op een correcte wijze.

Je mag tijdens de metingen je statief nooit verzetten, of aanraken.
 

KGT

Nieuw Lid
Lid geworden
17 aug 2010
Berichten
70
Waarderingsscore
0
Punten
6
@lukanar Bedankt voor de goede uitleg. Jammer dat dat niet in de handleiding staat :)

Ik begrijp dat je de waterpas niet mag verplaatsen, maar als je je meterpas wil overzetten op een andere muur, hoe weet je dan dat je juist bezig bent? Je moet de meterpas toch kunnen "terugvinden"? Ik ga sowieso nog eens proberen :)
 
Lid geworden
7 okt 2012
Berichten
2.037
Waarderingsscore
1
Punten
0
U gebruikt mijn inziens gewoon het verkeerde instrument voor de toepassing.



Een laser gebruik je in een "open veld/ruimte" en een pasdarm gebruik je in verschillende ruimtes met telkens het zelfde beginpunt. Dat tot nader order dat er nog geen lasers bestaan die door muren de passen zetten.

Koop of ga dus een electroniche pasdarm huren en doe daarmee uw ronde. Nadien kan je je eigen laser gebruiken per ruimte.



Wat u wenst te doen is quasi niet haalbaar. Alhoewel, moest men vandaag de dag niet zo gefixeerd zijn op mm afwijkingen dan zouden heel wat bouwheren zichzelf een latere hartkwaal kunnen besparen :).Ik heb in ieder geval nog geen enkele historie gehoord van en bouwheer die dertig jaar terug bouwde er vandaag iets heeft aan overgehouden omdat de voor en achterdrempel ne cm scheelde of dat zijn living overhoeks 5 cm schuin stond.



Bij ons hier is het verplaatsen van een meettoestel per definitie not done. Maar ...... wij kunnen ons wel één en andere permiteren. Waarom ? Omdat bvb onze rotatieve laser niet alleen precieze (geijkt) is maar omdat wij ook een in hoogte regelbaar statief hebben (tot op de mm). Maar zelfs dan.

Hier is het stramien: woningen de pasdarm (electronisch met één man) grote ruimtes en plaatsen rotatieve laser binnenwerk zelfnivelerende kruisloodlijnlasrers. De electronische landmeter waterpas is dan weer de uitzondering die de regel bevestigt. Deze toestellen zijn zo precies dat ze zelfs bij verpaatsing geen fouten maken ook niet over honderden meters. Maar die gebruik je natuurlijk ook voor andere zaken zoals hoek en hoogte metingen



Concreet jouw laser waterpas (ik veronderstel du een gewone waterpas met laserfunctie) pas te zetten op basis van een luchtbel is zeker geen toestel om te gaan verplaatsen. De graad en mogelijkheid van "stellen" is te grof wat uw beginpunt ook is en het verplaatsen alleen een cascade is van deze grofheid.



Dus zoals hierboven vermeld met een pasdarm of je koopt een voor jou budgettair aanvaardbaar zelf nivellerende kruis/lood lasertje met zo'n kleiner statiefje dat je in hoogte (met wormwieltje) kan regelen. Kijk bvb een naar Futech, Laserliner etc.



Je zal daar veel meer deugd van hebben dan het gevloek met zo'n waterpaslaser waarvan ik durf vermoeden dat je eigenlijk een prul hebt gekocht (no offence) of je niet over de juiste info beschikte tijdens je aankoop
 

KGT

Nieuw Lid
Lid geworden
17 aug 2010
Berichten
70
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ok, ik begrijp het al. Ik ben geen pro en heb geen pro materiaal. Mijn vraag was gewoon waarom mijn zelf nivellerende waterpas van dun aldi zijn werk niet doet. De oorzaak ligt waarschijnlijk bij mezelf.

Omdat hij van dun aldi is, werkt hij dus blijkbaar niet?

Het gaat om dit model:

http://www.promobutler.be/nl/winkels/Aldi/top-craft-zelfnivellerende-laserwaterpas-1697127



Hoe dan ook bedankt voor uw zeer deskundige uitleg. Conclusie: smijt de aldi waterpas is de vuilbak en koop een pasdarm? Of geef een megabudget uit :)
 
Lid geworden
7 okt 2012
Berichten
2.037
Waarderingsscore
1
Punten
0
zucht ........ :)



iet uit dnalidldi van 40 euro voor heel uwen bouw ? allee serieus. En dan koop je dat nog tweedehands ook Ne serieuze standaard waterpas van 80 cm van een deftig merk kost al meer en hier betaald ge 40 euro voor een plastic box, een statief no wa prul en dan schiet er binnen die 40 euro nog wa euro over voor uwe laser



En al je 150 nu ook al een megabudget vind. Ge kunt ook verder denken en 200 of 200 plus uitgeven en nadien eens wat doen met ebay of tweedhands of bouwwinfo te koop .........





PS Alleen rotatieve lasers kunnen opnieuw worden geijkt. 99,99 % van de vaste kruislijn loodlasers kunnen dat nietEn zefs dan nog oor een prul van nog geen 40 euro ? hoeveel dnk je dat zo'n technicus per uur kost
 
Lid geworden
23 nov 2006
Berichten
606
Waarderingsscore
0
Punten
0
Een kruislijn laser waterpas mag je niet zomaar als niveau gebruiken.



Zelf heb ik ook zo'n Aldi dingetje staan, en dat werkt prima om iets loodrecht te stellen of zo. Toen ik de draagbalkjes van m'n houten plankenvloer op het verdiep wilde uitpassen, merkte ik dat die horizontale lijn op een afstand van pakweg twee meter niet even hoog staat dan op vier meter. Voor zo'n klussen toch maar een echt niveau-toestel gebruiken (of pasdarm).
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
vijverman;1862744 wrote:
Een kruislijn laser waterpas mag je niet zomaar als niveau gebruiken.

En waarom niet?



Wat ik hier trouwens lees dat je je kruislijnlaser niet mag verplaatsen vind ik overigens ook raar.

Mijn meterpassen in huis heb ik zo overgezet en (toegegeven) de eerste keer heb ik dat dan is gecontroleerd met nen darm, omdat dat een nieuw speelgoedje was en ik zeker wou zijn geen verkeerde dingen te doen. Awel dat scheelde gene mm. Mijn potloodlijn was bij wijze van spreke dikker dan de afwijking (neen ik werk niet met een vulpotlood van 0.5 op mijne bouw)



laser zet zich zelf waterpas,hoogte afregelen tot op referentiepunt, laser projecteren op binnenkant deuren en streepje overdragen. Laser verplaatsen, eventueel hoogte bijstellen (druklaag niet pas) tot op een streepje en terug verder projecteren en pas overzetten. OK in theorie kan je dan als afwijking de som hebben van al uw toleranties per verplaatsing. Bij mijne laser scheelde dat echt gene mm (hilti pmc46)

Diegene die met een darm iedere keer op dezelfde plek van de kromming van zijn bel een streepke trekt... awel chapeau dan.
 
Lid geworden
10 feb 2007
Berichten
518
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als ik een gewone waterpas koop dan moet je hem ook controleren in de winkel, zelfs voor topmerken zijn die niet steeds correct. Sommige betere merken zijn ook nog af te stellen.



Een laser controleren is heel eenvoudig. Je plaatst hem in een ruimte tussen 2 muren, de eerste keer dicht bij bv de eerste muur en tekent het niveau af op beide muren. Je stelt opnieuw op maar nu dicht bij de tweede muur en tekent de niveau weer af op beide muren. Gemakkelijkheidshalve stel je wel de laser bv een halve meter lager op om gemakkelijke het onderscheid tussen de niveaustreepjes van de eerste opstelling en de tweede opstelling. Het verschil tussen de 2 niveaus op beide muren moet gelijk zijn.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan