Bouwinfo-tip:

Welke verwarming loont echt?

Vergelijk het rendement van de meest duurzame systemen en bespaar op lange termijn.

Vraag de gratis gids aan

Fouten bij renovatie badkamer

• Tags badkamer kranen loodgieter Sanitair verwarming
  • aloha

Nieuw Lid
    Lid geworden
    25 okt 2021
    Waarderingsscore
    5
    Punten
    8
    Wij zijn onze badkamer volledig aan het renoveren. De firma had echter een beginneling gestuurd en die maakte diverse fouten.
    Ze hebben dit erkend en zeggen dat ze alles in orde zullen brengen. Ondertussen bots ik op andere gebreken. Ik zou die hier eens willen voorleggen om de meningen te polsen. Het gaat om een vrij grote en degelijke firma, zeker niet goedkoop.

1. De douchekraan staat 2 à 3 mm niet waterpas.
    2. De koudwaterkraan van de lavabo geeft een flauw waterstraaltje. De warmwaterkraan lijkt ook niet optimaal qua druk.
    3. De werknemer boorde een lek bij het vervangen van de radiator. Hoe weet ik of hij dit goed heeft opgelost? Kan dit de reden zijn van 2?
    4. Ik zag dat er aan het rozet van de douchestang een stukje van de tegel is van 2mm.

De andere zaken die niet in orde waren:

5. De badkraan staat te laag. Een cm of 5 minimum. Ze zeiden dat ze misschien 3 cm omhoog konden door grotere rozetten maar daar zullen wij niet akkoord mee gaan.
    6. De omkasting van het hangtoilet beneden is slordig uitgevoerd. Ze willen een gyproc plaat op de bovenste plaat vastmaken maar die zou dan een paar mm vooruit komen. Ook dat willen we niet.

Er zijn vast nog gebreken die wij niet zien maar wat denken jullie van deze concrete feiten?

1 Een douchekraan terug waterpas zetten is een simpele handeling. Terecht dat je daar op wijst.

2 Koudwaterstraal niet krachtig genoeg ... dat kan ook externe oorzaken hebben :
    Diameter van je toevoerbuizen die niet afgestemd zijn op het waterverbruik.
    Bv je hebt een regendouche met zijsproeiers en onder sproeiers en dan nog eens dubbel uitgevoerd omdat jullie beide gaan samen douchen... dan heb je xxx keer meer water nodig dan een kraantje waarbij je enkel je handen wast.
    Shellkraantje staat amper open gedraaid.
    Kalk in toevoerleidingen
    Teveel aftakking op waterleiding en dan of niet samen in gebruik.
    Hier is de badkraan volledig apart van de douche en nog eens apart van de lavabo's.

3 Firma blijft verantwoordelijk na de herstelling. Is er vocht op die plek terug zichtbaar of is alles droog ?

4 vraag om de tegel uit te breken en te vervangen. .... met alle risico's vandien. Is dit het waard?

5 Er is toch op voorhand besproken hoe hoog die kraan moet staan ? Jullie hebben op een bepaald punt moeten zeggen , zoveel of hier graag.
    Jij of je partner of misschien je vader schoonvader die het werk opvolgde. Want om eerlijk te zijn , zelfs met het plaatsen van tuindouches of waterspuwers vragen wij effe : hoe hoog wil je ?
    Als ze dit 3 cm hoger krijgen met een grotere rozet dan is het je recht om dit te weigeren. Het alternatief is alles terug uitbreken en de leidingen vervangen en hoger plaatsen.

6 Omkasting daar is geen zinnig woord over te zeggen zonder duidelijke foto's en zonder een oplijsting wat er volgens u mis is.

Als ik je oplijsting van gebreken zie dan denk ik dat je niet oplossend gericht bent. Zeker in de laatste punten. Maar om effe ronduit te zijn, je zal moeten klappen als brugman om ze zo ver te krijgen dat de firma deze schade ga oplossen door alles uit te breken en opnieuw te doen. Daarvoor is de schade niet zwaar genoeg.
    Om kort te zijn, het gaat over esthetische schade en niet over technische schade, misschien uitvoeringsschade.

Ik zou als ik u was, constructief meedenken met de firma om die punten op gelost te krijgen want... en nu speel ik het hard, als de firma zegt: den boom in en jullie weigeren de betaling en dan advocaat erop en voor de rechtbank. .... met deze aangehaalde schade ga je bij de rechtbank niet ver komen.
    Vandaar denk samen met hen mee voor een oplossing.

Wat uitleg en foto's:

1. ze kunnen de douchekraan alleen maar waterpas zetten met een groter rozet want het gat zit niet gelijk op de wandtegel.
    Wat 3 betreft. Alles ziet er droog uit.
    4. Tja, het is moeilijk. Maar ze geven de fout van de badkraan ook toe en gaan 2 tegels moeten vervangen. Wij wezen hen erop dat we dachten dat die kraan niet waterpas was (op zicht), maar ze zeiden van wel. Als ik dan met de waterpas zie dat het eigenlijk 3mm scheelt dan denk ik dat ze het niet wilden zien.
    5. Nee, dat werd ons niet gevraagd. Ze geven toe dat dit de grootste fout is.
    6. foto's omkasting. Links zit de bovenplaat een paar mm lager dan rechts, er is silicone open gewreven rond het toilet. Het toilet zit er ook niet recht in. Verschil van kleine cm.

Ik ben wel oplossingsgericht maar deze firma heeft er echt wel een boeltje van gemaakt hoor. Ze gaan alles oplossen, zeggen ze maar ze proberen toch makkelijkheidsoplossingen voor te stellen. En ze zwijgen over alle gebreken die wij niet opmerken. Dat scheve toilet hebben ze zeker gezien, dat valt op maar hebben ze niks van gezegd. We moeten alles zelf opmerken en aanbrengen. We wachten nu af hoe ze het gaan aanpakken en we hopen dat we niks over het hoofd zien.

Bijlagen

• P2370850.JPG
      P2370850.JPG
      98 KB · Weergaven: 146
    • P2370851.JPG
      P2370851.JPG
      72,5 KB · Weergaven: 145
    • P2370852.JPG
      P2370852.JPG
      89,7 KB · Weergaven: 146
    Op die foto zie ik toilet, niet dat deze scheef staat

Misschien wat opmerkingen op de foto's zetten, want voor ons is inderdaad niet te zien wat het probleem is?
    Welke afwerking komt er op de omkasting?

Op de eerste foto heb ik een meetlat gelegd om te tonen dat hij bijna 1 cm scheef staat. Als je goed kijkt zie je dat maar anders zou ik zeggen: ik heb het gemeten.
    De tweede foto is die uitgesmeerde silicone.
    Op de derde foto zie je rechts silicone en links niet. Dat is omdat die bovenplaat een paar mm lager is.

De werker die het gros van het werk deed en de leiding had, zei bij aankomst dat het zijn eerste dag was. De firma kwam nauwelijks kijken om hem op te volgen. Na twee weken geklungel komen ze eindelijk zeggen dat zijn werk ondermaats was en dat ze alles in orde zouden brengen.
    Er kwamen twee ervaren werkers en ze zeiden meteen dat de ander geklungeld had. Dat de omkasting verkeerd was. Dat die silicone was uitgesmeerd, je kan daar niet op schilderen.

Nu, ik wacht af.

Laatst bewerkt:
    Een rolmeter loopt van zen eigen al scheef weg.
    Of je moet aantrekken en ik zie geen handen.

Je zal je punten duidelijk en aantoonbaar moeten kunnen vastleggen en bewijzen.
    Je spreekt over scheve stand : ofwel bedoel je NIET evenwijdig met de muur en dan meet je dit met VOUWMETER aan de ene zijde en aan de andere zijde en van elk een foto. Zie dat je kunt orienteren waar de fotos genomen zijn.
    Scheef in de optiek van niet- waterpas of niet- loodrecht , dan toon je dit aan met een waterpas die inspeelt en waarbij de ene foto genomen is met de bel waterpas en de zelfde foto zonder dat de bel waterpas staat.

Je ziet er zijn heel wat regeltjes en bepalingen om op zo'n manier foto's te trekken waardoor er eensluitend een bewijs is van een fout.
    Je moet geen rechtszaak beginnen maar je moet wel je standpunt kunnen aantonen en met wat ik van je lees of van foto's die ik voorgeschoteld krijg, sorry je hebt geen punt.

PS afgaan op andere werkvolk dat de andere afbreekt ???
    Al rede genoeg voor mij om die buiten te zetten want ongeloofwaardig.
    Al een offerte van hen gekregen om het te ' fixen ' ???

Ik moet geen foto's nemen met als doel mijn gelijk te bewijzen. De firma geeft voorlopig alle fouten toe. Die van het scheve toilet is eentje die we over het hoofd gezien hadden. Dat gaan ze ook wel toegeven, veronderstel ik.
    Tuurlijk dat ze die andere afbreken. Die ligt buiten! Zijn werk was helemaal ondermaats! Hij zei tegen de baas dat hij alles kon maar hij was gewoon een doe-het-zelver, zei de baas zelf.
    Ze zeggen alles zonder extra kosten te doen, lijkt me logisch.
    Maar ik zal moeten kijken dat ze verantwoorde oplossingen aanreiken.

Die silicone, er komt toch ook nog verf?
    en silicone best erna aanbrengen

Wat je ziet rond het toilet is silicone die is open gewreven. De werkers zeiden dat dit heel slordig was en je daar niet kunt op schilderen. Ik ken er jammer genoeg niks van dus ik zeg gewoon wat zij zeggen.

Ik moet geen foto's nemen met als doel mijn gelijk te bewijzen. De firma geeft voorlopig alle fouten toe. Die van het scheve toilet is eentje die we over het hoofd gezien hadden. Dat gaan ze ook wel toegeven, veronderstel ik.
    Tuurlijk dat ze die andere afbreken. Die ligt buiten! Zijn werk was helemaal ondermaats! Hij zei tegen de baas dat hij alles kon maar hij was gewoon een doe-het-zelver, zei de baas zelf.
    Ze zeggen alles zonder extra kosten te doen, lijkt me logisch.
    Maar ik zal moeten kijken dat ze verantwoorde oplossingen aanreiken.
    Nee, maar het maakt het wel een pak duidelijker voor derden en ook voor de andere partij, vandaar de tip hoe je onomstotelijke foto's kunt nemen waar je punt duidelijk wordt aangetoond.

Tsja als jij de indruk geeft dat er 2 verschillende aannemers bezig zijn, waarbij de ene de andere onderuit haalt dan moet ik je zeggen: gangbare praktijken. In al die jaren zelden meegemaakt dat een bakker zeg: koop dat roggebrood maar bij een andere bakker, lekkerder.

Ze zeggen allles zonder extra losten te doen, lijkt me logisch... heb je dat op papier staan ?
    Ja, dan kan je verder .
    Nee? Dan stuur je nu een mail waarbij je 'voor de goede orde , geef ik u de afspraken weer die telefonisch op datum..... gemaakt zijn met de heer puldepup betreffende : ........ '

Wat je ziet rond het toilet is silicone die is open gewreven. De werkers zeiden dat dit heel slordig was en je daar niet kunt op schilderen. Ik ken er jammer genoeg niks van dus ik zeg gewoon wat zij zeggen.
    dat uitsmeren van de silicone is niet het probleem, als je er niet op kunt schilderen heb je de verkeerde silicone gebruikt.
    Nu @Regis07 of @deco1966 kunnen hier concreet op antwoorden

Als ik in het slechtste geval bewijzen zou nodig hebben dan heb ik wel iets geleerd uit jouw uitleg in verband met het scheve toilet.
    Maar hier op dit forum kan ik zeggen: De gaten waar de wc bril in vastzit, daar is bijna 1 cm verschil ten opzichte van de omkasting. Je ziet gewoon dat die scheef staat.
    Ik moet ook nog verduidelijken dat alles bij dezelfde firma is. Soms in onderaanneming, zoals het betegelen en velux vernieuwen maar de firma regelde alles. Dus die werkers die de andere kritiek gaven waren bij dezelfde firma. Hopelijk schept dit wat duidelijkheid.
    Er staat niks op papier over de volgende stappen. Ik gaf hen mijn vertrouwen maar misschien is dit wel de belangrijkste tip want ik heb er op dit moment heel weinig vertrouwen in.

Die silicone die uitgesmeerd is, dat is hoe zij het omschrijven. Ik wacht ook hier af hoe ze het volgende week gaan oplossen.

En inderdaad, best eens alles op mail zetten. Toen ze het plafond moesten verlagen om de muurtegels te doen passen, zeiden ze aan de telefoon dat het 1200 euro zou kosten. Ik zei dat ik dat wat veel vond voor 5 vierkante meter. "och, ik zie nu dat mijn broer er de schuine muur had bijgerekend". Hij rekende opnieuw wat uit en kwam op 700 euro. Ik vroeg hoe het dan zat met deze extra kosten en de betaling. "vertrouwen" zei hij. "als je niet betaalt is het ons woord tegen dat van jou". Ik heb toen een mail gestuurd dat ik akkoord ging met de verlaging van plafond voor 700 euro. Om mezelf al wat in te dekken. Maar ook daar nog geen offerte gekregen.

Dus nu zorgen dat ze alles eens op mail zetten.

Als ik in het slechtste geval bewijzen zou nodig hebben dan heb ik wel iets geleerd uit jouw uitleg in verband met het scheve toilet.
    Maar hier op dit forum kan ik zeggen: De gaten waar de wc bril in vastzit, daar is bijna 1 cm verschil ten opzichte van de omkasting. Je ziet gewoon dat die scheef staat.
    Foto 1: Als ik het goed begrijp wil je met de rolmeter ons tonen dat de meter gekromd aan de 2 bevestigingsbeugels van de bril passeert.
    De WC staat niet scheef, de bril is enkel wat onnauwkeurig vastgezet. Bij de meeste WC-brillen is dat iets van niets om dat wat bij te regelen.
    Dat is een non-issue :unsure:

Foto 2: De siliconen rond de WC, dat is de donkere vlek? Indien niet overschilderbaar er licht af te schuren, ook iets van niets.

Foto 3: verschil in dikte voeg wil niet zeggen dat het niet waterpas is. Waar is de waterpas?

Ik zou blij zijn met zo een proper afgewerkte omkasting.

De wc staat wel scheef, een halve cm. Zie foto's. Daarom waarschijnlijk dat er een barst in de bril zat die ze al hebben vervangen. De andere zal het proberen te forceren hebben.
    En de bovenste plank van de omkasting is links een paar mm lager dan rechts. Je zou blij zijn met zo een omkasting, zeg je en de rest zijn non-issues. Goed, maar toch ligt die gast buiten en dat was niet voor niks.

Bijlagen

• 20240102_165205.jpg
      20240102_165205.jpg
      91,6 KB · Weergaven: 42
    • 20240102_165248.jpg
      20240102_165248.jpg
      95,5 KB · Weergaven: 42
    Met 'de bril staat scheef' bedoelt de TS dat hij niet mooi recht uitgelijnd is tov de muur, zie de afstand links tot muur tov de afstand rechts tot muur.
    Iets van 2 keer niks om op te lossen. Je bukt even en je draait aan de onderzijde de plastieken tegenmoer een kwartslag los, links of rechts, naargelang er speling is, positioneert de bril naar eigen goeddunken mooi recht en draait de tegenmoer terug vast.

Ik dacht dat je bedoelde dat het toilet op zijn geheel scheef (niet waterpas) hing.

Tis nie omda uwen bril scheef staat dat uw wc scheef hangt. Denkt dat in 85 % van alle huishoudens "den bril" scheef staat. Komt door feit dat hedendaagse wc brillen door duust en een wc's worden gemaakt en dus een regelbaar bevestigings-set hebben. In combinatie met plastieken pootjes die er voor zorgen dat die niet "schuifvrij" op de wc-pot rusten krijg je dat soms. Verschil in MDF aansluiting. Ga er eens ove rmet een bandschuurmachine en je ziet het niet meer.

Nog erger dan dat ik dacht
    Dadelijk een technische expert erbij halen voor eht opstellen van een deskundige verslag

Ik heb de bril afgehaald en aan de onderkant van toilet zitten metalen ijzers. Ik zou graag eens weten hoe ik nu die 2 rondjes gelijk kan zetten.

Bijlagen

• 20240102_194022.jpg
      20240102_194022.jpg
      110 KB · Weergaven: 28
    • 20240102_194041.jpg
      20240102_194041.jpg
      123,7 KB · Weergaven: 28
    Ik heb de bril afgehaald en aan de onderkant van toilet zitten metalen ijzers. Ik zou graag eens weten hoe ik nu die 2 rondjes gelijk kan zetten.
    staat beetje hoger beschreven

Terug
Bovenaan