• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Fout positie stopcontacten - hoe oplossen?

Dwn123

Actief Lid
Lid geworden
15 jan 2020
Berichten
126
Waarderingsscore
30
Punten
28
Onze elektricien heeft bij het plaatsen van de stopcontacten / schakelaars ( links en rechts van bed ) geen rekening gehouden met het feit dat er nog een valse wand tegen de rechtermuur komt; waardoor de schakelaars en stopcontacten ( 2 x stopcontact en 1 schakelaar aan elke kant ) niet meer centraal staan. ( als ons bed mooi in het midden komt te staan zal hij voor een stopcontact / schakelaar zitten )

De muur is al geplakt en de wanddoosjes zitten klaar, maar de stopcontacten & schakelaars zelf moeten nog geplaatst worden.

Op het plan van de architect die hij gevolgd heeft staat de valse wand wel aangeduid, alsook de juiste posities voor de stopcontacten & schakelaar.

Volgens elektricien is dit een foutje inherent aan de ruwbouwfase; en zal dit maar een 5-10 centimeter schelen en niet opvallen. Hij wilt eventueel wel de stopcontacten uitkappen en verplaatsen maar enkel aan regie...

Wat is jullie mening hierover?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
staan die zo nipt naast het bed ? Hoeveel plaats is er nu tussen de potjes ?
Verder is het maar hoe je eruit komt. Je kan hem daarvoor in gebreke stellen als je contract duidelijk vermeldt dat hij ze daar exact moest plaatsen.
 

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Berichten
1.407
Waarderingsscore
147
Punten
63
Dus, tussen de tijd dat hij die potjes heeft geplaatst en zn sleuven heeft gekapt, heeft niemand dat opgevolgd of gezien?
is dat het enige wat er fout is, of heeft hij er over het algemeen een zootje van gemaakt?
Werkt hij direkt in jullie opdracht, of in opdrach van een bouwfirma?

Maar praktisch: kan je het bed niet gewoon netjes tussen de schakelaars zetten?
(Het mijn staat ook niet symmetrisch in het midden van mijn slaapkamer, en ik voel me precies toch goed.)
 

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Berichten
3.080
Waarderingsscore
739
Punten
113
als het u zo stoort zal hij de potjes moeten omkappen, nieuw draden trekken wat die gaan te kort zijn of je moet op deze potjes blindplaatjes plaatsen want je mag geen verbindingen in de muur maken.
of je zet je bed om ;)
wie dat gaat betalen? vrees dat het voor u rekening gaat zijn....
 

Dwn123

Actief Lid
Lid geworden
15 jan 2020
Berichten
126
Waarderingsscore
30
Punten
28
Dus, tussen de tijd dat hij die potjes heeft geplaatst en zn sleuven heeft gekapt, heeft niemand dat opgevolgd of gezien?
is dat het enige wat er fout is, of heeft hij er over het algemeen een zootje van gemaakt?
Werkt hij direkt in jullie opdracht, of in opdrach van een bouwfirma?

Maar praktisch: kan je het bed niet gewoon netjes tussen de schakelaars zetten?
(Het mijn staat ook niet symmetrisch in het midden van mijn slaapkamer, en ik voel me precies toch goed.)

Hij werkt in onze opdracht. Er heeft nooit iemand op gelet tot ikzelf deze week, toen de timmerman alles kwam opmeten voor het plaatsen van de valse wand en schuifdeur :)

Dat is het enige dat fout is, voor het overige zeker tevreden en goed werk opgeleverd.

Bed kan zeker er netjes tussen, dan staat het aan de ene kant 70 cm van de muur en aan de andere kant 55 cm van de muur.

Is het een groot probleem? Nee, maar momenteel zijn we gewoon even nog de opties aan het verkennen :)

Wil er hem niet voor in gebreke stellen, maar we zijn niet akkoord dat het een zo vanzelfsprekend is dat wij voor de kosten moeten instaan terwijl het zijn fout is...
 

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Berichten
3.080
Waarderingsscore
739
Punten
113
dan zal je het met hem moeten overleggen en samen tot een oplossing komen.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Als er nog niet gechapped is moeten er geen leidingen verlengd of aangepast worden. En zelfs als er gechapped is verlies je hooguit 4 cm hoogte als je ze minimaal schuin inkapt. Dat is een uur werk (zonder dichtsmeren van de sleuf, wat je dan zelf zou kunnen doen of aan een nog langskomende bezetter kan vragen) dus vind het maar flauw dat die dat niet doet. Maar zoals gezegd, typisch in den bouw. 10.000 euro factureren en zielig doen voor een uur werk.

Soit, als je voor de rest tevreden over prijs en geleverd werk, mag je al content zijn ;) En als je geen discussie of problemen wil, laat het hem dan verplaatsen en smeer de sleuven zelf dicht, dat doen ze zelden graag.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Als het duidelijk op het plan stond is het zijn fout. Als hij er lastig over doet en jij hebt voor de rest nog niet te veel "gepezeweefd", let niets je om ook eens lastig te doen en te zeggen dat je er anders spel van gaat maken bij de oplevering. Architect even opnemen in de discussie is ook wel aangewezen.
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Een zielige vent is dat. ?
Ik ben misschien nog van de oude stempel, maar ik vind dat als je een fout maakt, dat je deze kosteloos hersteld.(en dit liefst zo rap mogelijk)
Hoe veel of weinig werk het ook mag zijn.
Klant tevreden.
En een tevreden klant is de beste reclame.
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Opgelet, we horen ook maar 1 kant van het verhaal. Je moest eens weten hoe vaak eindklanten zeggen "dat is altijd zo gezegd geweest" terwijl de werkelijkheid is: "van alle opties die we op verschillende tijdstippen staan overwegen hebben is het dan toch dit geworden maar we hebben dat wellicht niet of verwarrend gecommuniceerd"... dus niet al te snel stenen gooien, maar dus: indien wand duidelijk op plan, positie bed duidelijk op plan, dan is het wel degelijk een fout.
 

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
1.995
Waarderingsscore
466
Punten
83
Als het op plan stond en electricien heeft dit gemist om welke reden dan ook, tenzij hij geen detailleerd plan had dan zou hij dat idd kosteloos moeten rechtzetten. Er is echter ook nog zoiets als het verschil tussen een plan, een ruwbouw en uiteindelijke AS BUILD. Ik denk dat vandaag de dag aan dergelijke details te weinig aandacht wordt besteed door iedereen van belang. Zowel door archi, uitvoerder als bouwheer. Vroeger waren comfort en verwachtingen makkelijker. Gewoon 4 stopkontakten in de slapkamer en daar mee uit Alles overlaten aan "een plan of geschreven instructie" lijkt mij vandaag nooit een goed idee , beetje te gemakkelijk gezien de gestegen moeilijkheidsgraad Als uitvoerder letten wij wel op sommige van die zaken maar je kan niet alles in de gaten houden. Als op plan staat dat een douchewand op 90 cm van de muur moet komen en dan is er toevallig ook 2 cm verder een voeg tussen 2 tegels tja wie gaat wanneer dat dan uitklaren. Dus als het erg belangrijk is voor jou als bouwheer besteed er dan zelf ook veel aandacht aan door aanwezig te zijn en niet op een plan dat ooit eens getekend was. Of bezoek de werf eens of maak uw architect en of uitvoerder daar extra op attent. Want tussen plannen, ruwbouw en afwerk kunnen soms wel ettelijke centimeters zitten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
1.995
Waarderingsscore
466
Punten
83
De oplossing is een zo smal mogelijk bed dan is verschil in de afstand links en rechts met stopkontakt minder of helemaal niet zichtbaar. Moet je wel lange armen hebben om het lampadairke uit te doen
 

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Berichten
1.407
Waarderingsscore
147
Punten
63
Zoals is het begrijp is de verstandhouding met de elektro-installateur verder redelijk goed en heeft hij verder goed werk geleverd. We weten ook niet hoe of hoe duidelijk dat op het plan staat aangegeven. Bovendien is vergissen menselijk, en hoef je daarvoor de goeie relatie met de vakman niet te verzuren. (Wat ga je doen als je morgen ontdekt dat je ergens een stopkontakt hebt vergeten en je wil hem dit nog snel laten bijplaatsen?) Een goede verstandhouding is nice. Probeer dus overeen te komen.
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
"een foutje inherent aan de ruwbouwfase", inderdaad, en in de ruwbouwfase kan zoiets nog vrij eenvoudig opgelost worden. Maar eens er gepleisterd is, wordt dat al een stuk moeilijker. Dus moest je de fout eerder hebben opgemerkt, had hij het waarschijnlijk gecorrigeerd zonder extra meerkost. Nu is dat inderdaad iets dat je niet snel opmerkt, maar dat geldt dus voor beide partijen.
Ik zou proberen aansturen op een gedeelde kost voor de aanpassing.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.036
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Probleem is dat (vooral goede) bouwvakkers, enorm slecht tegen kritiek kunnen :p
Niet alleen goede, helaas.
Egootjes heb je overal hé, niet alleen in de bouw.
De ene voelt zich in zijn ziel geraakt door deze comment, de andere denkt ‘dat valt in het echt nogal mee’.

Zoals Stefaan al zei: we horen hier wel maar 1 klok luiden, en ook Generaldude gaf al te kennen dat er vaak meer speelt dan het plan van de architect dat tegenwoordig eerder conceptueel is dan technisch.

Misschien is het inderdaad niet echt de meest klantvriendelijke houding, en misschien is het inderdaad niet zo’n groot werk om aan te passen, maar bon, dan zal het voor TS ook niet veel kosten om te laten herdoen.
Misschien is het voorstel van teaser wel interessant: op zijn Vlaams ‘de stok in twee’.

Wij hebben het hier overigens ook al aan onze rekker: nieuw (groter) bed past niet meer tussen de stopcontacten.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.864
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Spaanse elektriekers werken dan een stukje beter.
Die komen met een kwast op een stok en een pot verf, tekenen alles uit op de muren waar je bijstaat, achteraf geen discussie meer.
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.489
Waarderingsscore
971
Punten
113
Je hebt wel een punt in het verschil tussen plan en as build. Maar in je voorbeeld bel je dan toch gewoon de klant op? Beetje rare vergelijking ook want het is niet alsof de stopcontacten nu 'beter' zitten hé?

In mijn insziens (hopelijk is het zo beter verwoord om op minder schenen te trappen) wordt er in de bouwsector vaak vergeten wie er de klant is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Dwn123

Actief Lid
Lid geworden
15 jan 2020
Berichten
126
Waarderingsscore
30
Punten
28
Dus jullie kunnen nooit een ander, breder/smaller bed kopen?
o_O

Volgens mij snap je het niet zo goed :) Soort / grootte van bed doet er helemaal niet toe; maar wel de positie van de stopcontacten / schakelaars die niet meer op gelijke afstand zitten van de zijmuur, met als gevolg dat het bed altijd langs de kant van de valse wand te dicht hiertegen zal staan.

@ iedereen die een serieus antwoord gaf, merci! Voor het overige zijn we inderdaad wel tevreden en is er een goede verstandhouding, zal het voorstel van 'de stok in twee' eens voorleggen.
 

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Berichten
217
Waarderingsscore
67
Punten
28
Dit is ook wel een grote nalatigheid van u architect moet ik wel zeggen. Normaal moest u architect dit al eerder opgemerkt hebben voor de pleisterwerken. Dus als ik van u was zou ik al eens vragen beginnen stellen of u architect de werf wel goed opgevolgd heeft want wie weet vallen er later nog lijken uit de kast als alles opgeleverd is. Je zou niet de eerste zijn met blunders van een architect.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan