• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Fout in bouwvergunning... door architect/gemeente

nieuwbouwvragen

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2021
Waarderingsscore
13
Punten
8
In 2022 is onze bouwvergunning goedgekeurd. We hebben gebouwd via sod. Ondertussen wonen we 6 maanden in onze woning. Deze week is er iemand langsgekomen voor de keuring van de aansluiting op de riolering.

Onze aansluiting is afgekeurd. Er ontbreekt een septische put. Blijkbaar is deze verplicht bij ons. De architect/sod (ben niet meer zeker wie) heeft ons ooit mondeling verteld dat dit niet nodig was in onze regio.

De gemeente heeft onze bouwvergunning goedgekeurd zonder ook maar 1 opmerking te maken dat er geen septische put was voorzien. Ze hebben ook geen extern advies opgevraagd bij pidpa. De bouwvergunning van onze buur was echter wel eerst geweigerd (6 maand later aangevraagd) door het ontbreken van een septische put.

Dit brengt natuurlijk extra kosten naar boven.... Onze keuring is geweigerd(120 euro weg). De oprit was reeds voorzien van Betonpuin en word over een maand verder afgewerkt. Geen idee of ik zelf nog plaats genoeg ga hebben om deze put bij te laten plaatsen. De installatie van een put word sowieso duurder omdat er hier nu terug iemand speciaal voor gaat moeten afkomen. Ik vraag me toch af wie al deze kosten gaat betalen en wat mijn rechten hier in zijn? Indien ik toch verplicht word om deze plaatsen wil ik gerust voor de initiële kosten opdraaien, maar door deze fout, komen er allemaal extra kosten naar boven.

Er is overduidelijk een fout gebeurd bij de gemeente, maar ook bij onze architect? Heeft er hier iemand ervaring in?

Valt dit onder de verantwoordelijkheid van de bouwheer?

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.432
Punten
113
Wat omvat het bouwen met sod in uw geval ?
Hebben jullie een plan laten maken bij een onafhankelijke architect,(100 % nieks te maken met de sod) die de vergunningen aanvraagde, een meetstaat (al dan niet met bijbehorende bestek) heeft opgemaakt en zijn jullie vervolgens naar een (meerdere) firma geweest om een offerte op te vragen voor de totale bouw van de woning (dus fundering, metselwerken, vloeren, elektriciteit...........dus instapklaar)
of zijn jullie naar een sod firma geweest en hebben jullie daar een totaalpakket gekocht ?
Spijtig genoeg het 2de
Dan ligt het probleem toch bij de sod .
Zij moeten zelf maar uitzoeken waar het fout liep.
Zij moeten toch een conforme, aan alle wettelijke normen voldoende woning afleveren.
Ik zou zelfs durven eisen dat zij op hun kosten alles in orde brengen
Gewoon een vraagje ; Bezit jij een echt goedgekeurd plan, zonder septische put ?
Bij gemeente? Plan goedgekeurd zonder septic erop …

Rebel_

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 dec 2009
Waarderingsscore
136
Punten
43
Ik zou zeggen: contractuele keten volgen. Jij hebt een contract met SOD. Dus jij neemt contact op met SOD. SOD moet zelfde doen: zijn contractuele keten volgen; maar dat is hun zaak. Ik zou geen // communicatie opstarten. Je gaat doen voor "goed te doen", maar overzicht en duidelijkheid zal kwijt gaan. Ieder moet zijn verantwoordelijkheid opnemen.

Nog een persoonlijke bedenking: mijns inziens toch niet de fout van SOD; maar eerder de gemeente. Als zij het plan hebben goedgekeurd, dan moeten ze daarna ook in realiteit zo laten uitvoeren. Waar zijn we anders in godsnaam toch mee bezig? Als je daar aan raakt, wat is dan nog het nut van een vergunning?

nieuwbouwvragen

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2021
Waarderingsscore
13
Punten
8
Ik zou zeggen: contractuele keten volgen. Jij hebt een contract met SOD. Dus jij neemt contact op met SOD. SOD moet zelfde doen: zijn contractuele keten volgen; maar dat is hun zaak. Ik zou geen // communicatie opstarten. Je gaat doen voor "goed te doen", maar overzicht en duidelijkheid zal kwijt gaan. Ieder moet zijn verantwoordelijkheid opnemen.

Nog een persoonlijke bedenking: mijns inziens toch niet de fout van SOD; maar eerder de gemeente. Als zij het plan hebben goedgekeurd, dan moeten ze daarna ook in realiteit zo laten uitvoeren. Waar zijn we anders in godsnaam toch mee bezig? Als je daar aan raakt, wat is dan nog het nut van een vergunning?
Exact, maar dan moet de gemeente bemiddelen met pidpa zodat er uitzondering komt, en mijn aansluiting wel degelijk gekeurd word. Iets dat dus maanden kan duren en ondertussen kunnen wij niet verder met het afwerken van onze oprit....

Rebel_

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 dec 2009
Waarderingsscore
136
Punten
43

Exact, maar dan moet de gemeente bemiddelen met pidpa zodat er uitzondering komt, en mijn aansluiting wel degelijk gekeurd word. Iets dat dus maanden kan duren en ondertussen kunnen wij niet verder met het afwerken van onze oprit....
Akkoord dat de gemeente dit zou moeten doen. Maar ik zou zelf drukken zetten bij de SOD, zij moeten maar bekijken met gemeente.

En idd allemaal wel onrechtvaardig, je volgt dat de wet en vraagt alles aan. Helaas de realiteit zeker?

nieuwbouwvragen

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2021
Waarderingsscore
13
Punten
8

Akkoord dat de gemeente dit zou moeten doen. Maar ik zou zelf drukken zetten bij de SOD, zij moeten maar bekijken met gemeente.

En idd allemaal wel onrechtvaardig, je volgt dat de wet en vraagt alles aan. Helaas de realiteit zeker?
Ik zou het natuurlijk allemaal gewoon zelf kunnen oplossen. De extra kosten voor eigen rekening nemen. De septische put plaatsen, opnieuw laten keuren, en gewoon verder doen alsof er niets aan de hand is.

Al krijg ik dan later hoogstwaarschijnlijk een nacontrole waar ze opeens opmerken dat ik een septische put heb die niet vergund is, waarna ik als gevolg nog een mooie boete zal ontvangen :)

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.563
Punten
113
alhoewel de architect via de SOD komt, staan ze wel los van elkaar.
SOD heeft gebouwd wat er op het goedekeurd plan stond.

Pidl

Lid
Lid geworden
5 aug 2022
Waarderingsscore
50
Punten
18
Al krijg ik dan later hoogstwaarschijnlijk een nacontrole waar ze opeens opmerken dat ik een septische put heb die niet vergund is, waarna ik als gevolg nog een mooie boete zal ontvangen

Als de put niet in een achteruitbouwstrook ligt en binnen 30m van de woning is die niet vergunningsplichtig.
Los daarvan, heb nog geen enkele keer geweten dat riolering volgens bouwaanvraagplannen uitgevoerd is en is nog nooit iets van gekomen (er van uitgegaan dat de keuring in orde is).

nieuwbouwvragen

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2021
Waarderingsscore
13
Punten
8
Ik had een mailtje gericht aan de architect en het SOD bedrijf. Onze architect is eerlijk geweest dat er mailtje van pidpa over de septische tank tussen de mazen van het net is geglipt. Hij heeft gevraagd aan de SOD om toch nog een septische put te plaatsen of een uitzondering te vragen bij de keurder. Het financiële luik gaan ze tussen elkaar bekijken.

Goed nieuws. Ze nemen hun verantwoordelijkheid op. Bedankt allemaal voor jullie reacties en adviezen :)

Rebel_

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 dec 2009
Waarderingsscore
136
Punten
43
Ik had een mailtje gericht aan de architect en het SOD bedrijf. Onze architect is eerlijk geweest dat er mailtje van pidpa over de septische tank tussen de mazen van het net is geglipt. Hij heeft gevraagd aan de SOD om toch nog een septische put te plaatsen of een uitzondering te vragen bij de keurder. Het financiële luik gaan ze tussen elkaar bekijken.

Goed nieuws. Ze nemen hun verantwoordelijkheid op. Bedankt allemaal voor jullie reacties en adviezen :)
Wel knap van de architect. Iedereen maakt fouten, niet iedereen geeft ze toe en pakt verantwoordelijkheid.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan