• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Fout in bouwvergunning... door architect/gemeente

nieuwbouwvragen

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2021
Waarderingsscore
13
Punten
8
In 2022 is onze bouwvergunning goedgekeurd. We hebben gebouwd via sod. Ondertussen wonen we 6 maanden in onze woning. Deze week is er iemand langsgekomen voor de keuring van de aansluiting op de riolering.

Onze aansluiting is afgekeurd. Er ontbreekt een septische put. Blijkbaar is deze verplicht bij ons. De architect/sod (ben niet meer zeker wie) heeft ons ooit mondeling verteld dat dit niet nodig was in onze regio.

De gemeente heeft onze bouwvergunning goedgekeurd zonder ook maar 1 opmerking te maken dat er geen septische put was voorzien. Ze hebben ook geen extern advies opgevraagd bij pidpa. De bouwvergunning van onze buur was echter wel eerst geweigerd (6 maand later aangevraagd) door het ontbreken van een septische put.

Dit brengt natuurlijk extra kosten naar boven.... Onze keuring is geweigerd(120 euro weg). De oprit was reeds voorzien van Betonpuin en word over een maand verder afgewerkt. Geen idee of ik zelf nog plaats genoeg ga hebben om deze put bij te laten plaatsen. De installatie van een put word sowieso duurder omdat er hier nu terug iemand speciaal voor gaat moeten afkomen. Ik vraag me toch af wie al deze kosten gaat betalen en wat mijn rechten hier in zijn? Indien ik toch verplicht word om deze plaatsen wil ik gerust voor de initiële kosten opdraaien, maar door deze fout, komen er allemaal extra kosten naar boven.

Er is overduidelijk een fout gebeurd bij de gemeente, maar ook bij onze architect? Heeft er hier iemand ervaring in?

Valt dit onder de verantwoordelijkheid van de bouwheer?

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.563
Punten
113
Ben je al aangesloten op de riolering ?

nieuwbouwvragen

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2021
Waarderingsscore
13
Punten
8
Ben je al aangesloten op de riolering ?
Ja, de verkaveling was reeds voorzien van de RWA en DWA putjes met wachtbuizen en aangesloten op de openbare riolering. Onze sod heeft hier onze woning op aangesloten.

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
1.887
Punten
113
Wat omvat het bouwen met sod in uw geval ?
Hebben jullie een plan laten maken bij een onafhankelijke architect,(100 % nieks te maken met de sod) die de vergunningen aanvraagde, een meetstaat (al dan niet met bijbehorende bestek) heeft opgemaakt en zijn jullie vervolgens naar een (meerdere) firma geweest om een offerte op te vragen voor de totale bouw van de woning (dus fundering, metselwerken, vloeren, elektriciteit...........dus instapklaar)
of zijn jullie naar een sod firma geweest en hebben jullie daar een totaalpakket gekocht ?

nieuwbouwvragen

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2021
Waarderingsscore
13
Punten
8
Hebben jullie een plan laten maken bij een onafhankelijke architect,(100 % nieks te maken met de sod) die de vergunningen aanvraagde, een meetstaat (al dan niet met bijbehorende bestek) heeft opgemaakt en zijn jullie vervolgens naar een (meerdere) firma geweest om een offerte op te vragen voor de totale bouw van de woning (dus fundering, metselwerken, vloeren, elektriciteit...........dus instapklaar)
of zijn jullie naar een sod firma geweest en hebben jullie daar een totaalpakket gekocht ?
Spijtig genoeg het 2de

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
1.887
Punten
113
Spijtig genoeg het 2de
Dan ligt het probleem toch bij de sod .
Zij moeten zelf maar uitzoeken waar het fout liep.
Zij moeten toch een conforme, aan alle wettelijke normen voldoende woning afleveren.
Ik zou zelfs durven eisen dat zij op hun kosten alles in orde brengen
Gewoon een vraagje ; Bezit jij een echt goedgekeurd plan, zonder septische put ?

nieuwbouwvragen

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2021
Waarderingsscore
13
Punten
8
Spijtig genoeg het 2de
Zij moeten toch een conforme, aan alle wettelijke normen voldoende woning afleveren.
Gewoon een vraagje ; Bezit jij een echt goedgekeurd plan, zonder septische put ?
Ja, het plan is volledig goedgekeurd door de gemeente zonder septische put. Zou alleszins wel heel goed nieuws zijn als we het zo kunnen afdwingen.

Laatst bewerkt:

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
1.887
Punten
113
Spijtig genoeg het 2de
Ja, het plan is volledig goedgekeurd door de gemeente zonder septische put. Zou alleszins wel heel goed nieuws zijn als we het zo kunnen afdwingen
Ik zou toch wat vriendelijke druk uitoefenen bij de sod. (heef het kind een naam in de zin van "commerciele geste...)
Afhankelijk van de situatie ter plekke is het nu ook niet zo'n grote kost om een putteke bij te plaatsen.
Is door 2 man en een kraantje opgelost in 1 dag

nieuwbouwvragen

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2021
Waarderingsscore
13
Punten
8
Spijtig genoeg het 2de
Ja, het plan is volledig goedgekeurd door de gemeente zonder septische put. Zou alleszins wel heel goed nieuws zijn als we het zo kunnen afdwingen
Ik zou toch wat vriendelijke druk uitoefenen bij de sod. (heef het kind een naam in de zin van "commerciele geste...)
Afhankelijk van de situatie ter plekke is het nu ook niet zo'n grote kost om een putteke bij te plaatsen.
Is door 2 man en een kraantje opgelost in 1 dag
Klopt volledig. Ik zal het op mail zetten. Hopelijk gaan ze hier in mee. Bedankt voor het advies.

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Waarderingsscore
779
Punten
113
Dit ijkt me toch een fout van de gemeente?

layho1

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 jan 2015
Waarderingsscore
440
Punten
63
Goh als de gemeente zelf geen rioolbeheerder is dan kan het zijn dat ze daar zelf niet van op de hoogte zijn maar dan zouden ze moeten verwijzen naar de regels van die rioolbeheerder

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
1.887
Punten
113
Over welke gemeente (straat) spreken we hier.
Mogelijks is de wetgeving terzake veranderd tss vergunning en controle

nieuwbouwvragen

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2021
Waarderingsscore
13
Punten
8
Over welke gemeente (straat) spreken we hier.
Mogelijks is de wetgeving terzake veranderd tss vergunning en controle
Lint (2547). Ik denk van niet. Onze rechtse buurman heeft eerder gebouwd en moest ook een septische put voorzien.

De linkse zijn bouwvergunning was eerst geweigerd omdat er geen septische put aanwezig was.

De gemeente was dus duidelijk niet wakker bij onze vergunning...

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.197
Punten
113
Dan zou ik het probleem bij de SOD leggen.
Voorlopige en/of definitieve oplevering al gebeurd?

nieuwbouwvragen

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2021
Waarderingsscore
13
Punten
8
De voorlopige oplevering is 6 maanden geleden gebeurd.

gvo

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
601
Punten
93
Volgens mij kun je de gemeente nooit aansprakelijk stellen voor vergunningsfouten, hoe onredelijk dat ook is.

Hier lijkt het me ook dat dit een geval voor de sod is : hij moet iets reglementairs afleveren, denk ik.
En anders is het voor de architect, het lijkt me dat die zeker een fout heeft gemaakt (op de website van de orde vind je een lijstje met zijn wettelijke taken)
Gezien jij je redelijk opstelt (de pure kost wil je betalen, de veroorzaakte meerkosten niet), lijkt het me dat je er met een verstandige sod gemakkelijk uit geraakt : zijn meerkost is beperkt, en hij regelt één of andere korting met de architect voor hun volgende project

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan