• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Fotoverslag (veel foto's) doehetzelf verbouwing woning 1957

Lid geworden
6 sep 2011
Berichten
171
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hey forum lezers dit is mijn topic betreffende mijn verbouwingstoestanden mega openingspost :) veel prentjes en veel uitleg ...



Wij hebben de woning aangekocht in 006 en hebben de sleutel gekregen ergens in augustus. Direct de boel geverfd maar verder geen werken gedaan vanaf 2007. Wij zijn een jong gezin :) ikzelf been zaakvoerder van een consulting bedrijf actief in de IT sector :) Mijn vrouw werkt momenteel in de Hotel sector. We hebben een Zoontje genaamd Linus sins juli 2006. Ons geheel verbouwverhaal stond al op het nederlandse FOK forum maar ik heb alles samengevoegd en zal vanaf nu ook hier updaten :)



:)



Grondplan

4_58_12_17_7_10_onderverdiep.jpg




5_34_04_17_7_10_3d_beter.jpg




Het pand is gelegen in Loksbergen - Halen (Belgie tegen Diest). Het is een vrijstaande woning op 6 are gron, met vrijstaande garage voor 2 wagens. Toen wij

de woning hebben gekocht waren al behoorlijk wat renovatie werken gedaan.

- nieuwe badkamer in achterbouw

- electriciteit vernieuwd inclusief dag nacht teller

- dubbele beglazing (behalve op de zolder)

- nieuwe optimaz CV ketel+ verwarmingsinstallatie op huisbrandolie

- overal kliklaminaat en in badkamer tegeltjes

We hebben in eerste instantie dus gewoon alles goed gepoetst en geverfd, ik zal eens zoeken voor foto's van toen we er net woonden Nu de woning had wel wat mankementjes en ik ga dan ook proberen een mooi foto verslagje hier bij te houden gewoon omdat ik al heel erg veel plezier hebbeleefd met het lezen van andere kluservaringen!

we beginnen bij de kelder. We hadden soms wat vocht in de kelder, geen massa's maar moest toch structureel aangepakt worden. Hoe begin ja aan zo iets? Wel we hebben eerst een aantal vakmensen laten komen. Zowel aannemers als vochtbestrijdings experten. Uiteindelijk hebben we zelf gekozen voor de optie, meeste werk, beste oplossing. De woning was ondergronds niet afgecementeerd en ook niet geraard. Je kan dan wel vanalle troep tegen je muur smeren aan de binnekant maar het probleem blijft bestaan en je geraakt er niet helemaal vanaf. Dus ... graafmachiene gehuurd en aan de slag



tkelder1.jpg


een flinke gleuf tot onder de fundering!!! Fundering is mee getaard



tkelder2.jpg


onze woning vlak na aankoop zag het er zo uit. Direct een flinke berg gemaakt



tkelder3.jpg


eerste laag puur comactuna

dan laag compactuna met cementwater

dan dikke laag cement met compactuna



tkelder4.jpg


We hoopten dat de kabouterjes het werk gingen doen ... maar helaas.



tkelder5.jpg
we hadden een grote emmer taar gekocht geen idee hoeveel we presies nodig hadden ... gevolg de pot was pas leeg na 5 lagen. Het is dus wel goed dicht en er ligt dik halve centimeter taar tegen.



tkelder6.jpg


mooi zwart is niet lelijk



tkelder7.jpg


zeer tevreden met resultaat er is dan drenage buis gelegd in kiezel en terug opgevuld. Het vochtprobleem is volledig opgelost aan de voor en zijkant. De kant van de inrit had veel minder problemen en wordt aangepakt als we de garage en oprit heraanleggen. De oprit ligt vol steenpuin vandaar dat we dat appart doen.



tkeldermannen.jpg


Zoontje helemaal gek van graafmachienes dus hij had de atractie van het jaar!

Dit was denk ik zowat het grootste probleem van de woning.



tt1.jpg


Dan in de zomer het houten terras achteraan in orde gemaakt en drie dubbel geolied



ttrap.jpg


Binnenwerken ... de trap bekleed met vloerbekleding, zowel voor geluid als voor het uitzicht zeer goed gelukt ... koste nog best wel wat maar na 4 jaar nog altijd zeer mooi.



De tuin een beetje aangepakt



tw1.jpg


palen geplaatst en coniferen om alles een beetje meer prive te maken. Tevens oude zolder venster nog te vervangen. Hier goed te zien. Aan de opritkant ook ondertussen 3 led beamers opgehangen. Dit zijn alternatieven voor de traditionele halogeen verstralers. Ze bevatten 100 high power leds per stuk en verbruiken 21 watt. Tevens 2 bewegingsdetectors opgehangen.



tw2.jpg


aan deze kant van de muur is er geen venster aan de zolder ruimte ... die moet er dus komen aangezien ik mijn bureau op zolder wil maken Gangetje tussen woning en achterbouw badkamer ruw gestukt door het vrouwtje en is bijzonder goed gelukt ik zal eens foto voorzien van afgewerkt gang ding. Tevens isolerende gordijn van 6 meter opgehangen



t3.jpg


op naar de zolder. Deze trap gaat naderhand weg en zal worden vervangen door een zwembad trap en neen er is geen andere oplossing mogelijk zonder grote structurele werken en dat zien wij dus niet zitten

En daar zijn we dan op de zolder ... we willen een venster er bij. Dus ... wordt een lentel plaatsen (betonnen steunbalk), we wilden budgetvriendelijk werken dus op kapaza gaan zoeken naar een wit kunstof raam met een maat die bruikbaar is. Een voltreffer iemand die een verkeerde maat had besteld. Venser is 80 breed en 90 hoog en voorzien van dubbel thermo glas. Nieuwprijs 245 onze prijs 75 jaja Belgen kijken ook naar hun centjes!



tbalk1.jpg


Wat ik heb gedaan is allemaal gaatjes geboort met de boorhamer en blokjes hout geplaatst om alles te ondersteunen. Heel voorzichtig stuk bij stuk uitgekapt.

Dan in de facade steen in de voeg allemaal kleine gaatjes geboord, mooi uitgekapt en een aluminium hoekprofiel geplaatst met TEC7 en verankering in zijstukken.



tvenster1.jpg


Tada venster geplaatst moest wel nog verder afgewerkt worden dat is ondertussen gebeurt en er is aan de buitenkant ook al een gezoete blauwsteen geplaatst, dat ging allemaal best eenvoudig. De facadestenen heb ik heel voorzichtig er uit gehaald en zuiver gemaakt, dit omdat je nooit weet of je nog eens ergens iets moet herstellen aan je gevel ... en je zal zien verder in het verhaal dat dat een goed idee was nl voor venster 2 ...



tvenster1buitenpluslampen.jpg


Zo ziet het vanbuiten dus uit tevens ook even 2 extra lampen aan deze zijde laten ophangen. Ik had in de zomer al een beton platform gegoten en betegeld voor onze groenafval container maar dan tot de pijnlijke conclusie gekomen dat je hem niet terug vind in het donker Hier niet gekozen voor LED maar voor traditionele spaarlamp techniek, gewoon omdat het budget vriendelijker is in aankoop en veel minder intensief gebruikt wordt dan de oprit. Ook aan deze lampen 2 detectie ogen.



tview.jpg


we wilden absoluut een venster aan deze muur ook al is het de noord kant gewoon voor het licht en voor dit uitzicht wij zijn het laatste huis in de straat en alles daarna is landbouwgrond en beschermd erfgoed (holle wegen) dus dit zicht blijft voor altijd! Dit zicht is trouwens 1 van de hoofdredenen van onze aankoop van deze woning.



t1.jpg


De zolder was reeds geisoleerd maar de isolatie hing los op verschillende plaatsen ... dan kan je dus net zo goed niet isoleren. Nu lagen er op zolder nog een hele hoop oude gebruikte schrootjes ... en ik had niet veel zin om die naar beneden te dragen en weg te gooien dus heb ik de bestaande isolatie vast gezet met de schrootjes.



t2.jpg


Dat zag er al direct een stuk verzorgder uit en buiten wat werk en een potje schroeven geen extra kosten Nee hoor ik ben echt een Belg geen Nederlander.

Deze isolatie was een 12 cm dik ... niet slecht, beter als niks, maar nu ook niet om te zeggen super isolatie waarde. Aangezien we een rechtdoorlopende daklijn wilden bekomen moesten er balkjes geplaatst worden tussen de draagbalken en dat gaf direct opnieuw plaats voor extra isolatie. Dit wordt in Belgie zwaar gesubsidieerd dus niet twijfelen. 16 cm glaswol rollen gehaald. Op de vorige 2 foto's kan je de nieuwe balkjes al zien. Dit vormt 1 lijn van op de grond tot in de nok. Na het plaatsen van de extra isolatie ook nog een dampscherm geplaatst en alle nietjes mooi afgeplakt met Ductape.



tafvalsorteren.jpg


Dan de zolder leeg gemaakt en alle afval mooi gesorteerd ... mijn zoontje is dus enthousiast medewerker en vooral containers en dergelijke zijn super zeker als hij er dingen mag in gooien!



tdak1.jpg


op naar het grote werk ... het plaatsen van de osb platen ... ze naar op de zolder ruimte dragen was al een fijn fitnesswerk. In de eerste lading hadden we dus een 75 tal platen 4 uur draag en stapelwerk. De platen zijn ieder 2.44m op 0.59m dat zijn best grote ondingen. Ook steeds handschoenen dragen!



tdak2.jpg


vordering ...



tdak3.jpg


nog wat platen zetten



tdak4.jpg


Klaar...



Alle platen zijn dus geschroefd en zijn tand en groef ... de groeven zijn ook nog eens voorzien van Tec7 kit en aan de muren is ook alles afgekit. Waarom al die moeite ? wel omdat naast isoleren het lucht dicht maken ook zeer belangrijk is en het beetje meerprijs en meerwerk had ik er wel voor over ... het is tenslotte onze eigen woning.



tplaathulp.jpg


En het zoontje helpt overal enthousiast mee, nageltje ergens lichtjes inkloppen en hij is een half uurtje aan het timmeren stoer toch!



tstraatmiserie.jpg
ondertussen ... bleek dat op 3 huizen van ons een serie moordenaar woonde Ronald Jansen en we waren ineens een buurmeisje en buurjongen minder :-( RIP! daar gaat ook ineens de waarde van ons vastgoed. Ondertussen hebben we ook onze spouwmuur laten vullen met PUR schuim 7 cm extra isolatie, dit hebben we niet zelf gedaan maar laten doen door MaxiPur. Het resultaat is verbluffend. Verbruik is door zolder en spouwisolatie met minstens 50 procent gezakt. Voorheeh hadden we een verbruik van 2500 liter mazout. Nu zitten we rond de 1100. Door de pur isolatie is nu ook de volledige woning luchtdicht. De binnenmuren werken accumulerend. Dit is echt een aanrader!



trastermuur.jpg




Op naar de zoldermuren. Dit zijn geen beton blokken maar sinterstenen (betere isolatie waarde maar broser) aangezien we ook hier een bekleding moesten hebben heb ik dus opnieuw balkjes gezet. Dit geeft als extra voordeel dat ik leidingen en dergelijke niet hoef te kappen ik probeer proper te werken want we wonen in onze woning ... Dus opnieuw een raster gemaakt van balkjes 44 mm x 44 mm kopmaat. De balkjes zijn bovenaan in het plafond bevestigd, met fisher slagpinnen in de muur en volledig afgekit met tec7. Waarom nog kitten? mocht er in een vak nog een lucht lek zijn is dat beperkt tot enkel dat vak ... ook weer naar isolatie toe een voordeel en weinig meerkost of meerwerk.



tdetailraster.jpg


Dit is een detail van het raster met de kit afwerking. De reeds aanwezige bekabeling ook mooi vast gezet.



tplaten.jpg




beetje mooier overzicht + stapel platen aangezien we toch de plaats hebben ook maar ineens opgevuld met 6 cm glaswol (lukt wel op 4.5 cm want is samendrukbaar) om zo holle ruimtes (vooral naar geluid toe) te vermijden en tevens ... extra isolatie is nooit slecht.



timuur1.jpg


Een dikke jas voor je huis... gewoon omdat het kan



timuur2.jpg


Andere hoek



timuurklaar.jpg


en voila isolatie geplaatst. Dit verschil voel je behoorlijk goed. op onze zolder is een halogeenlampje van 150 watt genoeg om de boel bij te warmen verwarming trekken we momenteel niet door (het is wel voorzien maar radiator wordt niet geplaatst) omdat het zelfs toen het -10 vroor en de extra muur isolatie nog niet gezet was, aangenaam was van temperatuur. Warmte stijgt en kan niet weg op zolder. Daar is het luchtdicht maken ook weer zo belangrijk voor.



tbeginmuurplaat.jpg


op naar het plaatsen van de muur osb platen tevens stopcontacten en dergelijke mooi geplaatst waarover dadelijk meer details. Ook hier weer alles mooi gekit en afgewerkt. De witte kit is naderhand niet meer zichtbaar aangezien alles wit geschildert wordt!



tstopvoor.jpg


Stopcontacten maken in osb ... de gids. Gebruik altijd krimpende contact dozen!!! Je muur en dak zijn in mijn geval volledig van hout ... dat brand nogal aardig. De contact dozen krimpen volledig samen bij vuurtje of oververhitting en doven zo het vuur! Tevens is het ook mooier kwa afwerking en zorgt het voor beter vast staande stopcontacten en schakelaars! Gebruik ook altijd goed matteriaal, scherpe kniptang, goede draadstripper, fatsoenlijke en passende schroevendraaie. De gaten in de platen zijn met een boormachiene opzetstuk gedaan.



tstopna1.jpg


Geplaatst ziet dat er zo uit ... vergis je niet 4 stopcontactjes inbouwen en aansluiten kosten je al snel 2 a 3 uur !!!



tmuur1klaar.jpg


Voila de muur klaarzijnde ook alles mooi afgekit tot in de nok.



tvenster2.jpg


Dan in de andere muur nog dit rotte enkelglas vensterding uitbreken ... het uitbreken ging verrassend snel

De nieuwe venster was zelfde verhaal als de andere we hadden een failliete ramen boer zijn uitverkoopdag gespot op internet en zijn daar dan gaan kijken. We hebben dan een passend venstertje gevonden maar dat was merkelijk minder hoog. De van de andere nieuwe venster gerecupereerde stenen heb ik dan gebruikt om deze venster op te metselen tot passende maat



tvenster2opgemetst.jpg


Vanbinnenuit ziet dat er dus zo uit...



tvenster2binnenstut.jpg


Dan het raam geplaatst met een alternatieve stutting



tvenster2zettingmetsnelbouw.jpg


dan binnekant met 2 snelbouwstenen opgemetseld ... jaja ik weet dat er veel pur is ... maar wat over is recupereer ik terug om stukjes uit te vullen waar nodig.



tvenster2bijgewerkt.jpg


na wat breekmeskunstjes ziet het dan zo uit!



tvenster2buitendetail.jpg


een detail aan de buitenkant (het is nog niet opgevoegd maar dus wel met veel aandacht gemetselt, na het voegen zal niet te zien zijn dat hier ook maar iets aan is verandert en dat was ook de bedoeling!



tvenster2totaal.jpg


Zo ziet de woning er dus momenteel uit.



Niet zo heel veel nieuws maar toch kom ik al even met een update



ik ben ondertussen begonnen met het maken van een balkenframe voor de tweede muur. Deze is een stuk lastiger. Vroeger waren er 2 gemetselde schouwen. 1 is er nog steeds voor de verwarmingsketel maar de tweede is ooit al dicht gemetseld. Helaas hebben die mensen het nogal slecht afgewerkt en opgemetseld. De snelbouw blokken steken een halve tot twee cm uit dus ik heb 1 balkje volledig moeten aanpassen om mooi te passen. Dat nam meer tijd dan ik verwacht had maar goed ... daar zijn we al over.



Dan de voor de nog bestaande schouw ga ik het mij niet te moeilijk maken en mooi een omkisting maken zodat ik rechte vlakken over hou gewoon omdat dat het mooiste is en het minste gepruts met het plaatwerk naderhand. Ook geeft dat minder plaatverlies.



Genoeg gezeverd op naar de foto's



m2_1.jpg


dicht gemetselde schouw ... slecht gedaan maar goed zien we naderhand toch niks meer van en de balkjes staan waterpas.



m2_2.jpg


Hier zie je een eerste deel van de uitbouw voor de nog bestaande schouw.



m2_3.jpg


Ik heb gebruik gemaakt van haakjes en hoekse verbindingen ... en ja je kan nog schroeven ook al is het kleine balkje maar 20 cm ik heb een hoek schroever en een klein kruis schroevendraaiertje en dat lukt net!



m2_4.jpg


Balkjes tot boven gezet en met Tec7 aan de schouwkant verankert in de muurkant net als aan alle andere muren, ingeslagen slagpluggen, tec7 in het boorgat en tec7 aan de achterkant van iedere balk ... als ik iets doe doe ik het goed en ik ga niet besparen op een paar busjes kit van 2 euro per stuk! Het is mijn eigen huis dus nja



volgende dagen zal het weer wat vlotter gaan vinger doet geen pijn meer en ondertussen ook van de snotneus af



en voila het balkenframe voor rond de schouw is dus eindelijk klaar. Best wel wat werk om alles mooi waterpas en stevig te krijgen.



Ik heb gebruik gemaakt van zowel tec7 als metalen hoekframes met 4 schroeven en 4cm zijdes 90 graden in galvanise en natuurlijk ook verankering in de muur met fisherslagmoeren en net zoals alle andere verankeringen in de muur ... gaatje geboort, tec 7 er in, tec 7 op de achterkant van de balk en dan ingeslagen als je het doet beter goed!



op naar de foto's

1.jpg


Bekisting duidelijk zichtbaar rond de schoorsteen



2.jpg


De bekisting van aan de zijkant bekeken aan deze zijkant komen over de volledige hoogte verdeeld 3 RGB spotjes



3.jpg


Grote ruimte zal opgevuld worden met glaswol ... ik ben nog aan het twijfelen om hier een appart gedeelte in te maken voor een geintegreerde subwoofer ... maar dat zal later bekeken worden als ik plaaten aan het zetten ben Ik heb reeds 4 degelijke luidsprekers (stageline) die meer dan genoeg lawaai geven dus nja ...



4.jpg


Closup van de hoekprofieltjes en bevestiging. Ik heb er goed aan gedaan om voor paar euro van die metalen hoekjes te kopen voor de schouwombouw want dat gaat dus echt een stuk sneller en het is echt zeer zeer stevig. Ook moet je niet alles voorboren, doordat het 2 kleinere schroefjes zijn ipv 1 grote, splijt het hout minder snel.



5.jpg




Zo heb ik dus 2 sets van 3 ... het zijn GU10 richtbare spotjes van Gamma ... de zogenaamde bompie spotjes lekker goedkoop en mooi in gebrushed alu. Deze zullen vooraan aan de onderkant van de schouw opbouw worden geplaatst en aan de zijkant over volledige hoogte. De Halogeentjes gaan direct de vuilemmer in en er zullen RGB afstandsbediende spotjes in komen van CDRWinkel Op de witte muren en de mooie vloer hoop ik daarmee beetje trendy licht te hebben



Dikke update, hard gewerkt dit paas-weekend



De tweede muur is ook volledig geisoleerd en met platen afgewerkt + afgekit! Heb niet het volledige weekend kunnen werken aangezien het zoontje met pasen wat extra aandacht gekregen heeft en we ook bij de familie zijn geweest. Desondanks flink opgeschoten en daat ben ik erg blij mee!



De target was ... muur klaar tegen Pasen :)



01.jpg


Ik had nog een halve rol overschot van de dak isolatie (18 cm dikte) en die kwam nu ideaal uit om de bekisting van de schouw volledig te vullen!



02.jpg


Een zijaanzicht!



03.jpg


Electriciteit aangelegd voor 5 spotjes met 2 contact dozen om alles mooi af te werken. Kabeldikte 1.5. Dit is voor 220 volt GU10 voetjes. Er komen ledspotjes in van 5 watt het stuk dus op zich allemaal overkill maar ik doe alles zo goed mogelijk en zoals voorgeschreven. Op het doosje stond dat er kabel nodig was van 0.75 maar dat vond ik toch iets te veel risico in een houten constructie! Dus 1.5 zeker in orde!



04.jpg


Zicht op contactdoos nummer 2



05.jpg


Isolatie laag 1 klaar ... nu hebben we overal terug dezelfde spatie over.



06.jpg


Op naar de 6 cm tegen de muren :) samen geperst tot 4.5 a 5 ...



07.jpg


Lijkt vlot te gaan maar met de dakschuining best wat geklommel



08.jpg


Zo goed als klaar



09.jpg


En ook hier opnieuw platen gezet



10.jpg


Dit was de lastigste plaat aan heel de zolder ... ik moest deze kunnen bevestigen op de balk dus allemaal lipjes gemaakt, tevens 2.5 cm insprong voor venster.



11.jpg


En voila hier en daar nog wat moeten aanpassen en vijlen maar ze staat er in



12.jpg


Dagkant aan de schouw gemaakt met 3 cirkeltjes voor de inbouw spotjes



13.jpg


Schakelaar aan andere kant van de schouw gemaakt deze staat eigenlijk uit het zicht en heb je normaal ook niet nodig aangezien de LED RGB spotjes afstandsbediening hebben maar desondanks toch soort hoofschakelaar ingewerkt. Hier zie je duidelijk dat de ribbelbuis tot in de contactdoos loopt ... deze is naderhand ook nog even afgekit.



14.jpg


En zo ziet dat dan uit.



15.jpg


Handige tip als je gaat kit spuiten. Waar je een uitstekend puntje hebt gesneden even met een CDR stiftje een lijn trekken. Dan kan je je makkelijker orienteren als je gaat spuiten!



16.jpg


En voila Lampjes aan dit zijn nog gewoon halogeen lampjes ... de volledige fitting wordt pas gezet na het verven uiteraard



17.jpg


Overzicht muur met de lampjes uit



18.jpg


Zelfde maar met de lampjes aan
 
Lid geworden
6 sep 2011
Berichten
171
Waarderingsscore
0
Punten
0
Deze week zal er verf gehaald worden maar door de week moet ik dat voor en na mijn werk doen dus dat vlot al minder ... volgen weekend op zaterdag een trouwfeest en op zondag vertrekken we vroeg in de ochtend voor een weekje verlof (en 2 dagen werken) in zuid frankrijk dus dan zal er even geen update zijn

Af en toe ook even rusten he!



Net wat rond gebeld voor het verven van de osb platen ... dat is beetje tegenvaller



OSB platen zijn blijkbaar voorzien van een laagje parafine dat je er eerst moet af schuren. We hebben in totaal een 150 vierkantemeter osb! dus dat worden flink wat schuurschijfjes voor mijn bosch Gelukkig heb ik ook een band schuurmachiene dus we gaan wel kijken hoe het vlot ... morgen eens wat testjes doen!



Dan de begroting ... het vervolg



Primer bij Gamma kost mij 55.90 euro voor pot van 2.5 liter. Daar zou ik 35 vierkantemeter mee kunnen doen ... nu ik ga wat pesimistisch zijn dus pak maar 30 ... dan heb ik 5 potten nodig. De primer is dus 280 euro.



Daarna kan je geen muurverf gebruiken blijkbaar ... je moet satine verf kopen soort lak zeg maar ... ik heb nog geen prijs maar ik hou mij al vast!



Het zal dus niet meer voor het verlof volledig geverfd zijn dat is wel duidelijk Straks eens bekijken of ik mijn stofzuiger kan voorzien van een kapje om over de schuurmachiene te zetten want schuren terwijl je er in woont is toch niet zo super !



UPDATE



Ondertussen ook de prijzen voor het aflakken in glans of satine! Dat zijn ook potten van 2.5 liter en daarmee doe je een 16 vierkante meter ... laten we weer pesimistis zijn en zeggen dat we er 10 nodig hebben.



Eenheidsprijs ... 30.95 euro ... dus komt nog eens 310 euro bij de begroting bij ... nog wat borstels en onzin ... 600 euro ben je kwijt. Dan zijn mijn 2 dakhellingen geverfd en mijn 2 muren. Best wel een stevig bedrag vind ik maar goed ... dat hoef je ook niet iedere week te doen natuurlijk. Ik ben nu nog aan het twijfelen tussen glans of satine.



wat opgeschoten ... foto's volgen.



Eergisteren alles opgeschuurd met rondschuurmachiene en p60 schuurplaatjes ... wat een hel van een werk ... als ik het nog ooit eens doe ... schuur ik de platen vlak na het zagen en voor het zetten terwijl ze nog plat liggen. De muren schuren ging vrij goed ... maar de dak schuinte is een echt rotwerk! Spierpijn, trillende armen etc.



Gisteren alles goed stofvrij gemaakt en alles geverf ... daarbij heb ik een enorme gok gedaan ... om te besparen en gewoon omdat het kan.



Tegen beter weten in heb ik niet gekozen voor primer en houtverf. Ik ben gegaan voor de extra dikke muurverf van Gamma. Dit nadat ik paar mensen gevonden hebben die dit ook gedaan hebben en het al ettelijke jaren in huis hebben. Ben ook gaan kijken naar iemand die dit in een garage had en ook daar was het resultaat volstrekt ok!



Ik heb dan gisteren dus 2 lagen aangebracht. We hebben gekozen voor eischaal wit. De dikke verf maakt de OSB plaat minder ruw van relief. De naden zijn wel lichtjes zichtbaar ... heel lichtjes maar ... als je er bv met een spot op schijnt :) Wil je dat niet meer dan moet je of wel echt schuren als een gek of wel licht schuren en dan renovatievlies over zetten ... de aftekening is niet echt van uitsteken of van spleetje ... maar eerder gewoon de rechte naad die op valt dus best gaan voor renovatie vlies. De dikke verf maakt wel dat de minder grote gaatjes echt wel gevuld zijn zelfs schroefgaatjes waarbij de schroef niet te diep is geschroefd zin niet meer zichtbaar.



Het verven ging goed en de verf pakte ook zeer goed op de platen dus zeker in orde!



De begroting ... 90 euro grote pot 45 euro kleine pot. 2 lagen gedaan met 2 grote en 1 kleine pot en nog overschot voor bij te werken (ongeveer helft kleine pot) Groot is 10 liter denk ik en klein 5 dus een 25 liter moet je rekenen voor 150 vierkante meter. totale prijs is dus 225 euro. Merkelijk minder dan de 600 euro voor primer en houtverf. Is het even goed ? Time will tell maar als ik het achter 5 jaar opnieuw moet verven ... is het nog altijd goedkoper en het ziet er ok uit, het bladert niet!



Stuk mouse ondervloer ook al gelegd en nu worden het dus mouse, balkjes, afkitten tegen de zeiwanden en dan weer glaswol er tussen voor het geluid ... dan osbplaten in de groef geniet dus zonder schroefgaatjes.



Fotootjes volgen spoedig Datakabel vergeten Doh.



zoals beloofd ... een foto verslag. Van het schuren heb ik geen foto's gemaakt daar kan iedereen zich wel wat bij voorstellen en de foto's zouden identiek uitzien gewoon wat meer rondvliegend stof ...



maar dan van de verfwerken ...



1.jpg


Deze foto geeft een beetje een overzicht van hoe het er gaat uit zien. onderaan heb ik een naad tussen twee platen maar das mijn eigen fout ... dat komt omdat de onderste platen verkeerd om gezet zijn maar dit is in de kast en wordt nog uitgevuld schroefgaatjes en nog paar kleine groefjes worden ook bijgevuld en dan nog snel oververfd.



2.jpg


Hier kan je duidelijk zien hoe ik de balkjes allemaal op maat maak en dus ook gleufjes uit haal voor de leidingen. Een fijn werkje zal je denken maar het valt best mee... even aanduiden met een stiftje, 2 gleufjes zagen en even met de platte schroevendraaier klikken ... blokjes komen er dan mooi uit. Tussen de ramen komt uiteraard nog glaswol, er ligt gewoon even een plaat op om te laten zien hoe het zal uitzien



3.jpg


andere hoek



4.jpg


Dit zal dus ongeveer het eind resultaat zijn.



5.jpg


En de inbouwspotjes zitten er dus ook mooi in ... ik verwacht de LED RGB lampjes vandaag of morgen zeer spannend !!! Direct als ik ze binnen heb zal ik hier update doen. De wifi access point is ook onderweg.



6.jpg


Hier nog met de Halogeenlampjes aan geeft al beetje idee.



7.jpg


Hier zie je dat er nog wat opvulwerk aan de randen is maar ook dit komt wel in orde vulmiddel is al thuis maar dat is dus een werkje voor in het weekend. Eindresultaat volgt uiteraard!



8.jpg


kijk op de balken en het plafond ... nog paar verf ongelukjes bovenaan corrigeren



9.jpg


Blik op de muur plus dakschuining. Dagkanten worden ook nog gemaakt in mdf ...



10.jpg


eindresultaat ben ik best tevreden over ... als je hier dus renovatievlies zou over zetten is het perfect glad ... wij gaan dit niet doen aangezien we zeer tevreden zijn met het resultaat, Het extra werk zou voor ons niet veel aan verschil maken en niet echt bijdragen. De naadjes zijn bijna niet zichtbaar tenzij je er echt op gaat schijnen met een sterke lamp. Dan vallen ze gewoon op ondat ze zo recht lopen.



11.jpg


25 liter verf en er is nog genoeg over om na het uitvullen de gaatjes snel te overschilderen, dagkantjes te doen en hier en daar wat correcties die nog nodig zijn zoals de schouwrand.



12.jpg


Uitzicht uit het zolder raam... veld mooi geploegd en gerold, onze fruitbomen (1 kersenboom, 1 appelboom, 1 perenboompje, 1 pruimenboom) staan mooi in bloei heel er mooie tijd!



Update na het weekend ... het lijkt niet zo veel vordering maar het is toch flink wat werk geweest.



Eerst en vooral zijn de RGB leds geinstalleerd ... ziet er super uit maar daar ben ik vergeten foto's van te nemen zal voor morgen zijn ik ga ze wel nog tweaken met plexi voorkantje ipv aluminium om een beter bereik van de remote control te bekomen! Ingebouwd is het nl flink mikken



1.jpg


Hier zie je de eerste banen isolatie en dan ook het derde rijtje in het houten vloerframe ... het uitzagen van kabeldoorgangen heeft flink wat tijd in beslag genomen maar dit is het zwaarst bekabelde stuk van de zolder dus het ergste is achter de rug Tevens ook even 4 luidspreker kabels getrokken.



2.jpg


En voila ... hier ben ik even aan bezig geweest! 3 stopcontacten, 1 schakelaar voor de stopcontacten, RJ45 utp kabel (opbouwaansluiting moet ik nog zetten) Telefoonkabel (nog aan te sluiten en dan doorgan voor de 4 luidspreker kabels die in de 4 hoeken van de ruimte uit komen. Op deze plaats komt er een 19" rack met daarin de wifi, draadloze telefoon, versterker en misschien nog wat andere dingen zoals naderhand een servertje en zo. Alle stroom buiten de hoofdverlichting is nu klaar (daarvoor moet eerst nog wat muur gemetseld worden of zo.



3.jpg


andere hoek :) tevens reeds direct in gebruik voor het laden van de boormachines



4.jpg


Ik was gaan kijken voor niko inbouw doosjes voor de luidsprekers ... 35 euro per stuk zonder afdekplaatje ... ik heb dan maar gekozen voor deze oplossing ... aansluitingen die eigenlijk gebruikt worden om aansluiting te maken in luidsprekers ... werkt perfect 2.5 euro per stuk en hebben een banaan + schroef fitting die dingen van niko is met van die rotte veertjes en steek pennen die nogal eens durven stuk gaan ... kortweg 150 euro bespaard en een beter product ingebouwd resultaat is best ok!



5.jpg


Veel aandacht ook hier voor de isolatie. Het mag dan wel hoofdzakelijk geluidsisolerend zijn ... we doen het toch goed.



6.jpg


Dit geeft een heel pril beeld van hoe het eindresultaat gaat worden! Witte muren met osb vloer is best wel mooi eigenlijk!



7.jpg


Kabeltv aansluiting ook gemaakt. Hier komt ook nog een module van 4 stopcontacten dus dat is weer een uur of 2 werk maar dan is alles van bekabelen klaar. Rest van de vloer zal dus merkelijk sneller gaan!



En opnieuw een update zoals beloofd ... Gisteren na mijn werk nog 2 uurtjes gewerkt aan de vloer ... langzaam maar zeker schiet het op.



1.jpg


Even testen en springen! Jaja het kan er tegen



2.jpg


zo ziet het stuk uit waar de TV en DVD speler zal komen... tweede luidspreker aansluiting is ook ingebouwd



3.jpg


zo kan je zien tot waar ik geraakt ben ... 3 plaatbreedtes



4.jpg


zo ziet het uit als je wat dichter van op de vloer een foto maakt ... geeft beetje weer wat het eindresultaat is



5.jpg


Zo zien de ingebouwde spotjes dus uit met RGB ledjes ... ik ga wel nog ander frontje maken zodat de IR bediening beter werkt nu is het een beetje mikken



6.jpg


Ieder ledje heeft een eigen kleur dus ... nu het is lastig om te fotograferen :-( dit is rood



7.jpg


Wit wordt gemaakt door de kleuren samen aan te doen echt RGB



8.jpg


Resultaat tegen de muur ... hoe sterk zijn ze ... wel als je ze op wit zet verbruiken ze 5.2 watt (snel opgemeten) de door mij geschatte licht opbrengst is ongeveer 30 a 35 watt halogeen. Zet je slechts 1 kleur aan is de opbrengst eerder sfeerverlichting te noemen ... perfect voor wat hier het doel is dus



Er is niet zo heel veel reactie maar ik blijf toch mijn updates posten



De RGB lampjes komen van bij cdrwinkel



21.81 euro per stuk ... dus ja als je er 5 wil kost het best wel wat centjes een dikke 100 euro zeg maar ... fitting is gewoon gu.



waarom apparte wand dozen?

- de enkele stopcontacten zijn veel goedkoper

- ze staan 2 cm uit mekaar daardoor kan je ook dikkere transfo's en zo plaatsen zonder dat je dan het stopcontact er langs niet meer kan gebruiken



de stopcontacten (4 naast mekaar) komen onder de bureau's dus die zie je dan toch praktisch niet.



Hopla foto verslag



1.jpg


en nog maar balkjes leggen ... tevens een halve dag verloren met extra balkjes halen ... ik heb toch meer gebruikt dan ik initieel uitgerekend had dus 2 pakken bijgehaald



2.jpg


Alle dozen afgewassen ... tv geinstalleerd en alles op het reeds afgewerkte stuk gezet



3.jpg


Overzicht op het laatste stuk. Goedgekeurd door het zoontje en zijn "Skoop" hij is in de fase van grondwerken tegenwoordig samen met landbouwvoertuigen.



4.jpg


Plugjes aansluiten ... ik had niet zo veel zin in solderen en prutsen ... en ik wilde mijn speciaal tang knijp ding eens gebruiken (geen idee how zo iets heet)



5.jpg




6.jpg




7.jpg




8.jpg




9.jpg




10.jpg


Voor de zekerheid isolerende tape rond gedaan (ik wist niet of de alu folie van de glaswol geleidend was en ik was te lui om mijn stroommeter in de kelder te gaan halen ... ik laat het later wel eens weten of het geleid of niet maar dit is dus zeker geisoleerd.



11.jpg


En zo ziet het dan uit ... de luidsprekers die hier staan zijn van die kisten om normaal subwoofers in je wagen te maken ... fijne is dat die reeds een schuine achterkant en bekleding hebben ... de ingebouwde speakers zijn 30 cm 8 ohm. Voor hoog en midden ga ik mogelijk nog kleine speakers maken die ik er boven kan monteren. Middentoner moet ik nog kijken voor de tweeters heb ik reeds 2 silkdome inbouwtweeters liggen .. nu dat is allemaal iets voor later. Aan de tvkant komen 2 kant en klare luidsprekers maar die staan nog in de kelder momenteel ... eerst wat opruimen en zo



ole pistolet (uit samson en gert) dit weekend beetje verkouden maar toch flink werk geleverd! De vloer is volledig afgekit met transparante kit (er komen nog plintjes over maar ik wilde het volledig dicht hebben), Gaatjes en gleufjes in de muuren bijgewerkt en overschildert.



1.jpg


Netwerk aansluiting opbouw van legrand ... hier had ik een beetje schrik voor en dus maar van een duurder merk gekocht ... utp is goed maar toch wel gevoelig.



vloerplaatje vast gezet

3.jpg


kabeltjes aansluiten is met kleurcodes mooi aangeduid ... gewoon er tussen steken en vastklikken. Heb er foto's van maar die zijn wazig sorry daarvoor. Daarna klik je eigenlijk gewoon alles in mekaar.



4.jpg


Netwerkkabel er in en de wifi geinstalleerd ...



5.jpg


Even testen met de mini pc Asus EEE en alles werkt!



6.jpg


Zijkant van de schouw verder afgewerkt, moet nog even opnieuw geverfd worden



7.jpg


Vernissen van de vloer ... eerst alles lichtjes opgeschuurd en dan 3 potten gamma vernis voor intensief gebruik ... kostprijs 45 euro per pot ... je hebt er 3 nodig ook al is het 40 vierkante meter en de pot is voor 45. Probleem is dat osb een soort relief heeft en dat neemt veel meer vernis op. 2 lagen opgezet met de roller!



8.jpg


We zijn gegaan voor zijdeglans ... echt glanzend is nogal glad en te shinny



9.jpg


De balken heb ik ook in de vernis gezet! Mijn god wat een verschil echt mooi !!! Nu de middenste balk is een andere houtsoort en met nogal wat stukjes uit dus ... daar hebben we aan beide kanten een cdrek tegen gemonteerd ...



10.jpg


Verschil met en zonder vernis ... ook de balken 2 lagen gedaan!



11.jpg


CDrek gemonteerd tegen de balken! De achterkant van de vezelplaat wordt nog donker gemaakt



12.jpg


eindresultaat van de satine vloer na 2 lagen en uitgedroogd!



13.jpg


Eerste kast boven gezet! Grote stap vooruit met daarop mijn bescheiden collectie miniatuur Toyota / Lexus / Subaru autootjes ... nja soms nog beetje kinds zeker



Ik moet nu nog een klein stuk van de vloer doen en dan is ook dat weer af. Tegen het einde van de week zullen we dan ook de computers en dergelijke naar boven doen! Tevens mooie passende chocolade bruine mat reeds boven liggen en onze chocolade fatboy is ook al naar boven verplaatst.



Om deze week geen tijd te verliezen met nog matteriaal en zo halen heb ik vrijdag namiddag al het nodige gekocht onderandere 2 draagarmen voor mijn lcd schermen bij ikea.



60267_pe166271_s4.jpg




net geen 20 euro per stuk.



daar zit nogal veel verschil op :) we hebben 200 vierkante meters aan gevel die te renoveren is maar doordat we wat speciale hoeken en speciaal metselwerk ronde de ramen hebben wordt er uit gegaan van een 240 vierkante meter.



We willen dus

- uitslijpen

- zandstralen

- opvoegen

- beschermlaag om de geven wel te laten ademen maar toch vochtafstotend te maken ... je kan het vergelijken met een waxlaag op je wagen



de eerste die langs kwam was een aannemer die 2 straten verder woont en gespecialiseerd in gevel renovatie. Kostprijs 16500 + 6% btw (verlaagd tarief voor renovatie)



Wij waren daar toch een beetje van onder de indruk om eerlijk te zijn ... we vonden dat echt wel schandalig veel geld!



Toen ben ik eens gaan kijken bij Boels wat het kost om alle toestellen te huren en het zelf te doen ... totale prijs alles inbegrepen spreken we dan over 1800 euro voor 2 weken ... voor de overige 14.000 wil ik wel eens 2 weken verlof nemen. Zelfs als zelfstandige! Verder heb ik geen schrik op stellingen, de tuin is niet echt aangelegd dus er hoeft eigenlijk nergens naar omgekeken te worden. Hoogste stuk is 10 meter en dat is de nok van het dak ... ik heb al stukken hoger gewerkt.



We lieten het daar even bij en hebben in die tijd nog eens 2 andere aannemers laten komen ... en dat maakte de financiele brok toch al iets lichter. Offerte 1 was 6200 + 6% btw ... de derde is iemand die iets verder woont (een 30 tal kilometer) en die wilde het doen voor 6480 + 6% btw. Die persoon had als extra voordeel dat we het gewoon een maand of anderhalf op voorhand moesten laten weten en dus geen wachttijden van een jaar zoals bij de eerste.



Nu gaan we alles nog afwachten op papier en we hebben ook gevraagd naar de gebruikte producten en werkwijze (slijpen bv kan traditioneel maar ook met zand of met water of zelfs een combinatie) tevens is er veel verschil in de eindafwerkingslaag. Goedkope beschermfilters gaan bv heel erg blinken/reflecteren/glimmen in de zon ... dat kan voor plekken zorgen als het niet overal even dik is aangebracht en ziet niet zo fantastisch uit.



Wat we er mee gaan doen ... wel we hebben nu een idee en we spreken toch wel over wat geld nu voor een 6000 euro laat ik het liever doen dan dat ik zelf moet 14 dagen stellingen bouwen en zo voort.



Andere vorderingen :) mijn wagen was einde leasing dus die moest ook nog verkocht worden dat is nu zo goed als rond (reed met een subaru outback diesel) de volgende zal besteld worden eens de subi definitief verkocht is en het zal een busje worden (Hyundai H1 people). Toch praktischer met verbouwingen en we gaan vaak met de wagen naar buitenland. Maar ... dat wil zeggen dat ik dik een maand met de honda moet gaan werken (25 jaar oud en een hatchback dus praktisch geen koffer ... dat zal spannend worden voor matterialen te halen!



- Wat gaat er eerst gebeuren ... verder afwerken van de zolder (laatste kleine dingen) Daarna stuk kelder onder de badkamer isoleren en keldergat opmetselen + kap maken.

- inrit uitgraven (ligt vol steenpuin en moet nog afgecementeerd en getaard worden aan woning kant

- nieuwe garage beginnen in te plannen en bedenken



updates blijven hier uiteraard komen ... laatste zolder pics ook dadelijk online zijn nog aan het kopieren



En omdat foto's zo veel meer zeggen dan gezever en jullie graag plaatjes kijken ...



01.jpg




Linusje wilde absoluut even een live concert geven op de zolder feestje om te vieren dat de ruwe werken min of meer klaar zijn ... enkel nog dagkantjes vensters, lampen ophangen en het trapgat + trap ... dat laatste wachten we offerte van af ... de rest zal wel ergens in de loop van deze week gedaan raken! Ook zijn we aan het kijken om aan de doosopbergkanten deurtjes te laten maken ... mijn schoonbroer is schrijnwerker maar heeft al veel werk dus we gaan kijken wat hij zegt anders wordt het tijdelijk gordijn tot hij wat rustigere periode heeft.



02.jpg




Hier doen we het allemaal voor he ik had geen bureau meer en nu dus wel terug ... alles mooi aangesloten, kabels samen gedaan, 2 monitors opgehangen ... en er dan achter gekomen dat ik geen wireless heb in mijn pc dus ergens deze week even een wifi kaartje scoren Kleinigheid over mijn pctje ... gewoon voor de geintresseerden. AMD dual core athlon volledig passief gekoeld! ook Passieve voeding dus geen geluid. Er is 1 fan die op zeer zeer lage toeren draait en die hoor je echt niet. Ik heb een hekel aan pc's die lawaai maken! Verder zit er een gforce kaart in ... geen idee welke maar ook passief en 1 GB geheugen ... dan een tvtuner die niet in gebruik is (voor analoog capturen) en een soundblaster live waarvan ik enkel de hoofdtelefoon gebruik 2 AOC 22 inch beeldschermen. 2 TB harddisk en 8 GB ram geheugen. Ik werk met Ubuntu Linux 64 bit.



03.jpg




Voila een oude Marantz radio + versterker met 4 kanalen gevonden op kapaza en bij mij in de buurt voor 60 euro. Werkt perfect en ik ben nogal Marantz fan. Geluid is zeer zeer aangenaam, meer dan genoeg vermogen en ik heb voor 35 euro ook een passende platenspeler op de kop kunnen tikken ... niet dat ik zo fervent platen aanhanger ben maar voor 35 euro in perfecte staat wilde ik dat er wel bij



04.jpg




05.jpg




Andere kijkhoek, oh ja ... cherry keyboard en het lampje komt uit de ikea maar is omgebouwd van 12 volt 30 watt halogeen naar 15 ultra bright warm White LED's 3,4 watt in totaal... 2 jaar geleden eens mee geammuseerd. De lamp heeft 2 standen 1 fel en 1 minder fel. Ik dacht dat dat niet zou werken bij leds maar dat werkte dus wel.



06.jpg


Kunstwerk opgehangen en nespresso geinstalleerd -> Linux -> Werken -> moet koffie bij



07.jpg


Mijn vrouw haar tijdelijke bureau met haar Imac.



Hopla een update ... dit keer op de beneden verdieping ... we hadden een soort lelijk buffet

001.jpg


zo zag het dus uit



002.jpg


wat curver bakken er tussen gezet zodat ik niet heel het huis vuil maak ... bovenblad ging er makkelijk uit



004.jpg


zoontje vindt breekwerken zeer leuk dus ook goed mee geholpen



006.jpg




007.jpg


beetje proper werken ... doordat ik alles met de hand heb gekapt is er ook geen massa stof zoals bij slijpen.



008.jpg


voila de boel uitgebroken ... de wand waar je tegen aan kijkt onder de trap gaat ook nog eens weg ... ook iets van de vorige bewoners en echt afschuwelijk.



vandaag wat verder onderzoek gedaan naar onze vloer en daar wordt je niet bepaald vrolijk van ... we hebben dus lelijke klik laminaat, daaronder een poly mouse, daaronder een soort pur platen van cm of 3 a 4 ... tot daar allemaal ok maar daaronder liggen er korrels ... ja je leest het goed een soort zwarte losliggende korrels ... en daar ben ik niet zo blij mee.

De vloer gaat er volgend jaar wel uit maar wil momenteel al de vloer onder de kast uit halen maar de korrels gaan er onderuit lopen als zand korrels en dan wordt mijn vloer instabiel ...

wat ga ik nu proberen morgen ... onder de kast een verhoogje maken met itong blokken ... en daar de kast op. Dan kunnen we volgend jaar de vloer inclusief korrels er uit gooien en een goeie vloer leggen

er is ook een positieve noot ... we zouden dan een vloerverwarming kunnen leggen ... ik overweeg het wel zeker omdat we ook een warmtepomp willen zetten na afzienbare tijd we hebben nu nog 2000 liter mazout in de ton en hebben beslist dat dat de laatste keer is dat we nog mazout indoen. Die onzin kan niet blijven duren he



Here we go again Een foto verslag van de werken in de snikkende hitte dit weekend ...



01.jpg


Hier kan je in het blauwe hoekje zien hoe dik de vloer eigenlijk is ... onderaan zijn dit gelegde geleide stenen in metaal frame, daarboven liggen de leidingen met 4 cm argex korrels, dan een plaat glaswoll met daartegen een laag gyproc geplakt en daar dwars over nog eens een laag gyproc geplakt, dan poly mouse + alu laag en daar pas de laminaat op. Nu hadden we de kast gewoon op die gyproc kunnen zetten maar als we dan naderhand de vloer willen veranderen lopen de argex korrels er onder uit en verzakt de hele kast ... dus we zijn maar voor de betrouwbare oplossing gegaan ... alles er uit tot op de geleide stenen en dan 7 cm ytong



02.jpg


Hier hebben we de blokken even kort de begroting voor de onderblokken ... 10 blokken gekocht (1tje reserve) en een pak van 25 kg ytonglijm van knauf. tevens 2 potjes renoband van knauf gekocht om de randen naderhand bij te vullen. Totale prijs 43 euro.



03.jpg


Met een stuk osb een lat gemaakt (had ik nog over van de zolder, om zo de zaaglijn te maken in de huidige vloer.



04.jpg


zagen ... korte bewegingen en dus ook ondertussen 2 blaren op vingers ... maar goed wie iets mooi wil moet ook wat pijn kunnen verdragen. Wipzaag was geen optie want er liggen leidingen onder



05.jpg


Vrouwtje heeft de ytong blokken op maat gezaagd alle ander werk was zoweiso te zwaar maar nu heeft ze ook kunnen mee helpen!



06.jpg


Veel prut er tussen en constant met waterpas alles in de gaten houden, licht aan tikken met rubberhamer. De lijm droogt normaal op 30 tot 60 minuten en mag gebruikt worden tussen 10 en 30 graden celsius ... wij weten nu waarom. Bij 35 graden droogt hij echt heel heel heel erg snel! Dat kwam ons nu wel even goed uit



07.jpg


Mooi rond de leidingen door gewerkt ... kost wat prutstijd maar het eindresultaat is wel een stabiele en stevige kast + geen problemen als we de vloer willen veranderen (nog niet voor direct)



08.jpg


Dit zijn de beruchte argex korrels, op zich helemaal niet zo slecht als je iets wil stabiliseren, isoleren en er leidingen liggen ... desondanks verkies ik toch om balkjes te maken en dan op te vullen met glaswol en daar de vloer over maar goed ... dit werkt wel. Groot nadeel is vooral dat als je ergens een lekje hebt waar de korrels uit kunnen je vloer verzakt ... niet fijn lijkt mij.



09.jpg


Halve dag verder en van de kast is nog niks te zien ... maar het plateau is klaar.



10.jpg


Hier is mijn schoonbroer dus aan het werk. Het is eigenlijk een IT-er (java programeur) maar om zich te ontspannen doet hij schrijnwerkerij, heeft opleiding gedaan en zo.



11.jpg


Stelppotjes om alles mooi waterpas te zetten



12.jpg


Hier zie je het gleufje dat ik nog moet opvullen, hier heeft het voorzichtig kapwerk zorgt dat je hier niet in de rotzooi komt ... op zich is het bij ons zeer goed gelukt.



13.jpg


aan de keuken kant hebben we voor schuifdeuren gekozen gezien de geringe ruimte en daar staat ook onze vaatwasser dus direct inladen ...



14.jpg


aan de living zijde 2 maal dubbel deur met van die demper dingen ... valt dus mooi zacht toe.



Ondertussen ook nog steeds aan het rondkijken wat we met de buitengevel gaan doen ...

- uitslijpen en opvoegen ... verschrikkelijk doer en veel vuil, je kan hier eigenlijk niet zelf aan beginnen

- bezetten ... minder mooi vinden wij persoonlijk, vrij duur (+- 6000 euro zonder btw)



nu hebben we zelf eens wat nagedacht en de boel goed laten vezinken ... veel rond gekeken en nu denken we dat we een vrij goede en betaalbare oplossing hebben die we zelf kunnen uitvoeren.



- We zouden stelling bouwen (gevel per gevel en voorkan kan per ladder gedaan worden

- de muren met de hogedrukspuit volledig proper spuiten ... losse voegen komen er dan ook uit ...

- dan paar dagen goed laten drogen

- dan echt diepe voegen bijvoegen maar de rest laten zoals het is

- 2 lagen puur compactuna opspuiten met zo een onkruid spuit toestel voor op je rug

- dan 1 deel compactuna 1 deel cement 2 delen water en dat tegen de muur zetten met een behangborstel

- dan 1 deel compactuna 2 delen cement 1 deel water en 1 deel rivierzand, dit geeft een dikke pap, daarmee over de muur gaan met behangpap borstel



Dan krijg je dus een soort gesementeerde grijze muur die zeer goed beschermd is. Voegen worden mee in gepapt en dat vult op zich op (we hebben dat gezien toen we de kelder gedaan hebben) het effect is dus dat je wel nog de steen en voegstructuur blijft zien maar dat alles goed dicht is.



Bijkomstig voordeel hiervan is dat de baksteen uitdroogt en geen vocht meer opneemt door de weersomstandigheden. Dat zorgt er op zijn beurt weer voor dat je in de baksteen in plaats van water stilstaande kleine lucht delen krijgt wat de facadesteen lichtjes isolerend maakt.



Daarna zouden we dan kijken eens dit allemaal goed is uitgedroogd om de volledige gevels te schilderen



kostprijs hiervan zal merkelijk lager liggen. Stellingen huren kost geen stukken van mensen bij Boels verhuurcentrale. Cement en water zijn ook zeer goedkoop, compactuna kost wel iets maar voor je voor 5000 euro verf en compactuna hebt gekocht kan je de ganse straat doen



Het is in totaal 200 vierkante meter gevel oppervlakte.



geschatte begroting

compactuna puur -> 15 vierkante meter per liter -> 13.3 dus pak 15 liter per laag -> X 2 -> 30 liter

Comapctuna voor watercementcompactuna laag nog eens 10 (dikkere matterie) -> 10 liter

Compactuna cementpap nog eens 15 liter -> 15 liter

Compactuna totalen -> 45 liter



Kostprijs -> 24.50 / 5 liter dus 220.5



Dan cement we hebben voor onze kelder 4 zakken nodig gehad dus we zouden hier toch gaan voor CBR CEM I P40 en daar schat ik dat we 20 a 25 zakken van 25 kilo van nodig gaan hebben ... kostprijs per zak is 10 euro. Dus in totaal 250



Water ga ik niet berekenen geen idee maar zal niet zo veel uitmaken op totaal.



Dan Primer ... ik zou gaan voor Dulex Protect Primer. Een betrouwbaar merk geen huisproduct.



* Primer op waterbasis die perfect vlekken (van roet, vet, nicotine, vocht,...)

* Rechthoekige emmer met ingebouwd verfrooster.

* 5 liter.

* Dekvermogen ± 14 m2/l.



ook hiervan zou ik 15 liter nodig hebben nu ik zou 20 liter pakken om zeker te zijn ... je kan altijd onderaan wat extra primer smeren 67.68 euro per 5 liter ... dus x4 270.72



Voor de verf zouden we gaan voor levis ... gewoon dat is de beste. 10 vierkante meter per liter dus 20 liter nodig. 92.90 per pot nu ook hier zeker een pot extra x 5 dus -> 464.5



totaal aan grondstoffen 1200 euro



dan stellingen huren voor weekje en wat extra dingen hier en daar, borstels, paar pakjes zand, handschoenen etc ... en misschien ook ineens 2 nieuwe dakgoten ... laten we het rond maken tussen de 2000 en de 2500 euro MAX en dat is btw inbegrepen



hopla ... na het verlof eerste zaterdagje klussen weer achter de rug ...



eerst 230 kg afval weg gebracht met het busje ;) man wat is dat handig!



het werd tijd om onze kelder (volledige woning is voorzien van een kelder) eens flink op te ruimen ... na al het klussen was het er echt een zooitje.



dus ... ikke bij Gamma wat rekken gekocht. De extra sterke al de rest is over het algemeen troep ... tevens komen deze in een packet waarmee je dus ook halve rekjes kan maken en dan heb je een soort werk tafel ...

1.jpg


3 pakken gehaald goed voor 6 kleine rekken (90 cm hoog)



2.jpg


enige dat je er voor nodig hebt ... is een rubberhamer ! Mag 350 kilogram per schap op en zijn echt stabiel en sterk.



5.jpg




6.jpg




in een ander deel van de kelder 2 voorraad rekken gezet en dan ook nog 2 halfjes met curver boxen om ons afval te sorteren op een propere makkelijke manier ... foto's daarvan volgen.



Niets spectaculair maar als opwarmer ... toch al een goed begin na de vakantie he :)



Ow ja :) zondag (gisteren dus) even naar FOK!-land geweest :) met zoontje en broertje ben ik eens een bezoekje gaan brengen aan Kinderstad Heerlen ... en dat was best wel aangenaam en leuk! Ik moet nog gaan oppassen of ik wil naar Nederland emigreren (kans is klein geen panier ... scandinavie is onze eerste keuze)



Hopla tijd voor een update :) het begon toch weer te kriebelen om wat te klussen. Vrouwlief wilde toch graag de dagkantjes van de ramen eens afgewerkt zien en toegegeven dat was begrijpelijk :) laatste stukjes zolder afwerken geeft direct een ander resultaat.

01.jpg


ik heb gekozen om de dagkanten te maken in 12 mm fijn afgewerkte MDF plaat. In totaal 3 platen gehaald van 122x61 cm kostprijs een 11 euro per plaat dus voor net geen 35 euro aan hout gekocht. De PUR en TEC had ik nog staan.



02.jpg


Alles mooi op maat gezaagd met de cirkelzaag. Goed voor de mensen die de aankoop van een cirkelzaag overwegen -> koop er eentje met een laser dat maakt dit soort taken super handig. Ik kon geen begeleider gaan vast zetten want dan was mijn plaat al beschadigd voor plaatsing!



03.jpg


Beetje matteriaal overzicht: Breekmes voor kleine correcties, meter, potlood, pen. nageltjes, schilderijhamertje, meter (meten is weten!) en ... wat plastic voor tussen het purren ... geen zin om pur op mijn vloer te krijgen.



04.jpg


Op de randen alles mooi vast genageld met kleine nageltjes en met een slagpin ook doorgeslagen om naderhand uit te vullen. Rondomrond vast gezet met EEN BEETJE PUR !!! dat zet flink uit dus niet volspuiten gewoon hier en daar een toefje ... dan zet zich dat vanzelf mooi. Om alles op te spannen onder rechte hoeken heb ik cddoosjes gebruikt ...



05.jpg


Andere venster zelfde systeem toegepast! Ook hier mooi genageld en dan alles met toefjes pur vast gezet. CD Doosjes houden alles op zijn plaats :) Doe dat maar eens met je mp3's !!!



06.jpg


rondomrond moet ik nu nog enkel wat uitvullen en dan rond de ramen afkitten dat gebeurt morgen of overmorgen normaal :)



naast deze werkes ook nog even wat kapstokjes opgehangen en dat soort kleine dingen ... ow ja en luidsprekers in mijn minibusje geklust maar ik veronderstel dat dat eerder is voor pta



1.jpg


dagkantjes mooi afgeplakt en dan afgekit (ik weet dat ik niet goed ben in proper kitten met vaste hand dus het half uurtje afplakken maakt het eindresultaat ten minste fatsoenlijk)



2.jpg


Ben zeer tevreden over het resultaat, volgende week worden de dagkantjes ook geverfd in zelfde verf als de muren



3.jpg


Dan metalen plaatjes gehaald bij de lokale amerikaanse stok (snuffelmarkt.be) aan 1.96 euro per stuk, hiermee ging ik een soort van houdertjes maken om mijn plafond lampen aan te hangen. We hadden reeds 2 passende lampenkappen en die wilde we dus hergebruiken ... ook budget willen we absoluut beperkt houden.



4.jpg


Voorzichtig en MET HANDSCHOENEN aan mooi geplooid onder een hoek van 42 graden (schuinte van onze zolder)



5.jpg


Hier zicht van boven (hoek gemeten met geodriehoek ... niet volgens de boekjes maar werkt wel!



6.jpg


Dan in het midden een gaatje in geboord om de kabel door te steken. En uiteraard mooi de bramen weg geveild met een miniatuurveiltje



7.jpg


Voor ...



8.jpg


na ...



Gisteren flink aan de slag geweest ... ik heb de vroege shft dus wel vroeg opstaan maar in de namiddag ook thuis (vanaf 16.00 ongeveer) ...



we hebben al paar keer gemerkt dat in onze badkamer de vloer nogal koud wordt/blijft als het buiten koud is. Nu onze badkamer is gemaakt in een oude achterbouw wat vroeger een stalling was. De muren en het dak zijn geisoleerd maar de vloer dus niet. Nu de ruimte is onderkelderd. De kelder heeft een hoogte van ongeveer 1m40 dus valt best in te werken. De aanbouw was reeds tot badkamer omgebouwd voor wij de woning kochten dus hoe en wat presies weten wij ook niet.



Ik mij gisteren voor bereid ...

01.jpg


2 zaklampen en een brede hoek grote lamp aangezien de kelder geen ramen heeft :)



02.jpg


Dit is de huidige ingang ... geen wonder dus dat er koude door binnen kan... de ingang in 80 cm hoog maar de kelder zelf is dus nog 60 hoger.



Wat hebben we nu gemerkt ... de kelder is maar 265 cm op 270 cm ... de breedte klopt maar in de lengte missen we anderhalve meter want onze badkamer is 4 meter lang ongeveer. Daar moest ik het fijne van weten. Eerste idee ... er is een stuk bij aangemetseld om zo de ruimte groter te maken (binnen in de kelder zijn alle muren de originele muren, de kelder is droog en proper + binnen ook afgetaard. Je kan er perfect aan alle sanitaire afvoerbuizen en de stroom verdeling. Tevens is er ook een doosje met uitbreiding garage op geschreven en dat is dus goed nieuws! Dit is de stroom voorziening voor onze garage waar ik al langer naar op zoek was!



Dus ... hopla dan maar uitgraven langs buiten en kijken of er een stuk bij is aangezet of niet ...



03.jpg


Linusje wilde absoluut helpen :) vele handen maken licht werk



04.jpg


De oude steen loopt gewoon door dus bijbouw is er niet ... dat wordt dus plan B ... aan de binnekant paar gaten maken en dan webcam en zaklamp er door steken om even te kijken wat er achter de "valse" muur zit ... aangezien het waarschijnlijk de steunmuur is voor onze badkamer dallen ben ik aan het denken om dan gewoon een hele hoop PUR schuim bussen te kopen en de VOLLEDIGE holle ruimte achter de valse muur (1.5 meter diep 1m40 hoog en 2m75 breed) vol te spuiten.als ik een paar gaten maak waar ik door kan is dat op zich goed te doen. Kost wel iets maar dan ben je zeker dat daar geen koude lekken meer komen ... op zich is dat een 6 m3.



De voorste toegankelijke kelder ga ik voorzien van 2 lagen isolatie platen die ik ga verlijmen tegen de dallen aan de onderkant en dan rondomrond afkitten.



Aan de buitenkant -> uitgraven, proper maken, compactuna tegen smeren, cement met compactuna en dan aftaren.



05.jpg


Zoals je op de fot kan zien is de pipo die het bezetsel heeft geplaatst ... zowat de topper in afwerking ... onderaan gewoon de grond gevolgd!!! dat ga ik dus recht afsljjpen en weg kappen en dan fatsoenlijk afwerken zodat alles er op zijn minst EEN BEETJE recht uit ziet ...



06.jpg


De onderkant zal na de dichting zo uit gaan zien :)



Duur van de werken? Wel ik hoop toch dat de strook deze week is uitgegraven en dat ik tussendoor ook even isolatieplaten en zo kan halen ... het vullen van de holle ruimte mogelijk week er na of zo :)



Gisteren avond niet gegraven maar wel veel gedaan!!!!



Eerst naar doe het zelf ...



07.jpg


dus 2 pakken polyeteryleen platen (witte) en 15 platen SYR of zo iets ... Gele platen waren duurder eh zijn 4.5 cm dik met een R waarde van 1.18 de witte stond geen r waarde op ... 1 Gele plaat kost evenveel als 8 Witte ...



Wat gaat er mee gebeuren... Tegen de zuidelijke keldermuur en de valse binnenmuur -> Witte platen, tegen het plafond van de kelder (vloer van de badkamer dus) van die gele platen alsook tegen de noordelijke muur!



08.jpg


Hier ben ik aan het werk met de plakprut en zie je ook dat ik alle leidingen mooi heb uitgesneden met een SCHERP breekmes



09.jpg




Zo zag het plafond dus uit... gewoon de dallen (betonnen dwarspanelen)



Gisteren met vroege shift gewerk en de platen dus rond 15.30 opgehaald bij Gamma ... alle platen tegen buitenmuren en plafonds waren afgewerkt, gezaagd, gelijmt en geplaatst om 20.00 toen ben ik gestopt mijn dag had toen al 15 werkuren geteld en vond ik wel genoeg (ik heb vandaag ITIL examens dus moest ook nog wat dingen nalezen)



Kostprijs van de aangekochte materialen

- Speciale lijm voor isemo tegels te lijmen tegen plafond -> 4 kg (4 tot 6 vierkante meter) 30 euro ... Volgens de handleiding. -> Droogtijd 12 tot 24 uur (hoe vaag kun je zijn) verwerking bij minimum 10 graden ... ik heb de kelder goed dicht gedaan en vanmorgen om 5 uur gaan kijken toe was het 12 graden dus dat zit wel goed! -> Bison

- 3 houten latjes om hier en daar een plaat tegen te houden bij het plaatsen 7 eurp

- 2 pakken poly platen (8 stuks van 1 m op 50 cm -> 9 euro x 2

- 5 busjes acrylaat kit (wit product tec 7 zeg maar) deze heb ik gebruikt voor de muurplaten (veel goedkoper) 12 euro voor de 5

- 15 platen Syr 4.5 cm -> 8.65 euro



alles samen dus een 200 euro zeg maar ...



is dat de moeite want het is toch wel wat geld?



Time will tell ... de vloer zal alleszins minder verlies hebben en de koude zal minder goed doorgegeven worden maar er is een grote maar ... en daar heb ik een beetje schrik voor ... als de dallen tot tegen de buitenmuur liggen dan is de volledige vloer gewoon 1 grote koudebrug ... time will tell



Foto's van de geplaatste platen post ik ook nog wel maar gisteren niet meer aan gedacht om snel foto's te maken van eind resultaat ... nu we zijn er nog niet dus vanavond komt dat helemaal goed :) BELOOFD ... dan staan morgen de foto's hier in het topic.



Foto's zeggen meer dan woorden :) gisteren isolatie werken afgewerkt!

01.jpg


plafond volledig gedaan dat ding in het midden is de stabilisatie van het toilet



02.jpg


Alle kleine restjes mooi opgewerkt :)



03.jpg


De noorder muur ook met de duurdere platen gedaan



04.jpg


Tussenwand ook gedaan maar met de goedkopere platen



05.jpg




06.jpg


Buiten nog een aardig stukje gegraven ... iedere dag een beetje maakt licht werk he :)



07.jpg


En de berg wordt hoger en hoger



De verloren tussenruimte zit bouwafval tussen ... dus we gaan dat laten zoals het is en niet beginnen vullen met pur aangezien er gewoon geen plaats meer is ...



Merken we verschil? Wel tot onze grote verbazing wel ... we merken dat er VEEL minder koude straling is van de vloer .... ook merken we dat de vloer gewoon anders aanvoelt. Gisteren in bad geweest dan is de badkamer altijd al een stuk warmer, 2 uur later eens aan de vloer gaan voelen en je merkt echt duidelijk waar de isolatie zit ... het laatste stukje vloer is iets kouder (2de stuk met puinafval onder) maar daar hebben we een soort hout tegel op de vloer waardoor je er geen last van hebt ...



Dit is weer zo iets ... het is niet perfect ... maar het is de beste oplossing voor het beste budget met een faire COST -> RESULT verhouding.



En hopla ... jullie wilde graag foto's van de badkamer vanbinnen ... het heeft even tijd gevraagd maar bij deze onze badkamer vanbinnen

01.jpg


Zicht op onze douche



02.jpg


Foto's zijn wat overbelicht ik weet het :) maar goed het geeft een indruk. Boven de spiegel 3 Ledspots met 72 warm witte leds en de naar boven gerichte is een koud witte met 48 leds De gewone verlichting zijn 2 memorex spaarlamp spots. Op de vloer langwerpige zwarte tegels met witte voeg ... erg mooi vind ik persoonlijk.



03.jpg


Overzicht op spoelbakken en zo



04.jpg


Hangtoilet met een uitzicht :) komt uit op onze binnekoer gelukkig. De zwarte stolp met eend is van mijn vrouw + zoontje :) normaal staat die altijd op tentoonstellingen maar nu dus even niet :) tevens rechts beneden ... een radio mp3 ding zo retro in hout :)



05.jpg


Onze ruime douche met mosaic tegeltjes ... wel niet zo een carnaval ding gewoon neutraal effe ... houten utistap tegels uit ikea en Sangenic pampervuilbakje zoland onze zoon nog niet nachtelijk droog is :)



06.jpg


ns ovaal bad! Dit is vooral voor mij en het zoontje ... de mama is meer een douche type :)



Tot zo ver onze badkamer vanbinnen. Dit weekend niet meer veel aan de woning gedaan ... andere klusjes als -> dwijlen, ramen gewassen voor de winter, containerpark, ... dat soort dingen.



hopla ... mijn luiheid toch maar eens overwonnen en 150 euro geinvesteerd



Voor:

01.jpg


02.jpg




na:

03.jpg


04.jpg




en hopla ... het goede weer komt er aan en mijn topic kan verder gaan! Ik heb deze week binnen wat deurstijltjes gemaakt en wat kleine onzin afgewerkt. Ondertussen ook de planning gemaakt om alle gevels te renoveren. Dit gaan we zelf doen



- afborstelen

- stevig reinigen met borster en poetsmiddel

- laten drogen

- invoegen van te diepe voegen her en der

- mengsel 1/4 compaktuna/water sproeien over volledige gevel

- mengsel maken van cement water en compaktuna om hechtlaag te maken

- cementeren met witte cement, lichte zand en compactuna. Dit zal aangebracht worden met dikke behangpap borstel.

- vuilafstotende laag aanbrengen\

- houten dekplaat als basis voor dakgoot

- zink dakgoten in plaat van bakken



Het effect zou zo moeten zijn dat je de stenen en voegen er wel nog lichtjes door ziet maar dat het 1 groot geheel wordt.
 
Lid geworden
6 sep 2011
Berichten
171
Waarderingsscore
0
Punten
0
En hopla ... foto's om het seizoen te openen.



Deze winter is er niet zo veel gedaan. Het is nogal druk geweest met de zaak. Maar nu dus toch al een beetje in actie geschoten! Dit jaar wordt het jaar van de grote veranderingen en grote werken :)

01.jpg




vorige eigenaars en matige kluskabouters hadden 2 open deurgaten voorzien van andere deur lijsten dan de rest van de woning ... nogal lelijke en totaal niet passend. Vorig jaar los gedaan en het zag er zo uit ... niet noodzakelijk beter ... I know :)



02.jpg


Hier kan je het wat beter zien ... alles is wel recht!



03.jpg


MDF op maat gezaagd en al lichtjes opgeschuurd om het verven te vergemakkelijken, Alles met Tec 7 vast gemaakt ...



04.jpg


en voila ... deze zullen geverfd worden samen met de dagkantjes op zolder ... ja klopt :) die zijn NOG altijd niet geverfd.



En hopla de test is gedaan op een stukje geven aan de achterkant ... dit stukje is zowat het slechtste stukje dat we hebben met voegen die tot anderhalve cm diep verdwenen waren, poreus geworden stenen, vuil, etc :) dus ideaal om een testje op te doen.

01.jpg




hier zie je de status, zeer slechte staat om het zo maar te zeggen ... onderaan zie je de staalborstel die ik gebruikt heb om het grove vuil er af te schrobben ... dit gaat het meeste werk zijn! daarna met een normale ruwe haar borstel over gegaan om te ontstoffen

02.jpg


Dit geeft een ide van onze gevel ... je ziet duidelijk het stuk dat ik heb afgeborsteld ... een aardig kleurverschil dus.



03.jpg


Als initiele laag heb ik 1/4 delen compactuna met water met een plantensproeier aangebracht (bij de volledige gevel zal ik dit doen met zo een onkruitverdelgdrukspuitding (goed scrable woord ik ken de echte benaming niet). Je kan de laag mooi zien op de stenen dus makkelijk aan te brengen ... niet te zuinig uiteraard...



04.jpg


Het laat een witte gloed na op de stenen



05.jpg


Dan ... een papje gemaakt van 1 deel witte zand, 1 deel witte cenemt, 1 deel compactuna en 1 deel water. Dit is de hechtlaag. Goed gemengd en ik heb voor het stukje in deze foto's 500 gram / mililieter van ieder gebruikt. Het geeft een soort behangpap ... Dat heb ik met een witkwast aangebracht op de muur in een paar dunne laagjes over mekaar zodat ik alle plaatsjes mooi bereikt had



06.jpg


Dit is het resultaat van de voorstrijk hechtlaag ... belangrijk is dit niet te laten droegen hier moet de kaleilaag direct in hechten.



ik heb dan snel een kalei pasta gemaakt door 2 delen cement, 4 delen witte zand, 2 delen water 1 deel compaktuna. Dit geeft een soort dunne mortel ... heel smeerbaar en dus ook met de witkwast aan te brengen

07.jpg


Dit is wat je dan krijgt en stemt aardig overeen met wat we voor ogen hebben ... geen voegen opgevoegd of niks :) gewoon mooi opsmeren met de borstel !!! Wat een werk gespaard.



08.jpg


Hier zie je het droogprocess. Het is heel erg licht gebroken. Natuurlijke kleur. Afwachten wat het vrouwtje van de kleur vind... dat is haar keuze



09.jpg


Close-up van het resultaat



Hier zou nog een transparante beschermlaag overkomen maar dat maakt niks uit aan het resultaat ...



alle tips vragen antwoorden welkom uiteraard :)



De kleur is goedgekeurd dus we kunnen materiaal bestellen ... muren, materiaal, gereedschap, nieuwe goten ... komt de begroting op een 1000 euro !!! Peanuts tegen de offerte van 25000 euro om het uit te slijpen en op te voegen :) we zijn dus enthousiast :) 24000 euro besparen ...





Wel alvast wat misverstanden weg nemen :)

- onze gevels zijn volledig droog, we hebben 2 jaar geleden alles uitgegraven en afgeteerd in de grond, dat was het enige vocht gevoelige aan onze woning.

- kleurverschillen zijn er dus niet dit komt net door de compaktuna. De compaktuna zorgt ervoor dat poreuze stenen het spul opzuigen, daardoor kan er geen water meer in maar wel lucht door. De steen wordt als het ware opgevuld met compaktuna waar normaal bv slagregen er in kan

- doordat we in 3 lagen werken krijg je een dichting die volledig waterafstotend is

- je kan dit niet vergelijken met cementeren, daarbij maak je de muur proper en smeer je er cement op met hooguit wat zeep of zo in om het smeerbaar te maken ... dat kan je niet vergelijken want de cement wordt dan net een spons ... daardoor trekt zelfs het vuil in je cementering :) dat wilde we niet!

- vuil valt wel mee ... het is volledig waterafstotend dus het vuil loopt er als het ware vanaf. Door de compactuna krijg je hetzelfde effect als een wax op je auto. Het is geen verf dus ik zal ook niet zomaar opnieuw moeten verven... je kan het zelfs afspuiten met een tuinslang of hogedrukspuit op gematigde druk.



Compaktuna mortel heeft volgende eigenschappen

- 15 keer sterker dan gewoon cement

- waterdicht

- vochtafstotend

- kan tegen chemische middelen zoals benzine diesel benzol etc (afstotend ook na 6 maanden ondergedompeld te zijn in de benzol producten :) )

- mechanische draagkracht zelfs voor metalen wieltjes



Dit is eigenlijk spul wat men meer in de industrie gebruikt. Het kost een pak centen maar ... je doet het ineens goed. als je ziet dat onze kosten voor de muur materialen 10 procent witte cement en zand zijn ... de rest is voor de compaktuna dan weet je dat dit degelijk spul is.



We hadden weinig andere opties onze gevel is een compositie van 4 verschillende soorten stenen, daarnaast ook nog eens verschillende soorten voegen, hier en daar lapwerk etc ... dus het was of verven, of alles strak bezetten of wel stenen uitslijpen vervangen hervoegen etc ... allemaal veel te veel werk, vak heel erg vuil en het resultaat eigenlijk niet noodzakelijk mooier dan wat we nu gaan doen.



Het is voor veel mensen een gewaagde keuze ... nu de mensen die het test stukje hebben gezien hebben zo iets van ... veel werk maar ziet er wel erg mooi uit. We hebben zelf nog niet echt een idee van hoe het totaalplaatje gaat zijn maar we verwachten er wel veel van :) extra voordeeltje ... in de zomer buiten zitten en filmpje projecteren tegen de gevel :) hahahaha ...



Verder dit weekend niet stil gezeten ... het terras en de tuinmeubelen hadden een reiniging nodig ... dus aan de slag



01.jpg


Vrouwke doet de tuinmeubelen ... dit is teak en ja het is een hoge druk spuit maar op lage druk :) anders spuit je de nerven van het hout stuk ...



02.jpg


ik het terras nat gespoten en strooizout opgedaan ... dit is de meest efficiënte manier om het vuil los te krijgen ... gewoon het zout zijn werk laten doen ... je laat het 10 minuutjes intrekken



03.jpg


Dat ging vlot :)



04.jpg


na 10 minuten alles flink afgeschrobd met een schrob borstel ... en dat is een behoorlijk werkje!



05.jpg


de planken zien er dan dus zo uit en zijn klaar voor een nieuwe beschermlaag



06.jpg


Ik heb dan met de borstel Sadolin Antislip Bankirai aangebracht ... onderaan is klaar het tweede terras is voor deze avond :) (bovenaan) ... je ziet ook al het paaltje in het gras staan ... dit is een eerste impressie van hoe groot de nieuwe garage wordt :)



01.jpg




Gisteren de eerste materialen aangekocht :)

- 2 x dekzeil van 2bij3 meter aan 8 euro per stuk

- 4 rollen supertape (duct) voor 2.99 euro per rol

- 2 sets werkhandschoenen maat8 en maat10 (voor Li en voor Mezelf) 4 euro per stuk

- kleinere mixer om de papjes te mixen met het boormachine paar euro weet niet meer juist hoeveel :)



Gisteren nog wat spullen gaan kopen !!!



01.jpg


Busje zat flink vol :) Linusje is in zijn "ik wil mijn fietshelm permanent op hebben" - fase :) hier zie je verder 15 bussen van 5 liter Compaktuna PRO en een doosje rode bakstenen ...



02.jpg


In de koffer de rest van de 200 rode bakstenen (ik moet nog een stukje muur opmetselen voor ik kan bezetten ... dat is wat voor deze namiddag als ik terug ben van het werk ... tevens 3 zakken van 25kg witte cement 6 zakken witte fijne zand. Op die momenten zijn minibusjes dus echt wel handig :) Zeer fijn ding zowieso



03.jpg


Alles mooi in de kelder gelegd ...



04.jpg


De rekken waar we normaal afval sorteren even in gebruik als voorraad voor de werken :)



05.jpg


Compaktuna pro :) kan je zelfs zwembaden mee maken :)



tevens snel naar Brico geweest (doe het zelf zaak ... ) om wat afplaktape, plastic, borstels, etc te halen :)



Begroting?

Stenen 74 euro voor 200 stuks

cement 25 euro voor 3 zakken

zand 26 euro

compaktuna 465 euro

doe het zelf 50

alles samen dus een 600 euro :)



01.jpg


gisteren begonnen aan een stukje muur bij te zetten ... denk er aan dat dit mee bezet zal worden dus verschil in stenen zie je niets van in uiteindelijk resultaat.



En hopla ... gisteren na het werk nog wat verder gedaan aan mijn muurtje :) nog een rijtje of 6 te gaan en dan is het klaar :) eens we alles van een kaleilaag hebben voorzien komt er een blauwe steen op ter afwerking ... zal een behoorlijk ander uitzicht zijn. Het blijft mij overigens een groot vraagteken waarom men dit heeft afgebroken dit muurtje zorgt net dat het keldergat beschermd wordt van slagregen. Enige dat ik me zou kunnen indenken is zicht op de oprit van aan de deur ... of iets met lichtinval of zo. Nu beide zijn belachelijk dus zal blij zijn als het klaar is :) 200 bakstenen verdorie voor zo een klein stukje muur :)

01.jpg


Zo ver ben ik nu ... 16 rijtjes hoog ... normaal mag je maximum 7 rijtjes per dag metselen (anders wordt de druk op je onderste voeg nogal groot waardoor deze inzakt) dus daar heb ik me ongeveer aan gehouden.



03.jpg


bovenaanzicht



Ik werk nog tot 14.15 vandaag en dan Linusje ophalen -> naar boels -> stelling + kraanwagen ophalen!



Wat een klus ... mijn god. Kaleien vraagt zeer veel energie. We hebben 1 muur volledig klaar (die aan de oprit dus wel een grote!) dus:

- met borstel afborstelen

- voegjes hier en daar herstellen

- compaktuna water fixeerlaag

- compaktuna cement zand water hechtlaag

- compactuna bezetsel met zand en cement



Hoe ziet het uit? wel ... ik zal eens ik mijn datakabeltje terug vind mijn foto's uploaden en een volledig verslag plaatsen.



Het plaatsen van de knikarm hoogtewerker ging zeer goed en is ook erg stabiel, we kunnen hiermee 3 van de 4 gevels doen. Voor de vierde gevel zal een stelling geplaatst moeten worden maar de kans dat we dat deze week nog halen is klein. Er is nl 2 dagen regen vorspeld en regen gaat niet samen met kaleien.



Kortweg ... het resultaat is best vetjes maar mijn god wat ben ik nu al dood moe en we zijn pas maandag avond ... nog 4 dagen te gaan!



Foto verslag zoals beloofd !!! 40 foto's die de afgelopen 7 dagen zowat samen vatten ... momenteel is het grote kuis :) vandaag al naar containerpark geweest en wat dingen opgeruimd, tape af gedaan, etc



01.jpg


schoonpapa brengt de lift gehuurd bij boels kost je 500 euro ongeveer voor een week inclusief val harnas, beveiligings klemmer, antidiefstal slot, stroomkabel 220 volt en alle andere toebehoren.



02.jpg


Yes hij is hoog genoeg



03.jpg


voor foto



04.jpg


goed afplakken ... compaktuna is chemisch beschermend dus poetsen is een ware hel :)



05.jpg


laatste stukje metselwerk



06.jpg


zoals jullie kunnen zien ... op sommige plaatsen was de gevel echt slecht er aan toe ... dit was een onrechtstreeks vocht probleem ... dit komt niet van optrekkend vocht of zo maar simpelweg van jaren lang sneeuw van de oprit tegen de muur te borstelen.



07.jpg


goed om weten :)



08.jpg


kraan zowel in bakje als beneden te bedienen ... ging verbazingwekkend makkelijk overigens!!!



09.jpg




10.jpg


borstelen



11.jpg


best hoog ... 12 meter



12.jpg


eerste laag bij aanbrengen wit en eens gedroogd een soort blinkend resultaat



13.jpg


de eerste laag is 1 deel compaktuna 3 delen water verhouding ... geeft een soort vulling aan de steen waardoor water zich niet meer in de steen kan vast zetten :tevens hecht hier alles veel beter op.



14.jpg


tweede laag en de schouw al direct ook de derde laag ... gewoon omdat ik aan de schouw 2 extra lagen heb aangebracht omdat je hier niet nog eens aan wil klommelen ... is dik 12 meter hoog en dat is best een onhandige hoogte!



15.jpg


in progress



16.jpg




17.jpg




18.jpg




19.jpg


afgewerkt resultaat ... net zoals in de boekjes



20.jpg


Zicht op de werken die aardig vlotten



21.jpg




22.jpg




23.jpg




24.jpg




eerste toplaag ...



25.jpg




26.jpg




27.jpg




27.jpg


2de toplaag ter afwerking



29.jpg


je wil niet weten hoeveel emmertjes ik zo gemaakt heb ...



30.jpg


woooowwww ... eerste zicht ziet er aardig uit



31.jpg


dakgoot ook maar even proper gemaakt ... na 40 jaar of zo :)



32.jpg


zo 2 emmers per kant!



34.jpg




35.jpg




36.jpg




37.jpg




39.jpg




40.jpg


detail ... gelijk in de boekskes :)



we moeten nog wat details doen maar we zijn aardig in de wolken. Totaal ander huis, gevel beschermd en veel lichter. De laatste gevel moet met stelling en wordt in de zomer gedaan :) alle matteriaal is al hier.



Totale begroting volledig huis

hoogtewerker 500

compaktuna 400

zand en cement ook iets van een 200



pak alles samen 1500 euro.



Als je dit zelf wil doen ... weet dat het enorm zwaar is ... je smeert op paar dagen ongeveer 700 kg cement en zand tegen je huis ... lus nog een 50 liter compaktuna ... en een hoop water! tevens moeten alle mortels ook aangemaakt worden ... met de boormachine mixen ging niet omdat het te waterig was en dan hangt het overal behalve in je emmer!



Hehehe ja ik ben een Belg en dat valt dus op :) maar ik ben wel afkomstig van vlak tegen de Nederlandse grens dus dat maakt het toch een beetje goed he :) Ben eigenlijk afkomstig van Lanaken vlak tegen Mestreech :) (Maastricht dus) en om eerlijk te zijn ik volg meer van het Nederlandse nieuws dan van het Belgische :)



Enfin ... ontopic :) gisteren avond nog even een leuk nieuw lichtje opgehangen aan de voordeur. Een stuk moderner dan het vorige. De standaard 2 halogeenlampjes van 35 watt vervangen door LED spotjes van 3 watt warmwit. Ook de deurbel is terug gehangen.



Dan vandaag gaan kijken voor geborsteld stalen huisnummers (15) ... de 5 was voorradig maar de 1 dus niet ... 3 a 4 weken wachten. Dus ik ga eens in een paar andere winkels kijken.



Dan op naar de Yaris ... die had hier en daar wat spatjes compaktuna. Dat ding is dus goed spul :) je krijgt het amper van je auto af! Dus ... 4 keer gewassen en met sticker verwijderaar is het dan toch gelukt ... ineens ook maar eens flink in de wax gezet en hij is weer als nieuw. Vrouwtje kan dus weer fijn op pad zonder door een walm van witte pukkels te moeten kijken.
 
Lid geworden
6 sep 2011
Berichten
171
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beetje off topic maar wel leuk ... ik ben momenteel wat panorama foto's van tijdens de werken aan het stitchen ... ik zal ze dadelijk ook even hier posten :)



Foto overzichtje van buiten verlichting aan de voordeur



01.jpg


Dit zijn de led spotjes ... dus 3 ultra bright warm white leds. In totaal 3 watt en komt overeen met 25 watt halogeentje.



02.jpg


En zo ziet het nu dus uit vooraan in het portiekje. De blauwe steen moet nog gepoetst worden!



03.jpg


Detailbeeld van het lampje. Het heeft dus een spotje naar boven en naar benenden waardoor je mooi vloedlicht krijgt. 's avonds een foto maken is niet echt ideaal met mijn GSM (waar alle foto's die hier zowat staan mee gemaakt zijn) dus ik zal vanavond mijn digitaal foto toestel even uithalen :)



Ow en dan nog even over het dak... wel het is dicht en in orde maar inderdaad mooi is anders. We willen na verloop van tijd een zwart of antraciet dak maar moderner en niet meer met pannen :) tevens zullen de dakgoten dan vervangen worden door een hardhouten plaat met daaraan fijnere zinken dakgoten :) die werken gaan we LATEN doen aangezien ik 1 keer zelf een dak vernieuwd heb en daar geen 2de keer zin in heb zeker niet omdat onze woning nogal hoog is en de dakhelling vrij stevig is. Dit gaan we dus laten doen :) maar eerst sparen en andere werken doen.



Ondertussen even niet geupdate hier maar een aantal dingen zijn desondanks gedaan ... foto's volgen later van muurtje en tuintje :) maar ik geef alvast een overzichtje

- oude zoldertrap -> er uit gebroken

- nieuw loftladdertje geplaatst -> minder praktisch dan verwacht dus we gaan kijken om dat toch nog van richting aan te passen

- buiten aan keldergat nog stuk gekaleid en afgewerkt moet nu nog enkel aan de scharnieren van de deur 3 stukjes doen maar daar moet ik een andere borstel voor halen

- stenen terras dieptereiniging

- eerste groentjes in ons mini groenten tuintje !!! Jippie Raketsla, Ajuitjes, de tomaten wachten we nog op en de pompoenen zijn ook aangeschoten!

- Keukenblok tussen living en keuken afgekit ter voorbereiding op werkblad



en dat is het zowat ... langzaam aan beginnen aan de planning van de ... nieuwe garage :)



hier wat foto's



01.jpg


een grappig moment bij de doe-het-zelf zaak :) hahaha die met eendje is van mij!



02.jpg


de oude trap ... kwam recht langs het deurgat van zoontje zijn slaapkamer



03.jpg


lofttrap oplossing



04.jpg


kan ook naar voor getrokken worden ... maar we hebben nu al gemerkt dat dit niet top top top is ... je mag niet te dik zijn of je raakt gewoon niet boven ... domme dingen als een stofzuiger mee nemen is echt wel tricky ... mogelijk gaan we de trap installeren tegen linker stukje zodat hij niet voor de deur komt maar toch omhoog loopt ... ook de leuning moet spoedig in orde zijn dit is beetje gevaarlijke situatie !



bezet.jpg


begonnen met onderste stukje te bezetten nu het toch open ligt :) en dan zo snel mogelijk dicht ligt al half jaar open ... schaam mezelf een beetje :)



03.jpg




Een jaar of 3 a4 geleden heeft mijn schoonbroer een jassen opberg kast gemaakt in de inkom hal ... nu had ik in der tijd voorzien om hier led lampjes in de plint in te bouwen ... tot vandaag is dat zo een werkje dat altijd is blijven liggen voor als het eens slecht weer was ... en er niet veel anders te doen was. Om mijn vrouw te verrassen dus maar eens werk van gemaakt. Ik had vandaag de late shift. Zoontje en ik waren vroeg wakker en dus maar aan de slag ... gedetailleerd foto verslag naar goede gewoonte.



p02.jpg


18 mm mdf watervast ... mooi aangeduid waar de pootjes zaten en uitgerekend dat om de 31 cm een spotje moet... kwam redelijk uit met pootjes ... oef



p03.jpg


cirkel boor dinkie met zaagtandjes ... boormachiene op traagste snelheid en goed vast zetten !!!



p04.jpg


Hout boortje om voor te boren met scherp puntje!



p05.jpg


Met de accu boor voor geboord. Niet duwen !!! gewoon de boor zijn werk laten doen anders heb je aan de lak kant stukken die afbrokkelen van je lak!



p06.jpg


dit zijn de center gaatjes



p07.jpg


Zorgen dat alles stabiel staat en mooi recht houden anders krijg je de spots er niet goed in. Gaatjes worden 28mm diameter. Doe eerst de lak kant een stuk en dan omdraaien en de achterkant ... zo voorkom je afschilferen of scheuren in de lak!



p08.jpg


En hopla mooi een gaatje ... kantjes heel lichtjes opgeveild zodat er geen bramen meer waren



p09.jpg


Dat geeft dus dit aan de afgewerkte kant!



p10.jpg


Overzichtje ... is trouwens goed binnen in huis te doen als je de stofzuiger in een zaagblok legt :) op die manier wordt 90 procent van het stof en houtbraam direct opgezogen.



p11.jpg


kabeltje er door en dan de sportjes er mooi recht in drukken ... Wij hebben gekozen voor de bompie spotjes van Gamma ... de goedkoopste zeg maar :) liggen al 5 jaar thuis in de doos dus geen idee over de juiste prijs. Voorkant is vierkant en geborsteld inox. Er zitten 5 witte ledjes per spotje in.



p12.jpg


beetje wazig maar laat zien hoe het simpele klemsysteem presies werkt.



p13.jpg


aansluiten en testen ... ieder spotje heeft dus een stekkertje .. werkt!



p14.jpg


Best tevreden met het eindresultaat :) de gang is nu afgewerkt... benieuwd wat het vrouwke er van vind!



p15.jpg


andere hoek en wat wazig :)



deze had ik nog niet geplaatst wel al vermeld ... deurstijl zetten budget vriendelijk:

Benodigdheden

- goede handzaag

- 1 busje patex superkit

- spuitpistool

- rolmeter

- geodriehoek (zwaar onderschat goedkoop gereedschapje ;) )

- potlood



prentjes

d01.jpg


dit zijn dus wat benodigdheden ... ik gebruik altijd latex handschoenen als ik aan het kitten of verlijmen ben ik heb zelf een hekel aan vuile handen ... niet echt nodig dus meer persoonlijk iets.



d02.jpg


Grenen deurstijl met gefreesde rondrand en klein fantasietje 18 euro per kant



d03.jpg


dagkanten van de deur in 4 mm mdf ... doe dit enkel als de deuropening vrij recht is ... indien niet neem je beter dikker mdf dat plooit minder en geeft meer "vlees" aan de zijkant om de stijl zelf in vast te nagelen.



d04.jpg


Dit is voor ...



d05.jpg


1 kant en binnenzijde geplaatst... de dagkanten zijn enkel gelijmd de deurlijsten zelf gelijmd en genagelt met schildersnagels en klein hamertje ... je zou ook enkel kunnen lijmen en met lijmklemmen vast zetten ... is beetje eigen keuze.



d06.jpg


Dit krijg je dan als resultaat (ze worden nog wit geverfd voor de duidelijkheid



d07.jpg


De tweede kant ... direct een ander zicht



d08.jpg


Technische inspectie zag dat het goed was



d09.jpg


Linusje heeft een vogelhuisje gedecoreerd en ik heb het in onze kersenboom geplaatst ...



d10.jpg


zicht van de lampjes als het donker is



d11.jpg


Dit geeft een duidelijk beeld van de lichtopbrengst. Het geeft meer licht dan je zou denken volledige ruimte is in schemerlicht. Door de reflexi van de lampjes in het deur raam lijkt de ruimte ook groter wist mijn vrouw te vertellen (zij leest nogal wat van die bouw, verbouw, design boekjes waar ik helemaal gek van wordt)



d12.jpg


Beetje andere hoek. Aftekening op vloer is ook best mooi :) het ziet er best trendy uit, modern maar niet overdreven. Ook door het melkglas van buiten af zie je een lichte schijn en is het mooi.



Zowel vrouwtje als ik tevreden over het resultaat :)



ondertussen ook een werkblad besteld voor ons buffet ... eerst wilden we voor steen gaan maar uiteindelijk zijn we voor 3.8 cm dik hout gegaan met name eik omdat dit het best bij de rest past. We hebben besteld bij Ikea en 13 september wordt het aan huis geleverd ... foto's volgen uiteraard :)



ondertussen ook aan het rondkijken voor klein venstertje dat we kunnen bijmaken in onze keuken zonder daglicht. We hebben ook rondgekeken voor nieuwe keuken apparaten :) en gaan dan eens beginnen aan een ontwerpje voor het vernieuwen van de keuken. Eens dit gedaan is hebben we dus ook de mogelijkheid om de laatste buitengevel te kaleien en dan zijn alle gevels wit.



Na paar maanden ziet het nog allemaal even gaaf uit dan toen we de werken net gedaan hebben. Ook de hevige regen en hagel heeft niks gedaan aan ons werk. We zijn dus nog steeds super tevreden over het resultaat. Mijn stiefvader heeft nog altijd wat schrik voor vors dus na de winter zal het spannend worden. Ikzelf heb er redelijk vertrouwen in thans.



Zoontje krijgt inderdaad redelijk veel aandacht maar dat is een bewuste keuze. Zelf was dat bij mij vaak anders en beetje raar verleden :) alleen al daarom wil ik het voor hem zo aangenaam mogelijk maken (dat wil niet zeggen dat hij alles krijgt of mag maar ... het is wel een beetje een bedorven strontje). Ik probeer ook ieder weekend echt tijd met hem te spenderen en dingen te doen die hij echt leuk vind. Zo vind je ons regelmatig op tractor pullings of speeltuinen, bos, manege, etc. We proberen ook hem zo gevarieerd mogelijk bezig te houden. We hebben zelf bv weinig met paarden maar we gaan toch een keer of drie per jaar paardjes kijken. Zo kan hij zelf beter kiezen wat hij wil.



Dit weekend beetje een meevaller gehad :) we waren al een tijdje op zoek naar een raam voor in de keuken, er was geen daglicht dat direct binnen viel dus steeds licht aan doen. Nu je kan gewoon een nieuw raam bestellen maar als je wat geduld hebt en dan 2dehands.be of kapaza in het oog houdt kom je soms wel eens iemand tegen die een foute maat heeft besteld of bv een stock verkoop etc. het is dan natuurlijk wel beetje kijken of je een bruikbare maat vindt. Nu vrijdag had ik geluk.

- 60 x 60 cm

- hoog thermisch glass

- uv filter

- 5 kamer kunstof frame

- hoge k waarde

- Duitse makelij

- alle montage matterialen er bij

- nieuw

- op 12 km van bij mij thuis !!! wat een meevaller !!!



ik heb 75 euro betaald en direct kunnen ophalen



01.jpg


dit is dus de aankoop ...



02.jpg


folie plakt er nog mooi op en zoals je kan zien alle benodigdheden zitten er bij. Muurbeugels, klink etc.



03.jpg


onze keuken zonder directe lichtinval. Altijd werken met kunstlicht ... echt aangenaam is dat niet! Ow ja ... de keuken gaat er ook uit en wordt volledig verandert :) daar volgt natuurlijk ook een foto verslag van :)



05.jpg


Eerste daglicht !!! Zoontje met oorbescherming uiteraard



06.jpg


Beton dwarsbalk, L profiel om buitenmuur extra steun te geven (bovenaan), cement mix en wat kleine rommel zoals 2 component montage schuim... Het is de eerste keer dat ik deze gebruik en dat is goed meegevallen. Zet veel minder uit, veel sterker en werkt stukken fijner.



07.jpg


Centergat



08.jpg


Eerste voegen los maken! Gewoon uitbreken doe ik niet aangezien ik liever de stenen recupereer, je weet nooit als je eens ergens iets moet herstellen of zo heb je originele stenen. Altijd handig! Het is niet eens zo veel extra werk en het drukt ook de costen van het containerpark.



09.jpg


Eerste steen er uit ... en nu kan ik ook zien dat de isolatie (PUR) die door Maxipur geplaatst is (zie begin van dit topic) daadwerkelijk overal zit :) de spouw is dus goed geisoleerd! Het bemoeilijkt wel aardig het verwijderen van de stenen want de schuim plakt dus vast aan de stenen.



10.jpg


3 rijtjes



11.jpg


5 rijtjes



12.jpg


8 rijtjes



13.jpg


10 rijtjes ... het gat is klaar :) geen paniek inderdaad de stenen zijn niet allemaal mooi recht afgekapt maar dat wordt bijgewerkt eens ook deze gevel gekaleid wordt ... het is beetje samenloop we konden niet kaleien en geen nieuwe keuken zetten omdat eerst het raam moest gemaakt zijn ...



14.jpg


Isolatie weg gedaan en dan de bovenste voeg ver uitgestoken, direct de L geplaatst, hier heb ik geen foto's van omdat ik de L zo snel mogelijk er in wilde hebben. Je wil echt niet dat de stenen beginnen zakken ;)



15.jpg


hier zie je dat alle isolatie weg is



16.jpg


Ons hulpje was ondeugend :)



17.jpg


Werk altijd proper :) ik heb de buitenstenen eerst langs buiten weg gedaan en alles proper gemaakt dan heb je niet van dat rood poeder binnen!



18.jpg


Aan de binnekant, allemaal gaatjes geboord met de boorhamer! Dan het bezetsel verwijderen ... gewone grote platte schroevendraaier en een kleine hamer



19.jpg


Na wat geduld hou je dan dit over ... ik had geen zin om de volledige rand opnieuw te moeten bezetten dus voorzichtig gewerkt.



20.jpg


En dan met hamer en bijtel ... kappen maar



21.jpg


Hopla een gat :) en VEEEEL licht/lucht



22.jpg


Dit is wat je nu aan de buitenkant ziet



23.jpg


Raam passen, plaatjes er onder en zorgen dat alles tip top waterpas is! Dan opspuiten met de montagekit en uiteraard de metalen beugels vast nagelen



24.jpg


Her nieuwe zicht van uit onze keuken !!!



25.jpg


and then there was light



26.jpg


Hier zie je goed hoeveel licht het geeft. Ook al is het de noord kant, vooral tegen de avond heb je echt wel flink wat licht!



27.jpg


Zo ziet het aan de buitenkant uit :) valt best aardig mee



28.jpg


Keuken na de werken



En gisteren thuis gekomen na het werk rond 20 uur en toch nog de dagkanten gezet met 2 component schuim



01.jpg


Beetje donkere foto ... ruis ... nja het is een gsm he :) alles mooi op maat gemaakt en vast gezet met schuim



02.jpg


Schuim weg gesneden



03.jpg


Witte Acrylaatkit en spuitpistool



04.jpg


gaatjes opgevuld met prut ... niet te proper :) maar ... ik heb een geheim wapen ontdekt



05.jpg


Mijn geheim wapen :) kan je de overschot er diep in wrijven !!! Gewoon een bakje met zeepsop klaar zetten en zorgen dat je het speeltje goed nat houd.



06.jpg


Bovenaan ook ik zie jullie al denken dat komt nooit goed ... :)



07.jpg


Tadaaaaaa



08.jpg


zo ziet het nu uit ... komen naderhand tegeltjes te staan dus we zijn van het vuil af en alles is voorbereid :)



nu ga ik paar dagen genieten van verlof op het Japanese Auto Extravaganza in Engeland :) foto's volgen in een ander topic in pta uiteraard ...
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
11
Punten
0
al redelijk wat werk verzet precies. Proficiat. Heb het nog niet helemaal doorgelezen maar hier al een paar opmerkingen:

-Gelukkig is je huis niet ingestort: een sleuf graven naast een oud huis tot ONDER de funderingen is vaak niet zonder enig risico.

- 'teren' van de fundering is geen garantie op opstijgend vocht.

-je brengt dakisolatie aan en een extra dampscherm tegen bestaande isolatie dat reeds voorzien was van een dampscherm. Dit is gevaarlijk, indien er toch iets van condens tussen kruipt kan dit niet weg..

-Nietjes/dampscherm plak je af met dampschermtape, niet met ductape

- serieuze fan van TEc zie ik. Ocharme de persoon die dit ook moet afbreken

-afdekplaatjes voor stopcontacten ed bestaan ook oa. in't 4 voud. Da's net iets mooier en minder werk.



3771204.jpg
verder: doe zo verder :wink: :D
 
Lid geworden
6 sep 2011
Berichten
171
Waarderingsscore
0
Punten
0
We hebben ons eerst bevraagd en er is een groot plateau onder ons huis gegoten ... aangezien we stuk per stuk gedaan hebben en niet de volledige woning ineens hebben uitgegraven was het risico eerder beperkt hoor :) aangezien 3 aannemers zonder prob wilde uitgraven tegen veel te veel geld ... waren we er vrij gerust in :)



tegen opstijgend vocht werkt het inderdaad niet maar wij hadden water echt door de muren komend :) en daar heeft het wel bij geholpen. De kelder is nu kurk droog ;)



dampscherm tegen dampscherm heb je inderdaad gelijk in maar ... het eerste dampscherm is niet volledig dicht :) en niet afgeplakt dus op zich geen probleem



Nietjes afplakken heb ik inderdaad met ductape gedaan nu ik heb er osb platen tegen gezet :) die gelijmd zijn en volledig lucht dicht zijn dus het dampscherm heeft weinig als functie :) als we nu gyproc gezet hadden nja :) maar nu maakt het minder uit. Ik geef wel toe dat het niet perfect is maar ... het is dicht :)



stopcontacten per 4 staat uitgelegd :) ik heb dit gedaan onder pc's met losse stopcontacten zodat ik deze verder uit mekaar kon zetten om ook grotere transformatoren in het stopcontact te kunnen steken zonder dat ik dan het stopcontact er langs verlies :) de enkele stopcontacten zijn ook goedkoper :)
 
Lid geworden
25 feb 2011
Berichten
92
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nice je woont op 2 km van waar ik woon ;-)

Mooi werk hooR, kan alleen maar zeggen : als je je verveelt, kom dan maar mee helpen op mijn bouw :)
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
11
Punten
0
Ik benijdt je werk-ijver maar je zou beter je materiaal bij een lokale bouwhandel kopen, dat spaart enorm veel centen uit.

Quote:
De oude steen loopt gewoon door dus bijbouw is er niet ... dat wordt dus plan B ... aan de binnekant paar gaten maken en dan webcam en zaklamp er door steken om even te kijken wat er achter de "valse" muur zit ... aangezien het waarschijnlijk de steunmuur is voor onze badkamer dallen ben ik aan het denken om dan gewoon een hele hoop PUR schuim bussen te kopen en de VOLLEDIGE holle ruimte achter de valse muur (1.5 meter diep 1m40 hoog en 2m75 breed) vol te spuiten.als ik een paar gaten maak waar ik door kan is dat op zich goed te doen. Kost wel iets maar dan ben je zeker dat daar geen koude lekken meer komen ... op zich is dat een 6 m3.
... en dit zou ik zeker niet doen. :wink: :D
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
janvanlandeghem wrote:
Ik benijdt je werk-ijver maar je zou beter je materiaal bij een lokale bouwhandel kopen, dat spaart enorm veel centen uit.

Quote:
De oude steen loopt gewoon door dus bijbouw is er niet ... dat wordt dus plan B ... aan de binnekant paar gaten maken en dan webcam en zaklamp er door steken om even te kijken wat er achter de "valse" muur zit ... aangezien het waarschijnlijk de steunmuur is voor onze badkamer dallen ben ik aan het denken om dan gewoon een hele hoop PUR schuim bussen te kopen en de VOLLEDIGE holle ruimte achter de valse muur (1.5 meter diep 1m40 hoog en 2m75 breed) vol te spuiten.als ik een paar gaten maak waar ik door kan is dat op zich goed te doen. Kost wel iets maar dan ben je zeker dat daar geen koude lekken meer komen ... op zich is dat een 6 m3.
... en dit zou ik zeker niet doen. :wink: :D



cool! 6m3 opvullen met spuitbussenpur. Zo'n bus heeft ongeveer 0.04m3 inhoud dus met een busje of 150.
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
11
Punten
0
... en met de garantie dat je 1. niet alles gevuld krijgt en 2. je stikt in je kelder van het giftige drijfgas. Nie doen hé!
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
janvanlandeghem wrote:
... en met de garantie dat je 1. niet alles gevuld krijgt en 2. je stikt in je kelder van het giftige drijfgas. Nie doen hé!



En dat spul blijft uitzetten ook als 't al hard aan 't worden is. En dat dan in een ruimte van 6m3... rrr... ik wil dat wel es zien :twisted:



Als je dat toch wil vol gooien en je kan er min of meer gemakkelijk bij dan kan je beter de boel met isomobolletjes of zelfs argex vullen. Dat zal al een pak veiliger zijn en vooral goedkoper.
 

janaxis

Actief Lid
Lid geworden
19 mrt 2011
Berichten
343
Waarderingsscore
55
Punten
28
zeer interessant om te lezen, veel succes nog!
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
11
Punten
0
oja nog ietster info (sorry voor de kritische noot telkens)

Denk nog maar eens na over je gevelschilderplannen. De meeste PUR spuiters willen de spouw niet vullen en/of geven geen garantie als de gevel geschilderd is met dampdichte verf (kans op inwendige condensatie en schade aan steen). Jij gaat er nu net een dampdichte gevel van maken (als dat nu al niet het geval is met die liters compaktuna).
 

Smettuh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 nov 2009
Berichten
2.171
Waarderingsscore
1
Punten
38
Leuk om te lezen, mooi gedaan!



Ik ben geen kenner dus weinig zinvols aan toe te voegen maar misschien 1 opmerking.

Een raam mag je in principe niet rondom vol met pur spuiten. Bovenaan beter wat glaswol of rotswol in duwen.
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
Smettuh wrote:
Leuk om te lezen, mooi gedaan!



Ik ben geen kenner dus weinig zinvols aan toe te voegen maar misschien 1 opmerking.

Een raam mag je in principe niet rondom vol met pur spuiten. Bovenaan beter wat glaswol of rotswol in duwen.



Je mag een raam niet vast zetten met PUR maar er is niks mis met PUR te gebruiken om te isoleren hoor.
 
Lid geworden
6 sep 2011
Berichten
171
Waarderingsscore
0
Punten
0
even paar antwoordjes :)



- volspuiten van de ruimte met pur schuim in de kelder hebben we niet gedaan we hebben gewoon isolatie platen tegen alle wanden gelijmd en de holle ruimte gelaten voor wat ze is ...



- de gevel met compactuna besprenkelen is geen enkel probleem en we hebben duidelijk met de isolatie firma onze plannen besproken. Je mag echt wel een huis verven dat spouwisolatie op pur basis heeft hoor ... condensatie staat meestal langs de binnen kant en is meer een zaak van verluchting. Je zou dus zeker wel een punt hebben met te zeggen dat verluchting in onze woning een probleem is. En dat hebben we zelf ook al gemerkt :) maar we hebben dus geen schrik voor vocht of condensatie.



- ramen zijn niet vast gezet met pur hoor ... er zijn eerst metalen beugels van de ramen vastgemaakt in de muur, daarna is er pur rond gespoten maar dit is geen gewone pur maar van die montage schuim. Die zet een stuk minder uit en isoleerd beter. Nu ik sta wel beetje te kijken van die uitleg .... als je naderhand spouw isolatie met pur laat zetten komt dat ook aan alle kanten tegen je raam hoor het is niet dat ze dan even wat glaswol boven je raam inspuiten :)



- matterialen bij de lokale bouwmarkt kopen ... die opmerking snap ik niet zo goed ??? zowat alles komt echt wel van Diest Halen etc ... enkel de ledlampjes komen uit het buitenland maar verder hebben wij echt wel alles aangekocht in een straal van max 20 km. Dus dat snap ik even niet goed ...



Verder denk ik niet dat wij er voor altijd zullen blijven wonen :) het is een zeer leuke woning maar wij zouden na verloop van tijd mogelijk Belgie inruilen voor het hoge noord :)
 

monalisa

Zeer Actief lid
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
7.633
Waarderingsscore
5
Punten
38
- Ok, condens zal vooral binnen in de woning zijn, en is te voorkomen door te ventileren, maar als je ooit een lekke dakgoot hebt of een scheve pan in je dak en het regenwater loopt bovenaan je muur in, tussen de pur en de compactuna... en dat eventueel in de winter: vocht kan niet weg, het begint misschien te vriezen, het water wordt ijs en zet uit... Niet goed voor je muur. Maar het zal zo'n vaart wel niet lopen zeker...



- Met lokale bouwhandel bedoelen ze een zelfstandige bouwhandel, gerund door mensen die verstand hebben van bouwmaterialen, geen ketens als Gamma, Hubo en Brico. Die zijn duurder en geven vaak maar beperkt advies.
 
Lid geworden
22 nov 2008
Berichten
345
Waarderingsscore
0
Punten
0
Smettuh wrote:
Leuk om te lezen, mooi gedaan!



Ik ben geen kenner dus weinig zinvols aan toe te voegen maar misschien 1 opmerking.

Een raam mag je in principe niet rondom vol met pur spuiten. Bovenaan beter wat glaswol of rotswol in duwen.



Blijkbaar mag dit met moderne ALU en versterkte PVC kaders wel. Hout niet.



En bij oude ramen zowiezo te vermijden.



On Topic: THUMBS UP :)
 
Lid geworden
12 sep 2007
Berichten
555
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik heb toch ook m'n twijfels over de cementering van je gevels.



kaleien mag je het trouwens niet noemen, want kaleien is op basis van kalk, wat als grote voordeel heeft dat als er toch water in je steen kruipt (langs lek, langs fundering, langs binnen ...) het eruit kan.



nu zit je gevel potdicht.
 

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Berichten
4.861
Waarderingsscore
38
Punten
48
HaerdenC wrote:
even paar antwoordjes :)



- matterialen bij de lokale bouwmarkt kopen ... die opmerking snap ik niet zo goed ??? zowat alles komt echt wel van Diest Halen etc ... enkel de ledlampjes komen uit het buitenland maar verder hebben wij echt wel alles aangekocht in een straal van max 20 km. Dus dat snap ik even niet goed ...
Die opmerking sloeg volgens mij meer op het feit dat je beter naar een echte bouwhandel gaat, ipv naar doe-het-zelf zaken ala Gamma.



Het was mij trouwens ook opgevallen op uw foto's dat je blijkbaar veel uit Gamma haalt. :) En de prijs die je daar betaald, ligt gewoon hoger dan bij een bouwstoffer.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan