• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Fotoverslag (veel foto's) doehetzelf verbouwing woning 1957

En het is weer weekend geweest :) lees als -> hard gewerkt al zeg ik het zelf!

01.jpg

De oldtimer staat dus paar daagjes buiten tot het nieuwe huisje klaar is. Wel even bash er over zodat er zeker niks aan komt. 2013 wordt hij zowieso grondig onder handen genomen in 2012 is het de beurt van de honda waarvan je net nog het neusje ziet ... zie andere topics in PTA

02.jpg

Steenpuin ... steenpuin en nog eens steenpuin. 4 a 5 ton in totaal ... saneren noem ik zo iets ... op zich zou ik het mee in het beton dek kunnen gieten maar ik ga het gewoon weg doen. Onvoorstelbaar dat mensen dit soort rotzooi gewoon in de grond steken.

03.jpg

Dit was aan het einde van zaterdag ... begint er aardig op te lijken he :) achteraan kan je nu echt zien dat de platen aan het verzakken zijn en het dus echt hoog tijd is!

04.jpg

Buiten krijgen we een aardig grond platform ... dit gaan we verspreiden over de volledige tuin die dan ongeveer 2 a 3 cm hoger wordt :) stoort dus niet. In het voorjaar ga ik dan de boel ook met zo een ploegding helemaal omploegen, daarna wellen en dan opnieuw aanplanten ... ook dat zal hier uitgebreid gedocumenteerd worden.

05.jpg

Deze reserve pannen en buisdelen lagen opgeslagen in de garage en zullen in de lage kelder gelegd worden. Die gebruiken we niet en dan hebben we toch nog reserve onderdelen moest er nog eens storm komen. Tot nog toe hebben we nooit pannen af gehad maar het zijn loksbergse pannen. Die fabriek bestaat niet meer dus als je nog zo een pan moet hebben ben je aardig gechareld :) Ik heb er nog een 70 tal en 2 nokstukken ... tevens een 40 tal pottelberg pannen, veel recenter en gebruikt op onze achterbouw en badkamer.

06.jpg

Zondag ... korte broek aan 3 graden buiten en gaan met die banaan!

07.jpg

Nog meer puin

08.jpg

en hopla alle puin is er eindelijk uit ... jammer genoeg moet ik nog aan de voorkant ook een strook doen (voor de wafwaterings kokkos) maar dat is pas als het dek gegoten is

09.jpg

Hier doen we het voor he !!! enkel nog achter de garage wat rotzooi opruimen en dan kan de garage afgebroken worden ... klaar voor het beton dek!

10.jpg

Grond ... veeeeel grond :) zoals jullie zien staan hier ook nog paar stapels sylex tegels :) die zijn uiteraard voor in de garage. Of dat nog voro dit jaar gaat zijn weet ik niet, ligt beetje aan het weer.

toyota 1000. Die zie je ook niet alle dagen meer rijden...

Het is zelfs nog van voor de Toyota 1000 :) het is een Osaka KP30 uit 1971 naast deze heb ik ook nog een Honda Accord uit 1985 :) eens de garage en de verbouwingen wat op rust zijn is dat terug mijn hobby ... owja bijde in rijdende staat voor de duidelijkheid!

Binnekort grote update alhier met foto's maar het is zo druk druk druk de laatste tijd :( heb een tripje naar Italie gedaan om vrienden te verhuizen naar daar, tussendoor flink doorgedaan aan de garage afbraak en ook nog bezig met de voorbereiding van de scancoverytrial. Hoe ver staan we ondertussen met onze garage

- laatste aanhanger met 750 kg steenpuin zaterdag naar containerpark gebracht. In totaal heeft het ons al een 150 euro gekost aan wegvoeren van steen puin, grofvuil en afval!

- Golfplaten vuiligheid is van het dak af ... meeste ligt nu op de aanhanger (12 van de 16 platen)

- Afnemen is relatief goed gegaan ... eerst de schroeven los gedaan met ratelsleutel. Het waren vierkante koppen op de schroeven en ze waren zeer dik dus losdoen ging nog vrij goed eigenlijk. In totaal zaten er 24 in en slechts 1 voorzichting (zonder tegen de platen te komen) moeten doorzagen.

- Platen waren zwaarder dan ik gedacht had. Met 2 ging het een stuk beter en goed nat gehouden CONSTANT. 1 plaat is gebroken de rest gewoon in twee stukken naar beneden kunnen doen. Gecontroleerd gebroken terwijl er water over werd gespoten

- We mogen 200 kg brengen naar het containerpark maar dat gaat volgens mij nogal nipt zijn dus gaat centen kosten ... ik laat hier zeker weten hoeveel.

- Betonplaten samen met de buurman afgenomen .. paar zijn gesneuveld maar de meeste hebben zij kunnen recupereren. Ik had beloofd dat ze de platen mochten hebben als ze hielpen afbreken. Toch 2 dagen werk aan gehad maar ... de garage ligt dus volledig plat!

- Ik ga nu proberen deze week na mijn werkuren bekisting te maken in Betonplex (die ik van die zelfde buren krijg omdat zij er ergens eens gerecupereerd hebben en op overschot) Super goed nieuws want dat is weer centen gespaard

- de kapot gevallen platten allemaal stuk geslagen en als een puzel neer gelegd. Ook de Palen zullen gewoon mee in de vloer gegoten worden (liggend) Extra oud ijzer rond gestrooid om extra wapening te geven

We hebben de plannen voor het dek wat herzien. Normaal ging ik onder de beton een kunstof laag leggen tegen opkomend vocht. Nu op zich moet je dan ook de zijkanten aftaren en zo ... maar we gaan een middel laten toevoegen in de beton dat waterafstotend is. Eens de beton uitgedroogd is gaan we aan de bovenkant een waterkering aanbrengen, Dan Tegelcement maken en de Cylex tegels daarmee leggen bovenop de waterkering. Het betondek varieerd in dikte een beetje. Vooraan is het een 20 cm achteraan 30 tot 35 ... dat is ruim 2 keer de norm voor carports dus de boel zal wel stevig staan :) Ik heb kei hard doorgedaan omdat ik het dek zo snel mogelijk gegoten wil hebben. Het hout zetten kan ook perfect bij koude nachtelijke temperaturen, Voor het dek is het toch beter dat het niet te veel onder nul gaat!

Teaser foto

afbraak.jpg

volledig verslag volgt. Ga ook voor wonendnederland.nl een stuk schrijven over de werken :)

Quote:
Nu op zich moet je dan ook de zijkanten aftaren en zo ... maar we gaan een middel laten toevoegen in de beton dat waterafstotend is. Eens de beton uitgedroogd is gaan we aan de bovenkant een waterkering aanbrengen,
Ik snap je werkwijze toch nog steeds niet goed hoor. Je legt best een plastiekfolie onder je beton, niet als waterdichting, maar om te beletten dat je beton TE snel droogt bij het gieten (minder sterk). Plastiekfolie kost niks. De plastiek leg je op de grond en laat je over de betonplex liggen. Na het drogen snij je die gewoon weg. Jouw 'waterkering' nadien, dat zie ik nog niet goed voor me...

zo moet het dus:

gewapende_betonnen_vloer_2.jpg

Het te snel drogen is helemaal geen probleem aangezien de grond leemgrond is en behoorlijk vochtig. Als je nu zandgrond hebt is dat echt wel nodig. Wij gaan er niet voor omdat we een hoop betonpuin en ijzers van de afbraak hebben liggen in het gat dus te snel drogen is geen probleem ... Dat is trouwens ook vooral een probleem in de zonnige warmere maanden nu niet. Bovenop een waterkering dan bedoel ik van die zwarte taar toestand zoals men bij woningen ook tussen de verdiepen zet, Op zich is dat voor een carport totaal overbodig maar als eventueel volgende bewoners er een dichte garage van willen maken is het wel goed tegen opstijgend vocht.

? snap niet echt goed wat je bedoeld :)

Je kan de helft van je golfplaten nu wegdoen en de andere helft het eerste weekend van januari dan kost het je niks :)

Ik zie dat je de beton achterkant tot 35 dik gaat leggen had je niet beter daar al de steenpuin ingegooid ipv naar het containerpark te doen zo had je 2 keer profijt kunnen hebben.

Ik heb onder ons tuinhuis ook een laag van 20 cm bouwpuin zitten en daar 15 cm beton over.

Gaat geen kant meer op.

er ligt al een laag steenpuin ... je kan er moeilijk 50 cm steenpuin gaan gooien he :) plus eigenlijk mag dat dus niet he ... je moet je steenpuin eerst laten verpulveren dan pas mag je dat er onder doen. De beton platen die ik heb stuk geslaan zijn beton dus vormen een geheel met het betonnen dek dat is anders dan steenpuin ... nu hoe men dat naderhand gaat controlleren geen idee :) maar ik hou me liever aan de regels ... meer beton - meer kracht - meer bewapening dus nja :) denk dat we beetje middenweg hebben. De steenpuin die ik heb weg gedaan was ook veelal echt rotte stenen dan heb je nog geen stabiele ondergrond he

HaerdenC wrote:
Het te snel drogen is helemaal geen probleem aangezien de grond leemgrond is en behoorlijk vochtig. Als je nu zandgrond hebt is dat echt wel nodig. Wij gaan er niet voor omdat we een hoop betonpuin en ijzers van de afbraak hebben liggen in het gat dus te snel drogen is geen probleem ... Dat is trouwens ook vooral een probleem in de zonnige warmere maanden nu niet. Bovenop een waterkering dan bedoel ik van die zwarte taar toestand zoals men bij woningen ook tussen de verdiepen zet, Op zich is dat voor een carport totaal overbodig maar als eventueel volgende bewoners er een dichte garage van willen maken is het wel goed tegen opstijgend vocht.

Je bedoelt toch geen roofing waar men de welfsels op legt?

Voor waterkering:

- betonplaat die dik genoeg is, is waterkering

- in de muren DPC steken (vochtbanden)

Ah ja, die teer die ze wel eens op fundering smeren: dat is niet tegen het water, maar eerder om de stenen te beschermen tegen de grond zelf.

Maar eigenlijk kan beton daar wel goed tegen dus is dat eigenlijk vrij nutteloos geworden - vroeger toen ze gewone stenen als fundering gebruikten was dat natuurlijk wel interessanter.

Voor de steenpuin: bij zo'n hoeveelheid was een containerke huren misschien nog wel goedkoper geweest (bij ons was dat nog geen 140 euro voor ene waar 9 kuub in kon)

+ de container wordt voor de deur afgezet en terug opgehaald - spaart je ineens de ritjes naar 't containerpark ook uit.

De container is zo iets waat inderdaad mogelijk had gekund maar er waren een aantal factoren die meetelde :) bv de plaats om hem te zetten ... door mijn wagenpark :) heb ik niet veel ruimte over ... nu is het beetje bij beetje weg gebracht. Muren worden er niet op gemetseld he :) al de rest is hout :) De onderste plank ga ik hardhout zetten gewoon om rotten van beneden tegen te gaan mogelijk leg ik inderdaad zo een DPC er tussen gewoon voor de zekerheid. Zowieso voor een carport maakt heel dat water gedoens weinig uit 2.5 wanden zijn open dus dat zal allicht wel eens nat worden maar doordat de wind er door kan zal het ook wel relatief snel drogen veronderstel ik. We denken er wel aan om naderhand zijwanden in glas te maken of zo :) als we eens veel geld over hebben.

En toch zou ik die betonplaat niet 'teren' achteraf. Ben je zeker dat je tegels daarop gaan hechteN?

niet taren aan de bovenkant he ... rondom zou ik taren en onder de houten zijwand omdat daar het water dat langs de zijwand afloopt merkelijk meer is dan in de carport. K ga echt niet heel de plaat doen :)

Een super-bouwdagboek. Ik volg het allemaal met plezier op, is zelfs educatief! )

Dit weekend was het eerder van de rustig aan tot nog toe maar desondanks toch wel wat werk verzet :)

- alle asbest plaaten op aanhangwagen en in 2 keer naar het containerpark gebracht en daar ook gelaten uiteraard :) 200 kg mocht ik blijkbaar gratis brengen voor de rest moet je dokken ... en niet zo een beetje. Dat snap ik niet goed van de overheid. Ze weten goed genoeg dat de asbest opgeruimd moet worden ... laten ze je daar extra veel voor betalen ... en dan maar zeuren over sluikstorters of mensen die dat onder hun betondek gooien ... ik heb 500 kg gebracht in totaal en heeft me voor dus de 300 kg die niet gratis is 10 cent de kg gekost. Maar goed ... de boel is opgeruimd en dat was van de volledige afbraak het laatste wat weg moest.

- dan de aanhanger proper gemaakt

- laser lijn trek hoek ding van bosch gekocht :) 45 euro om de voetjes recht te kunnen zetten en perfect rechte hoek te krijgen, dingen recht te zetten ...

- waterpas gemaakt van lang stuk darm ... ik betrouw meer op zwaarte kracht dan op laser dinkies :) dus gewoon ter niveau controle

- 13 grond potten / metaal poten gehaald dus van die pinnen met een vierkante pot van 9x9 op, volledig verzinkt

- stuk hardhout om de boel in te kloppen

Dat was beetje de dag, ben ook van wacht voor het werk en nog avond interventie dus nja de dag is wat opgesplitst.

Morgen wil ik dat alles van paaltjes staat en zou ik graag ook aan de bekisting wat werken zodat woensdag of donderdag kan dan eindelijk de beton er in... daar kijken we toch wel aardig naar uit!

De meneer van boer zoekt klant kijkt ondertussen naar de mogelijkheden voor dwarslatten en de rest van de systemen :) hij vond dat ik gek was om een dik dek te gieten ... 15 cm was ook genoeg geweest en dat ik het allemaal TE degelijk wil maken :) op zich kan dat wel maar liever goed dan half he ... ik heb mijn datakabel niet bij dus foto's volgen ... van hoe het er nu bij ligt niet om bepaalde redenen maar bij de opbouw wel weer :) tevens komt dan ook foto verslagje van de golfplaten en asbest rommel :)

ja, goe bezig jong! verbouwen, het leven zoals het is...

vandaag ook wa gewerkt aan ons huis, de vloer van de badkamer beginnen

leggen,

heb hier ook een topic over mijn project (verbouwing rijhuis in oostende)

ik zou zo zeggen, veel klusplezier, maar dat zal wel bij u, kzie da ge het doet

met heel uw hart en leden, heb wel respect daarvoor!

groetjes hein

Dit vind ik nu ook 1 v/d leukste topics om te volgen. Foto per foto, uitleg per uitleg, ben ik aan 't genieten. Namelijk ook al jaren aan 't kl.... (lees klussen).

Ondertussen staat ook de bekisting op de voorkant na volledig. Dat was toch meer werk dan ik verwacht had maar alles staat dus mooi recht en sterk. Nu nog de stroombuis leggen en de voorkant bekisten :) dadelijk naar de betonman bellen en dan vrijdag is het zo ver 7 cub beton voor een 24.3 vierkante meter betondek. Mijn schoonvader komt helpen met het uit trekken en vlak maken.

Foto's kan ik om legale redenen even niet plaatsen. Wij wonen zone vreemd en dus wat afgebroken is ... nja... nu alles staat op plan en er was duidelijk storm schade, we zetten een lager en lichte ding dus op zich kan er geen bezwaar zijn maar ik wacht toch even tot de 4 definitieve hoekpalen staan :)

Chapeau voor dit gedetailleerd verslag. Echt een plezier om te lezen!

Keep on rocking!!!

Eindelijk eens een grote update betreffende onze garage / carport vernieuwing ... en natuurlijk een fotoverslag.

01.jpg

Bouwtechnisch mochten we niet afbreken en opnieuw opbouwen. Hoe we dat nu presies hebben gedaan gaan we niet in het breed uitsmeren en daarom ook geen foto's of verslag van het totale afbreken, dat hebben we nl niet gedaan er is altijd een stuk blijven staan (hoekpalen en zo) maar we willen geen enkel risico. Daarom hebben we ook gewacht met het plaatsen van foto's tot de carportpalen allemaal stonden. Om de metaalpunten min of meer waterpas te zetten ... een oude manier gebruikt ... 15 meter pvc transparante darm en water. Wel zorgen dat er geen lucht in zit!

02.jpg

teaser foto van hoe het volledig afgebroken uit zag :) hier is de beton op gestort, we hebben dit eerst flink nat gespoten daardoor moesten we geen plastic leggen gewoon direct er op gestort. De plastic wordt gelegd omdat de beton anders te snel droogt. Bij de huidige weersomstandigheden en een goede natte ondergrond dus totaal niet nodig.

03.jpg

De vieze asbestachtige platen mooi afgeleverd op containerpark ... een grote zorg minder. Kosten vielen al bij al ook nog mee

04.jpg

Mijn nieuwe trouwe vriend ... echt waar dit is een schitterend toestelletje kost iets van een 60 euro, zelfs iets minder nog maar hier lever je strak werk mee af :)

05.jpg

Eigenlijk dient hij voor binnen ... buiten toestelletjes zijn veel duurder ... maar als je gewoon wacht tot het donker is kan je hem ook buiten perfect gebruiken en een pak centen sparen ... in November is het gelukkig vroeg donker :)

06.jpg

Paalpunten ingeslagen en gezorgd dat er 25 cm van in het beton komt. Dat is ruim voldoende opgegeven was 15 cm.

07.jpg

De vier hoekpunten ... 35 cm beton ... pukkelpop-storm-proof heet zo iets!

08.jpg

Silex dallen mooi gelegd ... rand opgevuld met witte zand om te stabiliseren en dan mdf meubelplaten als bekisting ... een experiment maar ... het is perfect gelukt en stukken goedkoper dan bekisting huren ... de mdf platen moeten wel er na de container in.

09.jpg

stroom voorziening achter de bekisting in witte zand ... er was geen tijd meer om gleuf tot aan de woning te graven dus tijdelijk zo naderhand doe ik de witte zand weg en kan de gleuf gegraven worden.

10.jpg

Deze jongen paste gelukkig net op onze oprit ... we hebben in totaal uiteindelijk 10 cub nodig gehad dus 1 volle wagen en dan nog een kleintje :) (7.5 cub is max in zo een wagen)

11.jpg

Alles mooi klaarleggen werkt altijd fijner... zal wel aan mezelf liggen maar ik hou graag overzicht tijdens het werk ... deze bouten met moeren dienen om de palen te verankeren in de paalpunten.

12.jpg

Bovenaan komen dwarsbalken van 7x23 cm. Deze wilde ik niet zomaar tegen de palen schroeven maar er voor de helft op laten rusten. Dus alle palen een stukje bovenaan uit gezaagd van 3.5x22 cm en met een lichte schuine hoek zodat we een minimum aan verval krijgen van ons dak (afwatering)

13.jpg

Dat geeft dan dit als resultaat ...

14.jpg

Detailbeeld

15.jpg

Het werd donker ... oude staanlamp buiten... en om 19.00 stonden ze allemaal waterpas op deze donkere foto staan de linkse al waterpas de rechtse was ik nog bezig ...

Hopelijk moeten we niet te lang wachten op de dwarsbalken. Die moeten ze zowieso komen brengen aangezien die 5.5 meter lang zijn.

Best een grote klus maar ik denk dat het zwaarste achter de rug is, het uitgraven, bekisting maken, beton gieten dat is toch wel het meest gedoens ... nu is het opbouwen. De balken zal ook nog even rommelen worden en het steeldek dak is ook niet van de poes al de rest is wel te doen denk ik.

De achterste rechterhelft wordt dicht gemaakt en de rechterwand ook met tand en groef planken verder gaan we nog kijken hoe we de dakranden presies gaan afwerken. Ik denk dat we gaan voor een licht overstekende boord met sportjes in en dan met bovenkant een zink of loodrand. Hopelijk blijft het weer een beetje menselijk dan lukt het nog om mijn target te halen (voor het einde van het jaar zou ik willen dat het volledig staat.

Nu ik het zo zie vind ik je steunpalen wel wat smallekes om daar 7x23op te leggen...

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief