• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Fotoverslag (veel foto's) doehetzelf verbouwing woning 1957

Ook vandaag kan ik weer met een nieuwsupdate over de garage komen ... gisteren bij een lokale betonboer gaan informatie inwinnen. Conclusie:

- de platen er onder leggen is geen goed idee in verband met stabiliteit en uitzetting. Kans op barsten is groot

- betonnetten is een oplossing maar staalvezels is een betere optie in mijn geval

Dan thuis gekomen en alles exact opgemeten. De betonmixer heeft een doorgang van 3 meter nodig ... vooraan is dat geen probleem maar achteraan leek mij dat spannend te gaan worden. Maar we hebben voor de verandering eens geluk. de oprit is op haar smalste punt 3.20 meter :) dus dat is 20 cm meer dan wat men nodig heeft. OEF geen dure pomp en dergelijke nodig. Vooraan hebben we 4 meter dus dat is zeker geen probleem. Ik heb vervolgens het exacte vlak opgementen (we gaan het beton dek groter maken dan de carport gewoon omdat dit praktischer is en mooier uit komt, maar ook omdat we dan 2 volledige betonmixers kunnen laten komen en geen extra kosten hebben voor het leveren. (een betonmixer is 7 cub als die moet rijden met minder betaal je extra) Ik heb nu uitgerekend dat ik 13.75 cube nodig heb en dan is het dek overal 25 cm.

Ik heb dan ook info ingewonnen over hoe en wat bij levering, mijn schoonvader wist mij te zeggen dat het een pak werk is om dat vlak te krijgen en dat er rijen aan te passen zouden komen etc. en dat we met behoorlijk wat volk moesten zijn. Nu blijkt dat toch wat overdreven ... voor gewone beton is dat inderdaad het geval maar men kan aan de beton een syntethische hars toevoegen waardoor deze vloeibaarder wordt en zichzelf min of meer zet. 2 mensen met een plank op een stok kunnen dus een perfect glad vlak maken. Men zou ook water kunnen toevoegen maar dit zou geen aanrader zijn doordat de massa dan niet meer homogeen blijft.

Goed in cijfers ...

staalvezels moet een 20 kg per cube bijgerekend worden kost 1.2 euro per kg zonder btw dus

1.2 x 20 x 14 -> 336 euro

de synthetische hars -> 70 euro extra voor 14 cub

beton 300 68 euro per cub

14 x 68 -> 952 euro

-----------------------------------------------------------------------------------

Totaal : 1358 euro

We gaan de nieuwe garage verbinden aan onze woning en kunnen dus onder verlaagd belastingtarief werken van 6 procent dat maakt dat de totale prijs voor het dek 1575 euro zal zijn. We krijgen nog een korting zodat het rond de 1450 euro zou zitten wat toch weer een mooie korting is. Het dek zal in totaal dan 55 vierkante meter groot zijn.

Als uwen beton groter is dan het dak, voorzie dan wel iets zodat bij veel regen het water niet in de garage loopt

regenwater wordt opgevangen in regenton met overloop naar de riolering :) is dus zeker voorzien :)

Ik bedoelde de regen die op de betonplaat valt (buiten het geprojecteerde vlak van het dak), die vormt plassen op het beton en die plassen lopen zo onder de muren van de garage. Heb deze fout gemaakt bij mn tuinhuis.

Dus ofwel beton (het stuk dat buiten de garage komt) wat laten afhellen weg van de garage of een boordje voorzien onderaan de garagemuren

daar komt een gootje in :) en een lichte helling.

1. Als je mooi vlakke betonplaat wil, ga je toch moeten afrijen hoor. Je moet zowieso bekisting plaatsen, dus met houten balk heen-en weer schuiven kan al veel goed maken.

2. 25cm betondek voor een carport lijkt me vrij veel.

3. synthetische hars laten toevoegen zou ik niet doen, geeft weinig meerwaarde in zo'n klein dek.

4. persoonlijk zou ik voor betonnnetten gaan, zal goedkoper zijn.

5. vergeet geen PE folie onder de beton te leggen.

Hoi

Als je vanplan bent om de silex dals nog te leggen in de carport dan zou ik de beton volledig achterwege laten.

Dals leggen op beton is om problemen vragen volgens mij.

paar aanpassingen aan de planning ...

we gaan het dek maar net zo groot maken als de carport. Waarom? wel niet omdat ik het geen goed idee vind maar doordat de grond scheef loopt gaan we anders achteraan een trap hebben van dik 45 cm en dat is gewoon ambetant voor het grasmachien ... tevens wordt het dan een zooitje terrassen bij mekaar.

25 cm is gewoon voor de zekerheid omdat we echt geen gedoens willen. Of wel tegoei of wel niet voor dat beetje meerprijs ben je er tenminste voor altijd vanaf.

Betonnetten is inderdaad goedkoper maar gaan we niet doen :) scheelt maar iets van een 150 euro ... ok dat is wel wat geld maar... er zijn veel maars ... met staalvezels zijn de randen ook gewapend, je hebt er zelf geen werk aan en er is niet genoeg tijd tussen de komst van 2 mixers om 2de deel netten te leggen. De mixer gaat echt tot in de garage rijden. De netten moeten ook beetje op hoogte komen en dat gaat allemaal veel gedoens zijn voor weinig. Dus vandaar vezels.

Dan grondfolie komt er zeker !!! zo van die zwarte noppendinges :) 2.5 meter breed

Het betondek zo laten is geen optie. Door de staalvezels zullen hier en daar vezeltjes doorkomen ... dat is niet zo leuk voor je auto banden :) en al zeker niet voor de kleine. Waarom zou de tegels er over leggen slecht zijn? Dat snap ik niet goed hoor... de tegels gewoon op de grond leggen zou veel slechter zijn dat verzakt en krijgt ge nooit goed. Stabilise zou wel een optie zijn maar een betonnen dek is volgens mij toch echt wel een stuk beter hoor. Ik zou de silex dallen vast leggen met cementlijm en compactuna.

enfin ... genoeg gezeverd ... foto verslag!

01.jpg

Garagevloer is er volledig uit en de graafwerken kunnen beginnen ... ik ga graven terwijl de garage er nog staat aangezien de grond makkelijker te graven is als hij droog is

02.jpg

Dit zijn nog wat reserve stenen van onze woning al de rest -> container park

03.jpg

Controle van hoe de palen in de grond vast zitten ... ik zou verwachte beton -> maar dus niet !!! Steenpuin en de leemgrond ... opletten dus!

04.jpg

nog wat stenen van de vloer ... maar nu is alles er volledig uit!!! In totaal op 2 weken dik 3 ton naar het containerpark gebracht.

05.jpg

zoals op de foto duidelijk zichtbaar het hele ding is al aan het verzakken :) nu dat is al 5 jaar zo

img]http://www.giveback.be/huis/gargraven1/06.jpg[/img]

Deze pannen gaan we in de kelder leggen -> reserve voor het huis en de badkamer achterbouw

07.jpg

spleten en kieren allom

08.jpg

Dit blokje wil je niet weg doen :)

10.jpg

Hyundai H1 is echt een werkpaard ik ben zo blij dat ik dat als company car heb genomen !!! Echt

11.jpg

Jaja ... asbest dakje ;) dat gaat zo snel mogelijk weg ...

12.jpg

de eerste kruiwagen

16.jpg

de eerste vierkante meter :) 3 kruiwagens -> snelle berekening ... binnekant garage 80 kruiwagens ... buitenkant nog een 25

17.jpg

volledig rond de woning -> en daar opvullen

18.jpg

2 vierkante meter

19.jpg

we vorderen

20.jpg

opvullen :) en aanstampen ...

26.jpg

eerste strook klaar :)

27.jpg

tijd voor ne koffie

28.jpg

Oldies op de oprit :) redelijk veel bekijks van de voorbijgangers :)

30.jpg

Over gegaan op de taktiek ... met de spade los steken en dan opscheppen ... ging sneller. Eerste stuk volledig met schup gedaan

31.jpg

Het hulpje

33.jpg

zondag middag... pauze

34.jpg

en we zijn aan de voorkant ... de voorste meter is opgevuld met steenpuin ... echt kl**e werkje om dat er uit te halen

35.jpg

maar de aanhouder wint!

36.jpg

doormoosde slechte kwaliteit bakstenen ... maar toch hard genoeg om een schup tegen te houden ... bikkeltje er bij en helemaal jezelf zijn :)

37.jpg

eindresultaat

39.jpg

mooi opgevuld ... kan weer zakken en dan kan er nog wel wat bij ... we hebben nog een stuk wat opgevuld kan/moet worden dus het lijkt er op dat we wel van de grond gaan afraken... grote OEF voor mijn vriendin :)

40.jpg

en de oldie past er nog net in :) 1 van de laatste keren in de oude garage :)

Quote:
Dan grondfolie komt er zeker !!! zo van die zwarte noppendinges 2.5 meter breed
noppendinges? Neen, ik had het over gewone plastiekfolie die onder de beton moet, omhooggeplooid ad zijkanten aan je bekisting.

Je carport is toch open langs 1 kant dacht ik? Nun dan komt er regen in, die dringt door de voegen van je silexdals. Dat water blijft tussen beton en dals rondspoken. Als het vriest, zwelt water en komen je tegels los van de beton. Alez, in theorie toch.

dit soort folie komt er onder

doppfolie4.jpg

speciaal voor funderingen.

Dat van die regen valt wel mee denk ik ... ik dacht de tegels vast te zetten met mortel aangemaakt met compactuna en dan zou dat geen probleem mogen zijn ... nu als ze ook los komen te liggen ... op zich maakt dat weinig uit hoor :) ze zullen op het beton dek alleszins beter blijven liggen dan op een prutske stabilise of gewoon in de grond he...

we zouden over het beton dek ook gewoon een heel dun laagje zand kunnen leggen en de tegels in de zand leggen maar daar ben ik dan weer minder happig naar :)

HaerdenC wrote:
Dat van die regen valt wel mee denk ik ... ik dacht de tegels vast te zetten met mortel aangemaakt met compactuna en dan zou dat geen probleem mogen zijn ... nu als ze ook los komen te liggen ... op zich maakt dat weinig uit hoor :) ze zullen op het beton dek alleszins beter blijven liggen dan op een prutske stabilise of gewoon in de grond he...

Wel, bespaar dan de compactuna, is nergens voor nodig in dat geval; beton is al waterdicht, dan ga je gewoon de mortel waterdicht maken en het probleem nog korter bij de tegels brengen. Eventueel met een andere soort verharding werking? Stabilise is denk ik nog ietsiepietsie waterdoorlatend...

aaa iemand uit de buurt,ale beetje toch

leuke fotoverslagen!

Vind ik ook. Helemaal niet in de buurt maar dat maakt ze niet minder leuk!

01.jpg

Kiezel weg geschept en dan de worteldoek mooi opgerold zodat we naderhand alles mooi terug kunnen leggen. De worteldoek is nog goed dus die gaan we niet weg doen.

02.jpg

lijkt een makkie ... wat grond weg scheppen ... gaat wel op een dagje lukken ...

03.jpg

Aanhangwagentje er bij gezet en hopla direct laden he :)

04.jpg

Ik ben geen pro dat weten we ondertussen dus ik behelp me met wat ik heb ... alles mooi uitgemeten en achteraan heb ik presies 25 cm verval ... dus vooraan graven achteraan komt het gelijk. Nu waren mijn vriendin en ik de boel eens aan het bekijken en dat wordt wel een verschrikkelijk lelijke trap ... dus hebben we besloten om de grond die uit de rest van de graafwerken komt te gebruiken om achteraan een lichte helling te maken ...

05.jpg

Dit (onderste tapelijn) is de hoogte van het platform ...

06.jpg

Platen op bakstenen gezet ;) tegen het verzakken ... dus stukje gegraven stenen er tussen en dan de rest uitgegraven ... opletten met de vingertjes.

07.jpg

En hier zie je waarom het zo langzaam is gegaan dit weekend ... nog maar eens dik een ton steenpuin uit de grond gehaald ... niet fijn gedaan nee nee volledige bakstenen en beton tegels ... Sommige mensen maken van hun verbouwing echt 1 soep eigenlijk ... hopla stenen in de grond wat grond er over ... worteldoek, kiezel ... dat hebben we weer mooi opgelost. Maar goed Alles mooi geraapt en het is klaar.

08.jpg

Dit samen met 12 curver bakken is uit de grond gekomen ... ja ook die lange beton stukken

09.jpg

Maar aan het einde van de dag heb je dan wel iets :) nog een stukje aan de voorkant en dan nog het 2de deel aan de binnekant. Toch zeker nog 1 volledig weekend werk ... mogelijk deze week ook na de uren nog wat proberen graven al is het maar 2 uurtjes. Morgen naar containerpark om de afval weg te doen.

10.jpg

Vanbinnen kan je nu mooi naar buiten kijken :) we zijn wel blij dat er geen water in gaat staan of zo. Het blijft mooi droog, nu we gaan wel drenage buizen leggen voor en langs de garage.

HaerdenC wrote:
Door de staalvezels zullen hier en daar vezeltjes doorkomen ... dat is niet zo leuk voor je auto banden :) en al zeker niet voor de kleine.

Indien je mooi aftrilt is dit pertinent onwaar, maar ik zou zeggen see for yourself eens de beton gegoten is.

als de beton goed mee valt gebruiken we de tegels elders :) we zullen zien. Ondertussen hebben verschillende mensen ons laten weten dat zo een betondek best mooi is en dat we versteld gaan staan van het resultaat. Wel hebben ook verschillende mensen ons gezegd dat we goed gek zijn om 25 cm te laten gieten. 15 cm was ook meer dan genoeg maar dat de beton verkopers altijd graag meer verkopen :) ikzelf weet het niet goed ik wil naderhand echt geen gezeiks hebben dus ga ik toch maar de beton man volgen. Ok dat kost wel centjes maar ik verkies om het ineens tegoei te doen. Volgens mijn schoonbroer is 25 cm genoeg om een huis op te bouwen ... voor een carportje zwaar er over... nja 't is nu toch bijna uitgegraven dus dat ze maar kappen.

Gisteren na het werk nog naar het containerpark geweest 894 kg weg gebracht. Dat maakt dus dat we in totaal al dik 4.5 ton steenpuin hebben weg gedaan en we hebben nog altijd een garage staan ... gelukkig is nu echt het meeste weg en begint alles er ook echt proper uit te zien ... nog een halve binnekant graven en we kunnen de bekisting beginnen maken! Binnekort dus paar dagen verlof nemen :) ook even met de buren kijken hoe en wat we met de platen gaan doen.

Nog een hekel punt zal er zijn om de platen van het dak af te doen. Dit zijn van die vuile asbest platen dus ik sta daar niet al te hard voor te springen eigenlijk :( Tips zeker welkom. Schijnt dat die ondingen ook nog eens veel wegen pffff.

Ze goed natspuiten, voorzichtig eraf nemen, proberen om alle brokstukken die op de grond vallen ook op te rapen (grote plastic op de grond leggen helpt), plastiek in de aanhangwagen, platen erin en plastiek goed toevouwen.

Dan naar het containerpark, daar gooi je ze in een open container waar al het asbeststof er weer lekker kan uitwaaien :?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan