Fotoverslag (veel foto's) doehetzelf verbouwing woning 1957

• Tags kelder renovatie trappen vloeren vochtbestrijding
  • Dju toch! Was'k al weer heel enthousiast aan't scrollen om te zien of er foto's waren ^^

Veel beterschap! Hopelijk raak je er snel en volledig van af. Best wat te lang rusten dan te snel herbeginnen. Voor de werken aan de oprit zal je een gezonde rug nodig hebben...

I.V.;1974689 wrote:
    Dju toch! Was'k al weer heel enthousiast aan't scrollen om te zien of er foto's waren ^^

Veel beterschap! Hopelijk raak je er snel en volledig van af. Best wat te lang rusten dan te snel herbeginnen. Voor de werken aan de oprit zal je een gezonde rug nodig hebben...

²

Hier ook.

Scroll scroll scroll...

Ooh dju toch.

En inderdaad beter ietsje langer niets dan met een halve rug terug starten denk ik.

Beterschap.

veel beterschap, rust ze en ....

9696e059fcc445cc0f80091dec5c3eea7b6fc153ccfdcb5d0f01437e59e0222e.jpg

De rug is terug wat aan de betere hand, viel toch flink tegen zo een spierontsteking tussen de wervels. Dus voorzichtig terug aan de slag gegaan om en rond het huis :) Afgelopen wekend een 11 cm gat gemaakt in de buitenmuur van de kelder, ik had condensvorming op mijn muren. Het langdurig vochtig blijven en de goede isolatie maken van de kelder een zo goed als luchtdichte ruimte. Ik had al eens een verluchtingsrooster geplaatst maar dat was niet voldoende nu heb ik dus al 1 ventilator geplaatst achteraan in de kelder en ga er nog een 2de aan de andere kant plaatsen (mijn kelder bestaat uit 3 delen). Momenteel draait de eerste constant en dat is een gigantisch verschil. Muren terug netjes droog en de kelder ruikt ook een stuk minder muf.

Naderhand plan ik of wel de ventilators te laten draaien met een tijdklok of wel mss via een relais op de brander van de verwarmingsketel. Dan zouden de fans draaien als de ketel draait. In de tussen seizoenen en winter is dat dan ineens ook meer dan in de zomer. Geen idee of ik het zo complex moet maken of gewoon 2 keer 2 uur of zo laten draaien per dag.

Plan ook om de tegels verder af te maken in de keuken, afkitten en plinten af te maken dan is de keuken klaar.

Deze winter ga ik het een beetje rustig aan (proberen) te doen.

Goed nieuws is dat ik een ander werk project heb gevonden ondertussen waardoor ik terug minstens een jaar werk heb :) toch wel een zorg minder nadat ik na 8 jaar door een paar Indiers vervangen ben.

Is het niet het simpelst om die ventilatoren te laten draaien op basis van een vochtigheidssensor?

Dan draaien ze echt wanneer het nodig is.

Je vindt zoiets makkelijk bij Conrad.be

Er zit een vochtsensor in maar ... daar zit ook het probleem. In de ruimte waar de verwarmingsketel staat en ik de afzuiging kon zetten om technische redenen is het veel sneller droog als in de rest van de ruimte. Timer lijkt mij het eenvoudigste. Op zich is het verbruik niet zo een prubleem aangezien we over 12 tot 14 watt spreken. Als dat nu 2 uur draait of 1 uur weet ge ... gaat nog wel he :) 12 watt gedurende 2 uur per dag laten draaien kost u 2 euro op jaarbasis :) (in mijn geval)

Ik denk dat het veel meer zin heeft om die elk uur een paar miniten te laten draaien als het nodig is.

even inpikken op die ventilators: wat moet ik me daarbij voorstellen? Onze kelder, gegoten beton, maar sluit aan op kruipkelders, ruikt ook echt muf, het is er te vochtig, en dat is eigenlijk stilletjes aan gekomen.

Dus, enlighten me please:)

Wel ... ik heb dus gewoon een rond gat in de muur gemaakt (wat best tegen viel overigens) en daar een muur ventilator langs de binnenkant in geplaatst (vast gezet met beetje pur schuim) aan de buitenkant is het gewoon een roostertje zodat er geen regen in komt.

1036343_1.jpg

Het is dit type dat ik heb ... je kan ze krijgen in vele soorten met bv timers, bewegings sensor, vocht sensor etc.

De dingen vragen gewoon 220 volt en verbruiken 12 tot 18 watt aan de hand van hoe groot zo een ding is. Met 1 van 12 watt kan je 89 m3 ventileren die van 18 watt doet een stuk meer.

Aan de ingang van de kelder heb ik een verluchtingsrooster in de deur gemaakt en de lucht wordt dus van aan de zuidkant (deur) naar de noordkant gezogen en daar uitgeblazen. Omgekeerd zou ik opletten dat je geen vocht binnen gaat trekken bij neerslag.

De ventilator blaast dus gewoon naar buiten. Ik ga de mijne inderdaad met een tijdklok schakelen eens de kelder goed geventileerd en droog is. Alle condens en geurtjes zijn al verdwenen!

HaerdenC;1980251 wrote:
    Wel ... ik heb dus gewoon een rond gat in de muur gemaakt (wat best tegen viel overigens) en daar een muur ventilator langs de binnenkant in geplaatst (vast gezet met beetje pur schuim) aan de buitenkant is het gewoon een roostertje zodat er geen regen in komt.

1036343_1.jpg

Het is dit type dat ik heb ... je kan ze krijgen in vele soorten met bv timers, bewegings sensor, vocht sensor etc.

De dingen vragen gewoon 220 volt en verbruiken 12 tot 18 watt aan de hand van hoe groot zo een ding is. Met 1 van 12 watt kan je 89 m3 ventileren die van 18 watt doet een stuk meer.

Aan de ingang van de kelder heb ik een verluchtingsrooster in de deur gemaakt en de lucht wordt dus van aan de zuidkant (deur) naar de noordkant gezogen en daar uitgeblazen. Omgekeerd zou ik opletten dat je geen vocht binnen gaat trekken bij neerslag.

De ventilator blaast dus gewoon naar buiten. Ik ga de mijne inderdaad met een tijdklok schakelen eens de kelder goed geventileerd en droog is. Alle condens en geurtjes zijn al verdwenen!

Wij hebben hier identieke aanpak en vocht en mufheid meteen opgelost!

Met een gegoten kelder zou ik niet direct gaten gaan boren.

Als er ergens een ventilatieopeningis, dan kan je die best gebruiken.

Er zal momenteel gewoon te weinig doorstroming zijn, en dus te weinig verse lucht.

Natuurlijk wel vermijden om lucht te trekken uit de woning, want dan verwarm je de kelder.

De ventilatie gaten hebben we eigenlijk al idd, maar eentje gebruikt de kat om binnen en buiten te gaan :)) Eens zien of er op het andere gat niet eentje kan geplaatst worden, dat is ook dichter naar de stopcontacten toe. Thx voor de uitleg en de tips!

Tommie1;1980254 wrote:
    Met een gegoten kelder zou ik niet direct gaten gaan boren.

Als er ergens een ventilatieopeningis, dan kan je die best gebruiken.

Er zal momenteel gewoon te weinig doorstroming zijn, en dus te weinig verse lucht.

Natuurlijk wel vermijden om lucht te trekken uit de woning, want dan verwarm je de kelder.

Onze kelder was niet gegoten. Deels bezet tegen het vocht. Ventilatiegat zit 50 cm boven die bezetting tegen het plafond van de kelder aan.

Tijdje stil gelegen maar ik hoop in de zomer terug hard er in te vliegen. 

Dat gevoel kent iedere verbouwer :-)

Heb je een idee hoeveel materialen je gebruikt hebt voor het 'kaleien' van de buitengevel per m² ofzo?

Ben er zelf ook over aan't denken mijn tuinmuren zo te doen.

enige update's hier ? Is nog altijd een van mijn favoriete topic's  op het forum !

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan