• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Fotoverslag (veel foto's) doehetzelf verbouwing woning 1957

palirand_rond_antraciet_sfeer-1.jpg

Heb je al prijs gevraagd voor deze boordsteden? Wij hebben hiervan onze zandbak gemaakt 3 jaar geleden. Onze zandbak kostte meer dan heel ons terras. Wij betaalde 9 euro per paaltje. Dit maar even ter info.

Merriejane;1969741 wrote:
palirand_rond_antraciet_sfeer-1.jpg

Heb je al prijs gevraagd voor deze boordsteden? Wij hebben hiervan onze zandbak gemaakt 3 jaar geleden. Onze zandbak kostte meer dan heel ons terras. Wij betaalde 9 euro per paaltje. Dit maar even ter info.

Dat zijn geen losse paaltjes he maar platen in de vorm van paaltjes!

Deze dus ->

wp1211119d_05_06.jpg

ik had ze bij gamma gezien en weet niet meer juist wat het kost maar dacht iets van een 10 euro of zo ... nu ik heb er wel een pak nodig aangezien ik ze 2 per rijvak wil leggen ... dus 4 stuks de lopende meter aan 20 meter of zo ... de 2 rijstroken gaat mij dus een goei 800 euro kosten ;) maar aangezien al de klinkers en zo gratis zijn ... is dat wel verantwoord he ;)

Zou zoiets niet breken als je dat vlak legt en er met een auto over rijdt?

Wat is het verschil tussen de hoogte en de dikte van de klinkers?

Misschien is het een idee de twee rijstroken uit te voeren in dezelfde klinkers maar afwisselend vlak/op zijn zij/vlak/op zijn zij? Of afwisselend iets duns ondersteken?

't is maar een ideetje hé.

Zoiets achtig;

Bekijk bijlage 14324

Bijlagen

• oprit.jpg
    oprit.jpg
    37,4 KB · Weergaven: 2
als die op een voldoende dik stuk gegoten beton liggen (als de beton nog nat is) gaan die niet breken volgens mij. Ik plan wel om om de meter een voeg te laten en daar een rubber tussen te steken. Voordeel is vooral dat ik het mooier vind :) en verder dat ik dan de oprit op deel in een aantal vakken waardoor de klinkers minder kunnen verzakken / schuiven.

Het is trouwens veel goedkoper dan wat ik hierboven had gezet ik ben gisteren bij gamma gaan kijken dus bij de lokale beton centrale zal het nog wel goedkoper ziijn!

"Palissade rond"

50 x 20 x 6 (ze zijn dus 1 cm dunner dan de klinkers en dat is perfect op te vangen!)

1.6 euro

Ik zou per rijstrook er 2 naast mekaar leggen dan heb ik 40 cm per band. De oprit is 17 meter lang geloof ik mij vaag te herinneren dus als we beetje tellen heb ik er 8 per lopende meter van 2 rijstroken nodig. Dat is dus een 13 euro de lopende meter. Als we naar boven af ronden is het dan een 250 euro aan van die beton palissades.

Ik zou de gleuven dus stuk uitgraven en er een cm of 10 beton onder storten met ijzerafval dat ik nog heb liggen en al voldoende klein gemaakt is. Ik veronderstel als ik 10 cm gewapend beton leg met daarin die boordstenen dat barsten geen optie is. Om de meter zou ik een rubber steken over de volledige breedte (rubber heb ik ook nog een rol liggen).

En hoe denkt ge die pallisades op hoogte te houden in uwe natte beton? kwestie van een vlakke strook te hebben en geen hymalaya skyline?

Inventief zijn is leuk, maar er zijn grenzen aan dingen te gebruiken waarvoor ze in feite niet zijn gemaakt.

Die palisades zijn niet bestand tegen het gewicht van u wagen, deze gaan gegarandeerd barsten. Je moet maar eens ene in het gras leggen en op gaan staan, barst in drie stukken zonder erop te springen.

ik dacht eerst betonijzers te leggen en dan steunen ze daar op zodat het geen gebergte wordt. Tevens zou ik een soort bekisting maken die ik in stukken van een meter kan verplaatsen ... beton er in, boordstenen er op en laten uitharden. Vervolgens het volgende stuk en zo tot boven. Ik kan me moeilijk voorstellen dat die breken als ze in gewapende beton liggen. Op gras ok maar op gewapend beton van cm of 10 is toch wel groot verschil hoor. Nja mss eens 1 proberen en kijken wat het geeft in ergste geval moet ik er 4 terug uitbreken en klinkers onder een hoek leggen :)

Komt weer een foto update aan van de keuken ... ondertussen dik 20 uur aan het voegen besteed. Ja dat lees je goed. Voegsel met epoxy hars is echt een vuiligheid maar dat was de way to go voor het sealen van de tegeltjes. Alles moest in redelijk exacte timing gebeuren om een perfect eindresultaat te krijgen ik had er wel wat stres van want ik heb ervaring met epoxy rommel en ik weet heel goed dat als je de tijden niet aan houdt je meestal flink mag afzien dat is bij epoxy voegen niet anders dus alles netjes gevolgd zoals aangegeven. Met post-its aangeduid welke tegels op welk uur exact gedaan waren dan op een blad bijgehouden welke stappen gedaan moesten worden en ... het is gelukt alles ziet er geweldig netjes uit! Tevens nog eens gevochten met de afzuigkap maar ze hangt terug (3 snijwondes verder). Ik mijn kabeltje van GSM niet bij dus morgen of overmorgen volgt het foto verslag.

Ondertussen voor de mensen die mijn prive hier ook een beetje volgen ... er zit terug een ander long-term project in de pipeline dus als alles een beetje rond is heb ik weer 2 jaar werkzekerheid en dat zal ook hier weer te merken zijn. Blijf het jammer vinden dat mijn huidige werkgever mij gaat vervangen door Indiers maar life goes on
smile.gif
Eens project rond is geef ik wel wat meer details ook hier
smile.gif
het is nogal een vette job waar ik heel enthousiast over ben! Desondanks blijf ik van het principe "Degelijk op een budgetvriendelijke manier!".

En nu ... zondag avond -> TV en wijntje in de zetel.

Zoals beloofd het foto verslag

dsc_0126.jpg

Dit is het tegel voegsel dat ik kant en klaar gekocht heb. Het is dus een kant en klaar voegsel van Beamix waarbij je 3 zakjes epoxy krijgt. Deze moet je er heel langzaam door draaien en dan wordt het tijden bij houden ... ik heb niet te veel foto's gemaakt omdat het echt door doen is! Alles wat je hebt gebruikt kan je er na in de vuilbak knikkeren, de doeken het voegrubber alles is er gewoon aan. Ik heb een halve doos latex handschoenen gebruikt, kartons gelegd en echt heel voorzichtig en proper proberen werken. Het is daarmee wel waterdicht en kan tegen alle vetten en zuren! De boel moet je insmeren, binnen de 2 uur afwassen met lauw water, binnen 5 uur nog eens met vochtige doek en 2 keer oppoetsen met wegwerppapier.

dsc_0127.jpg

Een voorbereid man is er 2 waard. Dus alles klaar leggen :)

dsc_0128.jpg

Eerste stukje smeren veel aandacht besteed aan het exact opvullen van ieder gaatje en spleetje

dsc_0129.jpg

Progress

dsc_0130.jpg

2 uur later na eerste wasbeurt.

dsc_0131.jpg

2de muur

dsc_0132.jpg

in fases smeren en oppoetsen, door de kleine tegeltjes zijn er meer voegen en dan nog eens gaatjes in de tegels dus veel meer voegmiddel nodig dan ik verwacht had, gelukkig had de bouwmarkt nog van het zelfde lot (belangrijk naar kleurverschil toe) staan en dus snel paar tonnetjes bij gehaald. Ik ga er een 5 tal nodig hebben!

dsc_0133.jpg

Aan de rechter rand komen nog geborstelde aluminiumstrips ter afwerking! Koker wordt dus nog afgewerkt met een randversteviging en dik renovatie vlies, vervolgens verven samen met het plafond.

dsc_0134.jpg

onderaan ga ik tussen hebt blad en de tegels flexibel afkitten

dsc_0137.jpg

rond het raam (dagkanten worden ook nog uitgevuld en afgewerkt uiteraard en dan geverfd samen met de koker!

dsc_0138.jpg

Ineens zijn 2 wanden gedaan ... niet te onderschatten werk dik 6 uur over gedaan!

dsc_0142.jpg

Pintje er bij en alles terug opgepoets ... wat een verschil. De tegels worden wel nog paar tinten lichter eens ze uitgedroogd zijn uiteraard. De epoxy is na 24 uur volledig belastbaar maar volledige uitharding duurt 7 dagen volgens de handleiding. Ik zie een lichte glans langzaam weg trekken. Het spul wordt echt BIKKEL hard!

dsc_0146.jpg

Zicht op de andere hoek + combi met kasten en werkblad

dsc_0147.jpg

Volgende muur

dsc_0149.jpg

De avond begon te vallen ... wat een dagje

dsc_0150.jpg

Avondlijk op poetsen ... onderaan komt er dus een gelakte plint die door loopt onder de kasten en overal even hoog.

dsc_0151.jpg

koker ook wat verder afgewerkt (ergens volgende dagen nog eens afkitten dan is dat ook klaar voor verdere afwerking.

dsc_0152.jpg

andere richting voor zicht op het totaal resultaat.

dsc_0156.jpg

Zwaar gevecht gevoerd om de afzuigkap terug te installeren. Deze kwam uit de koopjeshoek en er mankeerde dus paar deeltjes aan, gelukkig heb ik een rommelige kelder met hopen recupe dingetes en alles dus netjes werkend en passend kunnen maken. 12 cm diameter inox buizen gehaald en aangesloten... ding zuigt stevig ;)

dsc_0158.jpg

De lamjes worden wel nog vervangen door een LED variant maar moet dan eens even langs de Ikea gaan volgende week ;) Momenteel zijn het 2 halogeentjes van 20 watt.

dsc_0162.jpg

Flink rugpijn en dood op ... wat aan de televisie gehangen op zondag en een speciaal biertje gedronken. Zondagnamiddag werk ik niet. Dat is dit jaar regel geworden.

dsc_0169.jpg

fancy pancy zicht, best tevreden over het resulaat!

uw vijzen al teruggevonden die gij kwijt zijt? ;)

properkes (nog maar eens)

Regis07;1972000 wrote:
Quote:
Aan de rechter rand komen nog geborsteldealuminiumstrips ter afwerking! Koker wordt dus nog afgewerkt met eenrandversteviging en dik renovatie vlies, vervolgens verven samen met hetplafond.
Waarom een randversteviging?

Waarom een dik renovatievlies en wat type bedoelt u daarmee?

De rand versteviging bedoel ik van dat vlies om de hoek te maken zodat die echt recht is en sterk, vliesbehang/ renovatie vlies zodat het hetzelfde is als het plafond daar heb ik ook renovatie vlies over gehangen jaren geleden.

Mss kan je in de koker nog een paar extra inbouwspotjes voorzien. Wat extra verlichting boven het werkblad is altijd handig. En zeker 's avonds want dan sta je in je eigen licht denk ik.

dirkp106;1972002 wrote:
Mss kan je in de koker nog een paar extra inbouwspotjes voorzien. Wat extra verlichting boven het werkblad is altijd handig. En zeker 's avonds want dan sta je in je eigen licht denk ik.

Dat heb ik bewust niet gedaan ... er is wel licht in de dampkap. Soms is het zo bij verbouwingen dat je keuzes moet maken. Ik zit met mijn keuken aan het maximaal aantal toegestane aantal lichtpunten en stopcontacten dus als ik dingen zou bij maken kwam ik in de problemen als het ooit electrisch gekeurd moet worden. Speciaal een zekering bij zetten en leidingen gaan trekken was het mij echt niet waard. Nu op dat aanrecht staat de combi-oven werken doe ik op mijn centraal werkblad. Het is een beetje roeien met de riemen die je hebt en ik wil/durf niet te vee aan de electriciteit bij te broddelen.

HaerdenC;1972028 wrote:
dirkp106;1972002 wrote:

Dat heb ik bewust niet gedaan ... er is wel licht in de dampkap. Soms is het zo bij verbouwingen dat je keuzes moet maken. Ik zit met mijn keuken aan het maximaal aantal toegestane aantal lichtpunten en stopcontacten dus als ik dingen zou bij maken kwam ik in de problemen als het ooit electrisch gekeurd moet worden. Speciaal een zekering bij zetten en leidingen gaan trekken was het mij echt niet waard. Nu op dat aanrecht staat de combi-oven werken doe ik op mijn centraal werkblad. Het is een beetje roeien met de riemen die je hebt en ik wil/durf niet te vee aan de electriciteit bij te broddelen.

Een lichtpunt is een lamp of groep van lampen die met 1 schakelaar kan worden bediend.

Heeft niets te maken met aantal effectieve lampen/armaturen.

Voor dat laatste is de beperking uw zekering (16A)

Enk;1972041 wrote:
HaerdenC;1972028 wrote:
dirkp106;1972002 wrote:

Een lichtpunt is een lamp of groep van lampen die met 1 schakelaar kan worden bediend.

Dat klopt inderdaad maar in die muur heb ik enkel stopcontacten dus dan had ik of wel van aan een ander lichtpunt een gleuf moeten slijpen en door trekken of wel een gleuf moeten slijpen van aan een stopcontact en een nieuwe schakelaar zetten met licht punt. Dat laatste was geen optie wegens zit al aan het maximum en dat eerste was ook eigenlijk niet te doen als ik echt aan de regeltjes wilde voldoen voor zo ver ik begrepen had. Al mijn leidingen zijn vertikaal ingeslepen (komen van uit de vloer omhoog) als ik nu een lichtpunt is de koker wilde maken van aan een ander licht punt moest ik of wel heel mijn vloer opbreken en daar vertrekken omhoog of wel van aan een lichtpunt horizontaal werken met het risico door een leiding te gaan plus niet te voldoen aan de regels. Of dat allemaal klopt weet ik niet maar ... ik ken de regels niet goed genoeg en wilde echt geen risico lopen om met een installatie te zitten die niet meer voldoet aan wat mag en wat niet mag. Nu ... gisteren getest en ik heb meer dan licht genoeg!

Er was wel een ander alternatief. Ik zou kunnen een aftakking maken van in de dampkap en dan daar een extra spot aan koppelen zodat als je de lampjes in de dampkap aan doet er ook een spotje zou gaan branden in de koker :) maar ... veel werk voor weinig aangezien het nu ruim voldoende is!

Enk;1972041 wrote:
HaerdenC;1972028 wrote:
dirkp106;1972002 wrote:

Tenzij het een gemengde kring is. Dan mogen er max 8 stopcontacten op die kring, en telt een lichtpunt afaik ook als stopcontact.

F-B;1972269 wrote:
Enk;1972041 wrote:
HaerdenC;1972028 wrote:
dirkp106;1972002 wrote:

Tenzij het een gemengde kring is. Dan mogen er max 8 stopcontacten op die kring, en telt een lichtpunt afaik ook als stopcontact.

stopcontacten zijn bij mij gescheiden kringen van de schakelaars en lichtpunten :) dus dat is in der tijd wel fatsoenlijk gedaan.

F-B;1972269 wrote:
Enk;1972041 wrote:
HaerdenC;1972028 wrote:
dirkp106;1972002 wrote:

opnieuw: een lichtpunt is een lamp of groep van lampen dat met dezelfde schakelaar kan worden bediend. Als je 7 stopcontacten hebt en dan een groep van 10 lampen achter 1 schakelaar dan is dat correct. Het mogen geen 2 aparte groepen van 5 lampen zijn elk achter hun schakelaar. Niks "tenzij" dus.

Even geen updates :) ontsteking aan de rug ... maar binnenkort kom ik kei hard terug ...

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan