• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Fotoverslag (veel foto's) doehetzelf verbouwing woning 1957

De gaatjes worden dus inderdaad ook met voegsel opgevoegd en dan wordt het geheel afgepoetst anders is onderhoud in een keuken inderdaad onmogelijk.

De tegels komen van Gamma :) de reden waarom ik tegel per tegel in smeer weet ik eigenlijk niet maar vind het gewoon netjes en handig werken. Tevens ben ik nu heel zeker dat alles echt 100 procent gelijk verdeeld is kwa lijm.

Ik heb dus niet de lotto gewonnen, veel tijd doorgebracht met mijn zoontje, gewerkt in de tuin, door het goede weer ook wat oldtimer gereden :) en ... werken uiteraard.

De keuken was wat blijven liggen doordat ik geen tegeltjes vond die me echt aan stonden ... tot ik dit weekend nog eens ging kijken omdat ik zand ging halen voor mijn zoontje zijn zandbak :)

Er is meer op komst! Ik heb 165 vierkante meter klinkers overgenomen in een lot :) die ga ik ergens eind augustus ophalen. Vervolgens ga ik de inrit, tuinpad etc allemaal netjes klinkeren! Ik hoop het voor de winter klaar te hebben.

Als de keuken en de inrit dit jaar helemaal klaar raken :) ben ik een blij en tevreden man!

Bedankt ook voor de leuke reacties hier!

Dit topic doorlezen was al een serieuze brok, laat staan het zelf te doen!

Geen idee over welke tijdspanne deze topic loopt, maar ik heb hier in enkele uurtjes gigantisch veel, mooi, doordacht en (overwegend) budgetvriendelijk werk gezien! :D

Bedankt voor de vele updates en foto's. Nog veel succes met de rest van de werken! ;)

fixer freddy;1949320 wrote:
Dit topic doorlezen was al een serieuze brok, laat staan het zelf te doen!

Geen idee over welke tijdspanne deze topic loopt, maar ik heb hier in enkele uurtjes gigantisch veel, mooi, doordacht en (overwegend) budgetvriendelijk werk gezien! :D

Bedankt voor de vele updates en foto's. Nog veel succes met de rest van de werken! ;)

Wel Freddy het is een stukje van mijn leven geworden ondertussen hahahaha, nu ik heb fases dat ik veel er aan doe en fases dat ik minder doe :) alles is wel altijd netjes en bewoonbaar! Dat is voor mij en mijn zoontje van groot belang, ondanks bv het uitbreken van de keuken is er iedere dag warm eten op tafel gekomen! Maar ik schat dat alles samen ik in de afgelopen 5 jaar een jaar effectief werken gedaan heb met tussen periodes dus :)

Ben nu net terug van verlof dus morgen begin ik weer te tegelen!

Update van het tegelen. Had nog hoop andere dingen te doen maar tussendoor dus toch netjes door gedaan. Het schijt Behoorlijk op moet ik zeggen. Hopelijk valt het voegen ook een beetje mee :( Dat is altijd zo een vuiligheid he.

01.jpg

Komt netjes uit aan plafond. Al mijn muren zijn behoorlijk scheef maar dus netjes de voegjes mm per mm verdeeld zodat alles recht "lijkt" en ik nergens grote verschillen heb. Op de achtermuur heb ik zo een anderhalve cm opgevangen. bijhouden op papiertje waar je zit en dan lukt dat allemaal wel.

02.jpg

Ik wil alles altijd heel juist hebben dit is voorbeeldje van hoe ik de stopcontacten netjes op maat heb gemaakt met de diamantslijptafel!

03.jpg

langzaam maar zeker wordt het properder en properder ... Ben eigenlijk heel erg tevreden met het resultaat. Tijdens de werken heb je er zo geen zicht op omdat een ruwe muur altijd zo onverzorgd en rommelig uit ziet. Nu wordt het langzaam aan een geheel.

04.jpg

Weer het hoekje om. Ik had in totaal 750 tegeltjes gehaald maar denk dat ik nog een paar pakken moet bij gaan halen (dat was geen probleem) denk dat ik er in totaal een 1000 zal nodig hebben! Loopt dus behoorlijk snel op zowel in hoeveelheid als in werktijd! Heb gemerkt dat vooral de hoekjes en kantjes op maat slijpen tijdrovende taken zijn.

05.jpg

komt dus helemaal goed :) ondertussen is ook het stukje onder het raam met hoekjes klaar maar kan ik geen foto van maken omdat de zon net door het raam schijnt en mijn aardappelcamera in mijn gsm dan gewoon een wit vierkant trekt :)

ik schat nog wel paar uur nodig te hebben en aangezien ik maar 1 set kruisjes heb (bewust omdat ik anders het af wil hebben en er nachtwer van maak) beperk ik dus de tijd en het aantal per dag. Zo krijg ik er ook geen verveling in en blijft het resultaat naar mijn standaarden ;)

Dit weekend wordt er niet aan gewerkt doordat ik andere activiteiten heb opstaan maar vanaf maandag doe ik weer netjes door :) Dan worden ook de plinten, vulstukken en gyproc buiskoker bovenaan voor de afzuigkap geplaatst. Gyproc heb ik al in de kelder liggen. Heb groene genomen omdat dat toch altijd net iets beter is voor keuken en badkamer.

mooi moet ik zeggen dat probleem met teveel voegkruisjes ken ik ook maar dan NOG niet met voegkruisjes maar met plamuur fzo :D altijd wel iets te doen !

morgen dag vrij ... kan ik nog eens door werken :)

Langzaam maar zeker schiet het op, hopen stukjes en hoekjes geslepen, prutswerk gedaan en de pakken tegels minderen nu behoorlijk. Omdat jullie liever foto's zien

01.jpg

Bovenkant van mijn raam tijdelijk een mdf plaatje tegen gemaakt met 2 nageltjes want ik had geen ander idee ... ik had ook cddoosjes of zo er onder kunnen zetten maar 2 gaatjes vullen is ook geen groot werk en zo kan ik mijn raam nog gebruiken tijdens het drogen. Links net onder de hangkast ook stukjes gemaakt.

02.jpg

Hier ben ik ook op het middenstuk aan het zakken. Ik ga tot op hoogte van de onderplint gaan en dan een volledige doorlopende plint onder de kansten en dus ook tegen de muur maken. Dan is alles gelijk en dat is erg praktisch naar onderhoud en poetsen toe. Tevens mooier dan tegels tot op de grond ;) Vind dat het nu al VEEL tegeltjes zijn. Het maakt de ruimte wel veel ruimer.

03.jpg

detailblik ... begint echt ergens op te trekken!

Nu de keuken bijna klaar is kwam ik toevallig op 2dehands.be iemand tegen op een 20 km van mijn woonplaats die 120 vierkante meter betonklinkers weg deed ... gratis en voor niets. Eens even naar gaan kijken en dan snel wat vrienden opgetrommeld dit weekend. Stevig er in gevlogen en alles opgepakt, proper gemaakt, ingeladen op aanhangwagens, afgeladen bij mij thuis. .Het gaat om terracotta kleurige betonklinkers. De bovenkant was behoorlijk vuil maar ik ga ze omkeren. De onderkant heeft gewoon in zand gelegen en is dus als nieuw!

Ik heb heel zware leemgrond thuis en plan op mijn oprit eerst 2 oprijstroken te gieten in betonvlakken met ribbelrandpanelen om meer grip te hebben en dan vervolgens de vakken op te vullen met de afgehaalde klinkers. Tevens naar de voordeur en een tuinpad aanleggen in dezelfde klinkers! Ik heb normaal ruim genoeg stenen nu om alles netjes en hetzelfde te maken.

Enige tijd door paar mensen offerte laten maken en normaal ging het mij rond de 18000 euro kosten als ik alles had laten doen inclusief benodigdheden en klinkers. Ik hoop het nu volledig af te werkenvoor 2000 euro max op mijn eigen tempo wel te verstaan. Tegen het voorjaar zullen er hier dus veel klinker foto's volgen ;) ik ga er denk ik niet direct meer aan beginnen aangezien vriesweer er achter een maandje zeker wel weer bij is en denk dat dat niet ideaal is voor de stabilisee die ik er onder ga leggen ...

dsc_0061.jpg

De eerste stuks gestapeld

dsc_0062.jpg

aan het tuinpad ook rijtjes gemaakt zodat ik niet onnodig klinkers moet verplaatsen. Ongeveer uitgerekend hoe veel ik er per te beklinkeren vak nodig heb en dan dus daar voorzien.

dsc_0067.jpg

Begint aardig stapeltje te worden! Broert en 2 kameraden zijn komen helpen!

dsc_0070.jpg

Geen fitness voor ons deze week!

dsc_0071.jpg

Langs de oprit ook begonnen met een rij te stapelen zodat het bij het leggen sneller gaat

dsc_0073.jpg

Voor je het weet heb je een paar duizend klinkers liggen

dsc_0074.jpg

Tot vanvoor gestapeld.

In totaal is het toch een mooie 20 ton :) 3.5 kg per klinker!

Amai, wat een hoeveelheid!

Heel wat keer heen en weer mogen rijden dan?

Maar als die benzine/diesel het enige is wat het je (samen met zweet) gekost heeft, zijn dat goedkope klinkers!

Maaike Maai;1968160 wrote:
Amai, wat een hoeveelheid!

Heel wat keer heen en weer mogen rijden dan?

Maar als die benzine/diesel het enige is wat het je (samen met zweet) gekost heeft, zijn dat goedkope klinkers!

Met 2 wagens gereden ... 100 euro brandstof ongeveer 12 keer gereden met 2 wagens ... dus 25 remorken ongeveer :) tevens ook 4 kebabs voor het werkvolk en wat drankjes, een ontbijtje ... enfin :) neem nu nog dat het 200 euro was alles samen -> nieuwprijs is 2150 euro en dan waren het er van maar 6 dik en niet in teracotta kleur dus ... heel goeie deal mee gedaan ondanks beetje werk :) tevens kwam er anders nog vervoer bij ook he.

Super :)

als je beetje de moeite neemt om alles uit te zoeken dan kan je echt wel wat besparen ! :D

wat een hoop stenen zeg. Doe dat idd maar op je eigen tempo want je rug zal goed belast worden als je die gaat leggen.

Valt nog wel mee hoor :) Ik zie het meer als fitness en we maken altijd een "menselijk treintje", ik plan van mij zo een trilplaat te huren en dan stabilisee laten komen ... daarna is het maar een kwestie van leggen he! Nu als ik het zou spreiden over vakken van 10 vierkante meter kan ik het doen in een 10 verlofdagen en dat is goed te doen DENK IK. Ergens in de komende weken ga ik vanvoor een eerste stuk doen dan zullen we zien hoe goed het gaat he ;)

Top!

Zo kan je flink besparen op dit soort simpele dingen. Je bent een bron van inspiratie! :)

HaerdenC;1968253 wrote:
Valt nog wel mee hoor :) Ik zie het meer als fitness en we maken altijd een "menselijk treintje"...

Efkes geleden ben ik ook ergens gaan helpen bij een afbraak en daar vormden ze ook zo'n 'treintje' om alles wat verder weg te deponeren. Telkens zo'n draaibeweging in je onderrug terwijl je het gewicht verplaatst ... ik vond dat toch ook niet ideaal. Het leek me precies beter te gaan met 2 man per kruiwagen bv. Misschien dat de kinesisten/.. op het forum hier daar een beter gedacht over hebben :)

Zowiezo wel héél interessant om ze direct dichtbij de plaats te kunnen leggen waar je de klinkers gaat verwerken.

Azaron;1968566 wrote:
Zowiezo wel héél interessant om ze direct dichtbij de plaats te kunnen leggen waar je de klinkers gaat verwerken.

Inderdaad, alleen vraag ik mij af of er tot tegen de perceelsgrens geklinkerd gaat worden, dan wordt het wel moeilijk om de koffer uit te graven en de fundering in een keer te leggen.

Jay-Jay;1968576 wrote:
Azaron;1968566 wrote:

Inderdaad, alleen vraag ik mij af of er tot tegen de perceelsgrens geklinkerd gaat worden, dan wordt het wel moeilijk om de koffer uit te graven en de fundering in een keer te leggen.

Wel :) er staan al beton boorden over de volledige lengte, beneden moet de oprit 7 tot 10 cm hoger worden om gelijk te komen met de vloer van de carport, er wordt nog een goot gemaakt ook uiteraard. Eigenlijk komhet er dus op neer dat er niet veel gegraven moet worden. Boven moet er wel een cm of 5 afgegraven worden. onder de oprit is er al een dikke laag steenpuin met stabilisee over gelegd door de vorige eigenaars en alles is dan nog eens gedurende 8 jaar flink aangereden. Ik plan dus om gewoon een cm of 3 stabilisee te leggen, af te trekken en dan de klinkers er in. De oprijstroken heb ik andere plannen mee en daar zal er wel graafwerk aan te pas komen.

Ik zou alles in klinkers leggen en geen rijstroken voorzien.

Aangezien je al een stevige ondergrond hebt moet ge geen bang hebben dat het gaat verzakken hoor.

Ik heb mijn inrit ook volledig in klinkers gelegd op de zelfde grond als jij hebt (we wonen maar een kilometer van elkaar :) ).

Je mag hier altijd komen kijken als je wil.

dirkp106;1968834 wrote:
Ik zou alles in klinkers leggen en geen rijstroken voorzien.

Aangezien je al een stevige ondergrond hebt moet ge geen bang hebben dat het gaat verzakken hoor.

Ik heb mijn inrit ook volledig in klinkers gelegd op de zelfde grond als jij hebt (we wonen maar een kilometer van elkaar :) ).

Je mag hier altijd komen kijken als je wil.

Verzakken heb ik geen schrik voor :) woon er al jaren en tal van werken gedaan nergens verzakkingen :) Loei zware leemgrond die op 1 regenbui zo hard aan regend dat je een pikhouweel nodig hebt om het terug los te doen. De reden waarom ik oprijstroken wil gieten is omdat mijn grond schuin omhoog gaat. Ik heb achterwiel aangedreven oldtimers en hobby auto's dus in de winter of bij regen raak ik niet boven als het een vlakke oprit is ... ik plan dus om de stroken uit te graven en dan een basis van cm of 15 beton te gieten met ijzerafval dat ik heb liggen en daar dan zo een boordstenen plat in te leggen:

palirand_rond_antraciet_sfeer-1.jpg

tussen ieder blok zou ik een rubber steken om te zorgen dat het niet kan scheuren.

Eens dat ligt heb ik nette vlakken waar ik mijn klinkers tussen kan leggen, tevens is heb ik dan eigenlijk altijd grip om naar boven te raken.

muur | klinkers | strook | klinkers | strook| klinkers | Betonscheiding met buren

Op die manier liggen de klinkers in vaste vlakken en kunnen ze eigenlijk al geen kant meer uit als ik dan onder de klinkers nog een cm of 5 stabilisee gooi boven op de hard aangereden puin en leemgrond denk ik dat ik relatief veilig zit. Zeker omdat de last van de auto op de betonstroken komt.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief