• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Foto's van keukens

Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
Aangezien we binnen een paar maand moeten beslissen welke keuken we gaan voorzien, lijkt het me interessant om zoveel mogelijk voorbeelden te zien.

We verkiezen een moderne strakke keuken en voorlopig vooral de combinatie witte kastelementen - zwart werkblad.

Zijn er bouwers die in dit topic een foto van hun keuken willen/kunnen posten?

Na het lezen van dit artikel zijn we al een stapje verder, maar extra foto's zijn altijd welkom.

Indien mogelijk ook de fabrikant vermelden en/of andere nuttige informatie, eventueel een grof idee van de kostprijs (minder dan 5000, 5000-10000, 10000-15000, 15000-20000, 25000-30000, ...)
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Nu7s

@teaser: Het kookvuur zou ik nie zo dicht bij de zijkant van het eiland plaatsen. 

Het fornuis zit op die positie in het eiland om volgende reden:

- waar nu de gootsteen is, aan de rechterkant ongeveer zit de afvoer; hier kan ik dus niets anders zetten dan de gootsteen

- als ik de vaatwas links zou zetten van de gootsteen heb ik rechts te weinig plaats voor het fornuis

- als ik het fornuis een beetje opschuif naar rechts dan wordt de werkruimte die ik nu heb in het midden opgesplitst

Maar misschien is dat laatste niet zo'n punt, nu verlies ik namelijk ook 10cm links.
Waarom niks in de nis geplaatst?

 Afvoer zit in het eiland dus de gootsteen kan daar sowieso al niet. Voor het fornuis kan ik de volgende redenen tegen bedenken:

- kastverlies omdat er een dampkap moet komen

- minder connectie met de andere aanwezigen in de keuken bij het koken
Misschien ook een idee om de eettafel in het verlengde van het eiland te plaatsen? Of is dit de enige eettafel in huis?

Het is de enige eettafel ja. Mijn vrouw had dit idee ook geopperd en als het eiland in het midden van de ruimte had gestaan zou ik dat waarschijnlijk wel zo doen. Maar uiteindelijk maakt het weinig uit, de tafel staat los van de keuken en kunnen we plaatsen naar de goesting van het moment.

 
 

Tibs

Lid
Lid geworden
6 sep 2006
Berichten
667
Waarderingsscore
22
Punten
18
Even snel naar de renders gekeken en ik merkte het volgende op.

- Misschien het eiland iets dichter naar het andere deel schuiven zodat de kolom volledig omvat kan worden?

- De naden die in die kolomkasten naast de nis zitten zou ik uitlijnen op het aanrecht van de nis.

- wat is dat minieme kastdeurtje bovenaan die ene lange kast naast de nis? Daar kan toch niemand aan zonder ladder?
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
De ruimte tussen eiland en kasten/aanrecht is 1m-1m10. Dat moet je echt toch niet verkleinen denk ik.

Je andere 2 opmerkingen zijn terecht maar ik heb nog geen aandacht besteed aan deze punten. Is een eigen ontwerp met de eerste de beste tool die ik online vond, we zijn nog niet naar keukenbouwers geweest.

Van een collega kreeg ik de tip het eiland door te trekken tot tegen de muur. Hij heeft thuis een gelijkaardige opstelling (wand - eiland met daartussen deur naar berging en aan de andere kant vh eiland deur naar carport) en hij vindt het niet storend dat er daar geen doorsteek is. En als ik erover nadenk lijkt die doorsteek me inderdaad redelijk overbodig. In een vorig ontwerp zat de frigo nog rechts van het aanrecht maar nu links, dus de 'om snel bij de frigo te kunnen zijn' is al geen reden meer. Enige probleem: die schuifdeur schuift naar rechts, dus het eiland kan niet tot tegen de muur. En een kleine spleet laten, genoeg voor de schuifdeur, wordt een mooie verzamelplaats voor stof en vuil. Ook niet de beste oplossing dus. Naar de andere kant schuiven of de schuifdeur in de berging kan ook niet. Ziet iemand een andere oplossing?
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Ok, maar gaat je steunpilaar dan niet naast het eiland komen te liggen i.p.v. er in?

En de schuifdeur vervangen door een scharnierende deur? Of een schuifdeur verzonken in een wand?
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
De deur zou ik altijd de wand in laten schuiven, niet ervoor. 

Geen idee of die de andere kant op kan, of vervangen kan worden door een normale deur. Maar zoals ik eerder al aangaf, ik zou het eiland doortrekken naar de muur. Nu is het een beetje een gekunsteld eiland, met een loopruimte die wat klein overkomt. Dan zou ik mooi win-win doen, doortrekken, en direct wat extra werkruimte hebben.
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Mja de vrouw heeft gesproken: ze wil niet helemaal rond met de wasmand :/

Maar uit interesse, schuifdeur in de wand, hoe werkt dat dan? Valse wand? Is momenteel snelbouw, met haaks erop een andere wand ermee verbonden. 
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Valse wand inderdaad. Wand in metal stud er voor zetten bijvoorbeeld. 

Als ze niet rond wil met de was zou ik overwegen de doorgang te vergroten. Gaat het wauw-effect van een eiland ook ten goede komen. 

Maar zoals ik al zei, zoals ie nu us, is je keuken ook prima!
 

Tibs

Lid
Lid geworden
6 sep 2006
Berichten
667
Waarderingsscore
22
Punten
18
Wij hebben aan beide zijden van ons eiland een doorgang van 91cm en dat is voldoende.

Doorgang tussen eiland en kastenwand is hier ook 1m10.

Kleiner zou ik wel niet gaan.

Ik versta trouwens wel uw vrouw. Een omweg doen om van de ene deur naar de andere te gaan is echt niet praktisch.

Eventueel je kookplaat in de nis van de kastenwand steken om plaats te winnen op je eiland?
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Ik ga voor perfect, niet voor prima  :D Dus toch nog overwegen om ofwel het eiland te verkleinen (en fornuis verhuizen naar aanrecht) ofwel een voorzetwand voor die schuifdeur en het eiland doortrekken. Vanavond wel de knoop doorhakken want morgen wil ik de pottekes en sleuven slijpen voor elektriciteit.
 
Lid geworden
9 nov 2009
Berichten
380
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zou ofwel je vuur in die nis steken - zo veel kastenplaats ga je ook weer niet verliezen denk ik, die zijn sowieso toch maar 30diep veronderstel ik dus zoveel kan je erook niet in kwijt. Je kookt dan wel met de rug naar de mensen maar zelf vind ik dat geen probleem. Da's gewoon een klein beetje privacy in een open keuken. Ofwel zou ik die nis weglaten en een volledig gesloten kastenwand maken. Ik zie eigenlijk geen meerwaarde in die nis momenteel. Dat gaat een plaats worden waar alle rommel gaat komen te staan denk ik.

Waarom trek je die kastenwad ook niet volledig door?

En/of misschien het eiland 90graden draaien en aan 1 kant koken en de ander kants afwassen (dat dan an wel aan de kant van de muur waar de deuren staan en fornuis aan de kant van de tafel) en die keukenblok dan even lang als je tafel maken. Zo is het allemaal wat symetrisch. Ik mis dat precies in je ontwerp, zoals het er nu uit ziet vind ik niet dat het allemaal mooi samen past.
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Het fornuis op het aanrecht (de nis dus) is een optie die ik inderdaad ga overwegen. Dit aanrecht weglaten is in ieder geval geen optie, dan heb ik te weinig werkbladruimte. Inderdaad daar gaat rommel komen te staan, maar wij zijn toch geen 'clean & strak' liefhebbers qua interieur.

De kastenwand doortrekken wordt wat teveel van het goede, zoveel kast hebben we niet nodig :) Links komt er een multifunctionele legplank die aansluit op de kastenwand. Die afgeschuinde schabben heb ik maar pro forma geplaatst - in werkelijkheid wordt dat een open kast maar met de opening naar links gedraaid.

Het eiland draaien... revolutionair! Ik ga het eens uitproberen. Qua symmetrie zit het nu toch wel snor vind ik trouwens. Misschien niet tussen de tafel en het eiland, maar de tafel komt wel in het midden van het groot raam.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
als je er niets gaat plaatsen (nis) dan zou ik ook geen nemen en een grote kastenwand nemen. Werkblad ga je daar amper gebruiken , dan kan je beter alles in kast steken.
 
Lid geworden
9 nov 2009
Berichten
380
Waarderingsscore
0
Punten
0
"een multifunctionele legplank" dus naast die nis nog een plek voor rommel ;-)

Niet dat het clean en strak moet zijn maar gaat volgens mij eindigen met een rommelige keuken waar geen plek is om deftig groenten te snijden. Die 7m moet daarom ook niet volledig bekast worden maar ik zou die wel integreren in de keuken en nu al alles goed uitdenken en tekenen.
Je hebt een ruimte van zo'n 30m2 als ik goed lees waar je eigenlijk niet veel mee doet...
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
35m² zelfs.

Het wordt een leefkeuken, en aangezien de living een verdiep hoger gaat hier echt wel geleefd worden. Dus: speelruimte voor de kinderen - op die "multifunctionele legplank" kunnen ze lezen, kleuren... Bij een feestje/BBQ komt daar het koud buffet bv. En het is echt wel de bedoeling dat dit een verlengde wordt van de kastenwand.

Je zegt eerst dat de nis nutteloos is, maar nu beweer je dat er geen plek gaat zijn om groenten te snijden, beetje tegenstrijdig, niet? :) Daarom juist die extra werkruimte, omdat ik nu regelmatig veel plaats te kort kom om deftig groenten te kunnen snijden, deeg uit te rollen, allerhande andere mise en place te doen.
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
De kogel is door de kerk! Het ontwerp is serieus aangepast, onderandere dankzij jullie input. Het eiland is ingekort, het kookvuur verhuisd en de kastenwand is over de volledige lengte van de muur doorgetrokken. Nieuw is de 'ontbijtkast': een kast met deuren die kunnen verdwijnen waar je koffiezet, waterkoker, broodrooster, broodtrommel en allerlei andere rommel uit het zicht kunt onttrekken. Wegens beperkingen van de ontwerpsoftware heb ik deze als een gewone nis moeten tekenen, maar je kunt hier zien wat ik precies bedoel: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/10/35/d7/1035d76b5b725504f1e4602965341cb8.jpg Normaal is deze kast dus gewoon dicht en zie je er niets van.

Andere zaken waar je ook nog niet op moet letten: ontbrekende paslat, exacte indeling deuren/lades, verlichting. De dampkap zou nagenoeg onzichtbaar moeten worden, in het ontwerp heb ik er nu helemaal geen geplaatst.

40.png
41.png
43.png
44.png
 

Bijlagen

  • 40.PNG
    40.PNG
    37,5 KB · Weergaven: 30
  • 41.PNG
    41.PNG
    923,3 KB · Weergaven: 30
  • 43.PNG
    43.PNG
    679,3 KB · Weergaven: 28
  • 44.PNG
    44.PNG
    989,1 KB · Weergaven: 28
Lid geworden
26 apr 2015
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
0
img_1180.jpg
Onze keuken....

We zijn blij met het resultaat!
 

Bijlagen

  • IMG_1180.jpg
    IMG_1180.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 37

Tibs

Lid
Lid geworden
6 sep 2006
Berichten
667
Waarderingsscore
22
Punten
18
@teaser: mooi ontwerp! Zeker fan van de volledige wand! Wij hebben dit ook :p.

Wel heb ik mijn twijfels bij het idee van de deuren die wegschuiven. Wij hadden ook dat idee, maar dat werd direct afgekeurd door de architect. Blijkbaar wordt dit snel een vuile boel waar je niet aan kunt om te kuisen.

@lesowlento: zeer mooie keuken! veel werkblad vooral. Al had ik misschien de testellen 10cm hoger geplaatst om die paslat boven de toestellen kwijt te zijn. Ook niet gedacht om Niko Mysterious stopcontacten te gebruiken?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
ik neem aan dat het een ontbijtblad is, maar persoonlijk zou ik gewoon volledig onderkast hebben en het bled nog laten doorlopen en daar de barkrukken gezet.  Kleine meerprijs, estetisch mooier en een pak meer werkblad indien nodig. een eiland van 120 breed had hier ook niet misstaan.

over kleuren valt niet te twisten, maar wit ligt me niet.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan