• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

folie dilemma

woens

Lid
Lid geworden
5 jan 2014
Berichten
112
Waarderingsscore
8
Punten
18
gegroet,
Ik zit met een dilemma waar ik niet uitgeraak namelijk:

We hebben achteraan een puntdak met pannen,
onder de pannen liggen 8cm PIR platen alu-gecacheerd
daaronder een allegaardje van platen en hout, ook stukken niets...
Daaronder de dakconstructie
De Pir platen liggen niet helemaal zoals het zou moeten... aan de naden ontbreekt er soms wat alu, hier en daar een kiertje en opzij hele gaten...

Ik vind die 8cm PIR beetje weinig en binnen word toch alles gestript dus ik wil wat bij-isoleren
De kepers zijn 6cm dik dus ik dacht daar wat minerale wol tussen te steken.

Nu is de vraag welke folie plaats ik hier best onder?
In de ruimte onder het dak komt de keuken en de living (1 ruimte) én we zijn geen fervente dampkap gebruikers.

Eerst dacht ik aan gewoon dampremmende folie (type Miofol 125S), als er toch wat vocht in de constructie geraakt kan dat wel "ontsnappen" via één van de gaten en kieren... Maar als ik die gaten en kieren goed aanpak zal er niet veel "natuurlijke ventilatie" overschieten en is een klimaatfolie (intello achtige) misschien een betere optie...
Ik doe héél erg mijn best om het allemaal goed uit te voeren en ik heb zeker geen 2 linkerhanden maar... oud huis, oude balken, amateur verbouwing in fases, meer lijken dan er in een oude kast passen.... gaatjes zullen er wel ergens blijven

Klimaatfolie heb ik sowieso al nodig (en over) om onder het platdak te hangen
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
als je naden en kieren niet aanpakt, heeft isoleren ook minder nut.
Ben geen fan van sarking. Duur, minder presterend naar geluid en warmtedoorslag. Soms slecht geplaatst waar in de overgangen nog gewoon ventilatie onder de isolatie ontstaat (overgang dak-> muur)

Normaal werk je meer en meer dampopen naar buiten toe. Maar met sarking heb je dit niet. Dus in ieder geval een intelligent dampscherm.
Dampkap zou ik ook absluut gebruiken
 

woens

Lid
Lid geworden
5 jan 2014
Berichten
112
Waarderingsscore
8
Punten
18
ben ook geen fan van PIR onder een pannendak, maar het ligt er en ik heb geen zin/tijd/budget om het te vervangen. Eens alles gestript is kan ik de kieren zoveel mogelijk dichtmaken en de aansluiting op de muren verbeteren.

Dus de inteligente/klimaat- folie ook onder het hellend dak.
De zijgevel-punten zijn houtskelet geworden, dampopen naar buiten toe, met osb aan de binnenkant. Ik wou daar gewoon de (tand en groef) naden van aftapen voor de zekerheid, ok werkwijze?

en die dampkap.... ik weet het, gewoontes... we denken er aan om er helemaal geen te plaatsen in de nieuwe keuken, gebruiken het toch niet (bakken geen frieten thuis en als je vis bakt zet je een raam open :) ) en in de punt zittten raampjes met verluchtingsroosters
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Dan plakt heel uw plafond vol vet van de dampen die naar die ventilatieroosters gaan. Als. Ze er al naartoe gaan, anders op alle kasten,meubelen......inademen niet vergeten.
Als je in zo een appartementsblok komt waar er een gezin zonder dampkap kookt (of onvoldoende afzuiging) dan ruik je dat door heel de blok....
 

woens

Lid
Lid geworden
5 jan 2014
Berichten
112
Waarderingsscore
8
Punten
18
....ok :)
valt best mee hoor, heb de vorige keuken herschilderd na 6 jaar koken zonder dampkap
rap rap voor de verhuis en heb die gewoon gedaan zonder te ontvetten, zag er prima uit
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
....ok :)
valt best mee hoor, heb de vorige keuken herschilderd na 6 jaar koken zonder dampkap
rap rap voor de verhuis en heb die gewoon gedaan zonder te ontvetten, zag er prima uit
Als je geen wilt zetten, dan zet je geen.
toch simpel?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan