• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Fluvius verplicht ons de kosten te dragen

Lid geworden
11 okt 2022
Waarderingsscore
1
Punten
3
Dag iedereen,

Ik zal de situatie even kort schetsen:

Ik had al eerder op dit forum gepost hoe ik best om ga met het vervangen/uitfaseren van een oude Flandria kast waarin de meter en het verdeelbord in een kast zitten, maar waar het deurtje voor de meter verzegeld is, en ik niet aan kan of mag.

Ik had gebeld naar Fluvius om te weten wanneer ze langs zouden komen voor de gratis vervanging naar digitale meter, maar ik had in feite in dat gesprek al verklapt dat ik met zo'n oude Flandria kast zat en dat ik er zelf een nieuwe naast aan het monteren was. Daar was de man van Fluvius niet helemaal in thuis, maar direct haalde hij ook aan dat wij deze kast zelf op onze kosten zullen mogen gaan demonteren, en dat we dus ook onze volledige installatie (zoals ik die reeds naast de bestaande kast heb gemonteerd, ga mogen migreren naar waar de oude kast oorspronkelijk stond omwille van de lengte van de kringen en fase draden.

Dit lijkt mij voor ons een zeer zware taak van meerdere dagen, of serieus doorwerken op een dag, zonder elektriciteit. Oftewel een werfkast, maar dat zal waarschijnlijk ook kosten. Wij zijn in feite niet in de positie om zomaar te investeren om dit van eerste keer goed te doen. Rome en Parijs zijn niet op een dag gebouwd uiteindelijk, en dus zouden we zoiets liever in de toekomst aanpakken.

Over een maand komen ze langs en mijn vraag aan jullie is: Hoe kunnen wij ons hiertegen gaan wapenen. Wat zijn jullie ervaringen? Wat zijn goede argumenten in ons voordeel? Kunnen we afzien van de installatie van die digitale meter? Dan is die waarschijnlijk in de toekomst niet meer gratis?

Idealiter komt een nieuwe meterkast onder mijn nieuwe zekeringkast. Maar ik weet niet goed of de aansluiting die van de straat komt wel toekomt tot aan die nieuwe meterkast. Als die nieuwe meterkast gebruikt wordt dan kan dat onding van een Flandria kast er ook eindelijk eens uitgesmeten worden. Vervelende situatie waarop veel verschillende mensen al dingen hebben meegemaakt, maar ik wil dit liefst zo economisch mogelijk oplossen.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.546
Punten
113
Zoals in jou ander topic aangehaald, je kan toch perfect stap voor stap de elec overzetten van de oude naar de nieuwe kast ?
Waarom zou dat allemaal snel snel moeten ?
Je zet je nieuwe kast, verbindt die met de oude kast (van een zekering in de oude ga je naar diff van de nieuwe.
Daarna kan je kring per kring verleggen.

Als ze DM komen plaatsen, aansluiten op de nieuwe kast

Lid geworden
11 okt 2022
Waarderingsscore
1
Punten
3
Zoals in jou ander topic aangehaald, je kan toch perfect stap voor stap de elec overzetten van de oude naar de nieuwe kast ?
Waarom zou dat allemaal snel snel moeten ?
Je zet je nieuwe kast, verbindt die met de oude kast (van een zekering in de oude ga je naar diff van de nieuwe.
Daarna kan je kring per kring verleggen.

Als ze DM komen plaatsen, aansluiten op de nieuwe kast

Klopt volledig. Ik heb het overzetten van de kringen van de oude Flandria kast naar de nieuwe kast reeds ondernomen. In de oude zekeringkast (bovengedeelte Flandria kast) heb ik van die rijgerklemmen van Wago geïnstalleerd die op de oude DIN rail kon klikken. Zo heb ik de kringen in feite verlengd tot in mijn nieuwe kast. Intussen is alles gemigreerd en werkt alles goed.

Mijn vraag was eerder over de meter die nog in het onderste gedeelte van de oude Flandria kast zit, die kunnen ze niet zomaar vervangen zonder een nieuwe kast te plaatsen. Het is in feite over de karwei van het demonteren van gans die flandria kast inclusief die rijgerklemmen bovenaan waar Fluvius moeilijk over doet. We zouden die oude kast kunnen laten staan en gewoon vragen dat ze de nieuwe meter onder de nieuwe zekeringkast plaatsen, maar dan gaan ze doen moeilijk over de kabellengte en dat die karwei eigenlijk niet hun verantwoordelijkheid is.

Lid geworden
11 okt 2022
Waarderingsscore
1
Punten
3
Er is namelijk een soort stalen buis onder de oude meter die uit de grond komt en integraal verbonden is aan die oude kast. Ik meen te herinneren dat de man van Fluvius daar moeilijk over deed. Mochten anderen die al meegemaakt hebben en zeggen dat dit geen probleem zou mogen vormen, laat het me weten. Wil gewoon weten of ik mij hierom zorgen moet maken of al voorbereiding kan treffen.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.546
Punten
113
die oude kast is toch de kast van de maatschappij (als ik het goed voorheb uit je andere topicn was dit toch een grote metalen kast met onderaan de meter die verzegeld is )?

Daar mag je niets aan doen, en het is dus aan hen om dat op te lossen .

Lid geworden
11 okt 2022
Waarderingsscore
1
Punten
3
die oude kast is toch de kast van de maatschappij (als ik het goed voorheb uit je andere topicn was dit toch een grote metalen kast met onderaan de meter die verzegeld is )?

Daar mag je niets aan doen, en het is dus aan hen om dat op te lossen .

Ja, dat is wel waar. Daarin heb je gelijk. Ik ga dat toch alleszins zoveel mogelijk op die manier proberen pushen dat dat werkelijk niet onze verantwoordelijkheid is!

Foto bijgevoegd, maar dit is een oude foto van voor de migratie. Ik ben niet thuis dus kan niet direct een actuele toestand tonen. Beeld u in dat er links van die oude kast een nieuwe Fix-o-rail hangt. ?

Bijlagen

• PXL_20221011_141444587.jpg
    PXL_20221011_141444587.jpg
    126,8 KB · Weergaven: 63

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.285
Punten
113

pxl_20221011_141444587-jpg.90512

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.192
Punten
113
Ok. misschien eerst ook nog een foto van de nieuwe situatie.

Ik ga er vanuit dat er nog een >= IP2x ofzo tussenschot tussen het tellergedeelte en zekeringgedeelte van die kast zit?

Lid geworden
11 okt 2022
Waarderingsscore
1
Punten
3
Ok. misschien eerst ook nog een foto van de nieuwe situatie.

Ik ga er vanuit dat er nog een >= IP2x ofzo tussenschot tussen het tellergedeelte en zekeringgedeelte van die kast zit?

Dit is de huidige situatie

Bijlagen

• 167612633763843752221361364406.jpg
    167612633763843752221361364406.jpg
    109,4 KB · Weergaven: 47

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.689
Punten
113
Dus uw bedoeling is de nieuwe kast te verplaatsen van waar ze nu staat naar boven de teller?

Laat ze van Fluvius komen, maak dat tiental kabels los dat je op die rijgklemmen hebt laten toekomen in de oude kast (goed labelen kan je op voorhand doen); bij wegname Flandriakast laat je die din-rails gewoon nog hangen en sluit je er voorlopig terug je kabels op aan. Dat zal niet zo lang duren. Eén van de daarop volgende dagen kan je dan de nieuwe kast verplaatsen, dan heb je een hele dag, dat moet lukken. Zorg gewoon dat je al je materiaal bij de hand hebt en dat je al weet welke kabel op welke zekering moet...

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.546
Punten
113
Dus uw bedoeling is de nieuwe kast te verplaatsen van waar ze nu staat naar boven de teller?

Laat ze van Fluvius komen, maak dat tiental kabels los dat je op die rijgklemmen hebt laten toekomen in de oude kast (goed labelen kan je op voorhand doen); bij wegname Flandriakast laat je die din-rails gewoon nog hangen en sluit je er voorlopig terug je kabels op aan. Dat zal niet zo lang duren. Eén van de daarop volgende dagen kan je dan de nieuwe kast verplaatsen, dan heb je een hele dag, dat moet lukken. Zorg gewoon dat je al je materiaal bij de hand hebt en dat je al weet welke kabel op welke zekering moet...
Naar hoe ik het gelezen heb, is dat niet de bedoeling en wil TS enkel dat Fluvius de DM komt plaatsen en aansluiten op zijn nieuwe kast.

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.192
Punten
113
Misschien dat de topic starte best eens op die foto schetst met een paar kaders wat net waar hoort te komen in de finale situatie.
Zoals ik het nu zie, moet bijna alles mogelijk zijn.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.785
Punten
113
Fluvius zal hoogst waarschijnlijk die stalen kast afbreken. Volledig. Tenzij het praktisch mogelijk is om dat bovenste deel te laten staan. Maar ik heb de indruk van de foto dat die kast uit 1 stuk is.
De verbindingen die daar nu gemaakt zijn moeten dus weg als dat niet kan blijven. Achteraf kan je die verbindingen dan in een klein kunststof kastje opnieuw doen.
De nieuwe teller zal zeker op de plaats van de huidige moeten komen, want de kabels zullen anders niet lang genoeg zijn. Daar is weinig aan te doen. Tenzij jij een nieuwe kabel tot op straat trekt, onder de grond. Hopelijk hebben ze indertijd het plastic omhulsel van de kabel niet af gedaan ter hoogte van die stalen buis die uit de grond komt. Maar daar vinden ze dan ook wel wat op.

De mensen die deze vervangingen komen doen zien veel door de vingers. Ze moeten wel, anders kunnen ze bijna nergens een DM hangen als alles strikt volgens de wet moet.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan