• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Flexbuis afkorten

Lid geworden
19 apr 2021
Waarderingsscore
21
Punten
18
We hebben voor het eerst zelf de leidingen van elektriciteit gelegd.

Deze week komen ze de hellingschape op plat dak plaatsen. Hier nog 2 vragen over:

- we hebben de grote gaten nu dichtgespoten met pur. Is dit ok? Volgende spotboring gaan we vragen om niet volledig door te klokken. Maar het was al gebeurd dus moesten nu dus ermee werken hoe het was.

- Korten jullie de flexbuizen in langs onder zodat alleen de kabels zichtbaar zijn. Of laten jullie deze gewoon volledig.

Bij de doorgeluste verlichtingspunten hebben we 1 van de 2 kabels wel moeten afkorten om ze door 1 gat te krijgen.

Bijlagen

• 20240610_094737.jpg
    20240610_094737.jpg
    237,6 KB · Weergaven: 58
  • 20240610_094729.jpg
    20240610_094729.jpg
    255,5 KB · Weergaven: 57
  • 20240607_201231.jpg
    20240607_201231.jpg
    266,2 KB · Weergaven: 57
  • 20240610_095533.jpg
    20240610_095533.jpg
    326,6 KB · Weergaven: 58
  • 20240605_124512.jpg
    20240605_124512.jpg
    217,4 KB · Weergaven: 60
  • 20240607_201149.jpg
    20240607_201149.jpg
    235,2 KB · Weergaven: 61

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Waarderingsscore
1.105
Punten
113
gaat het om klassieke chape? Komt de chapper niet eens kijken op voorhand?

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Waarderingsscore
1.105
Punten
113
Anhydriet en schuimbeton lopen al makkelijker ergens door dan klassieke chape.

Onze vaste chapper doet anhydriet en schuimbeton en gaat altijd op voorhand eens langs om alles te bekijken.

Lid geworden
19 apr 2021
Waarderingsscore
21
Punten
18
Anhydriet en schuimbeton lopen al makkelijker ergens door dan klassieke chape.

Onze vaste chapper doet anhydriet en schuimbeton en gaat altijd op voorhand eens langs om alles te bekijken.
Het is hellingschape, dus vermoed dat het wel dikker zal zijn want hoe maak je anders je afhellingen

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Waarderingsscore
630
Punten
113
Moet de keurder niet kunnen zien dat er dubbele isolatie rond de bedrading zit? Dus de flex er tot op het einde rond laten zitten.

Kzou dat schuim mss nog een beetje afsnijden aan de muren zodat er zoveel mogelijk chape op kan.

Lid geworden
19 apr 2021
Waarderingsscore
21
Punten
18
Moet de keurder niet kunnen zien dat er dubbele isolatie rond de bedrading zit? Dus de flex er tot op het einde rond laten zitten.

Kzou dat schuim mss nog een beetje afsnijden aan de muren zodat er zoveel mogelijk chape op kan.
Was inderdaad aan het denken om de schuim nog wat af te snijden zodat chape goed tegen de muur kan hechten.

Dus de flex dient als dubbele isolatie. Maar keuring komt dan al voor de lampen en spots mogen hangen? Want dan moet je die toch sowieso inkorten. Ik krijg geen 2 flexbuizen door 1 gat, dus moet altijd eentje inkorten tot in het gat. Zit wel overal in de beton tot in het gat.

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.971
Punten
113
Schuim is inderdaad meer dan voldoende. buizen snij ik nooit af tot iedereen uit den bouw is. Bezetters durven al eens scherpe messen gebruiken.. Maar geen keurder die daar naar gaat kijken, en als ze dan toch goed willen kijken zie je die buis ook zitten he. Geen probleem van maken.

Lid geworden
19 apr 2021
Waarderingsscore
21
Punten
18
Schuim is inderdaad meer dan voldoende. buizen snij ik nooit af tot iedereen uit den bouw is. Bezetters durven al eens scherpe messen gebruiken.. Maar geen keurder die daar naar gaat kijken, en als ze dan toch goed willen kijken zie je die buis ook zitten he. Geen probleem van maken.
Hoe doe je dat dan met lichtpunten die je hebt doorgelust? Die flexbuizen kunnen niet beiden door hetzelfde gat. Bij sommige hebben we 2 gewoon 2 gaten vlak naast elkaar geboord. Maar niet ideaal omdat je dan minder plaats hebt om je (fijne)spot te bevestigen.

We hadden inderdaad ook het idee om met de rest van de flexen te wachten totdat iedereen geweest is. Zodat kabels zoveel mogelijk beschermd zijn

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.971
Punten
113
Als je van onder naar boven schuin begint te boren in de uitlaat van het eerste gat maar in een andere richting kunnen er vaak wel 2 flexen in. Maar het kan geen kwaad dat er 1 buis af is he, ik bedoelde gewoon van zoveel mogelijk buizen te laten zitten.

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Waarderingsscore
630
Punten
113
Ik had een boor van 32 daarvoor maar ideaal is anders. En idd een serieus werkje met de spots

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
2.083
Punten
113

Was inderdaad aan het denken om de schuim nog wat af te snijden zodat chape goed tegen de muur kan hechten.

Dus de flex dient als dubbele isolatie. Maar keuring komt dan al voor de lampen en spots mogen hangen? Want dan moet je die toch sowieso inkorten. Ik krijg geen 2 flexbuizen door 1 gat, dus moet altijd eentje inkorten tot in het gat. Zit wel overal in de beton tot in het gat.
De chappe mag niet hechten tegen de muur, daarvoor zetten ze eerst een randisolatie

Lid geworden
19 apr 2021
Waarderingsscore
21
Punten
18

De chappe mag niet hechten tegen de muur, daarvoor zetten ze eerst een randisolatie
Ook randisolatie bij hellingschape op plat dak.

GuntherS

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 aug 2020
Waarderingsscore
349
Punten
63
want dan moet je die toch sowieso inkorten. Ik krijg geen 2 flexbuizen door 1 gat, dus moet altijd eentje inkorten tot in het gat.
Andere optie is XVB/XGB in flex, daar dient de flex elektrisch gezien voor niets; maar heb je wel "buizen" om iets achteraf te herstellen/opnieuw te trekken + mooiere afwerking in de kast (in geval van gebruik rijgklemmen, zoniet moet die XVB toch open voor de aarding aan het begin van de kast.

In geval van boorgat voor inbouwspot, flex op voorhand afsnijden want langs de onderzijde is dit heel lastig, zeker met spotjes van bv. 45mm.

we hebben de grote gaten nu dichtgespoten met pur. Is dit ok?
Hier diba + restje (gevel)steen erover, vastgezet met mortel; flexen die door de beton gaan ook gefixeerd/dichtgemaakt met mortel. Er komt sowieso nog wat cementwater doorgedruppeld.

Korten jullie de flexbuizen in langs onder zodat alleen de kabels zichtbaar zijn. Of laten jullie deze gewoon volledig.
opnieuw met XVB een non-issue; hier is bijna alles rechtstreeks naar de kast en veel inbouwspots; nergens moeten doorlussen buiten een kernboring. Maar mocht dit wel het geval zijn geweest, had ik zoals @Caroto zei, schuin boren vanonder uit.

Ik had een boor van 32 daarvoor maar ideaal is anders.
flex van 16 dan? Daar heb ik de boorhamer toch eens goed van tegen mijn kaak gekregen, chance niets gebroken. SDS plus schacht was wel duidelijk verwrongen. Check of je een goede slipkoppeling hebt op de boorhamer of heel voorzichtig zijn, goed positie waarbij je de boorhamer onder controle kan houden als hij blijft steken.

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
2.083
Punten
113

Ook randisolatie bij hellingschape op plat dak.
Waarom niet , kost bijna niks en het kan zeker geen kwaad.
Enige tijd geleden moest de dakisolatie ook perfect aansluiten tegen de muren (purplaten), totdat de ytong stenen naar buiten werden geduwd door de uitzetting.

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
3.233
Punten
113
Hoe doe je dat dan met lichtpunten die je hebt doorgelust? Die flexbuizen kunnen niet beiden door hetzelfde gat. Bij sommige hebben we 2 gewoon 2 gaten vlak naast elkaar geboord. Maar niet ideaal omdat je dan minder plaats hebt om je (fijne)spot te bevestigen.
Ik boorde alles met 22mm, 2x boren per spot.
Schuin weg van elkaar zodat je niet brokkelt in het andere gat.

Lid geworden
19 apr 2021
Waarderingsscore
21
Punten
18
We hebben schuin van onder in het gat geboord voor het 2de gat. Maar dan passen dus geen 2 flexbuizen door dat ene gat waar je schuin in boort... dus stukje flex afgesneden tot einde 2de gat en rest is dus gewoon kabel bloot.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan