Fitness op de zolder: leefruimte of niet?

Chamch

Lid
Lid geworden
23 aug 2021
Waarderingsscore
22
Punten
18
Dag iedereen

mijn zolder (met beton vloer, no worries) gebruik ik als fitness.

Wordt dat dan gezien als leefruimte als je isoleert? Ben niet van plan om premies te vragen maar het moet wel helpen met de isolatie waarde van de woning.
Ook om ‘in orde’ te zijn met de renovatie aangezien ‘dak’ isolatie verplicht is.

als een fitness niet als leefruimte gezien wordt zouden we gewoon de vloeren isoleren ipv dak en zijn we er goedkoop van af

turboke

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Waarderingsscore
150
Punten
63
En ben je zo zeker dat je vloer isoleren goedkoper is dan je dak isoleren?
Dak isoleren kan met glaswol, gemakkelijk zelf te plaatsen en relatief goedkoop.
Betonnen vloer isoleren, is dat dan met PUR platen of gespoten PUR of... Leg je daar dan nog eens chappe bovenop of een houten roostering of ga je op die PURplaten lopen? beetje fragiel om je dumbbell te laten vallen.
Hoe ga je naar die zolder? met een vaste trap en deur?
Is dat dan een buitendeur of welke isolatiewaarde zal die deur hebben?
Ga je die fitness ruimte ventileren? Hoe kan je dat dan beschouwen als buiten je beschermd volume?

Enfin, ik weet niet of het belangrijk is voor één of andere subsidie, regelgeving of... om de zolder al dan niet als leefruimte te beschouwen, maar ik zou het toch evident vinden om het dak te isoleren. Goedkoper, gemakkelijker en beter naar eindresultaat.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.785
Punten
113
Ik zou ook niet inzien waarom je het dak niet zou isoleren.

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Waarderingsscore
283
Punten
83
Waarom zou je de vloer gaan verhogen? Dakisolatie geeft bovendien nog het voordeel dat het in de zomer minder warm zal zijn in je fitness ruimte. En een meerkost zal het ook niet zijn tov. vloerisolatie.

• Leuk
Waarderingen: Fery

JokeVDH

Actief Lid
Lid geworden
4 aug 2012
Waarderingsscore
34
Punten
28
Ofwel houd je het in de geïsoleerde schil door het dak te isoleren ofwel zet je het er buiten door de vloer te isoleren...

Bovenaan