• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Filter zwemvijver

dirkp

Lid
Lid geworden
1 mrt 2008
Berichten
255
Waarderingsscore
3
Punten
18
Hoi,

Wij zijn bezig met de bestaande vijver te verbouwen naar een zwemvijver.
De zwemvijver zal 8 op 5,5 meter worden. Daarnaast komt er een moerasfilter van 8 op 2 m.
Nu heb ik al op vele plaatsen info gevraagd en kom er niet uit wat ik best doe up of downflow in de filter?
Zijn er hier mensen met een zwemvijver en hoe is jullie filterstuk opgebouwd?
Hoe dik is bij jullie de lava laag?
Als je het vraagt aan vijverbouwers die gebruiken allemaal upflow met een holle ruimte onder de lava. Bij zwemvijver bouwers die gebruiken meestal downflow met drainage buizen op de bodem.
Wat zijn jullie ervaringen?
Alvast bedankt,

Dirk
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Beide systemen kunnen .

Maar mijn voorkeur gaat naar het systeem dat het water bovengronds in de filter wordt getrokken. Voordeel, drijvend vuil komt zo sneller terecht tussen de planten en de filterlava.

Je geeft wel geen diepte aan van de vijver.

Om het pompdebiet te kunnen berekenen van de circulatiepompen moet je weten hoeveel liter water je hebt. Zwemvijvers eisen dat de pompen de totale vijverinhoud op cc 2-4 uur door de lava stuurt. 

Om een biologische filtering te krijgen moet je weten hoeveel planten je moet zetten per 1000 liter water.

Daarvoor moet je ook weten hoeveel meter vis je maximum mag uitzetten.

 

Opletten :

- plaatst 2 circulatiepompen , dan kan je in de winter 1 uitschakelen

- alle pompen moeten buiten het watervolume geplaatst zijn . Dus geen fysiek kontact van pomp met het water.

- Pompen moeten apart afgezekerd worden met 30 Ma.

 

 
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
- Pompen moeten apart afgezekerd worden met 30 Ma.
 

 

De 30ma slaat op een diff schakelaar.

afzekeren doe je met een  speciale (motor) automaat  die aangepast moet zijn aan de stroom die de motor opneemt.
 

dirkp

Lid
Lid geworden
1 mrt 2008
Berichten
255
Waarderingsscore
3
Punten
18
Zwemgedeelte is 140 cm diep.

in theorie zal de vijver 61 m³ water zijn.

Hoeveel water er nog tussen de lava gaat zitten heb ik geen idee van.

Hoehoog laat je het water boven de lava staan?

Hoe dik de laag lava leggen?

Vis komt er niet meer in. tenzij mss een paar goudwinde voor het vangen van de muggenlarve.

Dirk
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Liter water in lava wordt niet mee gerekend in de berekening.

Zijn er nog diepere niveau's voor de verschillende waterplantensoorten?

Indien deze bakken gemetst zijn, mag je het volume van metselwerk aftrekken ( zoals deze voor het creeren van de filterzone.

Boven de lava nemen we rond de 20 cm watermassa, maar kan net zo goed 0 of 10cm zijn. Hangt af van het ass waterplanten.

Dikte lava is gelijk aan diepte van vijver.

Vis er niet in? Ha paar goudwindes , oke

Biologisch evenwicht zijnde vijver of zwemvijver, moet met vis.

Is de lavakoffer geintregeerd in de zwemvijver? dus met opengewerkte stootvoegen of is dit een aparte vijvergedeelte? Dus 2 aparte kuipen?
 

dirkp

Lid
Lid geworden
1 mrt 2008
Berichten
255
Waarderingsscore
3
Punten
18
Dacht om vijver en lava koffer appart te maken.

De afmetingen zijn binnenkant metselwerk gemeten.

 

De planten zullen voornamelijk gele lis worden. Mss ook een paar moeras aronskelken en allocasia.

De scheidingsmuur in de vijver zetten hebben ze afgeraden omdat de betonblokken op den duur kunnen rotten als ze constant onder water staan.

 

Als de lava even diep als de vijver komt ga je dan in de onderste lagen geen slechte bacterieen krijgen omdat er niet genoeg zuurstof komt?
 
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Zwemvijver en filterkoffer apart dus 2 verschillende milieus , dus 2 x berekening doen qua watertemperatuur, waterinhoud, filtering ...

Lis een goede zuiveraar, maar eentonig

Betonblokken in water die rotten??  Als iets constant onder water staat is er geen zuurstof, geen zuurstof is geen rotting en  rotting kan alleen als het organische stof is. Beton is naar mijn weten niet gemaakt uit organisch materiaal

Als de inlaten verkeerd zitten of als ge met 2 aparte kuipen zit , dan krijg je sowieso 'dode ' ruimtes in je vijvervolume. Vermijd dit door een gedegen watercirculatie.
 

dirkp

Lid
Lid geworden
1 mrt 2008
Berichten
255
Waarderingsscore
3
Punten
18
De vijver en lava koffer zijn apart maar bedoeling is wel dat de muur tussen beide 20 cm ofzo lager is dat de rest van de vijver zo kan het water op die manier door de lava getrokken worden.

 

Zijn nog veel dingen waar we rekening mee zullen moeten houden en er zal nog veel getekend en gezocht moeten worden.
 

dirkp

Lid
Lid geworden
1 mrt 2008
Berichten
255
Waarderingsscore
3
Punten
18
een tweede optie die aan het bekijken zijn zou zijn dat de filterbak 60 cm hoger zou komen dan de vijver.

Dit zou als voordeel geven dat er minder moet gegraven worden en grond afgevoerd worden.

Maar weet niet goed als dit even goed gaat werken?

Dan zuller er apparte skimmers moeten komen en is het mss beter te werken in upflow?

Zou iemand me ook kunnen vertellen of de diepte van de lavakoffer gelijk moet zijn aan de vijverdiepte?

Of wordt dit meestal uit gemak gedaan ? Als ik zie bij moerasfilters op koivijvers daar neemt met meestal  60 a 70 cm lava?

 
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
How dirk,

w817, peins dat we verschillende systemen en types van vijvers door elkaar zijn aan t gebruiken, want nu lees ik dat je de filter bovengronds ga plaatsen?

Wat wil je ?

1) Vijver ( volledig in biologisch evenwicht) dus met visbestand en waterbestand in evenwicht? ==> debiet filtering 4-6 uur gans de inhoud gefilterd.

2) vijver ( biologisch evenwicht ) met veel waterplanten en weinig vis ? debiet 6-8 uur filtering.

3) vijver ( bioogisch evenwicht )  met veel vis (of koi's) en weinig planten? debiet filtering ligt dan tussen de 2-4 uur

Dan heb je de zwemvijvers, daar zijn 2 types in 

4)- zwemvijver waarbij het aksent ligt op vijver en minder op zwemmen  ( zie 3 vijver)  debiet 2-4 uur voor gans de inhoud te filteren.

5)- zwemvijver met het aksent meer op zwemmen dan op vijver ( meer zwembad type) dan heb je het debiet rond de 2 uur want meestal zijn in deze zwemvijvers nog extra verwarming , lichtjes en toeters en bellen.

 

Ik veronderstel dat je gaat voor beschrijving 4.

Je hebt in zwemvijvers zoals je zelf al zegt 2 circulaties  van filtering ( up en dowmstroom) beide zijn nagenoeg gelijk maar hebben kleine punten waar je rekenening mee moet houden.

Downstroom, vuil water wordt langs boven de lava , door de lava aangezogen.

Upstroom. vuil water wordt onderaan in de lava gepompt en door de lava geduwd en zo krijg je bovenaan zuiver water.

In beide circulatiesystemen kan je onder de lava een holle ruimte hebben , dit wordt dan meestal aangeprezen om te kunnen spoelen . ( met zijn voor- en nadelen op de werking van de nitrifiecierende bacterieen.)

Bij downsystemen moet je dus vuil water door de lava trekken, daardoor komt het dat dit systeem het meeste wordt gebruik bij filterkoffers in een vijver EN dat er gewerkt wordt met opengewerkte stootvoegen in het metselwerk. ( Je krijgt dan niet alleen in het bovenvlak van de filterkoffer aanzuiging maar ook langs de filterkofferwand in de vijver )

Bij upsysteem wil je enkel een doorstroming langs onder, dus geen infiltrerende zijmuur. Bij up moet je ook beseffen dat het gezuiverd water enkel via de bovenkant van de filter in het zwemgedeelte komt. MAW al je aanzuigleidingen voor vuilwater zitten in het zwemgedeelte.

Als de aanzuigleidingen in het zwemgedeelte zitten, dan volgt daar uit dat ook de vuilskimmers in het zwemgedeelte zitten. Ik vind dit dus vies en niet handig.

Bij het downsysteem wordt gezuiverd water via spuwers of inlaten in het zwemgedeelte gepompt. De inlaten op de waterspiegeling zorgt ervoor dat drijvend vuil snel getransporteerd wordt naar de filterkoffer. Inlaten tegen de bodem of halverwege zorgen ervoor dat er in het zwemvijvergedeelte voldoende circulatie is.  Naar mijn ervaring is het downsysteem gewoon properder om in te zwemmen.

Volume lava staat in verhouding met de inhoud van de vijver. 1/4 tot 1/5 is normaal voor zwem vijvers .  Daar we vuil door de lava trekken is de diepte van de lava van belang, hoe dieper, hoe trager de waterstroom,  hoe trager de waterstroom , hoe meer tijd de bacterieeen hebben om van ammoniak naar nitriet naar nitraat om te zetten. Ammoniak en nitriet zijn giftig , nitraat wordt door de planten opgenomen.

Stel nu dat je maar 20cm lava hebt liggen en je pomp debiet trekt/duwt water tegen 10000 liter per uur door de lava of je hebt 140 cm lava liggen met de zelfde pomp. Waar gaat de beste zuivering plaats vinden denk je? Kan hier natuurlijk ook afkomen met nen hoop wiskundige berekeningen maar dan zij het maar getallekes.

Voor een zwemvijver te maken moet je eerst goed door hebben hoe de cyclus werkt van een biologische filter. Wat gebeurt er en waarom? Als je dat door hebt kun je dit - rekening houdend met de voorwaardes voor een biologische vijver deze toepassen op zwemvijvers.

 
 

dirkp

Lid
Lid geworden
1 mrt 2008
Berichten
255
Waarderingsscore
3
Punten
18
Hoi Luk

bedoeling is een zwemvijver vooral om te zwemmen en geen vis of een paar.

Voor de filter ben ik aan het bekijken wat het beste zou gaanin de grond of stuk eruit.

Onze voorkeur gaat naar volledig in de grond zodat we 1 wateroppervlak krijgen.

De optie van een stuk boven de grond zou zijn om werk te besparen.

 

Heelwaarschijnlijk ga ik dan downflow gaan met 2 pompen en dainage buizen op de bodem van de filter.

Het principe van de open stootvoegen ken ik niet.

Gaan die betonblokken dan niet snel vuil en groen worden in het water of behandel je die nog?

Vijver zoals hij nu is is 2 rijen betonblokken gemetst en dan de rest verder uitgegraven.

Zou dit eventueel ook wilen doen voor de filterzone.

Maar de muur tussen beide delen kan ik die eventueel gewoon op de folie metselen als ik er eerts een fundering onderleg? Of gaat de lava de muur wegduwen?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Oorspronkelijk bericht geplaatst door dirkp

Gaan die betonblokken dan niet snel vuil en groen worden in het water of behandel je die nog?

als ze 'vuil ' en ' groen ' gaan zien is er iets mis met het biologisch evenwicht in de vijver ( zwemvijver)
Vijver zoals hij nu is is 2 rijen betonblokken gemetst en dan de rest verder uitgegraven.

Zou dit eventueel ook wilen doen voor de filterzone.

2 rijen betonblokken als vijverrand??? Met een diepte van pakweg 1.40??

Hoe ga je dat fatsoenlijk klaar spelen?

De grond schuin uitgraven onder helling. Prutswerk en bricolage. Moest iemand hier op het buro dit zo uittekenen , die mocht zen boeltje inpakken en vertrekken.  Als je een zwemvijver wil dan graaf je de koffer uit tot de volledige diepte, grondplaat in vezelbeton, bodemdrainage, en dan muren opgetrokken in beton of metselwerk in betonblokken, daarin feuter en epdm rubberfolie of polyester , je doorvoeren voorzien en dan de filterkoffers uitmetsen.

 
 Maar de muur tussen beide delen kan ik die eventueel gewoon op de folie metselen als ik er eerts een fundering onderleg? Of gaat de lava de muur wegduwen?

nee dus, zie boven

 

Ik zou voorstellen dat je toch eens je huiswerk terug opnieuw maakt want je start al met een verkeerde basis en een gebrek aan basiskennis van vijvers en zwemvijvers.

Er komt veel meer bij kijken dan een put in de grond folie erin en een pompke.

 

luk
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan