• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Ferroli cv verwarming/waterverwarmer

robert1701

Nieuw Lid
Lid geworden
5 jul 2018
Berichten
34
Waarderingsscore
0
Punten
6
We zijn onlangs verhuisd naar een appartement waar een oude Ferroli geiser hangt voor cv en warm water.

Hij is al enkele malen in E3 error gegaan. Dat is bij die oude geisers ofwel een defecte temperatuursensor of oververhitting. Na een reset werkt alles terug, dus zal het oververhitting geweest zijn.

De huisbaas zegt dat de installatie zo'n dubbele pijp heeft, maar in de deur van het lokaal is onderaan toch een rooster aangebracht en als ik de deur niet in het slot doe, begint de deur te "klapperen".
De geiser maar dan ook een op en neergaand geluid: woeOEoew..woeOEoew..woeOEoew...
Er staat ook geen uiteinde op de buis, de kleine buis binnenin is even lang als de buitenste en ze ligt er los in.
Zo worden de uitlaatgassen direct terug binnen gezogen, natuurlijk.
Is het een oude buis van een vorige geiser en neemt deze Ferroli zijn lucht van binnen, dat zou de buis een schouw zijn en moet ze recht staan.
Deze buis is dan weer van het merk Vaillant.

ferroli_2.jpg

ferroli_4.jpg

ferroli_5.jpg

buisuiteinde.jpg

Die laatste foto zal ik nog eens opnieuw moeten maken
Ook is het CO alarm dat ik erbij geplaatst heb al een keer afgegaan.
Wat het nog erger maakt, is dat "het stookkot" dat ze gemaakt hebben, zich in de slaapkamer bevindt waar nu mijn zoontje slaapt.

ferroli_3.jpg

Klik hier om de deur te zien "klapperen" [url=https://youtu.be/GT_B7xpNse0[/url]]https://youtu.be/GT_B7xpNse0[/url]
en hier [url=https://youtu.be/_8OhIX1eBUo[/url]]https://youtu.be/_8OhIX1eBUo[/url]

Nog maar gezwegen over de 10 duizenden Ferroli geisers die ze in Nederland zouden moeten vervangen vanwege brandgevaar.
Is deze ook zo gevaarlijk?

Kijk hier een reportage op de NederlandseTV:
[url=https://www.youtube.com/watch?v=E1zlMyhulQ8[/url]]https://www.youtube.com/watch?v=E1zlMyhulQ8
[/url]
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
DIt moet nagekeken worden door een professional en gekeurd worden. Eventueel vraag je op eigen kosten een gaskeuring aan (kost iets van een 100-150€ geloof ik) als je huisbaas dit niet wil doen. Voor dat geld zou ik mijn leven niet riskeren en dan heb je iets in handen.
 

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Berichten
3.025
Waarderingsscore
16
Punten
38
als je co alarm afgaat als de bliksem afleggen en laten controleren!!

huur huis? info bij de huurdersbond, ook moet huisbaas attest afleverenvan  jaarlijkse keuring

laat ook zelf eens iemand komen keuren (neutraal)  mss heeft huisbaas keurders in zijn zak zitten 
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
jan 007 schreef:

huur huis? info bij de huurdersbond, ook moet huisbaas attest afleverenvan  jaarlijkse keuring

Het is de bewoner die dit tweejaarlijks onderhoud en rookgasmeting moet laten doen op eigen kosten want dit valt onder regulier gebruik (indien centrale verwarming en +20kW). Als uit de controle blijkt dat er reparaties nodig zijn, dan is het weer aan de verhuurder.

De verhuurder moet wel kunnen aantonen dat de installatie gekeurd werd, maar pas als er iets fout gaat om zijn aansprakelijkheid te kunnen afwenden. Als dat attest er is en de huurder op dat moment niet kan bewijzen dat hij tweejaarlijks onderhoud liet uitvoeren ligt de schuld bij hemzelf.

De huurder moet dus niet laten keuren. Enkel tweejaarlijks onderhoud met rookgasmeting. Voor wie de 5-jaarlijkse energie-audit is, dat weet ik niet.

Maar wil je als huurder zoveel risico met je leven nemen? Laat je toch niet beter eens keuren indien je ernstige twijfels over de installatie hebt?
Als je keurder laat komen loop je wel het risico dat hij een onveilige installatie afsluit.
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Waar plaats je die CO meter? Vlak bij de geizer of in de slaapkamer ernaast?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Mij lijkt dit puur op foto wel een type C te zijn met gesloten brandkamer. Daar is dan eigenlijk geen reëel risico aan voor CO. 
Kan je eens het typenummer delen? (Staat binnenin de ketel)
 

robert1701

Nieuw Lid
Lid geworden
5 jul 2018
Berichten
34
Waarderingsscore
0
Punten
6
D I Y zei:
Mij lijkt dit puur op foto wel een type C te zijn met gesloten brandkamer. Daar is dan eigenlijk geen reëel risico aan voor CO. 
Kan je eens het typenummer delen? (Staat binnenin de ketel)

 

Dit lijkt me geen type C te zijn denk ik:

ferroli_6.jpg
 

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Berichten
3.025
Waarderingsscore
16
Punten
38
als je je zo onveilig voeld (en mss terecht) laat een keurder komen , enige goede oplossing en niet zo heel kostelijk

al de rest is speculatie en bangmakerij
 

robert1701

Nieuw Lid
Lid geworden
5 jul 2018
Berichten
34
Waarderingsscore
0
Punten
6
Nu7s zei:
Waar plaats je die CO meter? Vlak bij de geizer of in de slaapkamer ernaast?

 

Op de foto zie je hem onder de gijser.

Maakt niet uit waar die geplaatst is. Je mag nooit CO meten. Is er CO, dan is er een lek in de verbrandingskamer of de uitlaat is geheel of gedeeltelijk geblokkeerd.

Het is binnen in huis en de concentratie CO verhoogt tot je in slaap valt en nooit meer wakker wordt.

 
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Als dat een luchtgat is, dan is dat inderdaad niet als C aangesloten. Daar moet waarschijnlijk eerst een adapter op, maar blijkbaar was daar geen plaats genoeg voor. De concentrische buis dient dan ook tot niets als dat het geval is.
Als het echter een toestel met gedwongen afvoer is, dan zou er ook nog weinig tot geen risico mogen zijn.

Maar zoals gevraagd: geef eens het typenummer door.
Mogelijks is het zelfs een toestel zonder gedwongen afvoer en dan is het een heel ander verhaal.
 

robert1701

Nieuw Lid
Lid geworden
5 jul 2018
Berichten
34
Waarderingsscore
0
Punten
6
jan 007 zei:
als je je zo onveilig voeld (en mss terecht) laat een keurder komen , enige goede oplossing en niet zo heel kostelijk

al de rest is speculatie en bangmakerij

 

Als je de slaapkamer binnenkomt en kamer ruikt helemaal naar verbande gassen, is het geen speculatie.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Als je zo zeker bent van je zaak, waarom kom je hier nog bevestiging vragen.

Zet de geiser uit, en bel je huurder en/of een keurder laten komen.

 
 

robert1701

Nieuw Lid
Lid geworden
5 jul 2018
Berichten
34
Waarderingsscore
0
Punten
6
D I Y zei:
Als dat een luchtgat is, dan is dat inderdaad niet als C aangesloten. Daar moet waarschijnlijk eerst een adapter op, maar blijkbaar was daar geen plaats genoeg voor. De concentrische buis dient dan ook tot niets als dat het geval is.
Als het echter een toestel met gedwongen afvoer is, dan zou er ook nog weinig tot geen risico mogen zijn.

Maar zoals gevraagd: geef eens het typenummer door.
Mogelijks is het zelfs een toestel zonder gedwongen afvoer en dan is het een heel ander verhaal.

 

Ik heb de kap er af gehaald:

ferroli_plastic_kijkvenster_nog_aanwezig.jpg


En dit zijn de gegevens:

ferroli_gegevens_1_25.jpg


Je ziet ook op de foto ook dat het plastic kijkvenstertje nog aanwezig is. In de TV-reportage kan je zien dat dit voor brandgevaar met zich mee brengt en had al lang vervangen moeten worden.

ferroli_tv_reportage_1.jpg


Ik zie ook nergens een turbine voor geforseerde afvoer, dus heeft deze brander een schouw nodig die "trekt", aanzuigt. Een horizontale buis met dan nog een ongebruikte kleinere buis er binnenin zorgt daar allesbehalve voor me dunkt.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Is dus wel degelijk een type met gesloten verbrandingskamer, en voor gebruik met concentrische pijp of met dubbele pijp (aparte buis voor aanvoer en voor afvoer). 
In dit geval lijkt de opening voor een aparte luchtaanzuig opengemaakt (foto is niet erg duidelijk, zwart deksel of zwart gat, maar het deksel lijkt aan de andere kant te liggen). Dat klopt niet met het gebruik van een concentrische buis.

Mogelijks was door het ontbreken van de uitblaasmond aan het einde van de buis een probleem met de kwaliteit van de aangezogen lucht, en heeft men dan maar de bijkomende aanzuig opengemaakt.
Er moet ook een andere adaptor-ring in het uitlaatgat gestoken worden wanneer men concentrische dan wel dubbele pijpen gebruikt.

En daarnaast lijkt het me ook dat de buizen aan de gevel niet geschikt zijn voor buiten (bevriezing van condensaat).

Deze installatie laat je best eens nazien, denk ik. Maar waar vind je een Ferroli-installateur?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Er is wel degelijk een geforceerde afvoer (ventilator nr 16)

domicompact_f24d.png
 

Bijlagen

  • domicompact_f24d.png
    domicompact_f24d.png
    244,8 KB · Weergaven: 0

robert1701

Nieuw Lid
Lid geworden
5 jul 2018
Berichten
34
Waarderingsscore
0
Punten
6
Inderdaad. Ik had het net in een handleiding gezien en ik heb het gevonden:

ferroli_7.jpg


ferroli_turbine25.jpg


Maar er is toch iets serieus mis hier. Reuk van verbrande gassen, CO-alarm dat afgaat en dat nog wel in een slaapkamer.

 
 

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Berichten
2.147
Waarderingsscore
503
Punten
113
En heb je het spel nu al uitgeschakeld en een keurder/installateur of de verhuurder gecontacteerd terwijl je hier steeds blijft herhalen dat er iets mis?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
robert1701 zei:
jan 007 zei:
als je je zo onveilig voeld (en mss terecht) laat een keurder komen , enige goede oplossing en niet zo heel kostelijk

al de rest is speculatie en bangmakerij

 

Als je de slaapkamer binnenkomt en kamer ruikt helemaal naar verbande gassen, is het geen speculatie.

CO ruik je niet.

Het is al heel wat keren aangegeven ....laat het asap nakijken/controleren.  Verder blijven speculeren lost niets op
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
en schroef ondertussen dat deksel weer op die inlaat... al zou het wel kunnen dat de ketel dan in beveiliging gaat omdat hij niet genoeg zuurstof krijgt (wegens het ontbreken van het mondstuk aan einde buis). Maar dat weet je dan ook weer.
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.325
Punten
113
D I Y zei:
Deze installatie laat je best eens nazien, denk ik. Maar waar vind je een Ferroli-installateur?

Van Marcke heeft een technische dienst die service biedt voor Ferroli-ketels.  Je kan misschien daar eens te rade gaan.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan