fermacell platen schilderklaar?

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Iets wat nog niet helemaal duidelijk naar voor komt als ik op het forum zoek, is de afwerking van fermacell platen.

Zijn die platen (zoals gyrpoc) op zich schilderklaar, of moet daar altijd eerst een laagje finish over?

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Lightmare;1695945 wrote:
ik ben ook bezig met Fermacellplaten, en eerlijk gezegd heb me géén vragen gesteld bij de afwerking...

Ik ging er gewoon eerst een primer opzetten (flexa muurgrond):

http://www.flexa.nl/#/productadvisor1/productcategory0/productdetail7/

Naar 't schijnt (elders op dit forum gelezen) hetzelfde als LEVIS primer maar véél goedkoper...

Geen evidente vraag kennelijk. Op sommige filmpjes raadt Fermacell aan een finish over de plaat te strijken (los van de voegen uiteraard), maar weet niet zeker of de platen ook daarzonder kunnen opgeschuurd en geschilderd worden.

Lid geworden
24 aug 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
VVS,

Doe anders eerst eens een proefje met een laag primer ergens op een m² waar 't niet op valt (zonder finisher of opschuren) - kan wel geen kwaad denk ik

...en laat me eens weten wat het resultaat is :D

marcvp

Nieuw Lid
Lid geworden
29 okt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
6
Wij hebben in onze houtskeletwoning de fermacellplaten als volgt geplaatst:

We hebben gebruik gemaakt van de zgn éénmansplaten van 1m x 1,5m.

De naden gelijmd met speciale lijm in kokers. let op niet te lang wachten om de uitgekropen lijmresten weg te steken (maar ook weer niet te snel). Wordt super hard...

De naden en vijsgaatjes nadien opvullen met een vulmiddel van fermacell (poeder in zakjes)en na droging opschuren.

We hebben in de berging hierop onmiddellijk geschilderd, maar dat is toch niet zo proper. De geschuurde delen voelen anders aan dan de niet geschuurde delen en je ziet oneffenheden.

Alle andere muren op dezelfde wijze afgewerkt, maar wel na het schuren een vulmiddel (uit emmers) opgezet dat je gewoon heel dun terug afschraapt, en dit over het ganse oppervlak van de platen. na droging nog eens fijn naschuren en dit geeft een zeer degelijk resultaat.

tip: we hebben wat kleurpigment onder het produkt in de emmer gemengd om beter te zien waar we al geweest waren op de platen.

Daarna het oppervlakige stof weggewassen en daarop een eerste grondlaag verf en dan opnieuw controle van de platen en hier en daar nog wat retouchewerk met hetzelfde vulmiddel. na droging opnieuw geschuurd en 2de en 3de laag verf erover.

Dit is inderdaad een zeer intensief werk geweest waar we heel lang aan bezig geweest zijn, maar het resultaat mag wel gezien worden...

groeten,

Marc

Bovenaan