• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Fel beschadigde raam dagkanten afwerken

Lid geworden
29 okt 2016
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste,

We gaan een nieuwe keuken installeren want ons oude keuken van 14 jaar oud is dringend aan vervanging toe.
We willen zoveel mogelijk zelf doen want zo kan men kosten besparen en is men toch trots op zijn eigen werk.
Ons eerste werk is een raam, dat stond er al van de oude keuken naar onze veranda uit te breken.
Ik heb dit gedaan want hier komt een doorgeefsysteem om eten vanuit de keuken naar de veranda te brengen.
Bij het afbreken van het raam is er zoveel muur en kalk meegekomen met als gevolg te zware beschadigde dagkanten.
Ik wil dit zelf terug recht krijgen maar weet niet met welk materiaal, geen MDF.

Heeft iemand een idee en zo ja, hoe zou je het plaatsen?

!! Ook al ben ik student geneeskunde wil het zelf doen heb zelf al Gyproc geplaatst en dergelijke dus zo een klus zou zeker te doen zijn.
 

Bijlagen

  • img_20161029_0900101.jpg
    img_20161029_0900101.jpg
    2 MB · Weergaven: 14
  • img_20161029_0900231.jpg
    img_20161029_0900231.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 15
  • img_20161029_0900301.jpg
    img_20161029_0900301.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 14
  • img_20161029_0900391.jpg
    img_20161029_0900391.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 14
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Al Gyproc geplaatst en afgewerkt?

Maak dan een houten constructie tot op 9 mm van de omringende muurafwerking (gips). Bevestig hierop Gyprocplaatjes die ongeveer aansluiten aan de bestaande bepleistering en werk het geheel bij met plamuur en eventueel voor de grotere gaten met gips (goldband,knauf).
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.035
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Haal u een bus rectavit easyfix en een gyprocplaat. De rest wijst zichzelf uit: op maat snijden, spuiten cfr aanwijzingen op de bus, plakken & beetje stutten, hoekjes afwerken met papierband (alu-band voor buitenhoeken), opsmeren en klaar! Eventueel kan je kiezen voor een tablet in hout/steen/zelfde materiaal als keukenblaf of ook gyproc. 

Afwerken met iets als knauf F2F geeft een harde finishlaag, of eerst laagje uniflot (wel mooi afsmeren want zeer hard en moeilijk te schuren - keihard) voor onderste dagkant indien geen tablet. 

EDIT: nog eens de foto's bekeken: er is wel een groot verschil in dagmaat tss binnen en buiten. Dat kan je eventueel opspuiten met pur. Waar de tablet weg is zou ik toch kijken om daar weer een steentje in te metsen voor de stevigheid. Langs de wijdste dagmaat beter toch ook houten kader plaatsen. 
 
Lid geworden
29 okt 2016
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste,

Merci, voor jullie tips het gedeelte met Rectavit EasyFix  was ik ook al aan het denken.
Het is een simpel en stevige manier van plaatsen maar dan zit ik met een vraag.
Ik zal die Gyproc op maat moeten snijden wat logisch is, maar je kan maar 1 ABA kant hebben en ik moet er twee hebben.

Hoe kan ik in aan het afgesnede gedeelte een schuine hoek krijgen?
Ik was aan het denken om dat schuin af te schuren of ben ik mis?
Mvg
 
Lid geworden
29 okt 2016
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
Waar de vensterbank was ga ik eerst het egaliseren want er komt composiet op zoals het aanrecht
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Schuin afschuren gaat volgens mij niet lukken op Gyprocplaat, je gaat de karton meehebben ;). Er bestaan speciale "raspen" van Gyproc om een schuine zijde te maken, in de betere DHZ-zaak hebben ze die liggen.

Ik zou dat niveauverschil ook niet opschuimen (geen fan van schuimpjes) maar gewoon met hout/metalstud overbruggen en er bv. wat rotswol tussensteken ofzo.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.035
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Je hebt helemaal gaan A-kanten nodig bij zo'n werken: gebruik papierband of hoekijzers en vul ertussen op met filler/finisher, over volledige diepte van de dagkant. 

Wie geen fan is van schuimpjes heeft niet goed naar de foto's gekeken: veel maakt het niet meer uit. 

De hoekijzers die eventueel nog in de oude dagkanten steken zou ik wel uitbreken, dat zal het aanwerken vergemakkelijken. 

 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Regis07 zei:
Er bestaan ook gipskartonplaten met ronde kanten.

Off topic,
Knauf en Gyproc zijn merknamen.
Goldband is een product van het merk Knauf.
En laat ons stoppen met reclame te maken voor Gyproc als men wilt spreekt over een gipskartonplaat in al zijn varianten en toepassingen.

Ik snap die commentaar Regis, maar doordat sommige benamingen/merken zo stevig zijn ingeburgerd is het meestal wel het gemakkelijkst om ze gewoon zo te benoemen.

En geen ongewilde reklame maken is moeilijk, zoniet onmogelijk. Kijk maar eens naar die link die je hebt doorgegeven
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
D I Y zei:
Wie geen fan is van schuimpjes heeft niet goed naar de foto's gekeken: veel maakt het niet meer uit. 

Haha, dat is de redenering "er zit al vuiligheid dus nog meer vuiligheid kan geen kwaad" ? Niet heel logisch ;). Alleszins, mijn zicht is nog goed in orde, dank u voor de bezorgdheid :D.
 

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.792
Waarderingsscore
1.082
Punten
113
Regis07 zei:
Off topic,
En laat ons stoppen met reclame te maken voor Gyproc als men wilt spreekt over een gipskartonplaat in al zijn varianten en toepassingen.

principieel heb je gelijk Regis...
echter de naam gyproc is intussen overal zodanig ingeburgerd dat hij generisch gebruikt wordt als soortnaam: juist zoals "nen bic" in plaats van een balpen of "ne kodak" in plaats van een fototoestel, "nen jeep" in plaats van terreinwagen...

on topic:

TS, maak het jezelf makkelijk en werk dat uit in hout met een chambrant: als je in gipskartonplaten werkt, moet je langs weerszijden de muren ook in gipskartonplaten maken ofwel gipskartonplaten gaan aanwerken aan pleisterwerk. Gipskartonplaten aanwerken aan pleisterwerk is geen sinecure: een student geneeskunde doet uiteindelijk ook niet direct een openhartoperatie. Schuimen komt uit het boek: "Kabouter Knutsel doet het weer". Als doorgeefluik zal er ooit wel ne slimme met iets tegen stoten en dan is hout net iets geschikter dan gyproc.
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
Ik zou het gewoon recht opmetselen en bezetten.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan